Illegale rave in Sint-Truiden

Wat is jouw voorstel?

Wel, om te beginnen heb ik begrepen dat dit militair domein nog steeds bewaakt wordt (of in de gaten gehouden wordt) - dat leidde ik af uit de opmerkingen van de omwonenden. Als er zo'n evenement opgezet begint te worden - had de politie dus al kunnen ingrijpen vooraleer er veel volk aanwezig was.

Daarnaast heb ik afgeleid uit de berichtgeving dat er enorm veel Nederlanders en andere buitenlanders aanwezig zijn daar - met auto's met buitenlandse kentekenplaat. Het gaat hier om een landelijke deelgemeente, met enkele goedgeplaatste wegblokkades had je al een enorm deel van de bezoekers weg kunnen houden (wat doet een random Duitser, Deen of Nederlander immers in Brustem of all places?).

En tot slot kon men de aanwezigen ongemoeid laten en zich volledig focussen op de organisatoren (en iedereen daaraan gelinkt, zoals de mensen die alles hebben opgezet en beheren). Inbeslagname van apparatuur en generatoren, iedereen die vervolgens zonder verzet vertrekt ongemoeid laten en eventueel later (proberen) beboeten en enkel wie zich agressief opstelt t.o.v. de politie behandelen zoals de politie zogenaamd 'tuig' (rellende voetbalhooligans, rellende jongeren) behandelt.

Als dat echt zo'n gemoedelijk feest is daar heeft het gros vast geen zin in boel en zijn ze snel weg als duidelijk is dat het feest afgelopen is.

Ik vind dat absoluut geen radicaal voorstel en een stuk beter dan niks doen/doen alsof je iets doet.

Zoals Lothiriel al aangeeft is er 2 dagen lang reclame voor maken niet wat ik onder 'laten uitdoven' versta, en verder verwacht ik dat er na tig keer ook een plan klaarligt om zo'n toestanden te vermijden ipv het telkens zo ver te laten komen dat ingrijpen geen optie meer is.
De politie maakt daar helemaal geen reclame voor. Tig keer is zo'n evenement bij ons nog niet voorgevallen, en het buitenland leert ons dat vermijden niet bepaald evident is. In Frankrijk en het VK heb je al jaren zeer strenge wetgeving en straffen rond dit soort evenementen, ze vinden daar ook nog altijd jaarlijks plaats hoor.

En er kan dan wel niemand zijn die pleit voor niet ingrijpen, maar er is ook niemand van die mensen die enig idee heeft over hoe je die mensen dan wel bestraft voor de overlast die ze veroorzaken.
Weet jij het dan wel? Zonder de buurt in de fik te zetten, en dus nog véél meer overlast en kosten te veroorzaken? Opnieuw: de boel liever zien branden is een legitieme mening, maar kom er dan voor uit.

En wat is uw geprefereerde oplossing dan?
Da's aan de bevoegde instanties é man, weet ik veel. Dat zijn ook zo van die dooddoeners, 'als gij niet met een alternatief kunt afkomen dan hebt ge het recht niet om de huidige aanpak te bekritiseren'. Iets anders dan op 't nieuws rondbazuinen dat ge niks gaat doen alleszins.

De politie maakt daar helemaal geen reclame voor. Tig keer is zo'n evenement bij ons nog niet voorgevallen, en het buitenland leert ons dat vermijden niet bepaald evident is. In Frankrijk en het VK heb je al jaren zeer strenge wetgeving en straffen rond dit soort evenementen, ze vinden daar ook nog altijd jaarlijks plaats hoor.

Weet jij het dan wel? Zonder de buurt in de fik te zetten, en dus nog véél meer overlast en kosten te veroorzaken? Opnieuw: de boel liever zien branden is een legitieme mening, maar kom er dan voor uit.
Voor de 2e keer, neen ik wil de boel niet zien branden. Maar als we daar tig instanties voor hebben en keer op keer blijkt die hun enige oplossing te zijn om het te laten overwaaien, dan geven we eigenlijk toe dat zo'n dingen en alles wat daar gebeurt de facto niet illegaal zijn als er maar voldoende schaalgrootte is.

