(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat het probleem is met dat luxeverzuim @KnightOfCydonia . Die laatste dag, of zelfs twee dagen na de examens, wat wint een kind daar nog mee op school.
Mja, dat is toch een beetje een argument waar je nergens mee terecht komt. Als je de laatste schooldag schrapt wordt de voorlaatste schooldag gewoon de laatste dag en kan je weer het argument bovenhalen 'wat maakt die laatste dag uit'. Het zal ongetwijfeld ook voordeliger zijn om dan die vrijdag al te vertrekken op reis om de weekenddrukte te vermijden en dan heb je weer dezelfde discussie.

Dat gezegd zijnde is een maandag als laatste schooldag nu wel zeer vervelend omdat er een weekend tussen zit, daar moet je ook wat pragmatisch in zijn. In dergelijke gevallen (maandag als laatste schooldag) zou ik er mee kunnen leven dat die geschrapt wordt. In de andere gevallen voorstander van het strikter toezien dat die dag school nog wordt benuttigd.

Laatst bewerkt:
Mja, dat is toch een beetje een argument waar je nergens mee terecht komt. Als je de laatste schooldag schrapt wordt de voorlaatste schooldag gewoon de laatste dag en kan je weer het argument bovenhalen 'wat maakt die laatste dag uit'. Het zal ongetwijfeld ook voordeliger zijn om dan die vrijdag al te vertrekken op reis om de weekenddrukte te vermijden en dan heb je weer dezelfde discussie.

Dat gezegd zijnde is een maandag als laatste schooldag nu wel zeer vervelend omdat er een weekend tussen zit, daar moet je ook wat pragmatisch in zijn. In dergelijke gevallen (maandag als laatste schooldag) zou ik er mee kunnen leven dat die geschrapt wordt. In de andere gevallen voorstander van het strikter toezien dat die dag school nog wordt benuttigd.

Neen toch? Je kan je kind niet uit school halen als het nog examens af te leggen heeft. Mijn vraag gaat over de periode waarin alles volledig is afgerond en er bijvoorbeeld alleen nog deliberaties of een diplomauitreiking op het programma staan.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat het probleem is met dat luxeverzuim @KnightOfCydonia . Die laatste dag, of zelfs twee dagen na de examens, wat wint een kind daar nog mee op school.
Dat kan je zeggen van zoveel "vormingsdagen" of bepaalde lessen, het punt is gewoon dat Demir hier een duidelijke lijn trekt. In de privé (of bij de overheid) krijg je toch ook geen gratis dag verlof als 30 juni op een maandag valt? Als je dat zelf wilt bepalen voor je kinderen kan je voor thuisonderwijs gaan, als je ze naar een school stuurt moet je die regels daar ook maar respecteren imo.

De school zou beter eindigen in de week van 30 juni en starten in de week van 1 september.

Gedaan met dit soort gezeik in de marge en vijf extra schooldagen om aan het tanende niveau te werken.

Ik kan dat artikel niet lezen, maar tellen zaterdag en zondag dan nu als deliberatiedag?

Neen, maar doordat de school wel nog meerdere deliberatiedagen kan inzetten, valt niet alleen 30 juni weg, maar in veel scholen ook nog eens de hele week daarvoor, het relevante stuk heb ik daarom ook geciteerd. 30 juni al de vakantie laten ingaan zou betekenen dat in veel scholen de effectieve school al stopt op 20 juni.

Regels zijn regels, nu ik vind niet dat het onderwijs leerlingen moet opvoeden tot blind gehoorzame automatons, maar op dit vlak moeten we wel eens erkennen waarom hier de regels gebroken worden en wat daar de gevolgen van zijn:
  • als je vroeger vertrekt is je vakantie goedkoper, maar dat komt alleen omdat een beperkte groep ouders dit doet, als iedereen dit zou doen is er géén winst is, bovendien, waar trek je dan de grens?
    Zoals ik eerder schreef: vraag versus aanbod, dit is dus speltheorie, wil je die handvol egoïsten echt het signaal geven dat dit oké is?
    ...
  • Eén extra dag les gaat het verschil niet maken, dat erkent deze expert ook, maar het aantal lesvrije dagen loopt in sommige scholen o.w.v. andere activiteiten wel degelijk de spuigaten uit: door extra activiteiten allerhande.
    ...
  • Bovendien heeft een mooi einde van het schooljaar ook een sociale functie.
    ...
  • Plus in heel wat gevallen kan een bespreking van het rapport en toelichting bij de attestering ook belangrijk zijn, en dat dient plaats te vinden na de deliberaties, en niet vanop afstand terwijl de ouders op hun vakantiebestemming aangekomen zijn.
    Uit principe zou ik verbieden dat scholen rapporten nog nasturen of digitaal beschikbaar maken.
    Ophalen op school, met rechtvaardiging voor de afwezigheid eind juni.
Neen toch? Je kan je kind niet uit school halen als het nog examens af te leggen heeft. Mijn vraag gaat over de periode waarin alles volledig is afgerond en er bijvoorbeeld alleen nog deliberaties of een diplomauitreiking op het programma staan.

