Ik ben daarom bij DKV weg, zoek eens naar de maximumfactuur op Google. Ik ken iemand (geen kennis maar echt bevriend) die 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en de eindfactuur was €430 met enkele ziekenfonds en geen enkele hospitalisatie verzekering
Min of meer risicovol.
Buiten de maximumfactuur kunnen er nog veel kosten zijn die privé zouden moeten betaald worden, en wel gedekt zijn door een verzekering.
Dan heb je het "luxe" plaatje.
Wil je binnen de minimumfactuur blijven, dan mag je zonder hospi verzekering al zeker geen eenpersoonskamer nemen.
Die 430€ voor 3 weken is dan al 100% zeker een gedeelde kamer. Stek je voor dat je drie weken met een zware snurker op een kamer ligt, nee dank u hoor! Extra's zoals drinkwater, TV (alhoewel, denk nu wel dat dat al gratis zou zijn in de meeste ziekenhuizen) zijn ook allemaal zaken die niet door de mutaliteit worden gedekt.
Het verschil in kostprijs tussen tweepersoonskamer en eenpersoonskamer via de supplementen kan immens groot zijn, en net zoals ik graag bijbetaal voor een beter klasse in het vliegtuig, doe ik graag hetzelfde voor mijn gezondheidszorg, en een degelijke hospi verzekering zorgt ervoor dat ik op voorhand de kostprijs ken, of ik ze nu nodig heb of niet (hopelijk niet natuurlijk)!
Ik heb een hele tijd terug galstenen laten wegnemen, slechts één overnachting (in eenpersoonskamer wel) en het aandeel voor mijn hospitalisatie verzekering was dik over de 3000€.
Een van de grote redenen was dus die eenpersoonsksamer en het feit dat ik voor een laparoscopie (kijkoperatie) had geopteerd. Die viel destijds sowieso niet niet onder de maximumfactuur, enkel de klassieke operatie.
Verschil tussen klassieke operatie en kijkoperatie is bij de laatste terug aan het werk een weekje later, zonder veel ongemak/pijn, en bij de klassieke operatie is dat eerder 2 tot 3 weken (halve buik open gesneden) nadat je een hele week in het ziekenhuis hebt moeten blijven.
Weerom, dit was is al een tijd geleden, dus perfect mogelijk dat een laparascopie nu wel onder de maximumfactuur valt!
Dan nog eens omver gereden geweest door een opgedreven scooter, mijn hele neus in fratsen, mijn hospitalisatieverzekering heeft toen ook het verschil gemaakt tussen de neus "operationeel" te maken, en deftige plastische/reconstructieve operatie om mijn snuffer er terug uite te laten zien zoals voor het ongeluk. Die laatse was destijds ook niet gedekt door de mutualiteit.
Maar, ik ben ook wel weg bij DKV, dure vogels, er zijn betere aanbieders op de markt!
En ik ben iemand die eerder neigt naar over verzekeren, heb vroeger al eens pech gehad (wagen pere total een paar maanden nadat ik dacht dat een omnium weggesmeten geld was, en in fout door eigenlijk enkele seconden onoplettendheid).
Was gelijk een jaar of 10 omnium premie in de vuilbak!
Is uiteindelijk een vrije keuze, maar zoals meestal, de goedkoopste optie heeft altijd wel een aantal nadelen!