Illegale rave in Sint-Truiden

Vandaag terug: politie grijpt niet op in illegale rave op verlaten militair (!) domein.

Bedoeling is om het feest rustig te laten uitdoven. Er werd niemand opgepakt”, vertelt burgemeester Ingrid Kempeneers (CD&V) van Sint-Truiden. In de buurt werden ook al wat wagens beschadigd en enkele paletten in brand gestoken.
Hier zitten we in vogelvlucht op zo een 5 kilometer van die illegale rave en het is niet normaal hoe luid we dat tot hier kunnen horen.
Wat moet dat dan niet zijn boor de mensen die daar veel dichter bij wonen.

Op zo'n 700 meter van hier is er een bloesembar waar ook al wat feestjes geweest zijn, ook met luide muziek en ook veel later 's nachts dan eigenlijk toegelaten, maar niet zo erg als wat we hier nu horen.

Hier zitten we in vogelvlucht op zo een 5 kilometer van die illegale rave en het is niet normaal hoe luid we dat tot hier kunnen horen.
Wat moet dat dan niet zijn boor de mensen die daar veel dichter bij wonen.

Op zo'n 700 meter van hier is er een bloesembar waar ook al wat feestjes geweest zijn, ook met luide muziek en ook veel later 's nachts dan eigenlijk toegelaten, maar niet zo erg als wat we hier nu horen.
Die geluidsoverlast moet inderdaad zeer vervevelend zijn, zeker als de wind slecht zit kan dat echt een versterkend effect hebben.

Op HLN schrijven ze zelfs over BANGE DAGEN.
Kan er iemand even uitleggen waarom de mensen bang zijn? Is dit gewoon stemmingmakerij of lopen die feestgangers 's nachts in het dorp rond met getrokken messen ofzo?

Bijlagen

• bange dagen.jpg
    bange dagen.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 14
Die geluidsoverlast moet inderdaad zeer vervevelend zijn, zeker als de wind slecht zit kan dat echt een versterkend effect hebben.

Op HLN schrijven ze zelfs over BANGE DAGEN.
Kan er iemand even uitleggen waarom de mensen bang zijn? Is dit gewoon stemmingmakerij of lopen die feestgangers 's nachts in het dorp rond met getrokken messen ofzo?
5000 man, waarvan een groot deel stoned en/of zat is en toch in de auto kruipt. Er is (waarschijnlijk) geen sanitaire voorziening, noch voedsel en drank voorzien, ook geen parking, noch (initieel) iemand die de massa begeleidt van en naar de rave. Dus misschien geen getrokken messen, maar wel grotere kans op inbraken en beschadigingen van auto's of eigendom en gewoon overlast waardoor het onveiligheidsgevoel toeneemt.

En HLN: waarom leest ge die krant nog en zijt dan verwonderd dat er mogelijks overdreven wordt?

Beelden op het nieuws niet gezien? Dat loopt daar vol met marginaal randjesvolk dat hoogstwaarschijnlijk van rave tot rave en heroïneshot naar heroïneshot leeft. Daar gaat qua boete niet veel te rapen vallen.

Ik weet niet of je de beelden goed hebt bekeken of dat je je kennis rond heroïne moet bijschaven, maar zo feesten heroïneverslaafden niet hoor.
Ik was in mijn jonge en wilde jaren wekelijks op dit soort feestjes te vinden en heroïne moet zowat de enige drugs zijn geweest die er niet tot amper gebruikt wordt.
Naast dat marginaal randjesvolk zou je wel eens kunnen schrikken van de beroepen die sommige mensen uitoefenen.

De techniek van het laten uitdoven wordt trouwens al jaren zo toegepast, zelfs 15 jaar geleden al. Zowel hier als in het buitenland. Op een gegeven moment zullen ze wel ingrijpen trouwens, als het te lang duurt en er nog maar een beperkt groepje over blijft.
De media springt nu erg hard op dit evenement, omwille van de grootte en meerdere dagen, maar dit vind wekelijks ergens plaats. Variërende van 100 man tot 1000 man.

