Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/asse/1730/7596174

Immo eufemisme: de starterswoning.

Lees: Ideale starterswoning voor alleenstaande of jong gezin.

Begrijp: een krot waar we toch nog de beste verkoopprijs willen uithalen. Lijkt me sterk als veel jonge gezinnen dit als hun ideale woning zouden kiezen. Misschien omdat er een Lidl aan de achtertuin grenst? :)
We kunnen dit natuurlijk counteren hé:

Overdrijvingen van de 9lives-elite: een krot.

Lees: een oude, vervallen woning.

Begrijp: een woning in de staat zoals meer dan de helft (een gok, maar zal wel zoiets zijn) van de Belgische woningen. Maar omdat het niet voldoet aan de standaard van sommige mensen hier die blijkbaar enkel in boetiek-winkels winkelen, wordt het als vervallen afgedaan. Dus, het is geen HOB of OB, ouder dan 30j & voldoet niet aan bepaalde luxe-eisen (die je natuurlijk niet kunt verwachten bij dat budget).

En natuurlijk lees je over "nog op te knappen rijwoning met tuin". En binnen dat budget kan dat zeker de ideale woning zijn voor een jong gezin, je weet wel, mensen die nog geen gevulde spaarboek hebben of iets van thuis meekrijgen...

Kzal dan maar eens een afspraak maken op de gemeente, want dat is mij enkel telefonisch bevestigd. Zou hier allesinds onmogelijk impact hebben op de zichtbaarheid bij het oprijden van de straat. Staat overal haag en bomen rond mijn perceel. Alsook nog trottoir en een berm van 4 meter aan de zijstraat..
Hier in de streek is dat ook zo. Als je een hoekperceel hebt, moet je 5 meter van de kant blijven. Terwijl bij de andere 3 meter is van de zijgrens.
De voortuinstrook mag je dan ook geen omheining zetten dat hoger is (dacht ik 1 meter). Zodat het zicht vrij blijft voor het verkeer dat uit die straat komt.

Een stuk is cinema, een ander stuk is berging, en er is ook nog een stukje fitness momenteel :p. Maar enkel de berging en de cinema zijn nu wat afgewerkt :D
Er zijn ook wel veel ingebouwde kasten als berging...
Hoe groot is die ruimte van de home-cinema?
Heb momenteel ook helemaal onderkeldert en had dat idee ook gekregen, maar weet niet goed hoe groot ik die ruimte best kan pakken.

Straks hebben we wel een afspraak bij mensen die een stuk grond verkopen, kans is zeer groot dat we het stuk dan ook gaan kopen. Dus is het terug opnieuw een kelder bouwen, dan kan ik er al van het begin mee rekening houden. :D

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/beigem/1852/8930513?searchId=6021221b75597

Eufemistisch taalgebruik in de wondere wereld van immobiliën (#2).

Lees: Ruim herenhuis (hoeve geweest). Uitzonderlijke eigendom...

Begrijp: oude boerderij met stallen, ooit 's verbouwd maar grotendeels opnieuw te doen. Huis is even donker als de money pit die je nog moet vullen om het een beetje up-to-date te krijgen maar hey, het ligt in de groene rand rond Brussel dus we vragen meteen stevig door.

Zotte prijs dus.
"Keuken: hyper-uitgerust" 😂

Uitgerust dan in de zin van "niemand kookt hier ooit".

"Keuken: hyper-uitgerust" 😂

Uitgerust dan in de zin van "niemand kookt hier ooit".

😂 😂 😂

Waarom zijn de (rij)huizen in België zo lelijk eigenlijk? Enkel in de steden zie je soms mooiere exemplaren met mooie erkers of decoratieve elementen, maar dat zijn dan van die onbetaalbare herenhuizen.
Ook zeer weinig consistentie in bouwstijl of moeite om het exterieur mooi te krijgen.
Snap echt niet waarom daar zo weinig moeite in werd gestoken tijdens het bouwen destijds... En zelfs nu blijft het onpersoonlijk karakter doorgaan met bv het bouwen van de sleutel op deur huizen.
Ik zie echt weinig mooie huizen voorbijkomen op immosites eigenlijk.

