(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Nee, er is géén schoolplicht. Er is wél leerplicht. Dat is een fundamenteel verschil.

"6-jarigen mogen pas starten in het Nederlandstalig gewoon lager onderwijs als ze het schooljaar ervoor voldoende aanwezig waren (290 halve dagen) in een Nederlandstalige kleuterschool. "
Als je een boodschap eruit haalt, graag dan wel de volledige:

6-jarigen mogen pas starten in het Nederlandstalig gewoon lager onderwijs als ze het schooljaar ervoor voldoende aanwezig waren (290 halve dagen) in een Nederlandstalige kleuterschool. Als je kind niet voldoende aanwezig was in de kleuterklas, zal de klassenraad beslissen of je kind mag instappen in het gewoon lager onderwijs.

Nee, er is géén schoolplicht. Er is wél leerplicht. Dat is een fundamenteel verschil.

Als je een boodschap eruit haalt, graag dan wel de volledige:

6-jarigen mogen pas starten in het Nederlandstalig gewoon lager onderwijs als ze het schooljaar ervoor voldoende aanwezig waren (290 halve dagen) in een Nederlandstalige kleuterschool. Als je kind niet voldoende aanwezig was in de kleuterklas, zal de klassenraad beslissen of je kind mag instappen in het gewoon lager onderwijs.

In de praktijk worden de termen schoolplicht en leerplicht in Vlaanderen gewoon door mekaar gebruikt. Het percentage thuisonderwijs is in Vlaanderen zeer marginaal.

't is toch niet omdat uitzonderingen mogelijk zijn, dat er geen sprake is van een zekere principiële schoolplicht voor 5-jarigen. Natuurlijk geldt dat niet absoluut. Zoals dat overigens ook niet voor >6-jarigen op absolute wijze geldt.

Ik snap echt niet waarom dat muggenziften relevant is voor het topic.

In de praktijk worden de termen schoolplicht en leerplicht in Vlaanderen gewoon door mekaar gebruikt. Het percentage thuisonderwijs is in Vlaanderen zeer marginaal.

't is toch niet omdat uitzonderingen mogelijk zijn, dat er geen sprake is van een zekere principiële schoolplicht voor 5-jarigen. Natuurlijk geldt dat niet absoluut. Zoals dat overigens ook niet voor >6-jarigen op absolute wijze geldt.

Ik snap echt niet waarom dat muggenziften relevant is voor het topic.
Omdat dat gewoonweg geen muggenziften is. Je haalt twee fundamenteel verschillende zaken door elkaar. Dat die termen in de praktijk door elkaar worden gebruikt wil niet zeggen dat dat daarom correct is. Schoolplicht is veel meer afdwingbaar en te controleren. Bij leerplicht is dat een pak moeilijker. Dat zeggen niet alleen ik, maar ook mijn directie en onze CLB-ankers.

Ik snap echt niet waarom het zo moeilijk is om correcte termen te gebruiken in een topic waar het over net datgene gaat.

Tjah, hoe zorg je ervoor dat mensen met een migratieachtergrond het belang van onderwijs snappen... Geen idee, niet simpel.

Dat is hetzelfde probleem als: hoe zorg je dat mensen niet te snel/dronken rijden, dat mensen niet gaan moorden of stelen .. véél start met opvoeding: als ouders die opvoeding niet willen geven moet je in actie schieten: campagnes, begeleiding en vrijwillige opleidingen, verplichte opleidingen, verplichte disciplines, boetes / werk of gevangenisstraffen voor ouders, kinderen op internaat plaatsen, kinderen permanent wegnemen van ouders.

Die disciplines kunnen overigens vrij laagdrempelig starten: ouders moeten zorgen dat kleuter op school zijn, en op tijd - indien te vaak te laat - meteen actie.

Meer focus in het onderwijs, meer lesuren in Wiskunde, Nederlands, ...

Dat is hetzelfde probleem als: hoe zorg je dat mensen niet te snel/dronken rijden, dat mensen niet gaan moorden of stelen .. véél start met opvoeding: als ouders die opvoeding niet willen geven moet je in actie schieten: campagnes, begeleiding en vrijwillige opleidingen, verplichte opleidingen, verplichte disciplines, boetes / werk of gevangenisstraffen voor ouders, kinderen op internaat plaatsen, kinderen permanent wegnemen van ouders.

