Illegale rave in Sint-Truiden

Gij doet precies of ze hebben een beerkar gelost in elke tuin.

En dan boeren hun gewassen? Tis toch op een miltair domein?

Beschadigingen aan u wagen kunde overal tegenkomen.

Meeste hun reacties doen mij vooral denken aan:

Op da feest zal er ni zot veel meer drugs genomen zijn dan op andere legale festivals.

En sommige dingen moet je ni begrijpen, maar tegen wie ben ik ook bezig, iemand die voor andere vrouwen wilt beslissen of ze abortus mogen plegen.

1) Die geraken niet via legale toegangswegen op dat terrein. Er zijn letterlijk boeren in het nieuws geweest wiens gewassen beschadigd werden.
2) Het gaat ook om een beschermd natuurgebied waar onder andere bedreigde eikelmuizen en beschermde dassen broeden (en ook reeën maar die zijn niet bedreigd)
3) In je eigen straat of op je eigen oprit mag je verwachten dat je wagen niet beschadigd wordt, op openbare parkings overigens ook niet.
4) Drugs zijn illegaal, op legale festivals kan je ze tenminste niet zomaar mee naar binnen nemen of al te openlijk nemen.
5) Wie schrijft deze reactie? Iemand die op de man speelt en er compleet andere debatten bij betrekt. Maak dat mee dat een andere burger zijn mening geeft over hoe deze samenleving zou moeten werken...

1) Die geraken niet via legale toegangswegen op dat terrein. Er zijn letterlijk boeren in het nieuws geweest wiens gewassen beschadigd werden.
2) Het gaat ook om een beschermd natuurgebied waar onder andere bedreigde eikelmuizen en beschermde dassen broeden (en ook reeën maar die zijn niet bedreigd)
3) In je eigen straat of op je eigen oprit mag je verwachten dat je wagen niet beschadigd wordt, op openbare parkings overigens ook niet.
4) Drugs zijn illegaal, op legale festivals kan je ze tenminste niet zomaar mee naar binnen nemen of al te openlijk nemen.
5) Wie schrijft deze reactie? Iemand die op de man speelt en er compleet andere debatten bij betrekt. Maak dat mee dat een andere burger zijn mening geeft over hoe deze samenleving zou moeten werken...

Nummer 4 is wel naïef. Op bv Tomorrowland wordt er coke aan de lopende band via het barpersoneel binnen gesmokkeld en ik heb op Pukkelpop al genoeg mensen in de Boiler Room zien kletsen/koeken op MDMA/XTC.

Ze moeten alleszins aan hun communicatie errond werken. Dat ze wel enig idee gaan hebben wat te doen (niks dus) zal wel, maar die communicatie was toch echt gelijk van voor den oorlog. ‘Oei, ja, goh, eigenlijk gaan we … niets … doen, maar da’s absoluut het beste hoor!’ Dat komt compleet fout binnen voor uw (plaatselijke) bevolking die op zijn minst met vragen zit en op zijn zwaarst misschien toch bang is (kan je nooit weten).
Ik snap gewoon niet dat ravers, de moderne incarnatie van de Love Generation, zo een trauma op natuur en dier kunnen loslaten. En dan kan men nog zeggen ‘het is maar 1 ree’ of ‘dat broeden loopt wel los’ maar dat botst bij mij echt.

Edit: een ree met kalfjes dan nog. Ja, kijk, maar van zo iets zou ik zo een opgefokte raver dus afschieten (edit: niet letterlijk)
Een trauma op natuur en dier kunnen loslaten.

Misschien moeten we niet overdreven dramatisch doen?

Misschien moeten we niet overdreven dramatisch doen?
Het is misschien niet storend voor mensen maar, sorry, ik vind het wel als trauma te categoriseren als je in volstrekte rust en stilte zit om daar plots duizenden mensen en luide muziek te hebben. Je kan niet de week er voor een mailing naar die dieren sturen met een waarschuwing. Daar gaan meer dieren gestorven zijn, daar gaan nesten verwoest zijn of achtergelaten in vlucht. Er moeten genoeg plaatsen zijn waar je kan raven en gewoon mensen stoort ipv natuurgebied. Mensen kunnen begrijpen en maatregelen nemen. Dieren niet.

