Hospitalisatieverzekering

Zinja

Member
Hoi,
Ik ben van werk veranderd en begonnen op mijn nieuw werk dat een hospitalisatie verzekering aanbied.
Echter op mijn vorig werk had ik ook een hospitalisatieverzekering en nu deze collectief sluit bied deze ze nog voor 2024 aan.
Echter op mijn nieuw werk start ik met een tijdelijk contract maar heb ik wel recht op de verzekering, stel dat mijn contract niet verlengd word kan ik dan de verzekering ook Prive overnemen?
Bij HR wisten ze het ook niet hoe het daarmee zat💁‍♂️
Kan je een hospitalisatieverzekering van je werk altijd Prive overnemen of niet?

Hoi,
Ik ben van werk veranderd en begonnen op mijn nieuw werk dat een hospitalisatie verzekering aanbied.
Echter op mijn vorig werk had ik ook een hospitalisatieverzekering en nu deze collectief sluit bied deze ze nog voor 2024 aan.
Echter op mijn nieuw werk start ik met een tijdelijk contract maar heb ik wel recht op de verzekering, stel dat mijn contract niet verlengd word kan ik dan de verzekering ook Prive overnemen?
Bij HR wisten ze het ook niet hoe het daarmee zat💁‍♂️
Kan je een hospitalisatieverzekering van je werk altijd Prive overnemen of niet?
Als je 2 jaar aangesloten bent via een bedrijf kan je het daarna verder voortzetten privé zonder medische vragenlijst, maar wel aan nieuwe tarieven.

Ik raad je dus aan om 2 jaar lang die hospitalisatieverzekering nog privé te nemen en die daarna pas stop te zetten. Dit natuurlijk enkel als je het kan permitteren, maar op die manier zorg je wel dat je nooit uitgesloten kan worden voor bvba rugletsels.

Is dat afrekening per jaar ? Ik betaal per kwartaal 261 euro, en we zijn met z'n 3en aangesloten. Moet de baby er nog bij laten zetten. En dat is voor het plan Hospi Flexi.

Ik betaal al altijd jaarlijks. (Wel alleen aangesloten) (Enkel voor mezelf, kids zitten apart bij AG via ex haar werk)
Contract overgenomen van werkgever. (Plan IS2000) Is wel met €0 vrijstelling.
Ik zie op de site dat er 3 nieuwe vormen zijn bij DKV. Flexi staat er ook al niet meer bij.
Eens kijken wat het verschil is met die IS2000

Veel grote verschillen (in tegemoetkomingen) zitten er wel niet tussen Hospi comfort (€33/maand) en Kliniplanplus (€22,33) van solidaris

Hier AG Care Hospitalisatie: 1 volwassene (30j) + 1 baby = €55/maand met €250 vrijstelling per jaar, met medi-assitance. Andere opties hebben we niet genomen.

Ik betaal al altijd jaarlijks. (Wel alleen aangesloten) (Enkel voor mezelf, kids zitten apart bij AG via ex haar werk)
Contract overgenomen van werkgever. (Plan IS2000) Is wel met €0 vrijstelling.
Ik zie op de site dat er 3 nieuwe vormen zijn bij DKV. Flexi staat er ook al niet meer bij.
Eens kijken wat het verschil is met die IS2000

Veel grote verschillen (in tegemoetkomingen) zitten er wel niet tussen Hospi comfort (€33/maand) en Kliniplanplus (€22,33) van solidaris
0 vrijstelling is meestal niet zo slim als je een verzekering neemt.

In principe moet je de vrijstelling zo hoog zetten als je kan, omdat je eigenlijk wil verzekeren wat je niet gemakkelijk zelf kan dragen (behalve enkele specifieke uitzonderingen)

0 vrijstelling is meestal niet zo slim als je een verzekering neemt.