Zie bovenstaande punten, met nadruk op het sociale en de toelichting bij de attestering. Geloof me vrij, dit forum bestaat misschien uit heel goed geïnformeerde en/of opgeleide mensen, maar je wilt ze niet te eten geven de mensen die het verschil tussen een A-, B- of C-attest niet begrijpen, of als ze het wel begrijpen er desondanks wél uitleg bij nodig hebben of het willen betwisten.

De school zou beter eindigen in de week van 30 juni en starten in de week van 1 september.

Gedaan met dit soort gezeik in de marge en vijf extra schooldagen om aan het tanende niveau te werken.
Inderdaad. Vakantie altijd laten beginnen op een vrijdag en schooljaar altijd laten starten op een maandag. Zoals het met ELKE andere vakantie gaat. Ook onze Waalse vrienden doen het zo. Het is echt niet nodig om 1 juli en 1 september als een soort scheve feestdag te aanzien.

Kijk, ik ben absoluut tegen die brossers en kinderen van hun laatste schooldag(en) weg te houden. Maar ik vind het ook zinloos dat Demir zich hier gaat opstellen als een harde tante. Dit is nodeloos. Als ik Demir zou zijn, zou ik mij net van mijn zachtere kant laten zien en erkennen dat een laatste schooldag op maandag vrij zinloos is, tenzij het sociale aspect. Maar dat ik het onderliggend probleem zou evalueren en aanpakken indien mogelijk. Laten we aub die halve dag school nu echt niet zien als een ultiem leermiddel in de opvoeding.

Laatst bewerkt:
Ik moet wel zeggen dat de ironie van een topic over het dalende onderwijsniveau waarbij iedereen het er toch over eens lijkt te zijn dat het niveau stevig naar omhoog mag waarin dan plots een polemiek en discussie ontstaat omdat de minister geen lesdag wil schrappen toch best sappig is.

't Is door die laisser-faire "wat maakt die ene dag nu uit"-houding dat we überhaupt dit topic hebben. En ja, het is een symbolische ingreep, maar misschien is het niet slecht dat ouders hier ook eens wakker geschud worden. Je kan niet in tijden van covid van de daken schreeuwen dat de scholen zo lang mogelijk open moeten blijven om dan nu te zeggen "ja maar als wij 3 dagen vroeger naar Djerba kunnen vertrekken spaart het ons 150 euro pp uit".

En nee, die ene dag gaat dat niet rechttrekken, maar als er even kordaat wordt opgetreden met andere regels en afspraken, kunnen we misschien toch een beetje de dalende onderwijskwaliteit naar omhoog krikken.

De benodigde tijd krijgen voor attestatie is een valide argument maar het heeft meer te maken met organisatie dan met vorming en het aantal nuttige lesuren dat men krijgt.

De laatste dag is gewoon een uurtje komen om uw rapport af te halen.
Geweldige winst dat je daar mee doet.

Ik moet wel zeggen dat de ironie van een topic over het dalende onderwijsniveau waarbij iedereen het er toch over eens lijkt te zijn dat het niveau stevig naar omhoog mag waarin dan plots een polemiek en discussie ontstaat omdat de minister geen lesdag wil schrappen toch best sappig is.

't Is door die laisser-faire "wat maakt die ene dag nu uit"-houding dat we überhaupt dit topic hebben. En ja, het is een symbolische ingreep, maar misschien is het niet slecht dat ouders hier ook eens wakker geschud worden. Je kan niet in tijden van covid van de daken schreeuwen dat de scholen zo lang mogelijk open moeten blijven om dan nu te zeggen "ja maar als wij 3 dagen vroeger naar Djerba kunnen vertrekken spaart het ons 150 euro pp uit".