Laatst bewerkt:
Je moet voorbeelden stellen, als ze dit toelaten gaan er overal in Vlaanderen elk weekend wat marginalen zijn die de boel een weekendje afbreken.
Of misschien ben jij de brave marginale seut die niet op de hoogte is van waar er elk weekend iets te doen is.

Schitterend toch, geen kat die weet wat te doen. Bang voor rellen dus laat maar doen. Er worden boetes uitgeschreven die toch nooit betaald gaan worden en ziekenhuisfacturen idem. Ondertussen al 15000 man !! Mop van het jaar en zeker voor herhaling vatbaat nu .

Dit soort illegale raves vinden in heel Europa plaats, en vanaf ze met zoveel zijn wordt er ook in het buitenland niet hardhandig ingegrepen uit vrees voor rellen.

Mooi bewijs wel dat je maar kan doen wat je wilt zolang je het met een grote groep doet. Treurig is dat als je het mij vraagt.

Dat men niet ingrijpt om de rave te stoppen is 1 ding, maar de politie zou al kunnen beginnen met optekenen wie daar allemaal aanwezig is, auto’s wegslepen/in beslag nemen, organisatoren arresteren enzovoort.

Intussen staan ze erbij te kijken en doen ze niks. Nu gaat het over een rave en dat is allemaal geen ramp maar tekenend is het wel. Ik hoop dat de politie/autoriteiten toch iets doortastender zal durven zijn als het over zwaardere criminaliteit in grote groep gaat dan militair domein betreden, drugsmisbruik & vandalisme zoals in dit geval.

Naast alle artikelen van het HLN wil ik toch ook graag een deftig uitgewerkt artikel van VRT rond de rave delen.
Alle kanten komen duidelijk aan bod, ook waarom de politie niet ingrijpt.

Schitterend toch, geen kat die weet wat te doen. Bang voor rellen dus laat maar doen. Er worden boetes uitgeschreven die toch nooit betaald gaan worden en ziekenhuisfacturen idem. Ondertussen al 15000 man !! Mop van het jaar en zeker voor herhaling vatbaat nu .
Ik vraag mij af of die ravers bewust het bekerweekend hebben gekozen omdat er dan sowieso een deel van de agenten in Brussel klaar moet zijn.
Of misschien ben jij de brave marginale seut die niet op de hoogte is van waar er elk weekend iets te doen is.
Zoals u kan zien is de steun voor deze rave nergens, behalve bij de ravers zelf. Als iemand zich absoluut zo moet asociaal moet gedragen dat mensen niet meer kunnen slapen, hun straten en eigendom vuil/beschadigd, ... en dat dan nog eens in een natuurgebied, ja dan behoor ik liever niet tot de groep van ravers, maar tot de groep van marginale seuten die andere mensen hun rust en eigendom wil respecteren.

Mooi bewijs wel dat je maar kan doen wat je wilt zolang je het met een grote groep doet. Treurig is dat als je het mij vraagt.

Dat men niet ingrijpt om de rave te stoppen is 1 ding, maar de politie zou al kunnen beginnen met optekenen wie daar allemaal aanwezig is, auto’s wegslepen/in beslag nemen, organisatoren arresteren enzovoort.

Intussen staan ze erbij te kijken en doen ze niks. Nu gaat het over een rave en dat is allemaal geen ramp maar tekenend is het wel. Ik hoop dat de politie/autoriteiten toch iets doortastender zal durven zijn als het over zwaardere criminaliteit in grote groep gaat dan militair domein betreden, drugsmisbruik & vandalisme zoals in dit geval.

Het is allemaal niet zo eenvoudig als je voorstelt.
Optekenen wie daar allemaal aanwezig is: 10 000 mensen controleren op identiteit op een domein van 400 hectare? Hoe begin je daar zelfs aan?
Auto's wegslepen: indien ze niet foutief geparkeerd staan, is er uiteraard niets illegaal aan. En wat met familie van bewoners etc die er ook geparkeerd staan?
Organisatoren arresteren: er is bij zo'n feest geen duidelijke organisatie. Het is een kluwen van verschillende soundsystems die overkoepelend wat gestuurd worden, maar je gaat geen duidelijke organisatie kunnen aantonen zonder uitgebreid onderzoek te doen.