In principe moet je de vrijstelling zo hoog zetten als je kan, omdat je eigenlijk wil verzekeren wat je niet gemakkelijk zelf kan dragen (behalve enkele specifieke uitzonderingen)
Zo had ik het nog niet bekeken. Eens kijken wat de kosten zijn met vrijstellingen

Zo had ik het nog niet bekeken. Eens kijken wat de kosten zijn met vrijstellingen
Dit heb ik ooit geschreven en is volgens mij nog altijd de basis om een verzekering te evalueren:

Een verzekering moet je slechts nemen in de volgende gevallen:
- het is wettelijk of contractueel verplicht: een BA Auto, een brandverzekering voor je woning indien je een lening aangaat, ...
- je zorgt ervoor dat je een kans op een té grote kost afdekt: typisch voor de familiale verzekering. Je hebt geen zekerheid dat je kinderen of jezelf niet eens een stommiteit doen en de te betalen bedragen bij schade kunnen héél groot zijn, terwijl het bedrag dat je moet betalen relatief laag is.
- je weet dat je er waarschijnlijk winst mee zal maken: in mijn geval weten we bvb dat onze zoon en dochter een beugel zullen moeten dragen, de kost van zo'n beugel met nazorg loopt al rap tot in de 2000 euro, waarvan we gelukkig wel een deel terugkrijgen van de sociale zekerheid én van de aanvullende verzekering van de mutualiteit, maar ook dan gaan we door het te betalen restbedrag nog winst doen met zo'n verzekering (wij hebben Dentaplan btw).
- je koopt je zorgen mee af: de minst objectieve reden, maar zeker een reden die begrijpbaar is. Iemand die weet dat hij verlies zal doen, weet dat het niet verplicht is en weet dat er geen gigantisch grote kosten zijn, kan toch weloverwogen beslissen om zo'n verzekering te nemen. Een begrafenisverzekering kan zo eentje zijn: absoluut niet rendabel, als je dood bent zijn kosten objectief gezien het laatste van je zorgen, maar toch kan je het nemen omdat je zo op voorhand tegen je familie kan zeggen dat ze zich geen zorgen moeten maken financieel.

-----

Een vrijstelling valt onder dat laatste: ben jij de persoon die 2 maand ligt te vloeken op de verzekering omdat je ondanks een omniumverzekering nog 800 euro vrijstelling moet betalen? Neem dan een lage vrijstelling, maar besef dan dat je teveel betaalt. De gemoedsrust kan echter ook wat waard zijn.

Ik kreeg vandaag de betaling van mijn hospitalisatie binnen.
Dkv: €730 :oink::crazy:

Toch maar eens kijken voor iets goedkoper.
Ik ben daarom bij DKV weg, zoek eens naar de maximumfactuur op Google. Ik ken iemand (geen kennis maar echt bevriend) die 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en de eindfactuur was €430 met enkele ziekenfonds en geen enkele hospitalisatie verzekering

Ik ben daarom bij DKV weg, zoek eens naar de maximumfactuur op Google. Ik ken iemand (geen kennis maar echt bevriend) die 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen en de eindfactuur was €430 met enkele ziekenfonds en geen enkele hospitalisatie verzekering
Min of meer risicovol.
Buiten de maximumfactuur kunnen er nog veel kosten zijn die privé zouden moeten betaald worden, en wel gedekt zijn door een verzekering.
Dan heb je het "luxe" plaatje.
Wil je binnen de minimumfactuur blijven, dan mag je zonder hospi verzekering al zeker geen eenpersoonskamer nemen.
Die 430€ voor 3 weken is dan al 100% zeker een gedeelde kamer. Stek je voor dat je drie weken met een zware snurker op een kamer ligt, nee dank u hoor! Extra's zoals drinkwater, TV (alhoewel, denk nu wel dat dat al gratis zou zijn in de meeste ziekenhuizen) zijn ook allemaal zaken die niet door de mutaliteit worden gedekt.