En ja, mijn huis is trouwens ook lelijk langs de voorgevel. Lijkt op een bakstenen muur gebouwd in Minecraft...
Geen idee hoe ik zoiets mooier kan maken. Laten kuisen van voorgevel gaat het onderliggend probleem zeker niet oplossen 😭

Laatst bewerkt:

2 miljoen euro (inclusief kosten) voor een huis op 7 are 🤪
Die goedkope cactusverzameling boven de tv maakt het af. :')

Overdrijvingen van de 9lives-elite: een krot.

Lees: een oude, vervallen woning.

Begrijp: een woning in de staat zoals meer dan de helft (een gok, maar zal wel zoiets zijn) van de Belgische woningen. Maar omdat het niet voldoet aan de standaard van sommige mensen hier die blijkbaar enkel in boetiek-winkels winkelen, wordt het als vervallen afgedaan. Dus, het is geen HOB of OB, ouder dan 30j & voldoet niet aan bepaalde luxe-eisen (die je natuurlijk niet kunt verwachten bij dat budget).

En natuurlijk lees je over "nog op te knappen rijwoning met tuin". En binnen dat budget kan dat zeker de ideale woning zijn voor een jong gezin, je weet wel, mensen die nog geen gevulde spaarboek hebben of iets van thuis meekrijgen...

Goed gecounterd :)

Hoe je woont is belangrijk voor je welzijn dus iedereen verdient een degelijke woning voor een aanvaardbare prijs. Voor jongeren en alleenstaanden is het heel moeilijk om vandaag 'value for money' te krijgen. Degelijke woningen voor een correcte prijs zijn schaars, vliegen de deur uit en zorgen voor een algemene prijsstijging van alle woningen, ook de minder kwalitatieve. De vastgoedsector krijgt te maken met eigenaars die hoge verwachtingen hebben van de verkoopprijs en dus worden te dure woning in de markt gezet door de kwaliteit ervan te verbloemen of de standaarden te veranderen. De vraagzijde van de markt reageert momenteel nog heel emotioneel en daarom is er nog geen correctie op de prijzen. Gevolg: vastgoed is momenteel te duur. Vooral in het segment tot pakweg 350.000 euro is het toch moeilijk de juiste value for money te krijgen.

Ik vind 150.000 euro veel geld en voor dat geld mag je best wel wat verwachten:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/iddergem/9472/9159113?searchId=6021330ba6661

Twee dorpen verder als Asse kan je voor 25.000 euro minder een rijwoning kopen die naam waardig. Dat huis in Asse is een voorbeeld van de al te zotte prijzen die momenteel worden gevraagd. 150.000 euro voor een krot is een duur krot dus binnen dat budget niet de ideale woning. Dit is gewoon een woning die te duur in de markt staat.

Laatst bewerkt:
Welke van die twee keukens zouden ze hyper uitgerust vinden ?
Een pompbak-kookvuur-oven-afzuiging-microgolf lijkt mij toch gewoon basis

Hoe je woont is belangrijk voor je welzijn dus iedereen verdient een degelijke woning voor een aanvaardbare prijs. Voor jongeren en alleenstaanden is het heel moeilijk om vandaag 'value for money' te krijgen. Degelijke woningen voor een correcte prijs zijn schaars, vliegen de deur uit en zorgen voor een algemene prijsstijging van alle woningen, ook de minder kwalitatieve. De vastgoedsector krijgt te maken met eigenaars die hoge verwachtingen hebben van de verkoopprijs en dus worden te dure woning in de markt gezet door de kwaliteit ervan te verbloemen of de standaarden te veranderen. De vraagzijde van de markt reageert momenteel nog heel emotioneel en daarom is er nog geen correctie op de prijzen. Gevolg: vastgoed is momenteel te duur. Vooral in het segment tot pakweg 350.000 euro is het toch moeilijk de juiste value for money te krijgen.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/iddergem/9472/9159113?searchId=6021330ba6661

Twee dorpen verder als Asse kan je voor 25.000 euro minder een rijwoning kopen die naam waardig. Dat huis in Asse is een voorbeeld van de al te zotte prijzen die momenteel worden gevraagd. 150.000 euro voor een krot is een duur krot dus binnen dat budget niet de ideale woning. Dit is gewoon een woning die te duur in de markt staat.

