Inclusiviteit in de Gamingwereld: DEI-hires

dus omdat we 2025 zijn mag er niets meer over gezegd worden?
beetje rare redenering hoor ...
Wat is er nu raar we zijn 2025 het is al jaren aan de gang deze discussie, weet je wat er nog erger is mensen die er constant over zeuren die zijn nog vermoeiender dan de mensen die constant hun woke door drijven.

Maar doe vooral verder mij kan het echt niet schelen ik heb er geen last van want ik laat het ook gewoon links liggen en steek er absoluut geen energie in.

Iedereen mag zijn gedacht zeggen maar mensen komen altijd met de zelfde vermoeiende argumenten om het hele woke debat neer te slaan en omgekeerd ook.

1 van de beste indie games zit vol met woke namens Hades en ik stoor mij daar niet aan omdat het op een hele orginele en leuke manier gebracht is, dus deze voordelen dat woke games kapot maakt mag dus volgens mij ook gewoon in de prullenbak.

dus omdat we 2025 zijn mag er niets meer over gezegd worden?
beetje rare redenering hoor ...
Tiens, ik herken jouw username. Van deze gamediscussie: https://www.beyondgaming.be/threads/avowed.216/page-3#post-1488789

Daar had je felle kritiek op de game Avowed, die toevallig in de maanden daarvoor door Elon Musk en zijn alt right legertje volgelingen in een mediastorm belandde wegens DEI/Woke....

Het valt zo hard op. Avowed = Zeer leuke solide game die goeie reviews krijgt maar door een legertje trollen afgekraakt wordt om bizar specifieke redenen.

Nu heb je je in dit topic al genesteld in de anti-woke zijde. Zeer toevallig natuurlijk. :)
Is Obsidian al ontbonden zoals je voorspelde trouwens?

Tiens, ik herken jouw username. Van deze gamediscussie: https://www.beyondgaming.be/threads/avowed.216/page-3#post-1488789

Daar had je felle kritiek op de game Avowed, die toevallig in de maanden daarvoor door Elon Musk en zijn alt right legertje volgelingen in een mediastorm belandde wegens DEI/Woke....

Het valt zo hard op. Avowed = Zeer leuke solide game die goeie reviews krijgt maar door een legertje trollen afgekraakt wordt om bizar specifieke redenen.

Nu heb je je in dit topic al genesteld in de anti-woke zijde. Zeer toevallig natuurlijk. :)

Inderdaad, felle kritiek op de afwerking van de game, hierdoor is dit in mijn ogen geen leuke en solide game. Zijn mijn voorbeelden in die thread over Avowed dan onterecht?
En inderdaad, felle kritiek omdat top studios hun deuren moeten sleuten omdat hun games de laatste jaren op geen hol meer trekken.
Er is nog altijd iets zoals terechte kritiek op afwerking van een game, op kinderlijke dialogen, op gameplay, op story en op bugs.

Als bv. Ghost of Yotei een goeie game wordt (en daar ben ik van overtuigd) dan zal je mij hier niet horen klagen over bv. de vrouwelijke main char, in tegendeel, ik ben de eerste om het te spelen.
Als de volgende van Bungie een slechte game wordt (en daar ben ik ook overtuigd van) dan zal je mij hier wel horen klagen. En dan zal ik weer uitgemaakt worden als Elon Musk alt right fanboy ...

Zo anti woke ben ik dus nog niet, ik ben vooral anti slechte games.

Gisteren Forza Horizon 5 opgestart. Een racegame.
Moet je een personage aanmaken, krijg je gelimiteerd aantal keuzes (because, it's a racegame).
En dan kwam het: 'choose your pronouns'. (he/him, she/her, they/them)

Aub zeg... Ik wil gewoon racen, dat manneke maakt mij niet uit en al zeker die pronouns niet. En als dit belangrijk is voor bepaalde doelgroepen, dan moeten ze ineens maar alle keuzes erin steken. Jezus.

Ik vraag me echt af waarom sommige mensen, doorgaans hetero mannen, zich zó snel aangevallen of opgefokt voelen door iets kleins als het kiezen van pronouns / het uberhaupt zelfs aanwezig is in een spel.