Het verschil in kostprijs tussen tweepersoonskamer en eenpersoonskamer via de supplementen kan immens groot zijn, en net zoals ik graag bijbetaal voor een beter klasse in het vliegtuig, doe ik graag hetzelfde voor mijn gezondheidszorg, en een degelijke hospi verzekering zorgt ervoor dat ik op voorhand de kostprijs ken, of ik ze nu nodig heb of niet (hopelijk niet natuurlijk)!

Ik heb een hele tijd terug galstenen laten wegnemen, slechts één overnachting (in eenpersoonskamer wel) en het aandeel voor mijn hospitalisatie verzekering was dik over de 3000€.
Een van de grote redenen was dus die eenpersoonsksamer en het feit dat ik voor een laparoscopie (kijkoperatie) had geopteerd. Die viel destijds sowieso niet niet onder de maximumfactuur, enkel de klassieke operatie.
Verschil tussen klassieke operatie en kijkoperatie is bij de laatste terug aan het werk een weekje later, zonder veel ongemak/pijn, en bij de klassieke operatie is dat eerder 2 tot 3 weken (halve buik open gesneden) nadat je een hele week in het ziekenhuis hebt moeten blijven.

Weerom, dit was is al een tijd geleden, dus perfect mogelijk dat een laparascopie nu wel onder de maximumfactuur valt!

Dan nog eens omver gereden geweest door een opgedreven scooter, mijn hele neus in fratsen, mijn hospitalisatieverzekering heeft toen ook het verschil gemaakt tussen de neus "operationeel" te maken, en deftige plastische/reconstructieve operatie om mijn snuffer er terug uite te laten zien zoals voor het ongeluk. Die laatse was destijds ook niet gedekt door de mutualiteit.

Maar, ik ben ook wel weg bij DKV, dure vogels, er zijn betere aanbieders op de markt!

En ik ben iemand die eerder neigt naar over verzekeren, heb vroeger al eens pech gehad (wagen pere total een paar maanden nadat ik dacht dat een omnium weggesmeten geld was, en in fout door eigenlijk enkele seconden onoplettendheid).
Was gelijk een jaar of 10 omnium premie in de vuilbak!

Is uiteindelijk een vrije keuze, maar zoals meestal, de goedkoopste optie heeft altijd wel een aantal nadelen!

Laatst bewerkt:
Dit heb ik ooit geschreven en is volgens mij nog altijd de basis om een verzekering te evalueren:

Een verzekering moet je slechts nemen in de volgende gevallen:
- het is wettelijk of contractueel verplicht: een BA Auto, een brandverzekering voor je woning indien je een lening aangaat, ...
- je zorgt ervoor dat je een kans op een té grote kost afdekt: typisch voor de familiale verzekering. Je hebt geen zekerheid dat je kinderen of jezelf niet eens een stommiteit doen en de te betalen bedragen bij schade kunnen héél groot zijn, terwijl het bedrag dat je moet betalen relatief laag is.
- je weet dat je er waarschijnlijk winst mee zal maken: in mijn geval weten we bvb dat onze zoon en dochter een beugel zullen moeten dragen, de kost van zo'n beugel met nazorg loopt al rap tot in de 2000 euro, waarvan we gelukkig wel een deel terugkrijgen van de sociale zekerheid én van de aanvullende verzekering van de mutualiteit, maar ook dan gaan we door het te betalen restbedrag nog winst doen met zo'n verzekering (wij hebben Dentaplan btw).
- je koopt je zorgen mee af: de minst objectieve reden, maar zeker een reden die begrijpbaar is. Iemand die weet dat hij verlies zal doen, weet dat het niet verplicht is en weet dat er geen gigantisch grote kosten zijn, kan toch weloverwogen beslissen om zo'n verzekering te nemen. Een begrafenisverzekering kan zo eentje zijn: absoluut niet rendabel, als je dood bent zijn kosten objectief gezien het laatste van je zorgen, maar toch kan je het nemen omdat je zo op voorhand tegen je familie kan zeggen dat ze zich geen zorgen moeten maken financieel.