Die disciplines kunnen overigens vrij laagdrempelig starten: ouders moeten zorgen dat kleuter op school zijn, en op tijd - indien te vaak te laat - meteen actie.
Actie door de overheid? En welke actie stel je voor? Want alle acties die jij opsomt zijn nu niet bepaald laagdrempelig, om niet te zeggen dat sommige absurd zijn.

Actie door de overheid? En welke actie stel je voor? Want alle acties die jij opsomt zijn nu niet bepaald laagdrempelig, om niet te zeggen dat sommige absurd zijn.

Ik weet dat bepaalde acties zeer lastig zijn, absurd lijken en praktisch niet haalbaar zijn (maar dat neemt niet weg dat ze effect hebben). Ook de vraag actie door de overheid (of de school, wijkagent, ...) is een klassieke dooddoener - feit is dat als je helemaal niets doet er ook helemaal niets gebeurd bij een deel van de bevolking, dat is ondertussen wel duidelijk.

Welke acties is een lastige vraag, dat besef ik maar al te goed - ook de overheid bijt haar tanden daar op stuk - omdat het gewoon zeer moeilijk is en men koste wat kost wil vermijden dat de kinderen het slachtoffer zijn, terecht uiteraard.
  • ouders sanctioneren (bij kleuters etc, bij jong volwassenen deze sanctioneren - dat kunnen ook langere lessen zijn): boete, werkstraf (wat mij betreft zet je daar de wijkagent op en laat je die een dagje toezien - iets zegt mij dat je zo een actie niet te vaak moet opzetten om resultaat te zien), rijbewijs afnemen, ingrijpen op inkomen, verplicht een cursus te volgen ..
  • Ouders motiveren is imo ook een optie, financieel, materieel, ..
  • onderwijs kan je ook als een recht zien - als je het niet belangrijk vind - een tijdelijk verbod op onderwijs, eens kijken hoe lang dat stand zal houden.
Ik heb thuis een koe, als ik die niet deftig verzorg zal ik een sanctie krijgen - help dat niet dan komen ze deze in beslag nemen en wordt deze elders beter verzorgt, mijn koe heeft dus meer rechten dan bepaalde kinderen. Absurde vergelijking - omdat je kinderen niet zomaar kan verplaatsen en de effecten mogelijks nog erger zijn.

Laatst bewerkt:

Ik zie verregaande acties in dat lijstje, maar géén enkele die ik absurd vind.
Zelfs een gevangenisstraf voor ouders voor wanneer bepaald gedrag van jonge kinderen de spuitgaten uitloopt zou ik gerust durven overwegen.
Ik denk dan spontaan aan dit voorbeeld uit de V.S. : https://www.bbc.com/news/articles/c9wj0vyl8xko

Nu kinderen uit handen nemen gebeurt tegenwoordig reeds, maar is natuurlijk een zéér verregaande actie.

Wanneer het gaat om het dalende niveau van het onderwijs gaat het natuurlijk om "kleinere" zaken, zoals spijbelen... ik vind daar "boetes" of cursussen voor ouders zeker en vast niet verkeerd.

Ik weet dat bepaalde acties zeer lastig zijn, absurd lijken en praktisch niet haalbaar zijn (maar dat neemt niet weg dat ze effect hebben). Ook de vraag actie door de overheid (of de school, wijkagent, ...) is een klassieke dooddoener - feit is dat als je helemaal niets doet er ook helemaal niets gebeurd bij een deel van de bevolking, dat is ondertussen wel duidelijk.

