ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Kzie toch liever een onderzoek dan een schorsing.
Beetje vreemde uitspraak. Als men echt het boekje te buiten gaat, dan moet je ze toch aan de kant houden zonder dat ze hun "macht" hebben gezien juist dat verkeerd gebruik van hun macht geleid heeft tot de dood van een burger.

Jij wil ze nog actief laten rondlopen met een wapen voor een paar weken?

Ook niet perse dat die geschorsten geen loon meer krijgen.

Beetje vreemde uitspraak. Als men echt het boekje te buiten gaat, dan moet je ze toch aan de kant houden zonder dat ze hun "macht" hebben gezien juist dat verkeerd gebruik van hun macht geleid heeft tot de dood van een burger.

Jij wil ze nog actief laten rondlopen met een wapen voor een paar weken?

Ook niet perse dat die geschorsten geen loon meer krijgen.
Ik bedoel eerder dan een schorsing en er vanaf zijn.

Legend Bruce Springsteen!
Ik ben echt geen fan van Springsteen, en ook dit nummer vind ik echt slecht eerlijk gezegd :D Vooral hoe on-the-nose het is. Maar nondedju, het pakt me echt wel...

Here in our home, they killed and roamed
In the winter of '26.

Zo gaat het de geschiedenis ingaan, hè. Hopelijk. Omdat dit genoeg bellen laat luiden die roepen: Deze film hebben we al eens gezien. Niet opnieuw.

Hier gaan ze van smullen in 't Witte Huis

Het verandert niets uiteraard. Maar 't is een hulpmiddel voor hun propaganda.

Het blijft voor een Europeaan toch een waanzinnig idee dat je in sommige staten in de VS gewapend mag protesteren en betogen. Ook op die beelden zie je het pistool achter zijn riem zitten.

(voor de duidelijkheid: daarmee tracht ik helemaal niet goed te praten of te nuanceren wat er gebeurd is, ordehandhaving moet ook in die context gepast en proportioneel handelen. En net door die context van vrije wapendracht, moeten ordehandhavers extra gescreend en opgeleid zijn om daar gepast mee om te kunnen gaan.)

Ik ben echt geen fan van Springsteen, en ook dit nummer vind ik echt slecht eerlijk gezegd :D Vooral hoe on-the-nose het is. Maar nondedju, het pakt me echt wel...

Here in our home, they killed and roamed
In the winter of '26.

Zo gaat het de geschiedenis ingaan, hè. Hopelijk. Omdat dit genoeg bellen laat luiden die roepen: Deze film hebben we al eens gezien. Niet opnieuw.
Ik heb de film Nuremberg net gezien en daar is de laatste scène ook zo'n heel on-the-nose verwijzing naar vandaag. Het is niet zo subtiel als ik dat liever zie maar volgens mij is het wat vandaag de dag noodzakelijk is in de VS.

Hier gaan ze van smullen in 't Witte Huis

Het verandert niets uiteraard. Maar 't is een hulpmiddel voor hun propaganda.
dus ze zeggen eigenlijk: kerel heeft een week vóór de feiten een achterlicht kapot getrapt, dus hij verdient het om geëxecuteerd te worden.

doesn't make it better.

ook al zien passeren: "56 mensen gedood door ICE onder Obama. daar hoor je niks van."
da's dus 56 mensen over 8 jaar. dat is idd veel.
vorig jaar alleen waren het er 32. dat zijn die 2 in Minnesota (en zelfs die ene in Arizona) niet mee geteld.

of, om het zo te stellen: sinds Kristi Noem aangesteld is als head of HDS, zijn er 52 mensen gestorven, door ICE en CBP.

Alex Pretti, spijtig incident.
Afgaande op de beelden verdiende de man in kwestie het niet om op dat moment zo neergekogeld te worden.
Begrijp me niet verkeerd, hij was absoluut geen braaf lammetje dat zich aan de regels hield (zie video van 11 dagen voor z'n dood) en diende -in elk normaal land- eigenlijk opgesloten te zitten voor z'n gedrag, maar dat rechtvaardigt de shooting niet.

Of de actie van de agent nu moedwillig was of niet, het dient in elk geval onderzocht te worden. En dat hoogeplaatste regeringsfunctionarissen het slachtoffer vrijwel meteen als crimineel en binnenlands terrorist wegzetten, is inderdaad wansmakelijk.
Helemaal akkoord.