En nee, die ene dag gaat dat niet rechttrekken, maar als er even kordaat wordt opgetreden met andere regels en afspraken, kunnen we misschien toch een beetje de dalende onderwijskwaliteit naar omhoog krikken.

In Antwerpen ligt het aantal problematische afwezigheden in het secundair rond de 36% en dat is enkel maar omdat we alle stromen tellen. Als je enkel naar het beroepsonderwijs kijkt zit je aan 48% van de leerlingen.
Die gaan allemaal naar het volgend jaar hoor.

Er wordt hier niemand mee wakker geschut. Er wordt niet kordaat opgetreden tegen de echte probleemgevallen.
Ik vind dit vb van 30 juni een symbool van hoe de overheid ermee omgaat. Imo het principe van met je hoofd maar tegen de muur te bonken want dat maakt je hard. Nee, het maakt je dom.
Je wil strijden voor lesdagen maar in veel scholen kan men nog niet genoeg leerkrachten vinden om bepaalde lessen te geven.
En zelfs dan nog is het begrip lesdag relatief. Ik hoor teveel hoe leerlingen uit het hoger secundair ineens na de middag vrij hebben voor God welke reden dan ook.

Pisa says no.

Helemaal niets ironisch aan, want het ene heeft niets met het andere te maken. Dit is een schooldag die op geen enkele school ingevuld wordt als een lesdag, en die dat ook met deze maatregel niet zal worden. Je wint er dus helemaal niets mee, behalve administratieve en praktische kopzorgen bij ouders en het schoolpersoneel.

Die als is wel een belangrijke hé, we hebben niet nog eens een minister nodig die kordaat is op de makkelijke dossiers die vooral voor de bühne zijn, waarmee je in het nieuws komt als daadkrachtige minister maar in de praktijk geen enkele korrel zand verzet. We hebben een minister nodig die kordaat is waar het nodig is, die eindelijk de fundamentele problemen aanpakt waar het onderwijs mee kampt (lerarentekort, onderwijsloopbaan, tanende kwaliteit van de leerkrachten zelf, overdadige administratieve taaklast waardoor er te weinig tijd overblijft voor de effectieve lespraktijk, ...). Daar zal je als minister heel wat heilige huisjes voor moeten slopen, en dan is je eerste order als minister eentje waarvan iedereen weet dat ie geen sikkepit gaat helpen aan het onderwijsniveau en enkel meer administratieve taaklast oplevert. Sterk begin hoor.

Die als is wel een belangrijke hé, we hebben niet nog eens een minister nodig die kordaat is op de makkelijke dossiers die vooral voor de bühne zijn, waarmee je in het nieuws komt als daadkrachtige minister maar in de praktijk geen enkele korrel zand verzet. We hebben een minister nodig die kordaat is waar het nodig is, die eindelijk de fundamentele problemen aanpakt waar het onderwijs mee kampt (lerarentekort, onderwijsloopbaan, tanende kwaliteit van de leerkrachten zelf, overdadige administratieve taaklast waardoor er te weinig tijd overblijft voor de effectieve lespraktijk, ...).
Dáár geef ik je dan wel weer gelijk in.

Maar dat was eigenlijk ook wel een beetje mijn punt: deze maatregel heeft m.i. zodanig weinig impact in de ene richting of de andere dat we moeten afwachten naar de rest van het onderwijsbeleid en de effecten daarvan om te zien of het werkelijk kordate lijnen uitzetten is of gewoon "kijk eens hoe vlot ik beslissingen maak". Voorlopig hoop ik op het eerste, hoewel ik volledig kan snappen dat het lijkt op het tweede.

Wakker schudden? De ouders die sowieso al beslist hadden om bv. op vakantie te gaan zullen heus hun plannen niet veranderen. Integendeel, die zullen er allesbehalve iets om geven. Briefje indienen en klaar, er kraait toch geen haan naar als jouw kind niet komt hé. Ik denk eerlijk gezegd dat directies daar ook allesbehalve wakker van liggen.

Het probleem met beslissingen als deze, waarbij je als minister enkel jezelf in de kijker zet, is dat je al van bij het begin van de legislatuur goodwill en geloof in een goede afloop wegneemt bij de mensen die je hard nodig hebt wanneer je beslissingen wil maken die wél een verschil kunnen maken.