Welke acties is een lastige vraag, dat besef ik maar al te goed - ook de overheid bijt haar tanden daar op stuk - omdat het gewoon zeer moeilijk is en men koste wat kost wil vermijden dat de kinderen het slachtoffer zijn, terecht uiteraard.
  • ouders sanctioneren (bij kleuters etc, bij jong volwassenen deze sanctioneren - dat kunnen ook langere lessen zijn): boete, werkstraf (wat mij betreft zet je daar de wijkagent op en laat je die een dagje toezien - iets zegt mij dat je zo een actie niet te vaak moet opzetten om resultaat te zien), rijbewijs afnemen, ingrijpen op inkomen, verplicht een cursus te volgen ..
  • onderwijs kan je ook als een recht zien - als je het niet belangrijk vind - een tijdelijk verbod op onderwijs, eens kijken hoe lang dat stand zal houden.
Ik heb thuis een koe, als ik die niet deftig verzorg zal ik een sanctie krijgen - help dat niet dan komen ze deze in beslag nemen en wordt deze elders beter verzorgt, mijn koe heeft dus meer rechten dan bepaalde kinderen. Absurde vergelijking - omdat je kinderen niet zomaar kan verplaatsen en de effecten mogelijks nog erger zijn.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat rechters mensen kunnen verbieden om nog dieren te houden, maar kinderen krijgen als een onaantastbaar biologisch recht wordt gezien, wars van de gevolgen voor de (ongeboren) kinderen... in die mate dat er anno 2024 nog altijd drugsverslaafde baby's op de wereld worden gezet of kinderen verwekt worden in relaties waar sprake geweest is van kindermisbruik. Eugenetica is destijds om gegronde redenen afgevoerd, maar sommige mensen zouden wel op verplichte geboortebeperking (pil/condoom, voor mijn part zelfs chemische sterilisatie voor misbruikers) mogen worden gezet in ruil voor hun "vrijheid" (of anders de gevangenis in).

Nu goed, het gaat hier nog altijd over het dalende niveau van het onderwijs en dat is natuurlijk véél minder verregaand dan drugsverslaving of mishandeling, waar het gelukkig om een kleine groep gaat. Het dalende niveau is helaas de verantwoordelijkheid van véél grotere groepen en helaas zitten we met meerdere types groepen in onze samenleving die het belang van onderwijs niet langer inzien, en dat keer je niet om op deze manier. Dat zit ook zowel bij ouders die onderwijs niet meer zien als een motor voor vooruitgang in het leven als bij pedagogen die gelijkheid van uitkomst door nivellering naar een lage lat lijken te verkiezen boven een systeem waarin de sterksten ook de kans krijgen te excelleren.

Qua ouders zit de oorzaak zowel bij de mensen met migratieroots die géén enkele moeite steken in hun kind buiten school de landstalen te laten gebruiken als ook eerlijk gezegd bij de kinderen van hoogopgeleide ouders voor wie een 6/10 voldoende is in het middelbaar onderwijs en anders schakelen we wel een advocaat in... oh, en de skivakantie? Wij vertrekken de donderdag of vrijdag voor de krokusvakantie, want dan is de vlucht goedkoper...

Zuhal Demir wilt maandag 30 juni niet laten vallen als verplichte schooldag? Zinloze symboolpolitiek? Neen, toch niet.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we wel een beetje naast de kwestie bezig zijn met al die ingrijpende maatregelen om een miniscule groep te straffen. Volgens mij was er tijdens mijn jeugd, of daarvoor, toen het onderwijs nog "top" was, niet minder volk dat zijn kinderen verwaarloosde. Net zoals ik niet denk dat in de babyboomer-gezinnen van 10 kinderen men optimaal zijn kinderen begeleidde.

Ik denk dat we wel een beetje naast de kwestie bezig zijn met al die ingrijpende maatregelen om een miniscule groep te straffen. Volgens mij was er tijdens mijn jeugd, of daarvoor, toen het onderwijs nog "top" was, niet minder volk dat zijn kinderen verwaarloosde. Net zoals ik niet denk dat in de babyboomer-gezinnen van 10 kinderen men optimaal zijn kinderen begeleidde.

Echt verwaarlozen waarschijnlijk wel en voor die echt ingrijpende maatregelen heb je wellicht gelijk - het is ook een combinatie van factoren, een andere taal leren is nu eenmaal moeilijk - zeker als beide ouders de taal niet machtig zijn, dus wat overblijft om de taal te leren: school, extra lessen/cursussen/vrije tijdsbesteding genre sport/jeugdbeweging - over sport kan ik niet oordelen maar in de jeugdbeweging zijn die groepen nauwelijks vertegenwoordigd. Gezien de tijd op school is dit het belangrijkste punt.

Het probleem van afwezigheden lijkt in elk geval groter te zijn bij deze groepen:

Ik heb geen idee of dat praktisch te realiseren is maar mss moet men gewoon tijdelijk andere lessen schrappen ten voordele van Nederlands en rekenen/wiskunde voor de groepen die het nodig hebben.