-----

Een vrijstelling valt onder dat laatste: ben jij de persoon die 2 maand ligt te vloeken op de verzekering omdat je ondanks een omniumverzekering nog 800 euro vrijstelling moet betalen? Neem dan een lage vrijstelling, maar besef dan dat je teveel betaalt. De gemoedsrust kan echter ook wat waard zijn.

Met die logica, neem jij een algemene rechtsbijstandsverzekering of niet?

Is uiteindelijk een vrije keuze, maar zoals meestal, de goedkoopste optie heeft altijd wel een aantal nadelen!
Ik heb nu bovenop standaard ziekenfonds een hospi daar van €250 per jaar. Ik ben er vrij zeker van dat ik daarmee goed zit.

Onthou dat als jouw pasgeboren zoon een uitzonderlijke ziekte heeft waarbij de medicatie miljoenen kost, dat DKV dat ook niet gaat betalen hoor 🙂

Ik heb nu bovenop standaard ziekenfonds een hospi daar van €250 per jaar. Ik ben er vrij zeker van dat ik daarmee goed zit.

Onthou dat als jouw pasgeboren zoon een uitzonderlijke ziekte heeft waarbij de medicatie miljoenen kost, dat DKV dat ook niet gaat betalen hoor 🙂
Aha, dus je hebt ook extra verzekering :)

Daar komt het uiteindelijk op neer hé, aan de "maximum factuur" redenering zitten redelijk wat grenzen, daar buiten heb je een hoop opties naar extra verzekering toe, van goedkoop (een aantal aangeboden door de mutualiteiten zelf) to heel duur, en waar je in dat aanbod wil zitten is eigen keuze.
Maar helemaal geen extra verzekering gaat je altijd voor soms pijnlijke keuzes zetten.

En ja, zelfs aan de duurdere verzekeringen zijn limieten zoals je aangeeft met uitzonderlijke ziektes, maar daar gaat zelfs de mutualiteit of maximumfactuur ook niets aan helpen, kijk maar naar al de crowdfundings voor doodzieke babies, die hebben nochtans allemaal mutualiteit, maximumfactuur helpt daar ook niets!
Maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Wanneer mijn tikker lastig doet en ik stents of zelfs open hart operatie nodig heb (ga al richting de 60, dus you never know), ik weet dat het mij in de luxe van een eenpersoonskamer en de best mogelijke operatie maximum 250€ franchise gaat kosten.
En ik betaal nu iets van een 800€/jaar voor mezelf en de echtgenote (en doe dit met plezier).

Met die logica, neem jij een algemene rechtsbijstandsverzekering of niet?
Nee. Vind ik persoonlijk te duur en de interessante zaken zitten in de heel dure formules. Denk dat @Vega wel voorstander is (niet omdat het duur is, wel om het principe).

rechtsbijstand als optie bij verzekeringen, bvb voor autoschade, vind ik wel nuttig. Dan heb je immers al de herstelling/nieuwe aankoop als kopzorgen en wil je niet nog eens een factuur van advocaat erbij en twijfelen of je nu al dan niet verder moet gaan met een rechtszaak.

Velen kiezen wel voor aparte rechtsbijstand hiervoor, maar wat mij betreft kan dat geen kwaad, je kan toch een eigen advocaat kiezen bij de rechtsbijstanden die ik neem, dus onafhankelijkheid lijkt me geen probleem.

Als je bij elke operatie goed in de gaten houdt dat je een standaardoperatie neemt, je niet zelf kiest voor een eenpersoonskamer en je niet in een Brussels ziekenhuis laat verzorgen (mocht je uitzonderlijk wel voor eenpersoonskamer gaan) normaal wel.
hangt er vanaf. Als het een erkend geneesmiddel is, en de behandeling na een gerelateerde operatie komt binnen de pré/post termijn, wel, ongeacht de kost.

Niemand kan redelijk verwachten dat een verzekering van pakweg 50 euro per persoon per maand alle miljoenenkosten zou dekken.[/Quote][/QUOTE]

Terug
Bovenaan