Illegale rave in Sint-Truiden

Dit soort evenementen wordt al jaren georganiseerd. Ook op deze grootte in het buitenland. Het is geen nieuwe info dat de politie niets onderneemt. Het is dus niet zo dat ze er binnen een paar maand sowieso opnieuw gaan staan.
Meer nog, de kans is zeer klein dat ze er opnieuw gaan staan want de organisatie weet dat er een verhoogde waakzaamheid zal zijn bij bijvoorbeeld buren.

Sommige mensen lijken te denken dat dit een nieuw fenomeen is. Dat is dus helemaal niet zo. De soundsystems weten ook goed genoeg hoe ver ze kunnen gaan bij politie enzovoorts.

Dat dit blijft hangen lijkt me inderdaad wel logisch. Al denk ik dat een andere burgemeester net hetzelfde zou gehandeld hebben...
Wat moet een burgemeester dan gaan doen ook, zijn politiekorps van 60, 70 man daar naar binnen sturen en zich in elkaar laten kloppen? Imo kunnen lokale besturen niet optreden tegen zulke zaken. Dit is aan de overheid om daar in te grijpen maar tegen dat men daar een plan voor heeft, het volk en de middelen opgetrommeld hebben zijn we al serieuze tijd verder en is de situatie weer anders. Het grote probleem van zulke zaken is dat het van uit het niks komt (waardoor niemand voorbereid is) en buiten overlast die ravers eigenlijk geen zo'n zware problemen veroorzaken. Grijpt men in dan kan die 10 a 15000 man veel grotere problemen veroorzaken. Dus snap ik gerust dat de ordediensten ook maar wat laten begaan, net als in andere landen. In een ideale wereld straft men iedereen daar maar we moeten realistisch zijn en inzien dat het ook niet zo simpel is om dat te gaan doen.

(Totaal niet persoonlijk op u bedoeld hoor maar uw post leek mij ideaal om op voort te borduren)

Die geluidsoverlast moet inderdaad zeer vervevelend zijn, zeker als de wind slecht zit kan dat echt een versterkend effect hebben.

Op HLN schrijven ze zelfs over BANGE DAGEN.
Kan er iemand even uitleggen waarom de mensen bang zijn? Is dit gewoon stemmingmakerij of lopen die feestgangers 's nachts in het dorp rond met getrokken messen ofzo?
Het zijn er ondertussen vijftienduizend, dat is gewoon knetter en al zeker op een terrein waar je normaal al de politie op je dak krijgt als je er met twee een voet zet. Je verwacht gewoon dat er ook in geval van heel veel volk een politie of ordedienst is die kan optreden. Als volk horen ‘eh ja maar die zijn met te veel’ heb je zo iets van ‘eh ja maar da’s uw job?’ Als er een leger voor de grens staat, komen ze dan ook af met ‘oesje, er zijn er wel véél zenne, spreek maar alvast Russisch’.
Plus die gasten staan vol in de krant ‘met lijntjes snuiven doen we voort’ die wil ik ook niet met duizenden rond mijn buurt.
Maar het ergste is en blijft het dierenleed. Dat is onvergefelijk.

Het zijn er ondertussen vijftienduizend, dat is gewoon knetter en al zeker op een terrein waar je normaal al de politie op je dak krijgt als je er met twee een voet zet. Je verwacht gewoon dat er ook in geval van heel veel volk een politie of ordedienst is die kan optreden. Als volk horen ‘eh ja maar die zijn met te veel’ heb je zo iets van ‘eh ja maar da’s uw job?’ Als er een leger voor de grens staat, komen ze dan ook af met ‘oesje, er zijn er wel véél zenne, spreek maar alvast Russisch’.
Plus die gasten staan vol in de krant ‘met lijntjes snuiven doen we voort’ die wil ik ook niet met duizenden rond mijn buurt.
Maar het ergste is en blijft het dierenleed. Dat is onvergefelijk.
Dus iedere gemeente moet een politiekorps hebben dat 15k man aankan?

