Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik en mijn vriendin zouden graag een huis kopen tussen nu en eind volgend jaar maar hebben op dit moment geen idee wat er voor nodig is en wat we het best kunnen doen. Hebben jullie soms tips? Wat moeten wij bijvoorbeeld hebben voor eigen inbreng? Bestaat er nog iets zoals voor 100% of 110% te kunnen lenen? Natuurlijk zullen we ook naar de banken zelf gaan en deze vergelijken. Maar had graag van jullie als iets meer te weten willen komen.

Nu niet noodzakelijk op de zoekertjes hierboven maar als ik hier in de gebuurten rondkijk verbloemen die niet alleen veel, maar vaak zijn dat gewoon leugens. Ik zou dat zelfs niet durven als immo.

Klopt. Ook bij rondleidingen weet de helft van die immomakelaars niet waar ze het over hebben, dan slaan ze maar iets uit hun botten zonder rekening te houden met de realiteit of waarheid.

Allright eindelijk nog eens iets interessant, het eerste in 2 maand dat mij genoeg aanspreekt om te gaan zien:
Voor de kleine kans dat iemand het wil weten: We gaan het gewoon laten... enkel en alleen voor de straat waar het huis aan ligt. Uiteindelijk is dat de reden dat we wegwillen uit ons huidig huis. Best geen risico nemen dat het daar hetzelfde is. Doet wel pijn, want het vinkt HEEL veel vakjes van wat we zoeken, en laat meer dan genoeg budget over voor al de rest naar onze hand te zetten.

Beweer ik dat ergens?

De OP zegt dat het achterste deel van de tuin in "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied ligt en zegt dat dat geen probleem is om dat daar dan in de 50-100 jaar ervoor geen overstroming zou zijn gebeurd volgens de Watertoets kaart.

Ik geef een voorbeeld van een bosrijk gebied hier in de buurt dat ook in zo een "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied ligt.
Dat gebied stond (ondertussen is het water al serieus gedaald) blank gisteren.
Alle buren die ik gisteren en vandaag heb gesproken zeggen hetzelfde, water in de kelder. en geen van die buren hun kelder ligt in dat "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied volgens de Watertoets.

Ik weerleg alleen maar dat "mogelijks overstrominggsgevoelig" gebied wilt zeggen dat er in de laatste 50 tot 100 jaar geen overstroming of overlast is geweest.
1. Zeker tot dat bos niet in "effectief overstromingsgebied" ligt?
2. Ligt het mogelijks aan verharde omliggende gronden? (probably niet want bos)
3. Ligt het niet gewoon lager dan de omliggende zaken?
4. Bij dat huis is het effectief het achterste puntje can een tuin van 35a, het huis (en de 2 buren) is nog nooit overstroomd geweest.
5. Ik ben in dezelfde periode als uw bos gaan zien, en er was 0,0 te merken in de tuin, zelfs geen zompig gras.

En hiervan ben ik niet zeker, maar ik denk dat overstroming = waterweg die uit zijn oevers treedt. Misschien is het in uw bos gewoon "regenwater dat niet weg kan".

Ik en mijn vriendin zouden graag een huis kopen tussen nu en eind volgend jaar maar hebben op dit moment geen idee wat er voor nodig is en wat we het best kunnen doen. Hebben jullie soms tips? Wat moeten wij bijvoorbeeld hebben voor eigen inbreng? Bestaat er nog iets zoals voor 100% of 110% te kunnen lenen? Natuurlijk zullen we ook naar de banken zelf gaan en deze vergelijken. Maar had graag van jullie als iets meer te weten willen komen.
Normaal vraagt de bank 10% eigen inbreng. Door belastingen en notariskosten loopt dat wel eerder naar 20% op.

Woon momenteel in 3850 Nieuwerkerken, en kom nu en dan wel eens in Zoutleeuw.
Pluspunten: mooie binnenstad, veel wandelmogelijkheden, natuurgebied 't Vinne vlakbij, nog wat horeca op de markt, prachtige kathedraal
Nadelen: geen idee, maar er staan wel heel erg veel huizen te koop in Zoutleeuw. Ik vraag me altijd af waarom.

Misschien eens polsen waarom er zoveel te koop staat vooraleer over te gaan tot een koop, dat is alvast wat ik zou doen. :)
We gaan morgen een kijkje nemen naar de ruwbouw van de eerste woningen om een idee te krijgen. We hebben wat tijd en zullen ook even Zoutleeuw "ontdekken". Misschien moeten we daar eens een local aanspreken.