Persoonlijk kan het mij, als homo, echt geen bal schelen of ik in Forza nu een man, vrouw of ‘het’ speel. Het gaat inderdaad om racen, niet om een diepgaande RPG-ervaring. In dit geval voelt het voor mij ook aan als een beetje overbodige virtue signaling. Ik draai ff met mijn ogen, druk op 'continue', en amuseer me met de game.

Maar je hier zo druk om maken en persoonlijk aangevallen voelen? Toch wel borderline snowflake fragiel gedrag imo... niet?

Ik vraag me echt af waarom sommige mensen, doorgaans hetero mannen, zich zó snel aangevallen of opgefokt voelen door iets kleins als het kiezen van pronouns / het uberhaupt zelfs aanwezig is in een spel.

Persoonlijk kan het mij, als homo, echt geen bal schelen of ik in Forza nu een man, vrouw of ‘het’ speel. Het gaat inderdaad om racen, niet om een diepgaande RPG-ervaring. In dit geval voelt het voor mij ook aan als een beetje overbodige virtue signaling. Ik draai ff met mijn ogen, druk op 'continue', en amuseer me met de game.

Maar je hier zo druk om maken en persoonlijk aangevallen voelen? Toch wel borderline snowflake fragiel gedrag imo... niet?
Ja, eigenlijk wel. Voor mij is dit totaal onnodig in een racegame en het feit dat ze dit dan wél erin verwerken, stoort het mij echt enorm.
What's next: de mensen die beweren dat de aarde plat is ook laten kiezen tussen een platte of bolle aarde om ze toch maar niet te offenden?

Tja, dat bewijst gewoon dat je je politieke bril niet kan afzetten. Voor mij is het ook niet nodig om in een racegame die optie te steken, maar het zegt véél meer over jezelf dan over de game(makers) als je op basis van zo'n vraag je je beledigd voelt, kwaad wordt of minder geniet van het spel. Ik blijf er bij, je vergalt veel voor jezelf door die bril niet af te kunnen zetten.

Tja, dat bewijst gewoon dat je je politieke bril niet kan afzetten. Voor mij is het ook niet nodig om in een racegame die optie te steken, maar het zegt véél meer over jezelf dan over de game(makers) als je op basis van zo'n vraag je je beledigd voelt, kwaad wordt of minder geniet van het spel. Ik blijf er bij, je vergalt veel voor jezelf door die bril niet af te kunnen zetten.
Zijn het niet eerder de game-makers die de politieke bril niet kunnen afzetten door het erin te steken?

Want zowel jij als de persoon waar je op antwoord vindt het (voor dat soort game) nutteloos en onnodig. Dus uiteindelijk is het een politieke beslissing om het erin te steken. Dan vind ik niet dat je met de "politieke bril" vinger moet wijzen naar de persoon die zich stoort eraan.

Zijn het niet eerder de game-makers die de politieke bril niet kunnen afzetten door het erin te steken?

Want zowel jij als de persoon waar je op antwoord vindt het (voor dat soort game) nutteloos en onnodig. Dus uiteindelijk is het een politieke beslissing om het erin te steken. Dan vind ik niet dat je met de "politieke bril" vinger moet wijzen naar de persoon die zich stoort eraan.
Voor mij is de hele feature van een avatar in een racegame overbodig. En indien er wel een avatar is, heb ik persoonlijk voldoende aan m/v om uit te kiezen, maar ik zit dan ook niet in de doelgroep voor wie de extra optie bedoeld is. De gamemakers hebben er hier voor gekozen om wel een avatar te voorzien, en dan meteen de optie 'they/them' toe te voegen voor de doelgroep die niet in het traditionele m/v hoekje valt. Is dat een politieke keuze? Ja, maar niet meer dan de optie om ook een vrouwelijke racer te kunnen kiezen - iets waar conservatieve gamers x-aantal jaren geleden ook over gevallen zouden zijn (en sommige radicale gamers nog altijd over vallen).

Nee, ik vind het onnozel om excuses te zoeken waarom je je als gamer zo hard gaat storen aan een extra optie bij een vinkje dat je moet aanduiden bij het begin van het spel en voor de rest, wanneer je hebt aangeduid dat je avatar een man is, nooit meer er iets van merkt. Dan moet je niet gaan wijzen naar de developers, dan moet je in de spiegel gaan kijken.

