(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Opnieuw een onderzoek met dramatische resultaten voor Vlaanderen helaas, dit keer voor het lager onderwijs waar we een duik nemen in scores voor wiskunde en wetenschappen. Voor wetenschappen zakken we zelfs onder het internationale gemiddelde.

Ik vond het meest verontrustende nieuws van gisteren/begin deze week eigenlijk net dit:

Compleet overschaduwd door Tom Waes z'n onverantwoorde gedrag.
Maar als "kind" van 2 mensen met gewoon een middelbaar diploma die wél naar de universiteit kon - daar wel wat betere sturing bij had kunnen gebruiken maar soit - vind ik dit eigenlijk zéér triest nieuws.

Ik zie het ook in mijn familie: vader en oom die zich wél hebben kunnen opwerken richting jobs waar je tegenwoordig minstens een hogeschool en idealiter universitair diploma voor nodig hebt (jobs bij respectievelijk ingenieursbureau en verzekeringsmaatschappij) terwijl zij een tso en aso diploma middelbaar onderwijs hadden. Dan nog de evolutie van AI erbij optellen en het worden "donkere tijden" op het vlak van kansen voor grote delen van onze jeugd van minder gegoede komaf.

Opnieuw een onderzoek met dramatische resultaten voor Vlaanderen helaas, dit keer voor het lager onderwijs waar we een duik nemen in scores voor wiskunde en wetenschappen. Voor wetenschappen zakken we zelfs onder het internationale gemiddelde.

Dit is echter ook een verontrustende trend die we ASAP zouden moeten keren, want anders heeft België op termijn niet veel meer te bieden, zonder grondstoffen en wat toerisme in de marge, qua Wiskunde onder Nederland zelfs, waar (vroeger) die leerlingen in deze streek de grens overstaken omdat het onderwijs hier "beter" was.

Maar goed, veel van de redenen waarom we er zo sterk op achteruit gaan is al over gespeculeerd in deze thread.

Paywall, kan je wat indicaties geven waaruit dat blijkt en of er mogelijke oorzaken worden gedefinieerd?
Verhaeghe: “Steeds meer mensen volgen hogere studies, en lang werd ervan uitgegaan dat dat komt omdat de ongelijkheid in het onderwijs is weggewerkt. Maar dat klopt niet. Het zijn vooral de mensen van de middenklasse en de hoge middenklasse die hogere studies aanvatten. We moeten onszelf dus geen blaasjes wijsmaken: het zijn niet de arbeidersjongens die onze aula’s nu doen vollopen. Integendeel: de ongelijkheid in het onderwijs heeft een flinke comeback gemaakt, en zit nu terug op hetzelfde niveau als voor 1950.”

Hoe komt dat?​

“De doorslaggevende factor in je onderwijsloopbaan blijft de wieg waarin je geboren wordt. Mensen uit de arbeidersklasse hadden vroeger veel minder kans om hun middelbaar af te ronden. Nu hebben ze veel minder kans om een hoger diploma te halen. Wie tussen 1970 en 1994 geboren werd in de hoge middenklasse, heeft vijf keer zoveel kans om een masterdiploma te halen dan iemand uit een arbeidersgezin. Iemand uit de hoge middenklasse had voor 1950 ongeveer 18 procent kans om een masterdiploma te halen. Dat is daarna gestegen tot 39 procent. Bij iemand uit de arbeidersklasse is dat percentage gestegen van 4 naar 8.”

“Nochtans is er in de jaren 50 en 60 een enorme vooruitgang geboekt. Er was een kortstondige democratiseringsgolf in het onderwijs, maar die is nu tenietgedaan. Dat zien we in een U-curve: de ongelijkheid was groot voor 1950, is even gedaald, en is nu weer gestegen tot hetzelfde punt.”

Hoe kunnen we dit verklaren?​

“De economische drempels die in de jaren 50 en 60 gesloopt werden, zijn teruggekeerd. Wie in de jaren 90 is geboren, botste op hoge kotprijzen, dure handboeken en hoger inschrijvingsgeld.”

“Ook het scholingsniveau van de ouders speelt een rol. Ouders die zelf hoger onderwijs hebben genoten, kunnen hun kinderen beter ondersteunen bij hogere studies. Een klassiek voorbeeld daarvan is de blok. Studenten moeten zich dan een maand of twee opsluiten. Als je dat zelf nooit hebt meegemaakt, besef je misschien niet dat het normaal is dat je kind van ’s ochtends tot ’s avonds moet studeren. Dan kun je ze minder ondersteunen.”