Dat gezegd zijnde, ik stel me toch vragen bij de de enorme haat tegenover ICE en het deportatiebeleid.
Zelfs op dit forum laaien de emoties veel te hoog op. Er wordt gretig gestrooid met zwaarbeladen woorden zoals Nazi, gestapo, fascist.
Simpelweg omdat een overheid werk maakt van haar belofte om illegalen (en criminele legale migranten) massaal te deporteren en dat het er in die context soms heel hard aan toegaat.
Wat hadden jullie gedacht? Dat het een walk in the park ging zijn? Dat kan het in bepaalde gevallen zeker zijn (zie Texas, Florida, ...*), maar er gaat altijd een groep zijn die tegenwerk biedt als je een massale deportatieplan uitrolt. En daar moet je op voorbereid zijn. En dat is geen reden om met de staart tussen de benen de aftocht te blazen. Integendeel.

De taak van die dienst is om illegale en criminele legale migranten op te sporen, op te pakken, voor een immigration rechter te brengen en -afhankelijk van de beslissing- vervolgens te deporteren.
Houdt ICE zich aan alle regels en wetten? Neen. Er is zeker sprake van bepaalde wantoestanden.
Maar laten we niet naief wezen en denken dat er aan de andere vooral vredelievende betogers zitten. Dat is pertinent onjuist.

Wat gebeurt er als een groep betogers/herrieschoppers georganiseerd tewerk gaat om niet alleen illegalen uit de klauwen van ICE te houden door allerhande waarschuwingsystemen, maar ook om die federale agenten overal te volgen, hen te verhinderen in de uitoefening van hun officiele taken, ze actief te belagen, enzoverder?
Wat als politiekers, waaronder burgemeesters en gouverneurs, ook alles in het werk stellen om ICE te saboteren door hun eigen ordediensten het bevel te geven om geen ondersteuning te bieden (zelfs wanneer ze belaagd worden door relschoppers), en de bevolking constant aan te sporen om op straat te komen tegen de aanwezigheid van ICE?

Het is in die context helemaal niet zo vreemd dat de federale agenten soms de controle verliezen en er zich ongelukkige situaties voordoen.

*In staten zoals Texas of Florida zie je dat probleem niet (of veel minder). Daar wakkeren lokale politici het vuur niet aan met anti-ICE retoriek. Daar werken lokale ordediensten in alle sereniteit samen met ICE. Daar zie je amper protesten, en nog veel minder uitbarstingen van geweld tegen de ordediensten. En als er toch sprake is van geweld tegen de ordediensten, wordt dat meteen de kop ingedrukt. Opgelost. Nochtans zijn er in die staten proportioneel meer migranten dan in staten zoals Illinois, Oregon en Minnesota. En toch gaat het er daar relatief gezien heel beschaafd aan toe. Vreemd, nietwaar?

Wat dacht je, ik verveel mij dus ik ga nog wat trollen op BG en verkeerde/misleidende dingen posten die al 20 keer zijn aangekaart en weerlegd? :)

dus ze zeggen eigenlijk: kerel heeft een week vóór de feiten een achterlicht kapot getrapt, dus hij verdient het om geëxecuteerd te worden.

doesn't make it better.

ook al zien passeren: "56 mensen gedood door ICE onder Obama. daar hoor je niks van."
da's dus 56 mensen over 8 jaar. dat is idd veel.
vorig jaar alleen waren het er 32. dat zijn die 2 in Minnesota (en zelfs die ene in Arizona) niet mee geteld.

of, om het zo te stellen: sinds Kristi Noem aangesteld is als head of HDS, zijn er 52 mensen gestorven, door ICE en CBP.
Uiteraard rechtvaardigt dat incident z'n dood niet. Maar het toont wel aan (als de video authentiek is) dat hij niet aan z'n proefstuk toe was, en geen brave law abiding citizen was die met een bord en een fluitje zat te protesteren aan de kant van de weg.
Hij gedroeg zich agressief, belaagde de ordediensten en bracht vernielingen aan.
Als je zo honderden tot duizenden mensen tegenover je hebt, is het niet vreemd dat je als ICE agent anders (lees: iets agressiever) reageert. Nogmaals, dat rechtvaardigt de shooting (in dit geval) niet. Maar pepperspray, de matrak bovenhalen, betogers wegduwen, etc. Allemaal gerechtvaardigd in dat soort situaties.

Perri moest niet dood. De man moest de bak in voor belaging van ICE agenten en vernielingen. Korte metten maken met dat soort volk.

