Hoeveel verlofdagen heb je (zonder wettelijke feestdagen)?

Aantal vakantiedagen (alles opgeteld behalve wettelijke feestdagen)

• Tussen de 20 en 24

Stemmen: 41 11,9%
  • Tussen de 25 en 28

Stemmen: 36 10,5%
  • Tussen de 29 en 34

Stemmen: 120 34,9%
  • Tussen de 35 en 43

Stemmen: 89 25,9%
  • Meer dan 43

Stemmen: 55 16,0%
  • Minder dan 20 (voor deeltijds werkenden)

Stemmen: 3 0,9%

• Totaal aantal stemmers
    344
Manager / privé

20 vakantiedagen
5 anciënniteitsdagen (1 per 5 jaar)
18 ADV
6 bijkomende ADV

49 dus

Volgend jaar nog een anciënniteitsdag erbij, dan hebben we er eindelijk 50.

Maar ik neem ze lang niet allemaal op, ik kom waarschijnlijk aan een 40-tal dagen per jaar.

Federaal Ambetantenaar :

26 wettelijke
0 anciënniteit (vanaf 45, elke 5 jaar tot u 59 krijg je er 1 extra, vanaf 60 krijg je er elk jaar 1 bij tot 64)
12 ADV
5 tussen kerst en nieuwjaar
2-3 brugdagen (verandert elk jaar)
1 koningsdag

Dat zou het moeten zijn, denk ik. Al ben ik niet 100% zeker of het eerlijk is om die dagen tussen kers en nieuwjaar op te nemen. Aangezien dit het principe bluts met de buil is van die 10 wettelijke feestdagen voor als die tijdens een week-end vallen. In de private sector krijg je die sowieso de volgende werkdag, of zo had ik toch verstaan. Bij de federale ambtenaren worden die in reserve gehouden om kerst naar nieuw op te vullen.

Ik heb dit ook want ik ben ook federaal ambtenaar. Ik heb wel nog een bonus dag.

Dus totaal, zelf te kiezen, 39 dagen. Wel liefst de adv dagen verspreid op te nemen omdat we een zekere dienstverzekering moeten bieden.

- 26 jaarlijks verlof
- 12 compensatiedagen
- 1 bonusdag

- De 5 dagen tussen Kerstmis en Nieuwjaar maar dan ga ik gewoon werken dus neem ik die het jaar erna op. Net als sommige feest- en brugdagen dat ik ga werken en het jaar erna opneem.

Hoe komen mensen aan meer dan 20 dagen wettelijk? :unsure:

* 20 jaarlijks verlof
* 12 ADV
* 1 anciënniteit (per 5 jaar/max 5)

Ik zou eerlijk liever 40u/week doen in ruil voor nog 4 extra ADV´s ipv de 39,33/37,33 die wij nu doen.

* 20 jaarlijks verlof
* 12 ADV

Ik zou eerlijk liever 40u/week doen in ruil voor nog 4 extra ADV´s ipv de 39,33/37,33 die wij nu doen.
20 is het absolute minimum dat een werkgever u moet geven. de meesten zijn iets genereuzer. de uwe niet.

* 20 jaarlijks verlof
* 12 ADV

Veranderen binnen de groep 😉
Wij hebben er wel 20+15

20 is het absolute minimum dat een werkgever u moet geven. de meesten zijn iets genereuzer. de uwe niet.
Hoezo "de meesten"? Is 20 dagen niet gewoon súper standaard in alles wat geen vreemde niches zijn? (of overheid blijkbaar, shocker)
Ik weet dat de chemie vaak ook goeie verlofstelsel heeft met 40+ dagen maar ik ging er altijd vanuit dat die 20 voor iedereen gelijk waren en dat de rest uit al die andere zaken kwamen als ADV en extralegale dagen. Blijkbaar niet.
Veranderen binnen de groep 😉
Wij hebben er wel 20+15
Ons arbeiders met wa oudere contracten hebben 18ADV´s, er zijn mannen met 24ADV´s ook uit bepaalde overnames. Nieuwe contracten zijn allemaal 12ADV´s bij ons.
Ik vind die 39,33u gewoon enorm belachlijk. Het wringt met mijn OCD tendency´s, en het geeft ook problemen als ge bij de CM 50% ongeschiktheid moet aanvragen :unsure:

Welke bedrijven(sectoren) geven het meeste verlof?