Laatst bewerkt:
Klein vraagje voor de kenners aangezien ik verschillende versies online lees. In 2021 en 2022 geldt er in sommige gevallen een tijdelijke BTW verlaging naar 6% op nieuwbouwwoningen in het kader van afbraak en heropbouw. Dit is van toepassing op sommige nieuwbouwprojecten. Op sommige sites lees ik dat om in aanmerking te komen voor die 6% btw regeling, het aangekochte pand je enige eigendom mag zijn. Op andere sites lees ik hier dan weer niets van. Ik ben zelf eigenaar van een eerste appartement, is deze regeling dan in geen enkel geval op mij van toepassing?

Klein vraagje voor de kenners aangezien ik verschillende versies online lees. In 2021 en 2022 geldt er in sommige gevallen een tijdelijke BTW verlaging naar 6% op nieuwbouwwoningen in het kader van afbraak en heropbouw. Dit is van toepassing op sommige nieuwbouwprojecten. Op sommige sites lees ik dat om in aanmerking te komen voor die 6% btw regeling, het aangekochte pand je enige eigendom mag zijn. Op andere sites lees ik hier dan weer niets van. Ik ben zelf eigenaar van een eerste appartement, is deze regeling dan in geen enkel geval op mij van toepassing?
Correct.

Hoeveel kost het eigenlijk om een huis volledig af te breken?

Binnen 5jaar zou ik ongeveer verhuizen/bouwen, maar heb geen zin om te renoveren aangezien je dan altijd wel op iets botst en het niet 100% uw eigen smaak is.

Binnen 5jaar zou ik ongeveer verhuizen/bouwen, maar heb geen zin om te renoveren aangezien je dan altijd wel op iets botst en het niet 100% uw eigen smaak is.
From memory : Had het zelf pas gegoogled en kwam uit rond de 8k. Maar goed, vroeg me toen al direct af, hoe je dit kunt schatten "in het algemeen", aangezien dit toch veel van de gebruikte materialen en de grootte van de woning moet afhangen.

5 firma's gestuurd vorige maand.

2 hebben geantwoord.

16.5K
14.8K

Asbestleien op gevel, 1 huis en veel bijgebouwen, alle bomen, planten, afsluitingen weg.

Ik heb mijn zelf afgebroken voor in totaal een dikke 1000 euro om het materiaal af te voeren.

Ik heb mijn zelf afgebroken voor in totaal een dikke 1000 euro om het materiaal af te voeren.
Hoeveel weekenden heb je dan gespendeerd om de stenen naar het containerpark te voeren? Of kende je iemand waar je dat licht gaan storten (las verharding ofzo).

Ik denk dat er meer achter deze prijs zit dan gewoon: ik heb mijn huis afgebroken voor 1000

2 miljoen euro (inclusief kosten) voor een huis op 7 are 🤪

3 maanden geleden een volledige woning van 100m2 afgebroken, een oude arbeiderswoning van 1930, kostte me 55€/m2 (fundering inclusief). 3 offertes opgevraagd, duurste was dubbel zo duur als de goedkoopste.

Bijna alles is speciaal/op maat in dat huis. Dat zal dat misschien wel gekost hebben. Maar als ik mijn huis laat tegelen met handgebakken gouden mozaïek zal niemand die meerprijs betalen bij verkoop.

Bijna alles is speciaal/op maat in dat huis. Dat zal dat misschien wel gekost hebben. Maar als ik mijn huis laat tegelen met handgebakken gouden mozaïek zal niemand die meerprijs betalen bij verkoop.

Dat huis is echt gigantisch overpriced. Realistisch gaat dat misschien over 1 miljoen euro, en dan mogen ze al geluk hebben dat ze iemand vinden met dezelfde smaak...

Hoeveel weekenden heb je dan gespendeerd om de stenen naar het containerpark te voeren? Of kende je iemand waar je dat licht gaan storten (las verharding ofzo).

Ik denk dat er meer achter deze prijs zit dan gewoon: ik heb mijn huis afgebroken voor 1000
Grootste deel naar containerpark gedaan maar ook een kelder gedempt. Al het hout verzaagd om in de kachel te gooien.
En heel wat werkuren, maar ik vond dat plezant omdat ik toen een bureaujob had en dat fysiek werk wel tof vond.

Dat huis is echt gigantisch overpriced. Realistisch gaat dat misschien over 1 miljoen euro, en dan mogen ze al geluk hebben dat ze iemand vinden met dezelfde smaak...

De keukenkastjes zien eruit als de archiefkasten in den tijd van "de collega's". :D

Maar ik had zo een nieuwbouw huis in m'n selectie zitten -in the middle of nowhere in Italië- voor een kwart van de prijs.
Van de 30 panden die ik had bewaard, het enige dat deze week al verkocht werd.
:cry:

voor wie droomt van een "ik vertrek" in Italia: zeker nooit oftenimmer deze website bezoeken: gate-away.com

;)

Terug
Bovenaan