Hoe het komt is een verschuiving van geen middelbaar diploma versus wél een middelbaar diploma naar wél of géén hoger onderwijs, meer waarde die werkgevers hechten aan die diploma's, en voor de kentering in het hier en nu toegenomen kosten van het hoger onderwijs plus gebrek aan begrip bij ouders die zelf geen hogere studies gedaan hebben.

Komt niet o.a. door
-jongeren van vreemde origine die niet kunnen volgen zodat het niveau van de lessen lager worden gesteld.
-De discipline van de leerlingen en de ouders thuis.

Als ik zie met de 2 kids thuis. Veel oefeningen worden via ipad of pc gedaan. In mijn tijd hadden we huiswerk die we moesten schrijven, als je schrijft, let je op wat je schrijft en leer je het dus beter. De leerkrachten in t lager onderwijs, waar de 2 kids naartoe gaan, moeten zo goed als geen huiswerken meer verbeteren omdat de uitslag via de ipad of pc wordt berekend. Ik erger me veel me aan die 'digitale' oefeningen. Dat trekt echt op niets!
De oudste haar beste vriendin, is een meisje van vreemde origine. Dat meisje heeft niet echt goede punten, ze is al blij als we beter doet.. blij met 6/10.

Hoe het komt is een verschuiving van geen middelbaar diploma versus wél een middelbaar diploma naar wél of géén hoger onderwijs, meer waarde die werkgevers hechten aan die diploma's, en voor de kentering in het hier en nu toegenomen kosten van het hoger onderwijs plus gebrek aan begrip bij ouders die zelf geen hogere studies gedaan hebben.
Als je dat cynisch wil bekijken zijn we door een tijdelijk democratisering gegaan om terug te eindigen bij de "natuurlijke" situatie. Nu iedereen een middelbaar diploma haalt, op werkelijke randgevallen na, is dat de standaard en wordt het verschil gemaakt op hoger onderwijs. De factor ouders is niet te overschatten, groei maar eens op met twee ouders die het nut van studeren niet inzien.

Wat ik persoonlijk nu wel verbazingwekkend vind is dat de kost van onderwijs zo hard zou spelen, was studeren vroeger dan zoveel goedkoper vraag ik me af?

En dat terwijl er hier net verhoudingsgewijs meer middelen naar het onderwijs zijn gegaan dan in andere OESO landen in de voorbije jaren.
Iemand mag het hele onderwijs hier dringend komen herorganiseren, het huidige beleid is stilaan onhoudbaar aan het worden.

Komt niet o.a. door
-jongeren van vreemde origine die niet kunnen volgen zodat het niveau van de lessen lager worden gesteld.
-De discipline van de leerlingen en de ouders thuis.

Als ik zie met de 2 kids thuis. Veel oefeningen worden via ipad of pc gedaan. In mijn tijd hadden we huiswerk die we moesten schrijven, als je schrijft, let je op wat je schrijft en leer je het dus beter. De leerkrachten in t lager onderwijs, waar de 2 kids naartoe gaan, moeten zo goed als geen huiswerken meer verbeteren omdat de uitslag via de ipad of pc wordt berekend. Ik erger me veel me aan die 'digitale' oefeningen. Dat trekt echt op niets!
De oudste haar beste vriendin, is een meisje van vreemde origine. Dat meisje heeft niet echt goede punten, ze is al blij als we beter doet.. blij met 6/10.

Was recent nog in het nieuws dat - volgens een Noorse studie - schrijven veel beter is dan typen om nieuwe dingen te leren.

Pen en papier zijn ook heerlijk goedkoop - nog een voordeel!

Het volgende is het gevoel op de werkvloer, dus met een korrel zout te nemen.

Ik heb vrienden/familie genoeg in het lager en kleuteronderwijs staan. Daar hoort men dit bericht op de radio en reageert men heel emotioneel. "Ah ja en hoe komt het dat het niveau zo laag is? Alle aandacht , alle ondersteuning gaat naar diegenen die niet meekunnen. En dat zijn er elke dag meer! Diegene die talent hebben worden té weinig gestimuleerd" "Waar gaan we dan blijven met die nu op dit moment achterblijven?" etc

Deze en veel gelijkaardige uitspraken gaan terug tot de grote onderwijshervorming na de jaren 2000, waar de nadruk werd gelegd op meer "vaardigheden" en veel minder kennis. De richting die het onderwijs toen is beginnen uitgaan heeft mee tot gevolg de cijfers die je nu ziet.