Sectoren waar veel overuren en (volcontinu) shiften de norm zijn, meestal belastende jobs in de industrie à la operator enzo. Met een gewone white collar job moet je ofwel aan de lopende band recup opsparen (en een baas hebben die dat serieus toelaat) en/of heel uw 13e maand opsouperen aan extra vakantiedagen (als je dat kan/mag), wil je echt heel veel verlof hebben.

Hoezo "de meesten"? Is 20 dagen niet gewoon súper standaard in alles wat geen vreemde niches zijn? (of overheid blijkbaar, shocker)

20 is het wettelijke minimum, en vrij weinig privébedrijven gaan daar idd over. Als ze er al over gaan is dat heel vaak omdat ze de ADV er al in verwerkt hebben, of omdat het gewoon zwaar werk is en ze op die manier meer sollicitanten proberen aan te trekken.

Ik heb zelf een 2-tal weken terug een aanbod gekregen van een bepaald bedrijf in de economic consulting (in mijn geval junior competition economist) met een kantoor in Brussel. Waanzinnig hoog startersloon (maar natuurlijk wel een zeer zware nichesector), en in eerste instantie dacht ik ook dat ze redelijk ok waren met het aantal vakantiedagen (28 + mogelijkheid om er 10 extra aan te kopen). Via iemand die er al een tijdje werkt dan gehoord dat die 8 extra dagen (boven de minimum van 20) gewoon 'forfaitaire' compensatie is voor de tonnen overuren en de sporadische werkreizen, dus ongeacht hoeveel je er moet doen. Ze vielen ook al meteen uit de lucht toen ik vroeg of er ruimte zou zijn op termijn voor regelmatig thuiswerk, dus ik heb zo'n sterke vermoedens dat ik het mooi ga laten passeren. 😅

Hier in de regio heb je nog veel kmo's waar het bij die 20 dagen blijft, dit is echt pauperweinig. Je zit daar dan met je 2 weekjes zomervakantie die direct voorbij zijn.

Hier in de regio heb je nog veel kmo's waar het bij die 20 dagen blijft, dit is echt pauperweinig. Je zit daar dan met je 2 weekjes zomervakantie die direct voorbij zijn.
Is niet enkel in de regio. Ken genoeg KMO's waar het standpunt is dat het verlof 20 dagen zijn. Dat in uw jobfunctie effectief staat dat je 38u moet doen. Dat men expliciet vraagt om minstens een 40u week te doen. En dat over ADV dagen of recup voor overuren er gewoon niet gediscussieerd wordt. Dus voor de juiste verstaander, daar komt dus niets van in huis.

Men schuift dat onder de noemer van dat occasionele, maar eigenlijk structurele, overu(u)ren wordt als onderdeel van uw jobfunctie gezien en uw hoger dan normaal loon. Ook al is dat hoger dan normaal loon 100€ bruto verschil ;p.

Weet iemand dit? Ik heb nl. al gebeld met verschillende instanties (VDAB, RVJ, ...), maar ik heb er helaas nog steeds geen antwoord op ...

Momenteel zit ik in mijn stageperiode van een statutaire functie. Echter omwille van bepaalde redenen keek ik uit naar een andere job, en die heb ik ook gevonden. Over enkele weken start ik met een nieuwe, contractuele job. Deze begint echter met interimcontracten (nog nooit eerder heb ik gewerkt via interim en/of met interimcontracten, dat terzijde), er is me wel gegarandeerd dat, tenzij ik het te bont maak, ik een vast contract krijg. De interimcontract zijn in afwachting tot het personeelslid die ik ga vervangen, over enkele maanden op pensioen gaat.

Maar mijn vraag is eigenlijk: ik heb hier en daar eens een vakantiedag opgenomen in het afgelopen jaar, ik denk 2-3 dagen. Ik lees soms verhalen over dat men soms, bij verandering van werkgever, opeens een maand amper loon krijgt omwille van niet opgenomen vakantiedagen.