2 belangrijke dingen:
  • Jij vindt vastgoed te duur. Maar sinds alles uiteindelijk toch verkocht geraakt, denkt de vrije markt daar anders over :p
  • Je vergeet natuurlijk locatie. Iddergem is een boerengat, een deelgemeente van Denderleeuw. Asse is een grotere gemeente & behoort nog tot de rand van Brussel, Denderleeuw niet. Gemiddelde woningprijs in Asse is €305k, in Denderleeuw €235k.

Gokje, ik denk dat locatie locatie locatie hierin meespeelt.

Dicht genoeg bij Brussel, maar ook weer net ver genoeg, dat soort dingen

edit; welja wat hierboven gezegd word :+

Welke van die twee keukens zouden ze hyper uitgerust vinden ?
Een pompbak-kookvuur-oven-afzuiging-microgolf lijkt mij toch gewoon basis
Lees: hyper uitgerust

Begrijp: de huidige keuken is erop vooruitgegaan in vergelijking met de originele keuken. Ok, de microgolf was nog niet uitgevonden tijdens het bouwjaar maar toch...

Hyper-uitgerust is ook zo'n eufemisme. Als je een keuken zoals in het voorbeeld 'hyper-uitgerust' mag noemen hoe zou je dan de keuken van Jeroen Meuse nog kunnen definiëren?

Immo dudes toch :)

Hoe groot is die ruimte van de home-cinema?
Heb momenteel ook helemaal onderkeldert en had dat idee ook gekregen, maar weet niet goed hoe groot ik die ruimte best kan pakken.

Straks hebben we wel een afspraak bij mensen die een stuk grond verkopen, kans is zeer groot dat we het stuk dan ook gaan kopen. Dus is het terug opnieuw een kelder bouwen, dan kan ik er al van het begin mee rekening houden. :D
Ze was 4.75mx3.5mx2.5m(hoogte). Dat is gebasseerd op ideale verhoudingen voor akoestiek etc. En ook omdat ik wist dat het voor 2 à 3 personen moet dienen. Als je meer "man cave" wil gaan, dus met decoratie etc, zou ik wel een heel stuk grotere nemen. Voor mij was de film-ervaring belangrijker dan het show-off gehalte, maar er zijn veel mensen die eerder een fancy salon willen.
Maar in mijn ruimte past net een 7.2.4 set volgens de dolby standaarden voor 1 zetelrij van 2 (en eventueel 3) zitplaatsen.

2 belangrijke dingen:
  • Jij vindt vastgoed te duur. Maar sinds alles uiteindelijk toch verkocht geraakt, denkt de vrije markt daar anders over :p
  • Je vergeet natuurlijk locatie. Iddergem is een boerengat, een deelgemeente van Denderleeuw. Asse is een grotere gemeente & behoort nog tot de rand van Brussel, Denderleeuw niet. Gemiddelde woningprijs in Asse is €305k, in Denderleeuw €235k.
Nog een toevoeging:

De grondprijs in Asse bedraagt gemiddeld 236,7 euro per vkm (https://www.statistiekvlaanderen.be/bouwgronden). Perceel is 182 vkm groot dus van die vraagprijs kan je ongeveer 43.000 euro toewijzen aan de grond dus dat gebouw zou een waarde van 107.000 euro vertegenwoordigen. Iets in mij zegt dat dit te veel is.