Dat gezegd zijnde, ik stel me toch vragen bij de de enorme haat tegenover ICE en het deportatiebeleid.
Zelfs op dit forum laaien de emoties veel te hoog op. Er wordt gretig gestrooid met zwaarbeladen woorden zoals Nazi, gestapo, fascist.
Simpelweg omdat een overheid werk maakt van haar belofte om illegalen (en criminele legale migranten) massaal te deporteren en dat het er in die context soms heel hard aan toegaat.
Neen, de emoties laaien op door wat je hier zelf (redelijk minimaliserend btw) stelt:

Houdt ICE zich aan alle regels en wetten? Neen. Er is zeker sprake van bepaalde wantoestanden.
Je negeert ook de hele context waarin die mannen opereren. Heb je Bovino, Trump en Noem hun uitspraken gehoord?

Uiteraard rechtvaardigt dat incident z'n dood niet. Maar het toont wel aan (als de video authentiek is) dat hij niet aan z'n proefstuk toe was, en geen brave law abiding citizen was die met een bord en een fluitje zat te protesteren aan de kant van de weg.
Hij gedroeg zich agressief, belaagde de ordediensten en bracht vernielingen aan.
Als je zo honderden tot duizenden mensen tegenover je hebt, is het niet vreemd dat je als ICE agent anders (lees: iets agressiever) reageert.

Perri moest niet dood. De man moest de bak in voor belaging van ICE agenten en vernielingen. Korte metten mee maken met dat soort volk.
Dat er in complexe omstandigheden soms spijtige zaken gebeuren, is één ding. Shit happens, incompetente/kwaadaardige mensen heb je overal, en je kan als mens niet inzitten met elke onnodige dode die ergens valt.

De walgelijke manier waarop het regime ermee omgaat, en die incompetentie actief faciliteert, is veel belangrijker en een veel fundamenteler probleem: het regime zélf is incompetent/kwaadaardig, schrap maar wat niet past, en dat zou niemand ooit mogen aanvaarden, zelfs al sta je ideologisch misschien op dezelfde lijn. Je kan perfect een probleem hebben met ongecontroleerde migratie en tegelijk pure afschuw voelen voor wat de VS geworden zijn onder Trump.

Enfin, dat zou toch moeten, maar dankzij de polarisatie moet een weldenkend mens blijkbaar toch per se in één of ander kamp gestoken worden.

Bekijk Loser zijn post van afgelopen maandag in het andere topic eens: er is geen twijfel dat Nazisme/Fascisme in de regering Trump is gekropen en dat ze er zonder schroom naar verwijzen ook.

Afgaande op de beelden verdiende de man in kwestie het niet om op dat moment zo neergekogeld te worden.
Begrijp me niet verkeerd, hij was absoluut geen braaf lammetje dat zich aan de regels hield (zie video van 11 dagen voor z'n dood) en diende -in elk normaal land- eigenlijk opgesloten te zitten voor z'n gedrag, maar dat rechtvaardigt de shooting niet.

Of de actie van de agent nu moedwillig was of niet, het dient in elk geval onderzocht te worden. En dat hoogeplaatste regeringsfunctionarissen het slachtoffer vrijwel meteen als crimineel en binnenlands terrorist wegzetten, is inderdaad wansmakelijk.
Helemaal akkoord.

Wat hadden jullie gedacht? Dat het een walk in the park ging zijn? Dat kan het in bepaalde gevallen zeker zijn (zie Texas, Florida, ...*), maar er gaat altijd een groep zijn die tegenwerk biedt als je een massale deportatieplan uitrolt. En daar moet je op voorbereid zijn. En dat is geen reden om met de staart tussen de benen de aftocht te blazen. Integendeel.

De taak van die dienst is om illegale en criminele legale migranten op te sporen, op te pakken, voor een immigration rechter te brengen en -afhankelijk van de beslissing- vervolgens te deporteren.
Maar laten we niet naief wezen en denken dat er aan de andere vooral vredelievende betogers zitten. Dat is pertinent onjuist.

Wat gebeurt er als een groep betogers/herrieschoppers georganiseerd tewerk gaat om niet alleen illegalen uit de klauwen van ICE te houden door allerhande waarschuwingsystemen, maar ook om die federale agenten overal te volgen, hen te verhinderen in de uitoefening van hun officiele taken, ze actief te belagen, enzoverder?
Wat als politiekers, waaronder burgemeesters en gouverneurs, ook alles in het werk stellen om ICE te saboteren door hun eigen ordediensten het bevel te geven om geen ondersteuning te bieden (zelfs wanneer ze belaagd worden door relschoppers), en de bevolking constant aan te sporen om op straat te komen tegen de aanwezigheid van ICE?