We hebben gemiddeld acht medische interventies per uur op het terrein. Het gaat vooral over zware overdosissen, omdat er zeer veel drugs worden gebruikt. We kunnen die noodoproepen natuurlijk niet weigeren, dus de ambulances rijden gewoon uit. Maar door de chaos op het terrein is het vaak moeilijk om de gewonde feestvierders in kwestie te vinden.”

Dat is minder dan 1 om de 10 minuten.. Laat ons hopen dat er niemand snelle hulp mist omdat onze hulpdiensten moeten uitrukken voor een paar drugskikkers.

Waar nemen die mannen trouwens stroom? Hebben die generators mee?

Neen, maar men zou toch denken dat er een ‘contingency plan’ is waar er kan samengewerkt worden of opgeroepen of wat dan ook. Ik weet het, stuurlui en wal en ik kan natuurlijk niet inschatten wat het is om flik te zijn maar daarom moet ik ook nog niet vol begrip zijn als het bestuur hier gewoon efkes ‘🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️’ doet.

Stuur de federale er dan (mee) op af he... .

Ik snap het probleem niet echt goed. Schrik voor rellen? Gaan toch niet allemaal Wannabe gangsters met blaffers zijn zeker.

Neen, maar men zou toch denken dat er een ‘contingency plan’ is waar er kan samengewerkt worden of opgeroepen of wat dan ook. Ik weet het, stuurlui en wal en ik kan natuurlijk niet inschatten wat het is om flik te zijn maar daarom moet ik ook nog niet vol begrip zijn als het bestuur hier gewoon efkes ‘🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️’ doet.
Het is in ieder land zo he. 15000 man onaangekondigd is gewoon iets waar niemand op voorbereid is en om nu het leger te gaan mobiliseren om een rave party te gaan stillegen lijkt mij ook overdreven. En Politie heeft zo al moeite om aan volk te raken, laat staan dat die reserve zouden hebben om in zo'n gevallen op korte tijd in te grijpen. En als men ingrijpt en er ontstaan rellen, wagens van buurtbewoners sneuvelen, hier en daar een brandstichting en eventueel nog wat doden, hoe gaat de publieke opinie dan reageren? Applaus voor de ordediensten of gaan we nog maar eens de pek en veren boven halen? Imo is het kiezen tussen de pest en cholera. Ik snap je sentiment en ik zou het ook liever anders zien maar we mogen niet blind zijn voor de problemen en gevaren van hetgeen we willen.

Stinkbommen en een paar soldaten in gevechtsuitrusting met een goede gereedschapskist om kabels van geluidsinstallaties stuk te knippen en generatoren onklaar te maken. De rave zal snel onaangenaam en gedaan zijn. Wie weerstand biedt: matrak, rubberkogels en als dat niet helpt, schieten met scherp...

Iedereen in bezit van drugs aresteren en zwaar bestraffen door de wagens te blokkeren van iedereen die niet in de omgeving woont (kan je wel controleren via de pas), en drugshonden inzetten.

Je moet ze niet eens allemaal vangen, een stevig aantal geeft wel tenminste nog een ontradend effect op de rest.

Ik snap het probleem niet echt goed. Schrik voor rellen? Gaan toch niet allemaal Wannabe gangsters met blaffers zijn zeker.
Gij als agent zou toch moeten kunnen inschatten of dat realistisch is of niet. Heeft de federale dan een beschikbare reserve die 15k man aankan?

Stinkbommen en een paar soldaten in gevechtsuitrusting met een goede gereedschapskist om kabels van geluidsinstallaties stuk te knippen en generatoren onklaar te maken. De rave zal snel onaangenaam en gedaan zijn. Wie weerstand biedt: matrak, rubberkogels en als dat niet helpt, schieten met scherp...

Iedereen in bezit van drugs aresteren en zwaar bestraffen door de wagens te blokkeren van iedereen die niet in de omgeving woont (kan je wel controleren via de pas), en drugshonden inzetten.

Je moet ze niet eens allemaal vangen, een stevig aantal geeft wel tenminste nog een ontradend effect op de rest.
En dan morgen roepen politiestaat?

Klopt, ze werken allemaal met generators.
Kunnen ze die vrachtwagens met die generators en muziekinstallaties niet in beslag nemen dan?
Al zal men daar mee wachten tot het grootste deel volk weg is om de boel niet te doen ontsporen.

