Inperken van het recht op kinderen: geoorloofd in bepaalde gevallen?

Inperken van het recht op kinderen: geoorloofd in bepaalde gevallen?

• Ja

• Ja, maar uitzonderlijk

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Kom zeg, je gaat nu toch niet aanhoudend dagelijks druggebruik, waarbij uw mentale capaciteit om voor een ander te zorgen compleet onbestaande is, nu toch niet gaan vergelijken met suiker of roken?? :/

Er waren hun al 2 kinderen ontnomen door de rechtbank. Dat is toch een ernstige indicatie om die mensen op te volgen?
Je kan niet elke schrijnende situaties voorkomen, maar hier was wel een duidelijke voorgeschiedenis.
Nee, ik vergelijk helemaal niet, ik stel jou de vraag waar jij de grens zou leggen. @MisterV trouwens ook. Die grens vind ik namelijk ontzettend moeilijk. In een eerste post gaf je "een redelijke kans op een gelukkig en liefde vol leven" als reden op. Ik geef dan andere voorbeelden aan die hetzelfde in gevaar brengen.

Van in het begin vraag ik, ook aan Brt, waar dan die grens ligt. Die heeft het over 'marginaliteit' dat zorgt voor minder kansen en een cyclus van marginaliteit. Is dan niet op vakantie kunnen gaan niet al het ontnemen van extra indrukken en dus van de volledige ontplooiing van een kind? Waar ligt de grens van "de volle kansen" geven aan je kind.

Ik zeg trouwens niet dat de ouders niet moeten opgevolgd worden. Integendeel, dat was dus mijn voorstel wel, en waar ik liever op zou inzetten dan een traject met onvrijwillige abortus als gevolg. Ik zei: betere omkadering, kennis meegeven en opvolging. Op die manier zou ik het liever willen voorkomen. Maar als die grens duidelijk is van wat wel en wat niet, dan zou het kunnen dat ik het ermee eens ben, hè. Bijvoorbeeld wat @Général Zantas zegt, daar heb ik dan weer andere problemen mee, maar daar kan ik voor een groot stuk wel in volgen: kindermisbruik, en zeker bij recidieve van zware feiten, daarin snap ik bijvoorbeeld de grens.

Nee, ik vergelijk helemaal niet, ik stel jou de vraag waar jij de grens zou leggen. @MisterV trouwens ook. Die grens vind ik namelijk ontzettend moeilijk. In een eerste post gaf je "een redelijke kans op een gelukkig en liefde vol leven" als reden op. Ik geef dan andere voorbeelden aan die hetzelfde in gevaar brengen.

Van in het begin vraag ik, ook aan Brt, waar dan die grens ligt. Die heeft het over 'marginaliteit' dat zorgt voor minder kansen en een cyclus van marginaliteit. Is dan niet op vakantie kunnen gaan niet al het ontnemen van extra indrukken en dus van de volledige ontplooiing van een kind? Waar ligt de grens van "de volle kansen" geven aan je kind.

Ik zeg trouwens niet dat de ouders niet moeten opgevolgd worden. Integendeel, dat was dus mijn voorstel wel, en waar ik liever op zou inzetten dan een traject met onvrijwillige abortus als gevolg. Ik zei: betere omkadering, kennis meegeven en opvolging. Op die manier zou ik het liever willen voorkomen. Maar als die grens duidelijk is van wat wel en wat niet, dan zou het kunnen dat ik het ermee eens ben, hè. Bijvoorbeeld wat @Général Zantas zegt, daar heb ik dan weer andere problemen mee, maar daar kan ik voor een groot stuk wel in volgen: kindermisbruik, en zeker bij recidieve van zware feiten, daarin snap ik bijvoorbeeld de grens.
Waaruit maak jij op dat ik de grens leg op ‘een redelijke kans op een gelukkig en liefdevol leven’? Ik merkte enkel op dat dit specifiek kind haar kaarten zeer slecht lagen maar ik zeg nergens dat dat mijn grens is.