Het is in die context helemaal niet zo vreemd dat de federale agenten soms de controle verliezen en er zich ongelukkige situaties voordoen.

*In staten zoals Texas of Florida zie je dat probleem niet (of veel minder). Daar wakkeren lokale politici het vuur niet aan met anti-ICE retoriek. Daar werken lokale ordediensten in alle sereniteit samen met ICE. Daar zie je amper protesten, en nog veel minder uitbarstingen van geweld tegen de ordediensten. En als er toch sprake is van geweld tegen de ordediensten, wordt dat meteen de kop ingedrukt. Opgelost. Nochtans zijn er in die staten proportioneel meer migranten dan in staten zoals Illinois, Oregon en Minnesota. En toch gaat het er daar relatief gezien heel beschaafd aan toe. Vreemd, nietwaar?
Een achterlicht van een auto kapotschoppen is nog geen reden om iemand dood te schieten. Pretti moest dan op dat moment opgepakt en bestraft volgens de wet geweest zijn, maar eigenlijk doet dat feit van 11 dagen ervoor er niet echt meer toe.

Misschien dat Trump in zijn rode staten ICE veel minder hard laat toeslaan, terwijl hij de blauwe staten hard wilt aanpakken, om dan de schuld op de democraten te steken.

Bekijk Loser zijn post van afgelopen maandag in het andere topic eens: er is geen twijfel dat Nazisme/Fascisme in de regering Trump is gekropen en dat ze er zonder schroom naar verwijzen ook.
De constante leugens die de Trump administratie maar blijft verspreiden: zoals meteen zeggen dat het de fout van het slachtoffer is, versterken dat vermoeden alleen maar. In in normale democratische rechtsstaat zou een president eerder voorzichtig zijn om een uitspraak te doen, en wachten op wat het onderzoek uitwijst. De waarheid is niet meer van tel, en men stelt alles in het werk om de beeldvorming te beïnvloeden (propaganda). Alles draait ook rond de verheerlijking van de figuur Trump en iedereen die tegen hem is, zijn de slechte volgens Trump dan (die worden bedreigd en spelen met vuur aldus Trump). Ok typisch fascistisch dat men zich rond één leider schaart, die zichzelf boven de wet acht.

Fascisme is een extreemrechtse, antidemocratische ideologie die draait om autoritair nationalisme, waarbij een dictator of één partij absolute macht uitoefent. Het stelt de staat boven het individu en gebruikt geweld, propaganda en censuur om oppositie te onderdrukken. Ontstaan in Italië onder Mussolini (1922), kenmerkt het zich door nationalisme en afkeer van liberalisme en communisme.

Kernkenmerken van het fascisme:
  • Dictatuur en Leiderprincipe: Een sterke leider die boven de wet staat en totale controle uitoefent.
  • Extreem Nationalisme:Het belang van de natie (staat) prevaleert boven alles, vaak gepaard met superioriteitsgevoel
    .
    • Antidemocratisch en Antiparlamentair: Afwijzing van democratische principes, verkiezingen en politieke tegenstand.
    • Geweld en Militarisme: Gebruik van fysiek geweld, knokploegen en militair vertoon om macht te behouden.
    • Propaganda en Censuur: Totale controle over de media en verspreiding van nationalistische propaganda.

Men probeert bijvoobeeld social media te controleren door op de Amerikaanse Tiktok anti-Trump en anti-ICE berichten weg te filteren, het bannen van bepaalde persagentschappen uit het Witte Huis, etc
Betwisten van democratische verkiezingen zoals de bestorming van het kapitool.
Geweld en militarisme => ICE

Laatst bewerkt:

in bijzonder weinig rechtstaten ga je langer dan 24u in de cel belanden voor het schoppen naar die wagen, zelfs met dat achterlicht te beschadigen. daar ga je in België hoogstens administratief voor aangehouden worden, enkele uren kalmeren en je mag gaan.

Neen, de emoties laaien op door wat je hier zelf (redelijk minimaliserend btw) stelt:

Je negeert ook de hele context waarin die mannen opereren. Heb je Bovino, Trump en Noem hun uitspraken gehoord?
Ja, ik heb die uitspraken gehoord.
En ik haal hierboven reeds aan dat het abnormaal is dat zij meteen, zonder het onderzoek af te wachten, de slachtoffers wegzetten als gevaarlijke zotten, criminelen en terroristen. Die retoriek draagt uiteraard ook bij tot de groeiende polarisering. In die context is het niet heel anders dan wat de burgemeester van Minneapolis en de gouverneur van Minnesota doen aan de andere kant.