Laatst bewerkt:
Dit wat atypische De Morgen opiniestuk vat de discussie hier wel vrij goed:
- doorgeslagen digitalisering, moderne maar minder effectieve didactische aanpak
- onderwijs die moet instaan voor "integratie", doorslagen als CLIL: les in het Engels terwijl Nederlands al moeilijk genoeg blijkt
- te veel varia en te weinig focus op kerncompetenties en kennis
- het moet vooral leuk zijn i.p.v. leerrijk
- de leraar als sociaal werker, psycholoog, ... i.p.v. kennisoverdrager
- school en ouders die niet op één lijn staan
etc.

De postmoderne tijdsgeest versnelde de deconstructie van de Westerse samenleving, waardoor ook overgeleverde kennis over het Ware, Goede en Schone minder belangrijk werd geacht en naar de achtergrond verdween. Het kwam op ervaren (versta genieten) aan en niet op leren, kennen, kunnen en doen. De samenleving - dus ook het onderwijs - vervelt tot een belevingswereld in navolging van de verpletterende amusementsindustrie. ‘Wij’ wordt vervangen door ‘mij en mijn’ en zeker niet door ‘wij allemaal’.

Met ergens een pleidooi voor een ommekeer naar een traditionelere aanpak... De vraag is in welke mate die mayonaise nog pakt in de huidige maatschappij. Zeker in een stedelijke, individualistische context zie ik daar veel weerstand, terwijl dergelijke aanpak niet ten koste moet gaan van het individueel welbevinden. Dat laatste wordt nogal vaak in één adem met traditie genoemd, maar uit geschiedenis kan men leren. Misschien zal de aankomende economische malaise wel een terugkeer naar orthodoxere waarden en ditto onderwijs ondersteunen?

Het kan zijn dat de klepel te ver is doorgeslagen, maar ik denk dat we ons toch moeten hoeden om de klepel dan gewoon weer naar de andere kant te brengen. Hij moet naar het midden. Een positief welbevinden verhoogt de leerprestaties. Iedereen terug als eenheidsworst behandelen gaat ook terug jongeren uit de boot laten vallen, er moet blijven aandacht gaan naar de individuele verschillen en talenten van leerlingen.

Ik snap de kritiek op de "pretpedagogie", maar terugkeren naar de lesmethodes van 40 jaar geleden gaat weinig veranderen aan de fundamentele problemen in het onderwijs: te weinig leerkrachten, te weinig kwalitatieve leerkrachten, te hoge planlast voor leerkrachten, een groeiend deel van de bevolking met taalachterstand en met desinteresse (en wantrouwen) jegens het onderwijs.

Het kan zijn dat de klepel te ver is doorgeslagen, maar ik denk dat we ons toch moeten hoeden om de klepel dan gewoon weer naar de andere kant te brengen. Hij moet naar het midden. Een positief welbevinden verhoogt de leerprestaties. Iedereen terug als eenheidsworst behandelen gaat ook terug jongeren uit de boot laten vallen, er moet blijven aandacht gaan naar de individuele verschillen en talenten van leerlingen.
Uiteraard. Dat geeft de schrijver van het opiniestuk ook aan: "Uiteindelijk gaat het om het geluk en welzijn van kinderen als betekeniszoekende wezens". Een klassiekere lesmethode staat dat niet in de weg. Merk op dat ik in mijn vorige en deze post schrijf: klassiekere, traditionelere, en niet klassieke of traditionele; dus inderdaad een evenwicht met aandacht voor het individu zonder daarin te overdrijven (het leven is nu éénmaal niet elke dag een pretje), en zonder overbodige ballast.
Ik snap de kritiek op de "pretpedagogie", maar terugkeren naar de lesmethodes van 40 jaar geleden gaat weinig veranderen aan de fundamentele problemen in het onderwijs: te weinig leerkrachten, te weinig kwalitatieve leerkrachten, te hoge planlast voor leerkrachten, een groeiend deel van de bevolking met taalachterstand en met desinteresse (en wantrouwen) jegens het onderwijs.
Zijn de moderne lesmethoden niet ook een fundamenteel probleem?
Je overige bezorgdheden komen ook in het opiniestuk aan bod, met inderdaad de boodschap dat we dit niet in 1-2-3 zullen omkeren. Het niveau van sommige (jonge) leerkrachten bv. is nu éénmaal wat het is (en beter een middelmatige leerkracht dan geen leerkracht). Weliswaar zonder concrete oplossingen.