Die grens moet door deskundigen getrokken worden na ernstige screening en monitoring. Ik spreek dan ook over enig protocol wanneer er ernstige signalen zijn. Die waren er hier: kinderen reeds ontnomen door de rechtbank - baby was ongewenst door de vader - aanhoudend druggebruik tijdens de zwangerschap.

Mijn broer gaat regelmatig een meisje halen uit een instelling om met ze een dagje of namiddag iets leuks te gaan doen samen met zijn eigen kinderen. Zijn kinderen hebben die toevallig leren kennen op een buurtfeest.
Dat meisje zit in een instelling omdat haar moeder niet voor haar kan zorgen, een rechter heeft haar daar geplaatst. De moeder heeft een drugsprobleem en heeft nog 11 andere kinderen. Het meisje heeft een lichte mentale achterstand. Ik vermoed door drugsgebruik tijdens de zwangerschap?
Droevige omstandigheden voor dat meisje.

Welk boek van Mark Elchardus, welk citaat, op welke manier een weerslag op je stelling?
Buurman 1 "wil" niet werken wegens overgewicht, is geen reden om niet te werken en zal weer aan het werk moeten. Buurman 2 is niet gehandicapt, dus hoe is de cirkel rond?

Buurman 3 verdient aardig zijn brood. Geen strafblad, goed mens, maar kan geen buitenlandse vakanties veroorloven. Dat arme kind groeit op zonder die nieuwe prikkels, is die cirkel ook rond?

Kom eens met een voorstel. Wat is je idee van marginaliteit en geen kansen? Is dat onder de armoedegrens? Is dat onder het brutoloontopic hier?

Maar ook hier weer, hè... Je bent overduidelijk niét de laatste om iemand het recht op kinderen te ontzeggen, als je vindt dat je best een verplichte abortus kunt opleggen. Ik zou zelfs zeggen dat je niet in de laatste helft van de rij staat dan. Ga jij op voorhand bepalen dat die ouders sowieso zullen hervallen, dus straffen voor wat er nog niet is gebeurd? Da's een rechtsprincipe waar ik niet zo vlot achter zou staan. Je haalt hier 'niet cocoonen' aan... is dat voldoende om geen volgend te krijgen, of wil je dit kind weghalen en plaatsen daarvoor? Ook hier dus: waar ligt de grens?

Of zou het niet beter zijn om te proberen om ervoor te zorgen dat ze die kennis al mee hebben voor ze aan kinderen beginnen, ondersteuning krijgen en weten waar ze die kunnen vragen, zodat we wel kinderen op de wereld kunnen zetten als maatschappij?
De cijfers zijn wat ze zijn: ouders werkloos zonder diploma dan kinderen in veel gevallen idem, ouders crimineel in veel gevallen kinderen idem.
Nog een feitelijk voorbeeld: onlangs op de bus: 2 vriendinnen, allebei 19 jaar. Vriendin 1 zwanger en werkloos. Vriendin 2 vindt dat leuk en wil ook een kindje maar ze is single en vervolgens zegt ze: 'Ik kan mij toch moeilijk laten volsteken door een vreemde'. Ik kan u garanderen dat de eerste de beste idioot die zij tegenkomt en lief aankijkt en die is binnen het jaar zwanger. De cirkel is rond. Ouders van beide jongeren: ik moet er toch geen tekening bij maken? Dat zijn drama's en die blijven duren....

De cijfers zijn wat ze zijn: ouders werkloos zonder diploma dan kinderen in veel gevallen idem, ouders crimineel in veel gevallen kinderen idem.
Nog een feitelijk voorbeeld: onlangs op de bus: 2 vriendinnen, allebei 19 jaar. Vriendin 1 zwanger en werkloos. Vriendin 2 vindt dat leuk en wil ook een kindje maar ze is single en vervolgens zegt ze: 'Ik kan mij toch moeilijk laten volsteken door een vreemde'. Ik kan u garanderen dat de eerste de beste idioot die zij tegenkomt en lief aankijkt en die is binnen het jaar zwanger. De cirkel is rond. Ouders van beide jongeren: ik moet er toch geen tekening bij maken?
Oké, maar ook dit is op geen enkele van mijn vragen een antwoord.
De cirkel is rond bij je "feitelijke voorbeeld", wat betekent dat precies? Dus vriendin 2 -die je totaal niet kent, blijkbaar- wil een alleenstaande moeder worden. Dus jij vindt dat ze gedwongen gesteriliseerd moet worden, vanwege dat feit alleen?