De huizenmarkt is een emotionele markt. Kopers hebben angst dat ze nooit een huis zouden kunnen permitteren dus nemen ze irrationele beslissingen en kopen wat bereikbaar is. Ook al betalen ze eigenlijk te veel voor wat het is. Bij huizen aan de bovenzijde van de prijsvork is het een heel ander verhaal.

Ik begrijp de factor locatie wel.

Laatst bewerkt:
😂 😂 😂

Waarom zijn de (rij)huizen in België zo lelijk eigenlijk? Enkel in de steden zie je soms mooiere exemplaren met mooie erkers of decoratieve elementen, maar dat zijn dan van die onbetaalbare herenhuizen.
Ook zeer weinig consistentie in bouwstijl of moeite om het exterieur mooi te krijgen.
Snap echt niet waarom daar zo weinig moeite in werd gestoken tijdens het bouwen destijds... En zelfs nu blijft het onpersoonlijk karakter doorgaan met bv het bouwen van de sleutel op deur huizen.
Ik zie echt weinig mooie huizen voorbijkomen op immosites eigenlijk.

En ja, mijn huis is trouwens ook lelijk langs de voorgevel. Lijkt op een bakstenen muur gebouwd in Minecraft...
Geen idee hoe ik zoiets mooier kan maken. Laten kuisen van voorgevel gaat het onderliggend probleem zeker niet oplossen 😭
Wat je vaak ziet zijn van die arbeiderswoningen, die waren vroeger denk ik vooral gezet met het idee om de arbeiders (uiteraard) goedkoop bij een of andere fabriek te laten wonen. Die zijn natuurlijk niet van het mooiste. Algemeen zie je net elke soort stijl in België vind ik (wat soms dik tegenvalt).

Zelf wonen wij nu in een rijhuis in een typische gemeente, maar dit rijhuis was 90 jaar geleden gebouwd door een leerkracht, toen waren dat geen sukkelaars dus toch wat meer decoratie zoals een erker aanwezig. Maar natuurlijk, als ik die gevel hier ooit deftig wil laten isoleren zal die erker waarschijnlijk moeten verdwijnen.

Ik denk dat dit ook een algemeen verschijnsel is, als je energie-efficiënt wil bouwen is de beste vorm toch gewoon een soort compacte balk zonder te veel fantasietjes.

Nog een toevoeging:

De grondprijs in Asse bedraagt gemiddeld 236,7 euro per vkm (https://www.statistiekvlaanderen.be/bouwgronden). Perceel is 182 vkm groot dus van die vraagprijs kan je ongeveer 43.000 euro toewijzen aan de grond dus dat gebouw zou een waarde van 107.000 euro vertegenwoordigen. Iets in mij zegt dat dit te veel is.
Zo mag je niet rekenen.
Want de kost van een bouwgrond is net duurder in Denderleeuw dan Asse :p Dit komt door tal van factoren. Ik vermoed ligging en beschikbaarheid van bouwgronden. ^^

De huizenmarkt is een emotionele markt. Kopers hebben angst dat ze nooit een huis zouden kunnen permitteren dus nemen ze irrationele beslissingen en kopen wat bereikbaar is. Ook al betalen ze eigenlijk te veel voor wat het is. Bij huizen aan de bovenzijde van de prijsvork is het een heel ander verhaal.
Vrije markt, wat uw redenen ook zijn om het "te duur" te vinden doen er niet toe. Het raakt verkocht, dus volgens principes van vrije markt is het niet te duur.

Vrije markt, wat uw redenen ook zijn om het "te duur" te vinden doen er niet toe. Het raakt verkocht, dus volgens principes van vrije markt is het niet te duur.

Uit De Tijd:

"Zo ziet het ESRB signalen dat de Belgische woningmarkt oververhit raakt. De huizenprijzen staan op hun hoogste peil in 18 jaar, stelt het ESRB. De verhouding tussen de gemiddelde prijs en het gemiddelde inkomen wijst op een overwaardering van ongeveer 15 procent, is de schatting."