We mogen blij zijn dat het uiteindelijk maar een storm in een glas water was. Moesten ze opgetreden hebben zoals sommigen hier graag hadden gezien dan zaten we misschien met doden en nog veel meer kosten. Al bij al een goeie afloop denk ik dan. Niet dat het bepaalde partijen die teren op verdere verzuring zal tegenhouden om dit te blijven recuperen.

Het is misschien niet storend voor mensen maar, sorry, ik vind het wel als trauma te categoriseren als je in volstrekte rust en stilte zit om daar plots duizenden mensen en luide muziek te hebben. Je kan niet de week er voor een mailing naar die dieren sturen met een waarschuwing. Daar gaan meer dieren gestorven zijn, daar gaan nesten verwoest zijn of achtergelaten in vlucht. Er moeten genoeg plaatsen zijn waar je kan raven en gewoon mensen stoort ipv natuurgebied. Mensen kunnen begrijpen en maatregelen nemen. Dieren niet.
Dan moeten we ook kordaat gaan optreden tegen het Bloesemtoerisme natuurlijk.

https://www.hln.be/sint-truiden/ill...proper-en-veilig-in-orde-te-krijgen~a5d09523/

Hoe dan ook, de eerste kosten die de hele gemeenschap weer mag dragen.

+ je moet je eens inbeelden dat je als hoogbejaarde of zieke mens in de buurt van zo een plek woont. Dementie, parkinson, kanker, etc. en je wordt dan een hele nacht wakker gehouden door zo een figuren.

Die drones hebben + waarschijnlijk een team omdat allemaal in te schatten?
Ik vind de wijze waarom je dit aanbrengt wel wat jammer. Er is niemand die je tegenspreekt dat het niet goed te keuren valt.
Ik weet niet goed wat je hiermee wilt toevoegen aan de discussie?

Soit, als een bende gedrogeerde wannabe-anarchisten en andere junkies in Sint-Truiden natuurgebied, boeren hun akkergrond en mensen hun tuinen mogen vandalizeren, dan heb ik vandaag ook maar eens de wet overtreden... Ik heb m'n gras gemaaid op een wettelijke feestdag, weliswaar met een stil elektrisch toestel, in overtreding van het absurde GAS-reglement van deze stad. Dan te bedenken dat ik wel nog het fatsoen heb gehad aan één buur te vragen of het zou storen, anders deed ik het noodgedwongen wel in de week... de andere buur was het zelf aan het maaien met een benzine-maaier, dus dat kan niet storen denk ik dan. #Rebel

Maar mocht ik hier een GAS-boete voor krijgen ooit, dan wijs ik toch eens doodleuk naar feiten als deze, waar de politie en het leger vooral er gapend op staat te kijken en niet de nodige ingrepen doet.
Vrij kinderachtig, niet? Er zijn ook elke dag mensen die NIET geflitst worden terwijl ze te snel rijden, die NIET gepakt worden met dronk rijden, die NIET gepakt worden met sluikstorten, ... Bovendien, die mensen MOGEN het NIET vandalizeren.

Als dat de algemene houding is, en uw houding daar in zouden volgen, dan mogen we zelfs niet ingrijpen in Sint-Truiden, want er zijn genoeg andere mensen die met NOG ergere dingen wegkomen.

In een "mijn ergernissen" topic, kan ik perfect dat soort reacties begrijpen, maar ik dacht dat het de bedoeling was om hier toch wat meer inhoudelijk er op in te gaan? Ik vind het jammer dat door dit soort reacties heel de nuance die er wel een stukje werd aangebracht nu weer veel meer naar de achtergrond geraakt.