Iemand die getipt wordt als volgende minister president manifesteert zich weer eens als gek. Van de NVA, je weet wel, van "de oorlog tegen drugs" (maar wel Boom toestaan)

Demir:

“Begin al eens met stroom uit te schakelen" > Niemand heeft haar verteld dat die muziek op generators draait?
" en Defensie te sturen” > Welk leger en wanneer?
"Demir is ook van plan om klacht in te dienen tegen onbekenden voor de schade die er in de natuur is aangericht door de aanwezigen op de rave" > Klacht tegen onbekenden. Yeah right!

Heb toch niets opgemerkt van extra controles hoor,kwam van familefeestje en heb alleen maar dranghekken aan de toegangswegen naar de site zien staan.
Die stonden zelfs open,dus je kan zonder problemen de straat inrijden.
Feestje is nog altijd bezig,hoor nog altijd wat geboenk.
Door de dag valt dat mee,deze nacht was het wel goed hoorbaar hier.

Wel, om te beginnen heb ik begrepen dat dit militair domein nog steeds bewaakt wordt (of in de gaten gehouden wordt) - dat leidde ik af uit de opmerkingen van de omwonenden. Als er zo'n evenement opgezet begint te worden - had de politie dus al kunnen ingrijpen vooraleer er veel volk aanwezig was.
Als de ordediensten en burgemeester al vroeg op de hoogte waren, dan hadden ze inderdaad kunnen ingrijpen voor het te groot werd om in te grijpen. Maar zonder meer info, is het moeilijk om daar als buitenstaander over te oordelen.
Daarnaast heb ik afgeleid uit de berichtgeving dat er enorm veel Nederlanders en andere buitenlanders aanwezig zijn daar - met auto's met buitenlandse kentekenplaat. Het gaat hier om een landelijke deelgemeente, met enkele goedgeplaatste wegblokkades had je al een enorm deel van de bezoekers weg kunnen houden (wat doet een random Duitser, Deen of Nederlander immers in Brustem of all places?).
Ik kan me inbeelden dat tegen je doorhebt wat de schaal is van dit illegaal feest, er al een groot deel bezoekers zullen zijn vooraleer je die filterblokkades kan opstellen. Opnieuw, moeilijk te oordelen vanop afstand. In een ideaal scenario voer je dit uiteraard uit.

En tot slot kon men de aanwezigen ongemoeid laten en zich volledig focussen op de organisatoren (en iedereen daaraan gelinkt, zoals de mensen die alles hebben opgezet en beheren). Inbeslagname van apparatuur en generatoren, iedereen die vervolgens zonder verzet vertrekt ongemoeid laten en eventueel later (proberen) beboeten en enkel wie zich agressief opstelt t.o.v. de politie behandelen zoals de politie zogenaamd 'tuig' (rellende voetbalhooligans, rellende jongeren) behandelt.
Die organisatoren ga je niet vinden. Inbeslagname van apparatuur en generatoren kan, maar het risico is groot dat de feestvierders dat proberen tegen te houden of beginnen te rellen. @C11 gaf ook al terecht aan dat je ook geen 10.000 beschonken of gedrogeerde feestvierders op hetzelfde moment terug de baan op wilt.

Da's aan de bevoegde instanties é man, weet ik veel. Dat zijn ook zo van die dooddoeners, 'als gij niet met een alternatief kunt afkomen dan hebt ge het recht niet om de huidige aanpak te bekritiseren'. Iets anders dan op 't nieuws rondbazuinen dat ge niks gaat doen alleszins.
Je wil het aan de bevoegde instanties laten, maar de bevoegde instanties zijn van oordeel dat de huidige aanpak de beste is. Net zoals de bevoegde instanties dit over heel Europa doen bij dit soort grootschalige illegale feesten. Als je kritiek hebt, moet je het ook wel een béétje kunnen stofferen hé.

Iemand die getipt wordt als volgende minister president manifesteert zich weer eens als gek. Van de NVA, je weet wel, van "de oorlog tegen drugs" (maar wel Boom toestaan)

Demir:

“Begin al eens met stroom uit te schakelen" > Niemand heeft haar verteld dat die muziek op generators draait?
" en Defensie te sturen” > Welk leger en wanneer?
"Demir is ook van plan om klacht in te dienen tegen onbekenden voor de schade die er in de natuur is aangericht door de aanwezigen op de rave" > Klacht tegen onbekenden. Yeah right!
"Vorder voldoende ordehandhavers, vorder Defensie, schakel de stroomeenheden uit, sleep geparkeerde wagens weg, arresteer de dj’s en ontruim het terrein.”