Sorry, maar daar sla je de bal toch voor mij mis @Sir.Killalot. Zoals @the_fox zegt heb ik als gamer geen nood aan dat politieke gedoe. Het brengt niks bij, dus waarom moet het erin?

En ja, dat stoort mij, maar daarvoor heb ik zelf geen politieke bril aan. Ik wil het er niet in, omdat het mij niet interesseert persoonlijk en ik er de meerwaarde echt niet van inzie voor een racing game. Ze moeten het niet door mijn strot duwen. Op tv en in de krant doen ze het al genoeg, maar laat games gewoon om de games draaien. En dit in een racinggame steken zegt genoeg... IRRELEVANT

Ik ben er ook quasi zeker van dat diegenen die schreeuwen om pronouns niet eens FH5 spelen. Maar dat is mijn 'rant'.

De vergelijking maken tussen pronouns en 'vrouwen' in games steken is ronduit belachelijk btw.

Ik vind het ook irrelevant om pronouns in een race game te stoppen, 't is geen RPG hé. Anders moeten ze eens hun energie steken in features die geen nut hebben. Bovendien is het nogal onrealistisch als ge in een spel met het lichaam van een vrouw speelt en dan kiest voor he/him als pronouns :) Begint wat vreemd te worden als games meer politiek correct moeten zijn als het echte leven. Het draait op de eerste plaats om de fun.
Vroeger zou er toch ook niemand geklaagd hebben dat je geen mannelijk personage kon zijn in Tomb Raider of geen vrouw kon zijn in Doom II :)
Overigens, als een spel goed is, is het goed en daar zal de optie of je uw pronouns kunt kiezen niks aan veranderen. Wie daarvoor alleen een spel afbreekt moet toch eens naar zichzelf kijken.

Sorry, maar daar sla je de bal toch voor mij mis @Sir.Killalot. Zoals @the_fox zegt heb ik als gamer geen nood aan dat politieke gedoe. Het brengt niks bij, dus waarom moet het erin?

En ja, dat stoort mij, maar daarvoor heb ik zelf geen politieke bril aan. Ik wil het er niet in, omdat het mij niet interesseert persoonlijk en ik er de meerwaarde echt niet van inzie voor een racing game. Ze moeten het niet door mijn strot duwen. Op tv en in de krant doen ze het al genoeg, maar laat games gewoon om de games draaien. En dit in een racinggame steken zegt genoeg... IRRELEVANT

Ik ben er ook quasi zeker van dat diegenen die schreeuwen om pronouns niet eens FH5 spelen. Maar dat is mijn 'rant'.

De vergelijking maken tussen pronouns en 'vrouwen' in games steken is ronduit belachelijk btw.
Ik daag je uit om een spel te maken waar géén voornaamwoord in voorkomt. Dus er zullen toch altijd voornaamwoorden in moeten zitten?
Als je dan als gamer geen nood hebt aan politiek gedoe, dat snap ik. Maar dan is het toch het meest logische dat dat politiek gedoe vermeden wordt door gewoon zo neutraal mogelijke voornaamwoorden te gebruiken? Of je steekt de keuzemogelijkheid erin? Dan is er niks politieks aan en is er geen probleem?

Wat je vraagt, is net wél de politiek erin te steken, en dan alleen die kant die jij onderschrijft...

Laatst bewerkt:
Overigens, als een spel goed is, is het goed en daar zal de optie of je uw pronouns kunt kiezen niks aan veranderen. Wie daarvoor alleen een spel afbreekt moet toch eens naar zichzelf kijken.
Ik zie niemand hier spellen afbreken omdat je geen pronouns kan kiezen, enkel het omgekeerde is waar.

Ik daag je uit om een spel te maken waar géén voornaamwoord in voorkomt. Dus er zullen toch altijd voornaamwoorden in moeten zitten?
Als je dan als gamer geen nood hebt aan politiek gedoe, dat snap ik. Maar dan is het toch het meest logische dat dat politiek gedoe vermeden wordt door gewoon zo neutraal mogelijke voornaamwoorden te gebruiken? Of je steekt de keuzemogelijkheid erin? Dan is er niks politieks aan en is er geen probleem?