Laatst bewerkt:
Ik vind Demir haar statement dat we bij de kleuters moeten beginnen op het eerste zich niet echt correct/overdreven.
Als ik zie wat die van ons in het laatste kleuterklasje allemaal doen en leren. Ze kennen de cijfers tot 10 en het getalbeeld dat er bij hoort, alle letters van het alfabet zijn gekend (weliswaar in drukletters, geen cursief schirft). Plus een hoop algemene kennis die zo op doen door werken rond thema's. Ik vind dat toch vrij indrukwekkend en naar mijn herinnering is dat een pak meer dan wat ik vroeger moest kunnen/kennen.

Is er iemand met ervaring of weet iemand waar daar gegevens over te vinden zijn of dat zo is?
Of is het niveau in het kleuter gelijkaardig of gedaald tov 30 jaar terug?

Geen idee, maar feit is dat er veel scholen zijn waar nu al het geval is wat Demir voorstelt / eist. Waar mijn kinderen zijn gegaan was het daartegenover vreselijk gesteld. Geen getallen, geen woordbeeld of spelling geleerd, terwijl dat perfect mogelijk is. (schoolkeuze omwille van bereikbaarheid, geletterdheid zelf aangeleerd door ons)

Wat me opviel is dat we in het lager te weinig ingaan op actuele fenomenen. Als voorbeeldje werd daar ergens aangehaald "hoe bepaalde wolken worden gevormd".
Veel succes met leerkrachten lager onderwijs te vinden die de kennis hebben om op random wetenschapsvragen van kinderen te antwoorden...

Ik vind Demir haar statement dat we bij de kleuters moeten beginnen op het eerste zich niet echt correct/overdreven.
Als ik zie wat die van ons in het laatste kleuterklasje allemaal doen en leren. Ze kennen de cijfers tot 10 en het getalbeeld dat er bij hoort, alle letters van het alfabet zijn gekend (weliswaar in drukletters, geen cursief schirft). Plus een hoop algemene kennis die zo op doen door werken rond thema's. Ik vind dat toch vrij indrukwekkend en naar mijn herinnering is dat een pak meer dan wat ik vroeger moest kunnen/kennen.

Is er iemand met ervaring of weet iemand waar daar gegevens over te vinden zijn of dat zo is?
Ik heb ook wel al een paar keer gehoord van oudere mensen dat de kleinkinderen tegenwoordig als kleuter al zoveel aangeleerd krijgen tegenover bij hun eigen kinderen. Puur anekdotisch natuurlijk, maar als je @vishnusixclix hoort ligt dat dan misschien ook aan de scholen zelf.

Nu, iets anders dat gisteren op de radio werd verteld, ik weet echter niet meer door welke onderwijsexpert, was dat als je kijkt naar het aantal lesuren van kinderen hiet in het 4de leerjaar (waarover de resultaten gaan) dit een zeer hoog aantal is, zeker vergeleken met Polen en Litouwen als ik me niet vergis, die aan iets meer dan de helft komen maar eigenlijk een pak beter scoren:

Ik meen me te herinneren dat al langer geweten is dat onze kinderen lang op de schoolbanken zitten (en ik dacht ook veel huiswerk kregen), maar het rendement tegenvalt.
Wat me opviel is dat we in het lager te weinig ingaan op actuele fenomenen. Als voorbeeldje werd daar ergens aangehaald "hoe bepaalde wolken worden gevormd".
Veel succes met leerkrachten lager onderwijs te vinden die de kennis hebben om op random wetenschapsvragen van kinderen te antwoorden...
Ik vind dat nu wel weinig zeggen, ik denk niet dat je veel mensen zonder opleiding of interesse in weer en klimaat zult vinden die kunnen uitleggen waarom wolken dit of deze vorm aannemen. Net zoals je volgens mij dat al niet uitgelegd gaat krijgen zonder concepten te gebruiken die het 4de leerjaar overstijgen. Van een leerkracht lager onderwijs wordt volgens mij eerder verwacht dat ze aan kinderen kunnen uitleggen dat wolken gemaakt zijn van waterdamp en hoe heel simplistisch de watercyclus in elkaar zit.

Als ik afga op mijn vrouw (logopediste) is er vooral iets mis met de manier van lesgeven en de grote verschillen tussen scholen.

Daarbij als je uw werkingsmiddelen afhangen van het aantal leerlingen dat je hebt, doe je als school er alles aan om veel leerlingen te hebben en is kwaliteit van onderwijs minder belangrijk. Neem daarbij de administratieve rompslomp van leerkrachten en niet de beste loonvoorwaarden in vergelijking met de geleverde inspanningen, waardoor het vinden van bekwame leerkrachten moeilijk wordt.

Is er een leraarstekort gaan ook minder bekwame leraren de kans hebben op les te geven en dat zie je dan aan de resultaten van de leerlingen.