We mogen blij zijn dat het uiteindelijk maar een storm in een glas water was. Moesten ze opgetreden hebben zoals sommigen hier graag hadden gezien dan zaten we misschien met doden en nog veel meer kosten. Al bij al een goeie afloop denk ik dan. Niet dat het bepaalde partijen die teren op verdere verzuring zal tegenhouden om dit te blijven recuperen.

Maar dankzij het pamperbeleid van mensen zoals DaFreak, is iedereen hier uitgenodigd voor de volgend editie van deze rave in 2024.

Misschien in Kerkom bij Sint-Truiden, of misschien elders, wie zal het zeggen?
Regelgeving om omwonenden te beschermen, beschermde natuurgebieden of wetgeving op drugsgebruik... allemaal geen belet voor de bepaling van de volgende locatie door deze anarchisten.

Jij vindt klaarblijkelijk ook de schade aan de natuur daar of schade aan mensen hun eigendom allemaal maar een storm in een glas water. Velen zijn het daar echter hier niet mee eens, vandaar ook deze discussie. Ik zie dit niet als een goeie afloop, een goeie afloop had een pak meer gevolgen ingehouden voor zowel de organisatoren als de aanwezigen daar.

+ je moet je eens inbeelden dat je als hoogbejaarde of zieke mens in de buurt van zo een plek woont. Dementie, parkinson, kanker, etc. en je wordt dan een hele nacht wakker gehouden door zo een figuren.
Of dat ge op bevallen staat maar niet van uw oprit geraakt

Of uw kind dat gevallen is en bewusteloos, maar "Al onze diensten zijn moeten uitrukken voor drugsgebruikers, we sturen wel n ambulance uit Hasselt"

Wat denk je dat het maatschappelijke, om nog maar te zwijgen van het lokale, draagvlak is voor dergelijke 'festiviteiten'?

Tegenstanders van dergelijke zaken zijn geen zure mensen. Als ze hier een festival of concert in de buurt organiseren, geen probleem mee, zelfs al is het mijn muzieksmaak niet. Net als ongeveer geheel Vlaanderen overigens. Maar dat komt omdat we regelgeving hebben rond zo een zaken, waar zowel feestvierders als omwonenden mee kunnen leven (security, geluidsniveau, toiletten, parkeerplekken,...).

Ik denk dat ravers en het anarchistische gedachtegoed veel sympathie en goodwill zijn verloren bij de bevolking door de beelden die dit weekend op de TV zijn getoond.

Ik vind de wijze waarom je dit aanbrengt wel wat jammer. Er is niemand die je tegenspreekt dat het niet goed te keuren valt.
Ik weet niet goed wat je hiermee wilt toevoegen aan de discussie?
Niet tegen jou phate, maar je kan grosso modo 3 groepen onderscheiden hier: 1) Tegenstanders die hardere aanpak wensten, 2) tegenstanders die dit de goede aanpak vonden en 3) voorstanders/mensen die begrip hebben voor de rave. Mijn uitspraak is voor die derde groep en niet tegen jouw visie.

Dan moeten we ook kordaat gaan optreden tegen het Bloesemtoerisme natuurlijk.
Want die lopen ook allemaal gewassen te vernielen
Drugs, naalden,.. achter te laten in de natuur
Harde muziek te spelen
Schijten in uwe hof
Kruipen geintoxiceerd in hunnen auto
Houden buurtbewoners uit hun slaap

Nie belachelijk doen, dat is compleet anders hè

"Onze muiterij is er om tijdelijk autonome zones te creëren"
- fuck de Jos heeft teveel gesnoven, kan iemand de ambulance bellen?
Tot zover autonoom en anarchie