Ik ben niet overtuigd dat de moderne lesmethoden ook een probleem zijn neen, laat staan een 'fundamenteel' probleem. Ik heb nog niet veel onderzoeken gelezen waarbij een onomstotelijke causaliteit kan gelegd worden tussen die moderne lesmethoden en de daling van de onderwijskwaliteit. Het zijn niet alleen de lesmethoden die veranderd zijn, maar ook de samenleving, de leerlingen, de leerkrachten, het beroep van leerkracht zelf, ... en naar mijn mening ligt de achteruitgang vooral in de gevolgen van die veranderingen.

Ik zeg niet dat die moderne lesmethoden niet in vraag gesteld kunnen worden, voor alle duidelijkheid. Dat moet voortdurend gedaan worden. Maar hetzelfde geldt ook voor de 'klassieke' lesmethoden, die mijn inziens te vaak nu naar voren worden geschoven niet vanuit rationele overwegingen of, factuele kwaliteiten maar veeleer uit ideologische overtuigingen en het idee dat het vroeger allemaal beter was. Ook dat geldt vaak voor moderne lesmethoden, daar niet van.

Ik ben niet overtuigd dat de moderne lesmethoden ook een probleem zijn neen, laat staan een 'fundamenteel' probleem. Ik heb nog niet veel onderzoeken gelezen waarbij een onomstotelijke causaliteit kan gelegd worden tussen die moderne lesmethoden en de daling van de onderwijskwaliteit. Het zijn niet alleen de lesmethoden die veranderd zijn, maar ook de samenleving, de leerlingen, de leerkrachten, het beroep van leerkracht zelf, ... en naar mijn mening ligt de achteruitgang vooral in de gevolgen van die veranderingen.

Ik zeg niet dat die moderne lesmethoden niet in vraag gesteld kunnen worden, voor alle duidelijkheid. Dat moet voortdurend gedaan worden. Maar hetzelfde geldt ook voor de 'klassieke' lesmethoden, die mijn inziens te vaak nu naar voren worden geschoven niet vanuit rationele overwegingen of, factuele kwaliteiten maar veeleer uit ideologische overtuigingen en het idee dat het vroeger allemaal beter was. Ook dat geldt vaak voor moderne lesmethoden, daar niet van.
Als meerdere zaken tegelijk veranderen is het de facto onmogelijk de causaliteit van één van die zaken aan te tonen. Dus dat geldt ook voor de andere factoren die je aanhaalt. Dus dan is het inderdaad wat je zegt: een mening. Ik kan wel volgen in die zin dat het een samenloop van zaken zal zijn. Anderzijds denk ik dat er vanuit vele hoeken een verband aangetoond wordt tussen (om één voorbeeld te geven) bv. moderne technologie, aandacht, welbevinden, etc., en het zou niet onlogisch zijn dat dat dan ook geldt in het onderwijs: dat moderne lesmethoden die gebruik maken van smartphones/tablets/laptops dan ook nadelen bieden die mogelijk niet opwegen tegen de voordelen. Onderzoek op dat vlak is vaak beperkt in tijd (bv. semester) met weinig evidentie voor lange termijn resultaten (voor zover mijn beperkte kennis daarover reikt). Terwijl we wél weten dat we met het onderwijs van vroeger globaal goede resultaten behaalden. Of dat in de huidige context nog het geval zou zijn, is gissen inderdaad.

Het opiniestuk pleit ook voor een terugkeer naar een maatschappij zoals vroeger met meer respect voor het onderwijs, en meer respect voor de medemens tout court. Je lesmethode mag nog zo goed zijn, als er geen respect is voor het onderwijs dan zullen de resultaten daar ook naar zijn.

De vraag van één miljoen is dan natuurlijk hoe we die maatschappelijke waarden bijsturen, een vraagstuk die veel breder gaat dan het onderwijs. Benieuwd hoe dat in gelijkaardige landen (bestaan die?) gaat.

Er is niets mis met lesmethodes die gebruik maken van moderne technologie, in tegendeel, het is net heel belangrijk dat jongeren daar (correct) mee leren omgaan. Toegang tot die technologie buiten specifieke lesmethodes (bvb laptops om te noteren tijdens instructie in plaats van pen en papier), da's iets anders.