Wat je vraagt, is net wél de politiek erin te steken, en dan alleen die kant die jij onderschrijft...
Ja ok, laat ons dan in de volgende Mortal Kombat naast 'Finish him' en 'Finish her' ook 'Finish them' toevoegen.
Want het moet toch politiek correct zijn he als er voornaamwoorden worden gebruikt?

Voor mij mag dat er allemaal uit gelaten worden. Ik heb er geen boodschap aan :)

Ik breek daar ook geen spel voor af, maar heb er wel kritiek op.

Ja ok, laat ons dan in de volgende Mortal Kombat naast 'Finish him' en 'Finish her' ook 'Finish them' toevoegen.
Want het moet toch politiek correct zijn he als er voornaamwoorden worden gebruikt?

En gaat dat dan zo hard jouw plezier beïnvloeden als die commentator dan zegt 'Finish them!'? Ik vind dit toch allemaal heel veel drama over een keuze optie die voor jou eigenlijk niks verandert aan hoe je het spel beleeft maar misschien voor een heel klein percentage het spel aangenamer maakt.

En gaat dat dan zo hard jouw plezier beïnvloeden als die commentator dan zegt 'Finish them!'? Ik vind dit toch allemaal heel veel drama over een keuze optie die voor jou eigenlijk niks verandert aan hoe je het spel beleeft maar misschien voor een heel klein percentage het spel aangenamer maakt.
Go ahead, blame the boomer. Als een dev met zo'n dingen 'moet' bezig zijn, dan is er een politieke agenda en net dat maakt het onnozel in mijn ogen.

Kijk, er is een groot verschil tussen jou de keuze 'geven' en je verplicht laten kiezen. En hier gaat het voor mij om.
Steek het erin, fine, maar verplicht mij tot niks.

Go ahead, blame the boomer. Als een dev met zo'n dingen 'moet' bezig zijn, dan is er een politieke agenda en net dat maakt het onnozel in mijn ogen.

Kijk, er is een groot verschil tussen jou de keuze 'geven' en je verplicht laten kiezen. En hier gaat het voor mij om.
Steek het erin, fine, maar verplicht mij tot niks.

Ik blame jou voor niks hoor, ik snap je frustratie en kan er mij ergens wel in vinden, maar jou de keuze geven is toch exact het geen dat ze doen in jouw Forza voorbeeld? Het is toch niet zo dat ze je verplichten om een non binair persoon ofzo te zijn.

Ik blame jou voor niks hoor, ik snap je frustratie en kan er mij ergens wel in vinden, maar jou de keuze geven is toch exact het geen dat ze doen in jouw Forza voorbeeld? Het is toch niet zo dat ze je verplichten om een non binair persoon ofzo te zijn.
Ze verplichten mij te kiezen voor pronouns, dat bedoel ik.

In waanzinnig veel games word je al jaren 'verplicht' om te kiezen tussen een mannelijke of vrouwelijke avatar, het enige wat je nu bij sommige games bijkrijgt is een extra optie.

Het is niet omdat jij er geen nood aan hebt, dat anderen daar geen nood aan hebben?
Er is imo toch al genoeg bewijs hoe belangrijk representation is, zeker voor jongeren. Dat is toch een belangrijke stap in de erkenning van minderheden? Zie naar de stappen die gezet zijn in de gelijkheid van homosexuelen. Dat begint allemaal met kleine stapjes hoor.

Mij kan dat ook niet schelen, ik selecteer gewoon iets en doe verder. Maar iemand met gender issues, die voelt erkenning en aanvaarding.
En door dat aan jongeren mee te geven ligt op den duur daar ook niemand meer wakker van.

Een beetje overgesimplificeerd: mijn schoonzus heeft een vriendin. Mijn kinderen zijn dat zo gewoon, die stellen zich daar amper vragen bij. Voor hen is dat een compleet evenwaardige relatie, net zoals die van mij en mijn vriendin. Wel, dat is ook in grote door blootstelling dat die dat zo gewoon zijn.

Terug
Bovenaan