Ik zie dit niet als een goeie afloop, een goeie afloop had een pak meer gevolgen ingehouden voor zowel de organisatoren als de aanwezigen daar.
Ken je de gevolgen dan al? Ik niet.
Het parket voert intussen onderzoek naar de organisatoren van de rave. "En ik kan zeggen dat het al heel wat resultaten heeft geboekt. Men is de organisatoren op het spoor en dat zijn geen binnenlandse organisatoren. Het parket zal daarover binnenkort communiceren. Maar de mensen moeten weten: dit zal niet straffeloos verlopen."
Of bedoel je dat ze niet ter plekke geliquideerd zijn? Uit je posts lijkt het alsof dat de enige voor jou acceptabele reactie was geweest :unsure:

Ik zie dit niet als een goeie afloop, een goeie afloop had een pak meer gevolgen ingehouden voor zowel de organisatoren als de aanwezigen daar.
Zoals de dood als ze met scherp beginnen schieten op wie niet wil vertrekken zeker. Sorry maar dat is gewoon absurd. Er bestaat zoiets als proportionaliteit en hier is perfect het boek gevolgd daarin.

Als we hier één iets uit kunnen leren is het een les naar de media toe; maak er geen extra reclame voor zodat niet alle jeugd in de omgeving daar nog eens extra op afgaat.

Want die lopen ook allemaal gewassen te vernielen
Drugs, naalden,.. achter te laten in de natuur
Harde muziek te spelen
Schijten in uwe hof
Kruipen geintoxiceerd in hunnen auto
Houden buurtbewoners uit hun slaap

Nie belachelijk doen, dat is compleet anders hè

"Onze muiterij is er om tijdelijk autonome zones te creëren"
- fuck de Jos heeft teveel gesnoven, kan iemand de ambulance bellen?
Tot zover autonoom en anarchie
Het ging hier over het feit dat dieren opgeschrikt geworden zijn terwijl dat ze met jongen zitten of zitten te broeden.

Hoe zijn wij nu eigenlijk de laatste jaren in het nieuws gekomen:

1. Militair domein in de fik gestoken en geen materiaal op te blussen
2. Een militair die van een domein kan afwandelen met n hoop wapens zonder controle
3. Een illegale rave en een paar 1000 personen die ongestoord op een (verlaten) militair domein geraken en kunnen verblijven

Nog ffkes en Geert Hoste voelt zich verplicht om uit pensioen te komen

Kent iemand daar trouwens een beetje de electorale situatie in Sint-Truiden? Welk effect zou dit feestje daarop hebben?

Vrij kinderachtig, niet? Er zijn ook elke dag mensen die NIET geflitst worden terwijl ze te snel rijden, die NIET gepakt worden met dronk rijden, die NIET gepakt worden met sluikstorten, ... Bovendien, die mensen MOGEN het NIET vandalizeren.

Als dat de algemene houding is, en uw houding daar in zouden volgen, dan mogen we zelfs niet ingrijpen in Sint-Truiden, want er zijn genoeg andere mensen die met NOG ergere dingen wegkomen.

In een "mijn ergernissen" topic, kan ik perfect dat soort reacties begrijpen, maar ik dacht dat het de bedoeling was om hier toch wat meer inhoudelijk er op in te gaan? Ik vind het jammer dat door dit soort reacties heel de nuance die er wel een stukje werd aangebracht nu weer veel meer naar de achtergrond geraakt.

Ik ben dan ook niet pro hardrijden, laat staan pro dronken rijden of sluikstorten, al die zaken mogen terecht bestraft worden.

Maar als de politie én het leger vooral lijdzaam toezien wanneer flagrant grote overtredingen begaan worden, en brave burgers voor kleine futiliteiten zoals tegen de richting in parkeren in een veilige positie of fout gebruik van een parkeer-app , wél meteen mogen dokken, ja dan erger ik mij geheel terecht aan deze omgekeerde prioriteiten-volgorde. Op écht hardrijden of dronken rijden gaan ze mij overigens nooit betrappen.

Ken je de gevolgen dan al? Ik niet.