In 2021, Brussel, Ter Kamerenbos. Toen was er minder medelijden. Politie chargeerde zelfs te paard.

Toen kon het. Nu niet. En wat er nu gaande is, is stukje erger dan “la boum”.

La Boum is net 2 jaar geleden en iedereen weet nog wel hoe het er op de ontruiming van Ter Kamerenbos aan toe is gegaan. Veel gewonden en veel materiaal beschadigd in de buurt. Dat ging toen om een gepland evenement met 5000 deelnemers op een terrein van 120 hectare.
Nu gaat het om een onverwachts evenement met meer dan 10.000 deelnemers op een terrein van 400 hectare.

Ik snap wel dat men niet meteen staat te springen om dat gebied te ontruimen. Ook al zou dit in principe het beste zijn...

In 2021, Brussel, Ter Kamerenbos. Toen was er minder medelijden. Politie chargeerde zelfs te paard.

Toen kon het. Nu niet. En wat er nu gaande is, is stukje erger dan “la boum”.

Van la boum wist men het op voorhand en was men voorbereid.

Kunnen ze die vrachtwagens met die generators en muziekinstallaties niet in beslag nemen dan?
Al zal men daar mee wachten tot het grootste deel volk weg is om de boel niet te doen ontsporen.

Dat zal hoogstwaarschijnlijk de laatste stap zijn inderdaad.

Zoals gezegd vinden deze feesten al jaren plaats en weet de politie wel wat de opties zijn. Op dit moment is de massa nog te groot om op te treden. Dit zou zorgen voor gewonden aan beide kanten, agressie, vermoedelijk nog meer beschadiging bij de buren, etc. Dan nog maar gezwegen over 10.000 mensen die ineens allemaal dat kleine dorp uit moeten.

Momenteel probeert de politie waarschijnlijk mensen te overtuigen om te vertrekken. Sommigen zullen hier naar luisteren.
De politie die op het terrein rondloopt, zal hier en daar ook wat boetes uitschrijven.
Het feest dooft zo stilletjes uit en er komt meer onderhandelingsruimte.

Vaak zal er dan gevraagd worden om de muziek stiller te zetten. Ook dan zullen er mensen vertrekken.
Er zal dan concreet gevraagd worden om alles op te breken, eventueel met dreiging van inbeslagname. De kleinere soundsystems luisteren dan meestal, want daar staat voor een enorme waarde aan materiaal. Ook dan vertrekt er weer volk.

Wat dan overblijft zijn misschien 2 grote soundsystems die wat meer risico nemen en een publiek dat zwaar onder invloed is en al enkele dagen wakker blijft. Meestal wordt er dan pas écht ingegrepen met arrestaties etc.

Dit baseer ik enkel op mijn ervaringen 15 jaar geleden, maar ik vang op dat dit nog steeds vaak de manier van werken is.

Van la boum wist men het op voorhand en was men voorbereid.

Oké, maar we zijn ondertussen twee dagen verder.
En waar zit het leger? Betreft militair domein? Ik versta dat toch niet goed.

Ik volg de opmerking van @Squidward : dus als er morgen 15.000 Nederlanders of Duitsers onze grens oversteken gaan we dan ook zeggen dat we het niet aankunnen?

Dit loopt duidelijk uit de hand, het aantal feestvierders is gestegen van 5000 naar 15000. Toen er 5000 waren ging men voorkomen dat er nog bij kwamen, maar men is er niet in geslaagd.

België kan de veiligheid van de eigen burgers niet garanderen. Nochtans zijn er heel wat agenten in ons land.
Is er geen crisiscentrum waar men daadkracht kan tonen.

Zo'n dingen krijgt ge toch nie opgebouwd in 10 minuten.

Vandaar dat de burgemeester in een interview ook wat onder de indruk leek te zijn. Er gaat enorm veel planning aan zo'n feest vooraf om erin te slagen om alles op zo'n kort mogelijke termijn op te stellen. Elektriciteitsvoorziening is maar een kleine stap in het klaarmaken van het hele soundsystem.

Terug
Bovenaan