Neem ik dan beter nog een deel (of volledig) vakantiedagen op alvorens ik begin met mijn nieuwe job om dit te voorkomen? of zie ik dat verkeerd? Ik vind de wetgeving hierrond zeer onduidelijk

Weet iemand dit? Ik heb nl. al gebeld met verschillende instanties (VDAB, RVJ, ...), maar ik heb er helaas nog steeds geen antwoord op ...

Momenteel zit ik in mijn stageperiode van een statutaire functie. Echter omwille van bepaalde redenen keek ik uit naar een andere job, en die heb ik ook gevonden. Over enkele weken start ik met een nieuwe, contractuele job. Deze begint echter met interimcontracten (nog nooit eerder heb ik gewerkt via interim en/of met interimcontracten, dat terzijde), er is me wel gegarandeerd dat, tenzij ik het te bont maak, ik een vast contract krijg. De interimcontract zijn in afwachting tot het personeelslid die ik ga vervangen, over enkele maanden op pensioen gaat.

Maar mijn vraag is eigenlijk: ik heb hier en daar eens een vakantiedag opgenomen in het afgelopen jaar, ik denk 2-3 dagen. Ik lees soms verhalen over dat men soms, bij verandering van werkgever, opeens een maand amper loon krijgt omwille van niet opgenomen vakantiedagen.

Neem ik dan beter nog een deel (of volledig) vakantiedagen op alvorens ik begin met mijn nieuwe job om dit te voorkomen? of zie ik dat verkeerd? Ik vind de wetgeving hierrond zeer onduidelijk
Jouw verlof moet betaald worden door je huidige werkgever, op het moment dat je vertrekt.
En neen, je nieuwe werkgever betaalt je dan dus niet, dat geld heb je al ontvangen

Mijn optie zit er niet tussen maar ik heb 14 dagen verlof per jaar te kiezen.
Ik werk in de offshore wind en een werkdag is minstens 11 uur dus met 152 uur verlof per jaar komt dat neer op 14 dagen.
Daarnaast werk ik shiften van 14 dagen werken, 14 dagen vrij.
Uiteindelijk komt dat neer op 182 dagen offshift + 14 dagen verlof, een totaal van 196 dagen per jaar vrij.
Mijn zomer ziet er zo uit : 21 dagen verlof, 7 dagen werken, 21 dagen verlof, 7 dagen werken, 14 dagen verlof. Zalig.

Als ik dit omreken naar een normale 9to5 ma-vrijdag komt het eigenlijk neer op 92 dagen verlof na afrek van de 52 weekends per jaar.

Ik ben 2023 gestart met:
Arbeidsduurvermindering = 29 dagen
Anciënniteitsverlof = 4 dagen
Compensatierust = 13 dagen
Compensatierust feestdag = 6 dagen
Jaarlijkse vakantie = 20 dagen
Vervangingsdagen feestdag = 3 dagen
Demografiebudget = 6 dagen

Is een totaal van 81 dagen voor dit jaar, zonder eventuele overuren gerekend.

Verkeerd de poll ingevuld maar hier is t
20 dagen verlof
7 compensatiedagen
4 dagen anciëniteit

Dan tel ik men overuren er nog ni bij die ik int voor en najaar gedeeltelijk opneem. Afhankelijk of ik ze nodig heb.

Jouw verlof moet betaald worden door je huidige werkgever, op het moment dat je vertrekt.
En neen, je nieuwe werkgever betaalt je dan dus niet, dat geld heb je al ontvangen

Bedankt voor uw reactie. Ik ga dan verlof opnemen alvorens ik start met de nieuwe job

Bedankt voor uw reactie. Ik ga dan verlof opnemen alvorens ik start met de nieuwe job
Financieel is er dus geen verschil heh. De verlofdagen die je nog niet hebt opgenomen voor je start met de nieuwe job worden al uitbetaald op het moment dat je vertrekt.

20 dagen verlof
3 anciënniteit
1 dag verlof als we per trimester niet ziek dus max 4 erbij.

Al bij al.. vind dit teweinig. We werken hard, hebben max 30 min pauze...

Terug
Bovenaan