Of bedoel je dat ze niet ter plekke geliquideerd zijn? Uit je posts lijkt het alsof dat de enige voor jou acceptabele reactie was geweest :unsure:

De gevolgen hadden wat mij betreft minstens moeten zijn dat géén enkele geluidsinstallatie dit terrein zou hebben mogen verlaten.

Zoals de dood als ze met scherp beginnen schieten op wie niet wil vertrekken zeker. Sorry maar dat is gewoon absurd. Er bestaat zoiets als proportionaliteit en hier is perfect het boek gevolgd daarin.

Als we hier één iets uit kunnen leren is het een les naar de media toe; maak er geen extra reclame voor zodat niet alle jeugd in de omgeving daar nog eens extra op afgaat.

Nogmaals, dit is een zoveelste intellectueel oneerlijke, foute voorstelling van mijn post.

Ja, ik heb scherp schieten vermeld: maar wel als laatste optie in een reeks van het onaangenaam maken van het terrein voor de aanwezigen met stinkbommen/rookgranaten, met tangen de elektriciteit en geluidsinstallaties onklaar maken, en als laatste optie tegen degenen die de ordediensten willen beletten dit te doen: inderdaad geweld, en dan niet eens meteen met scherp.

De gevolgen hadden wat mij betreft minstens moeten zijn dat géén enkele geluidsinstallatie dit terrein zou hebben mogen verlaten.

Ja, ik heb scherp schieten vermeld: maar wel als laatste optie in een reeks van het onaangenaam maken van het terrein voor de aanwezigen met stinkbommen/rookgranaten, met tangen de elektriciteit en geluidsinstallaties onklaar maken, en als laatste optie tegen degenen die de ordediensten willen beletten dit te doen: inderdaad geweld, en dan niet eens meteen met scherp.
==>
"Het opzet is om de situatie op te lossen en niet om deze te laten escaleren", zegt Michel Carlier van Noodplanning en Crisisbeheer Limburg. "Dat is een heel delicate evenwichtsoefening." De initiatiefnemers van deze rave hebben volgens de gouverneur best wat ervaring met het organiseren van dergelijke raves en zouden zelfs instructies gegeven hebben aan de aanwezigen over wat ze moeten doen als de politie het terrein betreedt.
Volgens Lantmeeters zijn er voorbeelden van raves uit Frankrijk en Italië waarbij wel geweld is gebruikt door de politie. "Of kijk naar La Boum (het illegale festival dat in coronatijden in Brussel werd georganiseerd, red.): daar heeft men geprobeerd met 600 politieagenten 2.000 betogers uit elkaar te slaan. Daardoor werd het leed gewoon vergroot en was er veel lichamelijke schade. Dat wilden wij vermijden."
Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir (N-VA), en nota bene partijgenote van Lantmeeters, riep gisteren nog op om de elektriciteit af te sluiten. "Dat zijn oplossingen die zeer simpel zijn maar die natuurlijk niet werken", grinnikt Lantmeeters.
"Ten eerste hadden die mensen zelf stroomgroepen bij. En ten tweede: als je daar ter plaatse de stroom zou gaan afsluiten, terwijl daar 10.000 mensen aanwezig zijn, van wie het overgrote deel zwaar gedrogeerd is, dan verkeer je in groot gevaar.
Toogpraat vs. praktijk.

Ik weet niet hoe gij een Bloesemroute volgt maar dat is grotendeels gewoon op verharde veldwegen hoor
Ach, gelukkig hebben we de dieren al geleerd dat er verharde veldwegen bestaan en dat ze daarang niet mogen komen of broeden.

Imo is het verzwaren van de feiten met de schade voor de fauna hypocriet als je dan ziet hoeveel volk de rust komt verstoren (Want voor de dieren is dit wel degelijk een rustverstoring, dat bloesemtoerisme, het gaat misschien wel niet gepaard met luide muziek maar het brengt toch een massa volk in hun territorium) tijdens de bloesemperiode.

Terug
Bovenaan