Ze zegt nergens trek de stekker uit

Zulke inzet zou bakken geld kosten met schade en zelfs mogelijks doden tot gevolg en als je met scherp zou beginnen schieten op een menigte van 15000 man is de kans op verplettering door paniek uitermate reëel. Dan nog eens al dat volk dat tegelijkertijd zo snel mogelijk daar weg wilt ; de meesten waarschijnlijk niet al te nuchter, ....

Kunnen we na heel die affaire een comité bijeenroepen dat moet onderzoeken waarom we hier zo hard geblunderd hebben en dit niet zoals alle andere landen op veilige en efficiënte manier hadden kunnen afbouwen zonder dat het ons zo belachelijk veel geld en miserie kost.

Heb toch niets opgemerkt van extra controles hoor,kwam van familefeestje en heb alleen maar dranghekken aan de toegangswegen naar de site zien staan.
Die stonden zelfs open,dus je kan zonder problemen de straat inrijden.
Feestje is nog altijd bezig,hoor nog altijd wat geboenk.
Door de dag valt dat mee,deze nacht was het wel goed hoorbaar hier.
Controles expressweg Sint-Truiden
E313 Hasselt - Tongeren
Binnenwegen Bilzen - Maastricht
Controle in Gingelom
...

Ze gaan ze nie voor de poort aan de kant zetten

Het verdedigen van niet ingrijpen tout court is geen nuance é, dat is het andere extreme uiteinde. Sterker nog, ze maken verdikke nog wat extra reclame ervoor door overal te lopen verkondigen dat ze niks doen. Als één van die buurtbewoners moest staan wildplassen of een militair domein betreedt of eens tegengehouden wordt met een lijntje, die zal wel gepakt worden. Maar omdat ze met 15.000 zijn laten we 't maar lopen? Als ge per sé 3 dagen met zo'n bende wil losgaan, organiseer een festival zoals normale mensen doen en ga u daar wat uitleven. Maar dan moeten er wel wat regels gevolgd worden, en moet ge uw geld verdoen aan tickets ipv aan bollen, misschien ligt daar 't probleem.

Bollen kost zijn goedkoper als drinken.

Je zou toch verwachten dat ordehandhaving ten goede komt van de buurt en niet van 15000 wildvreemden die daar efkes een weekend die buurt onaangekondigd onleefbaar maken?

“Onleefbaar” lijkt mij sterk overdreven.
Da ze in uwen tuin kakken is bescheten.
3 nachten lawaai is ni fijn. Maar voor sommige mensen is dit alledaagse kost ze

Wat is jouw voorstel? Hoe kan de overheid het signaal geven dat ze het niet legitimeert, maar tegelijkertijd er voor zorgt dat de boel niet escaleert en de wijde buurt in de fik staat?

Er is hier niemand die het leuk vindt dat de meeste van die feestvierders, laat staan de organisatoren, straks vrijuit zullen gaan. Maar wat is het alternatief? Je gaf zelf al aan dat je het eveneens geen goed idee vindt om hardhandig te gaan ingrijpen.

Tuurlijk zijn er wel die dat leuk vinden. Ik zie gewoon ne groten hoop mensen die zich wil amuseren, en nog ne veel groteren hoop mensen die zagen op alles.

Als ge woont in een straat van een legaal festival hebde het elk jaar zitten.

Op een legaal festival zijn er ook soms doden, rellen of drugs.
Reacties van feesten de mensen die moete afgeknalt worden zijn veel verontrustender dan die feestvierders

Als individu moet je daar niet gaan wandelen of fietsen in je vrije tijd want dat sta je op de bon.
Het is afgesloten met een slagboom,eens voorbij die zijn ze rap bij u hoor.
Dat maakt nogmaals duidelijk dat het moeilijk is om grote groep onder controle te houden en dat een individu makkelijk te beboeten is.

Dat gedeelte is nog steeds verboden terrein ondanks dat de militaire beperkingen.
Er zou nog steeds militaire activiteit zijn maar zeer beperkt (misschien oefenmissies of zo want militaire school van Saffraanberg is ook in de buurt).
Een gedeelte van het domein is ondertussen industrieel geworden,maar er is nog altijd een groot gedeelte in handen van defensie.
Er worden ook legale fuiven gehouden op het terrein zoals de bompad fuif in oktober of november,maar daar hoor ik geen beat van hier.
Nu is het wel te horen,dat vind ik op zich wel vreemd.
In vogelvlucht is de afstand wel klein met mijn woonst en de basis en de wind zal uit die richting komen waaien.