Maar wat er ook gebeurt in de politiek, op het terrein moet je met je pollen van de ordediensten afblijven. Vreedzaam protesteren langs de kant van de weg, be my guest. Van zodra je begint te gooien met rookbommen/stenen/bevroren flessen, vernielingen aanbrengt, agenten onderuit probeert te halen, etc. ben je een crimineel en moet je als zodanig behandeld worden. De bak in. Maar daar hebben ze natuurlijk niet de mankracht voor, want lokale ordediensten in oa. Minnesota weigeren elke hulp aan ICE agenten. Een bevel van hogerop.

En ja, als je een hele menigte van dat soort herrieschoppers overal rond je hebt staan, begrijp ik volledig dat er af en toe een agent door het lint gaat. Dat betekent NIET dat de agent niet geschorst/ontslagen/veroordeeld/... dient te worden als de reactie disproportioneel was. Uiteraard dient elk serieus incident onderzocht te worden. En daar is de reactie van Noem & co inderdaad niet de juiste.

in bijzonder weinig rechtstaten ga je langer dan 24u in de cel belanden voor het schoppen naar die wagen, zelfs met dat achterlicht te beschadigen. daar ga je in België hoogstens administratief voor aangehouden worden, enkele uren kalmeren en je mag gaan.
En dat is abnormaal. Zo'n gedrag mag in geen geval getolereerd worden. Zo krijg je dus een hele generatie van mensen die denken dat ze alles mogen. Politieagent belagen? It's a-OK! Maar o wee als de agent iets terugdoet. Zie ook incident politie Utrecht (gisteren?).

Als je zo honderden tot duizenden mensen tegenover je hebt, is het niet vreemd dat je als ICE agent anders (lees: iets agressiever) reageert. Nogmaals, dat rechtvaardigt de shooting (in dit geval) niet. Maar pepperspray, de matrak bovenhalen, betogers wegduwen, etc. Allemaal gerechtvaardigd in dat soort situaties.
Je vergeet hierbij wel 1 ding: Pretti was niets van dat alles aan het doen op zijn laatste momenten. Tenzij je gaat beweren dat die ICE-agenten het gezicht van iedereen die tegen hen protesteert onthouden (en zelfs dan nog geeft dat geen vrijgeleide om zomaar met pepperspray te beginnen spuiten) stond hij daar gewoon aan de zijlijn een vrouw te helpen. Wat hij 11 dagen ervoor heeft uitgestoken heeft niets, maar dan ook niets te maken met wat er gebeurde op de dag van zijn dood. Op dat moment was hij wel een brave law abiding citizen (en als hij het ervoor zwaar had "uitgehangen" dan had het regime dat absoluut al wel gemeld, dus ik betwijfel het ten zeerste).

Dus ik ga er absoluut niet mee akkoord dat "pepperspray en de matrak bovenhalen absoluut gerechtvaardigd" is. Want met die denkwijze mag je ICE zijnde op alles en iedereen naar goeddunken beginnen kloppen die je tegenkomt, "want er zou maar eens eentje moeten tussen zitten". Zulke zaken mag je enkel gebruiken en bovenhalen wanneer het absoluut nodig is. Niet om "just in case" mensen aan te vallen.

Je post gaat ook voorbij aan tal van andere zaken die hier al tig keer bovengebracht zijn door andere leden, dus daar ga ik niet op antwoorden. Ik raad je aan om je eens in te lezen vooraleer je hier wat opruiende zaken komt posten.

En ik haal hierboven reeds aan dat het abnormaal is dat zij meteen, zonder het onderzoek af te wachten, de slachtoffers wegzetten als gevaarlijke zotten, criminelen en terroristen. Die retoriek draagt uiteraard ook bij tot de groeiende polarisering. In die context is het niet heel anders dan wat de burgemeester van Minneapolis en de gouverneur van Minnesota doen aan de andere kant.
Kan je dat even duiden? Hoe is het benoemen van de feiten (en daar verontwaardigd over doen) "niet heel anders" in jouw optiek dan meteen beginnen liegen en spreken met zware termen als "domestic terrorist" en dergelijke?

Terug
Bovenaan