Er is geen data om die niveaus te kunnen vergelijken. Voor zover ik weet is het idee om al van in de kleuterschool met 'echt' onderwijs te starten ook nog helemaal niet zo oud.

Wat je wel hebt is dat er minder kinderen zindelijk zouden zijn - waardoor leerkrachten meer met zorg zouden bezig zijn dan vroeger-, en dat er meer kinderen al in de kleuterschool met taalachterstand zijn. Bij dat eerste wordt vaak met de vinger gewezen naar de ouders, maar dat is onzin. De economische realiteit dwingt gezinnen om met 2 fulltime te gaan werken, zorgt er voor dat ouders gewoon die tijd niet meer hebben. Ook meer alleenstaande ouders. En tegelijk pusht de overheid al jaren om kinderen z.s.m. voltijds naar school te sturen, zie ook de verlaging van de leerplicht naar 5 jaar. Dan moet je niet met de vinger gaan wijzen naar ouders, want die kunnen ook niet toveren, maar er voor zorgen dat de scholen dat kunnen opvangen.

Bij de taalachterstand moeten we toch eens grondig gaan evalueren hoe we die het best kunnen wegwerken. Ik lees in de evaluaties van dit onderzoek dat andere landen met (grote) groepen nieuwkomers en tweede/derde generaties er veel beter in slagen om ook het onderwijsniveau van die groep op te krikken, terwijl een andere thuistaal bij die groepen voor de meeste van die landen ook een factor moet zijn. Louter aanwezig zijn op school en deelnemen aan de lessen is duidelijk niet voldoende. Als ik zie aan welke rotvaart mijn zoon in het eerste leerjaar gaat, kan ik me wel goed voorstellen dat als je op dat moment met een taalachterstand zit, je een vogel voor de kat bent. Ik had er de eerste weken bij hem al schrik voor, dat hij de boot aan het missen was omdat het lezen aanvankelijk echt heel moeizaam kwam, en hij spreekt perfect Nederlands (enfin, West-Vlaams).

Ik denk ook dat we naar de leerkrachten en het achterliggende systeem moeten durven kijken. Er wordt al ja-ren neergekeken op de lerarenopleiding en op het beroep leerkracht. Je hebt nog altijd heel veel leerkrachten die prachtig werk verrichten, maar er staan veel te veel leerkrachten voor de klas zonder intrinsieke motivatie, zonder de nodige aanleg, zonder de nodige kwaliteiten. Het is al jaren zo dat die opleidingen vol lopen met jonge mensen die er voor gekozen hebben omdat andere studierichtingen te moeilijk waren, of omdat ze geen idee hebben wat ze later willen worden. Terwijl de leerlingen complexer werden, daalde de kwaliteit én de motivatie van onze leerkrachten. En dan val je natuurlijk ook in een vicieuze cirkel, want als je bij de uitstroom van het secundair onderwijs met een dalende kwaliteit van afgestudeerden zit, en het zijn daar dan eigenlijk vaak nog eens de minder sterke leerlingen die doorstromen naar de lerarenopleidingen, dan krijg je imo waar we nu voor staan.

Laatst bewerkt:
Nu, iets anders dat gisteren op de radio werd verteld, ik weet echter niet meer door welke onderwijsexpert, was dat als je kijkt naar het aantal lesuren van kinderen hiet in het 4de leerjaar (waarover de resultaten gaan) dit een zeer hoog aantal is, zeker vergeleken met Polen en Litouwen als ik me niet vergis, die aan iets meer dan de helft komen maar eigenlijk een pak beter scoren:

Ik meen me te herinneren dat al langer geweten is dat onze kinderen lang op de schoolbanken zitten (en ik dacht ook veel huiswerk kregen), maar het rendement tegenvalt.
Weet je nog wanneer precies en welk radioprogramma? Want dat vind ik wel interessant, gegeven ook de focus van politici en een aantal experts op het maximaliseren van de onderwijstijd de laatste tijd. De volstrekt nutteloze 30ste juni laten doorgaan, minder pedagogische studiedagen voor leerkrachten, en ik las vandaag ook een artikel van een expert die de klasuitstappen hekelde. Waarbij ik dan altijd denk dat je meer nuttige lesuren wint door iets te doen aan het lerarentekort, maar die maatregelen zijn dan al helemaal gek als het klopt wat je zegt.

Is nochtans iets dat we vaak doen in school, met wat opzoeken op wikipedia kan je al gemakkelijk de kinderen een voldoende antwoord geven, hé.