Ik lees trouwens overal wel dat er al verschillende vaststellingen gedaan worden door de politie, dus helemaal niets doen is ook niet het geval.

Ik vraag mij af of die ravers bewust het bekerweekend hebben gekozen omdat er dan sowieso een deel van de agenten in Brussel klaar moet zijn.

Normaal gaat dit 'evenement' elk jaar in Frankrijk door, telkens in de periode rond 1 mei. Dit jaar is het om de één of andere reden naar België verplaatst. De link met het bekerweekend is gewoon toeval, denk ik.

Het is allemaal niet zo eenvoudig als je voorstelt.
Optekenen wie daar allemaal aanwezig is: 10 000 mensen controleren op identiteit op een domein van 400 hectare? Hoe begin je daar zelfs aan?
Auto's wegslepen: indien ze niet foutief geparkeerd staan, is er uiteraard niets illegaal aan. En wat met familie van bewoners etc die er ook geparkeerd staan?
Organisatoren arresteren: er is bij zo'n feest geen duidelijke organisatie. Het is een kluwen van verschillende soundsystems die overkoepelend wat gestuurd worden, maar je gaat geen duidelijke organisatie kunnen aantonen zonder uitgebreid onderzoek te doen.

Ik lees trouwens overal wel dat er al verschillende vaststellingen gedaan worden door de politie, dus helemaal niets doen is ook niet het geval.
Kentekenplaten noteren, is nou niet bepaald moeilijk en/of wat rap op alle uitvalswegen ANPR camera zetten. Vervolgens systematische controles op die weg met testen op alcohol/drugs..
Maarja die burgemeester leek in eerste instantie er liever zelf bij te zijn dan daadwerkelijk te willen ingrijpen, en daarvoor kan ze federale steundiensten+paar pelotons van Antwerpen inroepen.

Kentekenplaten noteren, is nou niet bepaald moeilijk en/of wat rap op alle uitvalswegen ANPR camera zetten. Vervolgens systematische controles op die weg met testen op alcohol/drugs..
Maarja die burgemeester leek in eerste instantie er liever zelf bij te zijn dan daadwerkelijk te willen ingrijpen, en daarvoor kan ze federale steundiensten+paar pelotons van Antwerpen inroepen.

Met nummerplaten noteren sta je nergens. Je bent niet illegaal bezig omdat je auto daar geparkeerd staat hè? Er moet uiteraard wel bewezen kunnen worden dat je op het terrein bent geweest.
De controles zijn al aanwezig, heb ik begrepen. Op verschillende invalswegen zijn er drugs- en alcoholcontroles volgens de gouverneur.

Hoe we er nu mee om gaan is het fiscaal stimuleren door huwelijksquotiënt toe te kennen.
Een stuk van het inkomen van de partner die wél werkt wordt bij de andere partner gezet om daar onbelast te blijven.
Belastingvoordeel van meer dan 4.000€ op jaarbasis bij een gemiddeld inkomen van de wél werkende partner.
Dat ze al eens beginnen met dat af te schaffen...

Zelfde met progressief meer voordeel toe te kennen vanaf kind 2, 3, 4, ... ten laste.
Behandel elk kind ten laste fiscaal hetzelfde.

Langs de andere kant op het moment (zelfs met het huwelijkscoëfficiënt) is het veel voordeliger om met 2 halftijds te werken dan met 1 iemand voltijds + andere thuis.

Is dat tweede voor de samenleving dan slechter ? Die 4000 euro verbleekt in het niets in vergelijking met extra belastingen dat je betaald als je voltijds ipv halftijds werkt.

Zelfde met belastingsvoordeel voor kinderen. 2 mensen met 30k bruto per jaar gaan veel minder belasting betalen samen dan 1 iemand met 60k bruto. Pakt dat dat vanuit het principe van 'basis behoeftes' eerlijk is. Dan is het toch niet onlogisch dat als je nog is 4 kinderen extra moet onderhouden je een belastingsvoordeel krijgt.