Intussen deze opinie van Holslag, over het hoger onderwijs: https://www.demorgen.be/nieuws/ik-s...-intruding-into-my-safe-space-zei-ze~b6f838d6

Grote hervormingen van heel ons onderwijsveld dienen zich aan, laat ons hopen dat Demir aan meer denkt dan zich profileren als harde tante. Want anders zijn we weer 6 jaar kwijt.

Die hervormingen zijn inderdaad broodnodig, al is het maar om de overfinanciering aan te pakken in het onderwijs waar geen enkele verbetering in de PISA-resultaten tegenover staat. Als ze al eens zouden beginnen met de "leerling-leerkracht" ratio naar het OESO-gemiddelde te krijgen, o.b.v. de 2018 resultaten bleek dat Vlaanderen hier de laagste ratio had. Waarom staan er hier bijv verhoudingsgewijs zo weinig leerlingen tegenover een leerkracht? Daarnaast verdienen leerkrachten dan ook nog eens gemiddeld genomen meer in Vlaanderen dan in andere landen, terwijl je net het omgekeerde zou verwachten met het lagere leerlingenaantal.

Het probleem met beslissingen als deze, waarbij je als minister enkel jezelf in de kijker zet, is dat je al van bij het begin van de legislatuur goodwill en geloof in een goede afloop wegneemt bij de mensen die je hard nodig hebt wanneer je beslissingen wil maken die wél een verschil kunnen maken.
Van wat ik kan vertellen van achter de schermen, denk ik eerlijk gezegd dat dat een bewuste actie is, hoor. Meer details eventueel in pm als je die echt wil, maar kort samengevat: de overheid is het een beetje beu om te proberen onderhandelen met het onderwijsveld omdat aan de onderhandelingstafel compromissen daar quasi onbekend zijn. Demir is hier duidelijk aan het maken dat een compromis voor haar niet hoeft, en dat er zaken zullen doorgeduwd worden als zij dat nodig acht. Dan is het beter dat ze dat voor de eerste keer doet bij zoiets "kleins", in de hoop dat ze beseffen dat tegendraads doen deze keer niet noodzakelijk zal pakken.

En dat is geen verwijt naar het werkveld en de leerkrachten zelf, voor alle duidelijkheid, maar een verwijt naar de mensen die in jullie naam aan de onderhandelingstafels komen zitten.

Dat de N-VA geen vrienden is met de ACOD, COC, COV en VSOA is geen geheim.
Met het onderwijs rapport begin dit jaar waarin onder andere de 38u week instond zijn ze ook gaan betogen.

Ik denk wel niet dat 30 juni een vakbondseis was. Dat is puur de media.

Ging er net over in het nieuws, dat we qua IT vaardigheden en info opzoeken best hoog scoren. En het beste voorbeeld dat ze in de reportage konden geven over info opzoeken was een leerling die de vraag van de leerkracht rechtstreeks in chat-gpt knalde. :unsure:

Ging er net over in het nieuws, dat we qua IT vaardigheden en info opzoeken best hoog scoren. En het beste voorbeeld dat ze in de reportage konden geven over info opzoeken was een leerling die de vraag van de leerkracht rechtstreeks in chat-gpt knalde. :unsure:
Dat zou er nog aan moeten mankeren. Die vaardigheden zijn hoofdzaak geweest sinds enkele decennia geleden, toen is men de normen voor wiskunde en taal systematisch lager gaan leggen tvv van deze "vaardigheden". Gelukkig is de prioriteit nu terug meer richting taal en wiskunde aan het schuiven, dat kan je wel op het conto van NVA schrijven (niet zoveel Weyts die slechts de partijlijn volgde).

Verder weer veel simplisme te lezen "minder betalen! meer les geven! grotere klassen!". Dat bekt lekker maar staat lekker los van de echte redenen. Die moet je eerder zoeken in de versnippering van het onderwijsveld, kleine scholen, veelvoud aan richtingen, rare vakken/vakkeuzes. De verloning met de index (en ancienniteit is niet onaardig is). Maar toch niet genoeg om genoeg capabele masters aan te trekken.

Verder weer veel simplisme te lezen "minder betalen! meer les geven! grotere klassen!". Dat bekt lekker maar staat lekker los van de echte redenen.
We mogen er toch op wijzen dat onderwijs hier in België echt wel zwaar gefinancieerd wordt in vergelijking met andere landen? Dat "bekt" niet gewoon lekker, maar is een economisch feit: nergens gaat er zoveel geld naar onderwijs als in België. En de resultaten justifiëren die financiëring langs geen kanten, net in tegendeel.