Er is niets mis met lesmethodes die gebruik maken van moderne technologie, in tegendeel, het is net heel belangrijk dat jongeren daar (correct) mee leren omgaan. Toegang tot die technologie buiten specifieke lesmethodes (bvb laptops om te noteren tijdens instructie in plaats van pen en papier), da's iets anders.
Is er geen groot verschil tussen toegang tot VS zoveel mogelijk ICT? Nu goed - ik ben conservatief en heb nog leren tekenenen met een tekentafel, daarna die vervloekte inktpennen, daarna 2D CAD, daarna 3D CAD - en als ik mag kiezen wat te gebruiken om de hersenen aan het werkt te zetten kies ik potlood, papier en een lat - in combo met 2D schetsen van een 3D plan, een 3D schets op basis van een 2D plan + wetenschappelijk tekenen.

Ook de vraag: wat en hoe groot is de meerwaarde, en hoe verhoudt zich dat tot de kost - als je kijkt hoeveel tijd ouders steken in dat online platform VS de agenda/model van vroeger, dat is een factor 100 verschil, voor wat precies?

Het vergt ook aanzienlijke inspanningen om alles te kopen, in bedrijf te stellen en te houden, leren mee werken. Ook zijn er tal van vertragingen. Oude basic zaken vragen geen handleiding, crashen niet, werken altijd, trekken geen aandacht, … dat lijken me in veel situaties duidelijke voordelen te zijn. Akkoord dat het in bepaalde situaties handig is - maar mss wordt er toch wat overdreven.

Laatst bewerkt:
Is er geen groot verschil tussen toegang tot VS zoveel mogelijk ICT? Nu goed - ik ben conservatief en heb nog leren tekenenen met een tekentafel, daarna die vervloekte inktpennen, daarna 2D CAD, daarna 3D CAD - en als ik mag kiezen wat te gebruiken om de hersenen aan het werkt te zetten kies ik potlood, papier en een lat - in combo met 2D schetsen van een 3D plan, een 3D schets op basis van een 2D plan + wetenschappelijk tekenen.
Het is niet omdat je conservatief bent, dat je in absoluten moet denken toch? Een goede leerkracht en een goede onderwijsvisie zal beide inzetten. Deze reactie is eigenlijk een prima QED voor wat ik zei. Het kind wordt met het badwater weggesmeten, niet op basis van enige notie van feitelijke kwaliteiten van verschillende methodes, maar louter op basis van (in jouw geval conservatieve) ideologie en emotie.

Er wordt vaak heel laagdunkend gedaan over pedagogen, en hoewel die zeker niet feilloos zijn - pedagogie is geen exacte wetenschap -, betwijfel ik ten zeerste dat we ons onderwijs gaan redden op basis van buikgevoelens.

Als het aan Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) ligt, start het nieuwe schooljaar in het kleuter- en lager onderwijs in 2025 met nieuwe, verbeterde schoolboeken. Dat schrijft De Tijd en bevestigt het kabinet-Demir. Bij de uitgeverijen verslikten ze zich net niet in hun koffie.
Een eerste ingreep is dus de aanpassing van de handboeken. Zo wil Demir zo snel mogelijk af van invulboeken, die in het verleden al veel kritiek kregen van experten.

Het artikel gaat voornamelijk over hoe de uitgeverijen het niet realistisch vinden, maar als Demir voet bij stuk houdt (zelfs met vertraging), lijkt me dit toch al een correcte ingreep.

Het artikel gaat voornamelijk over hoe de uitgeverijen het niet realistisch vinden, maar als Demir voet bij stuk houdt (zelfs met vertraging), lijkt me dit toch al een correcte ingreep.
Het is raar om nieuwe boeken te eisen terwijl ze zelf nog niet begonnen zijn om de minimumdoelen te bepalen.
Ten vroegste tegen de paasvakantie.
Ofwel veranderd er niet veel, wat was dan het nut.
Ofwel veranderd er veel en moet je boeken maken in een cyclus van 4 maand, zomervakantie inclusief. Good luck als je niet alleen de inhoud maar ook de manier van lesgeven moet wijzigen.

Dan spreken we nog niet over al die pedagogen en leerkrachten die het al jaren verkeerd doen en op 1 september, met een boek dat ze nog nooit gelezen hebben, het licht gaan zien.

Ik heb niet het idee dat er een duidelijk masterplan is voor de huidige problematiek.

Het woord "eist" beschrijft waarom ik een stevige afkeer heb van Zuhal Demir haar stijl.

Los daarvan juich ik de volgende beslissing wel hard toe:

Terug
Bovenaan