Met nummerplaten noteren sta je nergens. Je bent niet illegaal bezig omdat je auto daar geparkeerd staat hè? Er moet uiteraard wel bewezen kunnen worden dat je op het terrein bent geweest.
De controles zijn al aanwezig, heb ik begrepen. Op verschillende invalswegen zijn er drugs- en alcoholcontroles volgens de gouverneur.
Ik ken wel een deel mensen die aan het domein wonen. De politie doet juist helemaal niks. Ze staan er en laten gewoon begaan. De omwonende zijn daar woest.

Het resultaat van deze non acties zijn de volgende:

1. Binnen een paar maand gaan ze er opnieuw staan, want men laat toch begaan.
  2. Dit gaat in Brustem blijven hangen tot aan de verkiezingen. De politiek heeft zich daar al genoeg belachelijk gemaakt de laatste tijd, nu dit er nog bij. Er is daar maar 1 partij die een resultaat gaan neerzetten.

10.000 man is echt wel al een klein festival. Ik ben nu niet zo into 'rave parties' maar die infrastructuur die ze daar opzetten moet toch opvallen?
edit, sommige nieuwsberichten spreken van 15.000 man. :crazy:

Ik ken wel een deel mensen die aan het domein wonen. De politie doet juist helemaal niks. Ze staan er en laten gewoon begaan. De omwonende zijn daar woest.

Het resultaat van deze non acties zijn de volgende:

1. Binnen een paar maand gaan ze er opnieuw staan, want men laat toch begaan.
  2. Dit gaat in Brustem blijven hangen tot aan de verkiezingen. De politiek heeft zich daar al genoeg belachelijk gemaakt de laatste tijd, nu dit er nog bij. Er is daar maar 1 partij die een resultaat gaan neerzetten.

Dit soort evenementen wordt al jaren georganiseerd. Ook op deze grootte in het buitenland. Het is geen nieuwe info dat de politie niets onderneemt. Het is dus niet zo dat ze er binnen een paar maand sowieso opnieuw gaan staan.
Meer nog, de kans is zeer klein dat ze er opnieuw gaan staan want de organisatie weet dat er een verhoogde waakzaamheid zal zijn bij bijvoorbeeld buren.

Sommige mensen lijken te denken dat dit een nieuw fenomeen is. Dat is dus helemaal niet zo. De soundsystems weten ook goed genoeg hoe ver ze kunnen gaan bij politie enzovoorts.

Dat dit blijft hangen lijkt me inderdaad wel logisch. Al denk ik dat een andere burgemeester net hetzelfde zou gehandeld hebben...

Langs de andere kant op het moment (zelfs met het huwelijkscoëfficiënt) is het veel voordeliger om met 2 halftijds te werken dan met 1 iemand voltijds + andere thuis.

Is dat tweede voor de samenleving dan slechter ? Die 4000 euro verbleekt in het niets in vergelijking met extra belastingen dat je betaald als je voltijds ipv halftijds werkt.
Klopt, ik vermoed dat dit een probleem zal vormen als meer en meer mensen deeltijds werken.

Zelfde met belastingsvoordeel voor kinderen. 2 mensen met 30k bruto per jaar gaan veel minder belasting betalen samen dan 1 iemand met 60k bruto. Pakt dat dat vanuit het principe van 'basis behoeftes' eerlijk is. Dan is het toch niet onlogisch dat als je nog is 4 kinderen extra moet onderhouden je een belastingsvoordeel krijgt.
Dit is niet helemaal duidelijk voor mij...
Ik ben absoluut geen voorstander om belastingvoordeel voor kinderen af te schaffen, ik vraag me wel af waarom het derde, vierde en ... kind zoveel meer voordeel moet geven tov een eerste en tweede kind. In Vlaanderen is dit verschil net afgeschaft om elk kind gelijk te behandelen.

Het aantal medische interventies op het militaire domein van Brustem blijft intussen toenemen. “Er worden zeer veel drugs gebruikt. De situatie is er licht ontvlambaar.”

Na de gratis reclame via de media en de boodschap 'kom maar af want we gaan niks doen buiten wat controle' begint het nu dus te ontsporen en is de druk op medische interventieteams te groot aan het worden. Top hoor, die beslissing om het gewoon te ontraden en verder wat met de vinger in de neus te staan peuteren.

Terug
Bovenaan