1731051534920

Die moet je eerder zoeken in de versnippering van het onderwijsveld, kleine scholen, veelvoud aan richtingen, rare vakken/vakkeuzes. De verloning met de index (en ancienniteit is niet onaardig is). Maar toch niet genoeg om genoeg capabele masters aan te trekken.
Je kan moeilijk nog meer geld gaan besteden aan onderwijs, nergens anders gaat er al zoveel geld naar onderwijs als hier in België. Ik ben er wel mee akkoord dat het geld beter besteed kan worden, nu staan die investeringen totaal niet in verhouding met de geleverde output.

Noem me naïef maar een universiteit is in de eerste plaats een plak waar je een slimmere burger wordt. Waar je kritisch leert nadenken, complexe problemen gestructureerd kan aanpakken etc etc. Dat kan je dus ook leren in de Letteren faculteit, zelfs als historicus ;). Als positief neveneffect krijg je in bepaalde gevallen een hyperproductieve (mede)werker aan onze economie. Zij het in de privé, publieke of culturele sector. Ik denk dat het tweede wel uit dat eerste voortvloeit. Maar die focus hier op STEM en productiviteit... als dat de nieuwe richting zou worden, vind ik dat toch een foute insteek van een universiteit.

Bij hogescholen is dat allemaal wel meer praktisch/beroepsmatig gericht. Aan die nieuwe richtingen zal toch voorafgaand enige analyse aan gebeurt zijn. Dus ik ga ervan uit dat die diploma's toch nodig zijn.
Ik ga akkoord tot daar.

Onderschat niet hoeveel richtingen in het leven geroepen worden om inschrijvingen en subsidies te krijgen.

We mogen er toch op wijzen dat onderwijs hier in België echt wel zwaar gefinancieerd wordt in vergelijking met andere landen? Dat "bekt" niet gewoon lekker, maar is een economisch feit: nergens gaat er zoveel geld naar onderwijs als in België. En de resultaten justifiëren die financiëring langs geen kanten, net in tegendeel.

Je kan moeilijk nog meer geld gaan besteden aan onderwijs, nergens anders gaat er al zoveel geld naar onderwijs als hier in België. Ik ben er wel mee akkoord dat het geld beter besteed kan worden, nu staan die investeringen totaal niet in verhouding met de geleverde output.

"We mogen er op wijzen". Natuurlijk kan je wijzen op hetgeen iedereen weet en ziet. Maar dat maakt het nog geen slimme uitspraak. Dat is plat populisme waarvoor ik op de reply knop geduwd heb. Ik kan van de NMBS ook zeggen dat het veel te veel gesubsidieerd wordt. Easy!

Het enige dat met zo'n uitspraak vooropstelt is dat er geknipt moet worden in subsidies en geld. Maar dat is niet de juiste boodschap die je moet geven. Er is hervorming nodig, te kleine scholen, te versleten gebouwen, te veel kortetermijnvisie (containers bijpleuren ipv slimme renovaties) en drie parallel bestaande netten die slechts minieme verschillen bevatten maar elkaar beconcurren en elk hun eigen logistiek en infrastructuur hebben. Dat kan niet anders of dat is een draaikolk aan fondsen en subsidies die niet tot in de klassen komen. Ook het M decreet dat té gauw is afgehaspelt en in het veld gesmeten heeft op de middenlange termijn klauwen vol geld gekost.

Er wordt inderdaad meer en meer geld in onderwijs gestopt, maar dat is zoals extra olie gooien in een krakende en piepende machine, imo. Er is iets anders nodig dan er extra geld tegengooien. De digisprong bvb was een mooi initiatief, maar o zo kortizichtig. 400 miljoen (of wat was het) werd te vaak in handen geven van directeurs en mensen die NUL voeling hebben met of de hardware of het digitaal lesgeven. Het gevolg is dat er veel te veel scholen massaal chromebooks hebben aangekocht die naar mijn mening ongelooflijk shit zijn voor productiviteit en duurzaamheid. En vier jaar later zijn die kuis op (versleten) en staan ze daar opnieuw met zo'n injectie. Dit gaat dan weer grotendeels in zo'n bedrijf zijn zakken verdwijnen als Signpost. Dit kan beter, en dat is maar één voorbeeld.

Terug
Bovenaan