Weet je nog wanneer precies en welk radioprogramma? Want dat vind ik wel interessant, gegeven ook de focus van politici en een aantal experts op het maximaliseren van de onderwijstijd de laatste tijd. De volstrekt nutteloze 30ste juni laten doorgaan, minder pedagogische studiedagen voor leerkrachten, en ik las vandaag ook een artikel van een expert die de klasuitstappen hekelde. Waarbij ik dan altijd denk dat je meer nuttige lesuren wint door iets te doen aan het lerarentekort, maar die maatregelen zijn dan al helemaal gek als het klopt wat je zegt.
Het is idd symboolproblematiek.

Ondertussen zitten wij met 2 klassen zonder (vaste) leerkracht en de directie die momenteel thuis is nadat ze bijna 3 maand haar directeursjob gecombineerd heeft met bijna voltijds lesgeven in een van die 2 klassen (de rest werd gedaan door het zorgteam).

Dus in de vier maand: nauwelijks zorg en geen voldoende aanspreekbare directie (en een vriendin die overwerkt is ondanks dat ze "halftijds" werkt).

Ah, toevallig iets dat ik kan bevestigen. Mijn zoon zit in het 3e jaar en elke dag is een woensdag eigenlijk. Heeft elke dag maar van 08h tot 12h30 school, en die heeft ook wel een heel breed curriculum met 3h sport, 2h engels, 1h Duits, 1h computerklas, 1h robotica en 2h godsdienst. Naast de standaard Pools/Wiskunde lessen.
Sinds dit jaar heeft de nieuwe Minister van Onderwijs ook huiswerk verboden. Moeten nog wel knutselwerkjes maken, boeken lezen en testen voorbereiden natuurlijk, maar dus geen echt huiswerk meer.

Ah, toevallig iets dat ik kan bevestigen. Mijn zoon zit in het 3e jaar en elke dag is een woensdag eigenlijk. Heeft elke dag maar van 08h tot 12h30 school, en die heeft ook wel een heel breed curriculum met 3h sport, 2h engels, 1h Duits, 1h computerklas, 1h robotica en 2h godsdienst. Naast de standaard Pools/Wiskunde lessen.
Sinds dit jaar heeft de nieuwe Minister van Onderwijs ook huiswerk verboden. Moeten nog wel knutselwerkjes maken, boeken lezen en testen voorbereiden natuurlijk, maar dus geen echt huiswerk meer.
Zonder vlaams belangerig te willen overkomen maar hoe is de diversificatie in de scholen daar? Hoeveel studenten per leerkracht? Wat is het lesmateriaal? Veel geschreven of digitaal? Hoe manifisteert het jeugdgedrag zich daar? Allemaal tiktokzombies of meer een socialere cultuur?
Het zal wel een mix van alles zijn vermoed ik die de daling in score veroorzaakt en we kunnen de maatregelen van land 1 niet zomaar overnemen in land 2 maar ik ben wel benieuwd waarom er zulke verschillen zijn.

Maar die less is more is wel intrigerend. Vooral naar investeringskost in het onderwijs en het tanend aantal leerkrachten.

Zonder vlaams belangerig te willen overkomen maar hoe is de diversificatie in de scholen daar? Hoeveel studenten per leerkracht? Wat is het lesmateriaal? Veel geschreven of digitaal? Hoe manifisteert het jeugdgedrag zich daar? Allemaal tiktokzombies of meer een socialere cultuur?
Het zal wel een mix van alles zijn vermoed ik die de daling in score veroorzaakt en we kunnen de maatregelen van land 1 niet zomaar overnemen in land 2 maar ik ben wel benieuwd waarom er zulke verschillen zijn.

Maar die less is more is wel intrigerend. Vooral naar investeringskost in het onderwijs en het tanend aantal leerkrachten.

Laatste jaren wel een opmerkbaar aantal Oekrainse kindjes in de klas, zeker nu de sociale bijdragen (kindergeld, etc) enkel gekregen kunnen worden als de kinderen Poolse school lopen. Cultureel weinig verschillend, maar op gebied van taal wel heel anders. Mijn zoon zat vorig jaar op een andere school dan nu, en in beide scholen zat hij met 20-25 kinderen in de klas voor 1 leerkracht, met ongeveer 20% Oekrainse kindjes met gebrekkig Pools.
Al het lesmateriaal is nog in geschreven vorm, behalve dan computerklassen en robotica waarbij ze achter de computer dingen uitvoeren of dingen maken. GSM is verboden op school, onze zoon heeft ook zelfs nog geen GSM. Ik zie vaak wel oudere kinderen met GSM voor de schoolpoort maar relatief beperkt. Geen idee hoe het er binnen de schoolmuren aan toegaat.

Terug
Bovenaan