Of lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf202...FE389956BB661B934E25B06A05B6FF1475AC654F3D123

Zolang de vraag er is speelt de vrije markt en zullen de prijzen stijgen maar dat betekent niet dat de achterliggende waarde stijgt. Mogelijk creëren we met deze koopkoorts een bubbel en dan kan er een correctie komen door externe factoren die invloed hebben op de markt. Bijvoorbeeld hogere rente, stijgende werkloosheid waardoor mensen hun lening niet langer kunnen aflossen... Op zo'n moment zullen de prijzen zakken en dan blijkt je krot van 150.000 euro er maar 100.000 euro waard te zijn. Het is momenteel een gevaarlijke markt en eentje die bovendien de hoeksteen van het vermogen van alle Belgen vertegenwoordigd.

Ik heb zelf onlangs een huis gekocht en ook meegespeeld in dat vanaf-prijzen verhaal. Bleek dat een koppel 50.000 euro boven de vanaf-prijs had geboden waardoor mijn bod niet werd aanvaard. Twee weken later kreeg ik te horen dat ze geen lening konden krijgen en de koop dus niet doorging. Of ik dan nog geïnteresseerd was vermits ik de tweede was die een bod had uitgebracht enz... Ik heb mijn bod toen opnieuw uitgebracht, ook boven de vraagprijs en de verkoper heeft dat toen aanvaard, naar eigen zeggen ook omdat hij nog de schadevergoeding vanwege het geannuleerde bod bij zijn opbrengst kon tellen... Dat arme koppel had zich laten meeslepen en een bod zonder opschortende voorwaarden uitgebracht. Ik kan niet veralgemenen maar blijf de indruk hebben dat de markt overhit is.

Mijn woning is, zoals heel veel huizen, te duur betaald.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/asse/1730/7596174

Immo eufemisme: de starterswoning.

Lees: Ideale starterswoning voor alleenstaande of jong gezin.

Begrijp: een krot waar we toch nog de beste verkoopprijs willen uithalen. Lijkt me sterk als veel jonge gezinnen dit als hun ideale woning zouden kiezen. Misschien omdat er een Lidl aan de achtertuin grenst? :)
Het zal wel met een reden al bijna 3 jaar te koop staan he:)
Maar inderdaad , ze zouden een Google Translate moeten voorzien voor Immo Lingo;)

tja:

2014: de woonbonus zwakt af, de prijzen zullen dalen, wacht maar!
2019: de woonbonus verdwijnt, nadien gaan ze zeker zakken
2020: corona, veel mensen hebben minder geld of vallen ineens terug op 70% van een (begrensd) loon: de huizenprijzen zullen zakken, mensen gaan zo snel niet meer kopen!

ondertussen zijn we in de trend van NL gekomen dat er gewoon vlot boven de vraagprijs geboden wordt. Dus ik heb er een hard hoofd in dat de prijzen zullen dalen tbh

Maar dit huis kost 400k minder, is véél ruimer, volledig verbouwd, ...

Ik denk trouwens ook dat ze hun volledige kelder meetellen als bewoonbare oppervlakte. In dat geval zitten wij hier ook op 450m² en ons huis heeft (als nieuwbouw) maar liefst een miljoen euro minder gekost...
Met alle respect maar jij komt af met een huis van bouwjaar 1920. Dat is 100 jaar geleden.. Vraagt veel meer onderhoud (zwembad, grotere tuin etc.). En de verwarming nog op stookolie (nu dat ander huis op gas, had daar ook liever een warmtepomp gezien tbh).

Een EPC B waarde van 193 kWh/m² tov. een E peil van 39.

En ga zo maar door. Ik vind het toch appels met peren vergelijken. Het zijn beide villa's boven het miljoen geprijsd en liggen in dezelfde gemeente en daar stopt de vergelijking.

Tuin/oprit hadden afgewerkt moeten zijn en ze hadden voor een warmtepomp moeten gaan + regenwaterput + zonnepanelen voor die prijs. Mss een beetje aan de hoge kant, maar wel logisch dat het duurder is dan jouw voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan