Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Daarvoor hebt ge nu maairobotten hé :unsure:
Dno of dat nu anders is maar bij mijn grootmoeder was “het gras” eerder 5 aparte lappen met bomen en struiken en hagen tussen. Ze hebben daar in hun laatste jaren een robot gezet maar die reed zich meer vast op die tussenstukken dan dat hij altijd proper maaide.

Maar dat is het punt, gij doet dat. Als ge dat moet laten doen dan kost dat behoorlijk wat poen.
Uw gras afrijden moet ge bv al elke week doen, ik heb aan 4 are al een uurtje of 2 werk met opkuis bij. Aan zo een terrein is dat nog andere koek. Als ge dat echt allemaal zelf wilt doen zijt ge bijna slaaf van uw tuin.
2u voor 4 are, doe jij dat met een nagelknipper ofzo?

Mijn ouders hebben 23are, pakt den helft gras en dat was max 1u.

1-2 dagen per jaar komt er iemand (met 1-2 knechten), de rest doen ze nog altijd zelf (en zijn ook al beide op pensioen). Toen ik nog klein was deden ze alles zelf. Denk dat je 2-3 weekends snoei had maar that's it

Laatst bewerkt:
Ik moet alles afvoeren want onze grond is te slecht om te mulchen. Den helft van het werk is opkuisen.
En 11 are gras op een uur, das met nen traktor met supercharger?

Ik moet alles afvoeren want onze grond is te slecht om te mulchen. Den helft van het werk is opkuisen.
Nee Honda benzinemaaier. Wel een van de zwaardere. Gas maximaal open en als den bak vol zit in de kruiwagen leggen, naar achter gaan en afkappen in de composthoop.
Als iemand de kruiwagen deed was dat bak legen al ik de kruiwagen en kon het op 45min.

Ik had dus juist hetzelfde geschreven. Alleen met een kinderschaartje...

Pak dat ik 20 are effectief gras heb, daar ben ik een uur mee bezig.
Bij de start ga ik zitten op een best comfortabel stoeltje en bij het einde sta ik op en sluit het tuinhuis. Vermoeiend dat dat is.
Het gras wordt opgevangen, in een speciaal daarvoor voorzien hoekje afgekapt. Elk jaar trekt de boer dat mee zijn veld op en ploegt dat onder. Geen centje pijn.

Met nen traktor kan ik dat geloven, maar 20 are me ne gewone maaier no way ze :)

ik heb nen hrx, met je maaien op zich ben ik ook mss een half uur bezig maar elke keer dien bak ledigen en de kruiwagen beneden in de remorque kappen duurt langer dan het maaien zelf.
mulchen geprobeerd maar daar is effectief de gazon van naar de zak gegaan, die dichte leemgrond verteerd amper iets

5000 euro aan verwarming kan...als ze elektrisch verwarmen. Dat ene huis heeft stookolie, en daar gaat er geen 8000 liter stookolie door per jaar hoor. Elektrisch verwarmen is momenteel gewoon de duurste methode. Jammer voor iedereen die zich in de jaren ‘90 iets anders door de overheid heeft laten wijsmaken...

Was ne gasketel. Wel niet echt ne “normale” zoal de meeste residentiële ketels. Daarnaast ook een grote gashaard in de open living die vaak stond te branden.
En goed lezen hè suskes: ik heb gas en elektriciteit gezegd, niet “5000€ verwarming”

20are gras dat rij ik af op een half uur ze jongens. Allez niet goed, maar ik doe het wel! :unsure:

Het begint hier echt wel een beetje belachelijk te worden om maar niet te moeten toegeven dat een tuin best wel wat werk is. Toch zeker als het een iet of wat tuin van formaat is die wat aangekleed is.

Net zoals dat ook bepaalde huizen nu net een iets andere afwerking nodig hebben. Je kan dat ook niet doen, maar waarom zou je dat zo een villa kopen. Dat is het meest onzinnige wat je kan doen.

De ene tuin is vooral de andere niet.
Mijn ouders en hun buren hebben een gelijk perceel van ongeveer 1300m2.
Buurman: gras, omzoomd met 2m plantenstrook.
1x per maand wat snoeien, onkruid uittrekken en de plantenstrook ligt er goed bij! 1x per week rijdt hij het gras af.

Mijn ouders: koivijver, gras, plantenstrook, stuk tuin met exotische planten zoals palmen, bonzais van 50-100cm hoog,.. Een moestuin, een serre,... Dus van maart tot november is hij gemiddeld 8u per week bezig is zijn tuin. Ik heb het gras daar nog nooit hoger dan 4cm weten zijn, onkruid bestaat daar simpelweg niet.
Buurman vindt het trouwens zalig zo, nauwelijks werk aan zijn tuin maar vanuit zijn living en vooral slaapkamer zicht op een ware oase 😁

@KaZhAn: die tuin was ook effectief onderhouden hé, niet 2 are proper en 16 are verwilderd. Hagen en buxussen altijd proper gesnoeid, gras gemaaid, bomen onderhouden, onkruid getrokken, oprit en paden proper, etc..
Ik ken er in Schriek met bijna 40 are tuin en daar loopt gewoon full time nen tuinman rond, ongeacht dat die daar zelf elke zaterdag nog in werken. Nen tuin onderhouden is nog iets anders dan ene keer per jaar wat snoeien met de kettingzaag.

Veel mensen onderschatten dat. Ze zetten hun tuin 1 keer op orde en klaar. Het is pas dan dat het spel begint. Als je daar niet constant op zit (en als.je echt zo een klassieke Vlaamse millimetertuin wil) is dat werken , zeker in de zomermaanden

20are gras dat rij ik af op een half uur ze jongens. Allez niet goed, maar ik doe het wel! :unsure:

Het begint hier echt wel een beetje belachelijk te worden om maar niet te moeten toegeven dat een tuin best wel wat werk is. Toch zeker als het een iet of wat tuin van formaat is die wat aangekleed is.

Net zoals dat ook bepaalde huizen nu net een iets andere afwerking nodig hebben. Je kan dat ook niet doen, maar waarom zou je dat zo een villa kopen. Dat is het meest onzinnige wat je kan doen.
Daar is niets onzinnig aan. Kennissen van mij wonen ook in een villa van meer dan 400 m2 (waarbij zelfs dat huis in Keerbergen verbleekt) en met een tuin van pakweg 2 hectare.
Dat is 1 gazon, afgespannen met kastanje schapendraad, aangekleed met her een der een fruitboom, hoogstam en wat wilgen. Dat ziet er zeer hoogwaardig uit en passend bij het huis. Enige onderhoud is het vervangen van de messen van de robotmaaiers en 1x per jaar wilgentallen snoeien.

Als hier gepost wordt dat 4 are gras afrijden 2 uur werk is, dan wordt er in twee richtingen overdreven. Sinds dit jaar mulch ik en dat is het met een honda benzinemaaier (maaibreedte 56cm) nog maar 30 minuten werk om 8 are gazon te doen. Met opvangbak is het pakweg een kwartiertje extra om die 4 bakken grasafval naar de compostbak te dragen.

Een tuin is maar zo onderhoudsintensief als je er zelf voor kiest. Als je graag in de hof werkt kan je dat vol zetten met sneeuwbes en andere struiken die, iedere keer wanneer je met je ogen knippert, 5 cm groeien. Of je kan ook doodnormale beuk/carpinus hagen en mahonie struiken planten die je max. 2 x per jaar snoeit tenzij je aan OCD lijdt ofzo.

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik zou niet weten hoe ik er aan moet beginnen om alle verkeerde elementen eruit te halen. Dat is gewoon hautain...

en als.je echt zo een klassieke Vlaamse millimetertuin wil

Waarom doen mensen zichzelf dat toch aan? Het is lelijk, niet goed voor de natuur, en het vraagt veel te veel werk.
Elke week het gras afrijden, what the fuck zelfs. Ik zal mij gaan haasten, om de maand is ook al goed zeker? :')

Waarom doen mensen zichzelf dat toch aan? Het is lelijk, niet goed voor de natuur, en het vraagt veel te veel werk.
Elke week het gras afrijden, what the fuck zelfs. Ik zal mij gaan haasten, om de maand is ook al goed zeker? :')
Omdat ik na een maand met mijn grasmachien er niet meer doorgeraak. Of ik moet schuine helikopter spelen :( en dus in 2 keer mag gaan.

Oh en het feit dat mijne gft bak dan vol is na het half af te doen. En ze mijne gft elke 2 weken ledigen. Dus maai ik die om de 2 weken, geprefereerd de dag of zo voor het ophalen van die bak.

En het feit dat mijn buren klagen als ik het laat groeien wegens het onkruid dat in hunne hof terecht komt.

1 week: strak
2 weken: cava nog
Maar om de maand ... 😬

Uiteindelijk ben je er dan véél langer aan bezig dan wanneer je dat wekelijks zou afrijden, want je hebt dan veel meer dan x4 bakken grasafval om af te dragen, je wielen en motor blijven continue haperen en je opvangbak slikt dat ook niet snel genoeg meer. Is dus juist meer werk + ziet er lelijker uit dan een mooie, verzorgde vlakke gazon.

Nu ja, wij hebben 2 honden. Alleen daarom mulch ik wekelijks op 5 cm zodat ik van al die stront in de gazon af ben.

En de enige reden dat ik soms nog gras in de opvangbak capteer is wanneer ik dat in de groene container wil verdoezelen dat die kattenkorrels ook vol kattenstront ligt. Dat vis ik er niet uit ze, pee :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu ja, wij hebben 2 honden. Alleen daarom mulch ik wekelijks op 5 cm zodat ik van al die stront in de gazon af ben.

En de enige reden dat ik soms nog gras in de opvangbak capteer is wanneer ik dat in de groene container wil verdoezelen dat die kattenkorrels ook vol kattenstront ligt. Dat vis ik er niet uit ze, pee :D
Jij maait die hondenstront gewoon mee? Geeft dat geen vuiligheid?
Ik doe altijd eerst een rondje ‘strontrapen’ voor ik maai ze. Als ik er dan toch ene vergeet en ik maai die drol in frutten, miljaar zeg, die stank.

Ik maai wel gewoon met een opvangbak, niet mulchen.

Terug
Bovenaan