"Vorder voldoende ordehandhavers, vorder Defensie, schakel de stroomeenheden uit, sleep geparkeerde wagens weg, arresteer de dj’s en ontruim het terrein.”

Ze zegt nergens trek de stekker uit
Toogpraat dus, oplossingen die ieder van ons op zijn vrije zondag kan bedenken zonder een idee te hebben van praktische werkzaamheid. Er is een reden dat dit nog niet gedaan is he, en die reden is niet dat politie/burgemeester/... er niet aan gedacht hebben :unsure:
Blijkbaar werkt het wel om te scoren, zo'n loze uitspraken/grootspraak.

Bijvoorbeeld die geparkeerde wagens, om maar ergens op in te gaan: op basis van welke overtreding? Parkeren op de openbare weg is niet strafbaar hoor. Wie gaat al die sleepwagens op zondag oproepen en betalen? En van de onterecht gesleepte wagens? Je zal maar de sukkelaar zijn die morgen met de vroege staat en je wagen in een of ander depot mag gaan zoeken tijdens de kantooruren.

Laatst bewerkt:
Bollen kost zijn goedkoper als drinken.

“Onleefbaar” lijkt mij sterk overdreven.
Da ze in uwen tuin kakken is bescheten.
3 nachten lawaai is ni fijn. Maar voor sommige mensen is dit alledaagse kost ze

Tuurlijk zijn er wel die dat leuk vinden. Ik zie gewoon ne groten hoop mensen die zich wil amuseren, en nog ne veel groteren hoop mensen die zagen op alles.

Als ge woont in een straat van een legaal festival hebde het elk jaar zitten.

Op een legaal festival zijn er ook soms doden, rellen of drugs.
Reacties van feesten de mensen die moete afgeknalt worden zijn veel verontrustender dan die feestvierders
Met dat verschil dat er op een legaal festival regels zijn omtrent geluidshinder, drugs er verboden zijn en er ordehandhaving voorzien wordt. Met diejen dooddoener dat er ook op reguliere festivals doden vallen moet je niet afkomen, dat heb je ook bij deathrides en wielerwedstrijden, wat is je punt?
Ik noteer gewoon dat de overgrote meerderheid hier dus perfect kan leven met selectieve straffeloosheid.

Onbelangrijk maar bon
Heel de situatie doet me denken aan de binnencover van een legendarisch album.

ghhWIzE.jpg

Uiteindelijk zijn er echt een aantal fundamentele problemen:

1) organisatie van die rave wentelt de kost volledig af op de maatschappij
2) gigantische overlast voor omwonenden (schade aan gewassen, horeca die niet normaal kan draaien, etc.)
3) geen enkele veiligheidsmaatregel door organisatie
4) klaarblijkelijk gigantisch druggebruik onder de aanwezigen. Als die allemaal op straat gaan komen is dat levensgevaarlijk.

Je moet hier iets aan doen want je creëert gevaarlijke precedenten. Enerzijds is dit compleet oneerlijk voor normale festivals/kermissen, die heel veel werk in veiligheid en betrokkenheid omwonenden steken, anderzijds is het gewoon nooit oké dat je niets doet. Je kan dat signaal echt niet geven, want volgende keer komen ze vanuit heel Europa weer naar hier. Hoe dan ook zal de politiek hier serieus over moeten nadenken en volgende keer wel stevig moeten ingrijpen. Wat je had moeten doen is gewoon alle elektriciteit afsluiten + zorgen dat ze er ook geen toegang meer toe hadden. Dan had je niet moeten vechten en was het feestje gewoon geëindigd.

Nee ik kan persoonlijk weinig begrip opbrengen voor "we doen niks anders zou het wel is kunnen misgaan" het is verdorie aan het misgaan he een illegale raveparty met 15k mensen en schade voor mens, natuur en dier.
op zich is op dat gebied het enige verschil met Werchter, Pukkelpop of Tomorrowland ook gewoon dat dit "illegaal" is.

Terug
Bovenaan