Waaruit maak jij op dat ik de grens leg op ‘een redelijke kans op een gelukkig en liefdevol leven’? Ik merkte enkel op dat dit specifiek kind haar kaarten zeer slecht lagen maar ik zeg nergens dat dat mijn grens is.

Die grens moet door deskundigen getrokken worden na ernstige screening en monitoring. Ik spreek dan ook over enig protocol wanneer er ernstige signalen zijn. Die waren er hier: kinderen reeds ontnomen door de rechtbank - baby was ongewenst door de vader - aanhoudend druggebruik tijdens de zwangerschap.
Omdat die redelijke kans op een gelukkig en liefdevol leven tot nu toe de enige grens is die je hebt gegeven :D Welk criterium hanteer je voor zoiets? Want hier haal je er weer een paar aan, maar ik neem aan dat die niet stuk voor stuk dienen als criterium voor onvrijwillige abortus? Welke wel, dat wil ik graag weten...

Goed, ongewenste baby door één van de ouders uiteraard niet. Inkomensgrens daarbovenop? Drugsproblemen daarbovenop, of alleen die drugsproblemen?

Mijn broer gaat regelmatig een meisje halen uit een instelling om met ze een dagje of namiddag iets leuks te gaan doen samen met zijn eigen kinderen. Zijn kinderen hebben die toevallig leren kennen op een buurtfeest.
Dat meisje zit in een instelling omdat haar moeder niet voor haar kan zorgen, een rechter heeft haar daar geplaatst. De moeder heeft een drugsprobleem en heeft nog 11 andere kinderen. Het meisje heeft een lichte mentale achterstand. Ik vermoed door drugsgebruik tijdens de zwangerschap?
Droevige omstandigheden voor dat meisje.
Dat ontken ik niet, hè. Ik heb er tweedehands ook al wat verhalen van en hoor er veel over. Dieptrieste situaties. Maar de vraag is: genoeg voor sterilisatie van de ouders of zelfs verplichte abortus tijdens een volgende zwangerschap?

Het probleem is dat je gewoon nooit een definitie gaat vinden van wie nu net sterilisatie verdient, die helemaal sluitend is (iedereen akkoord en ook ethisch te verantwoorden). Ja, extrema zoals dat geval, daarvan kan iedereen het na de feiten wel eens zijn. Maar voor hetzelfde geld steriliseer je "T." na haar 2de kind, betert ze haar leven, en heb je dan iemand gesteriliseerd die wel een relatief goede moeder kon zijn. De vraag is toch altijd hoeveel mensen je wil "opofferen", dus een kinderwens onmogelijk maken, om potentiële kinderen voor een slecht leven te behoeden. Wij kiezen in onze maatschappij denk ik algemeen voor "0" bij dat soort dilemma's, wat je kan zien bij bv. de doodstraf. Dat hoeft daarom niet het "juiste" antwoord te zijn, en je kan zeker argumenten maken voor sterilisatie in extreme gevallen, waar je de bluts met de buil neemt.

Anderen in deze thread leggen de lat dan ook zo dat je zowat de halve wereld mag steriliseren uit een soort voorzorgsprincipe. Dat vind ik absurd.

Laatst bewerkt:
Oké, maar ook dit is op geen enkele van mijn vragen een antwoord.
De cirkel is rond bij je "feitelijke voorbeeld", wat betekent dat precies? Dus vriendin 2 -die je totaal niet kent, blijkbaar- wil een alleenstaande moeder worden. Dus jij vindt dat ze gedwongen gesteriliseerd moet worden, vanwege dat feit alleen?
Niet alleen omwille van dat feit maar combinatie van feiten. De toekomst van haar kind? Veel miserie en geploeter. Net zoals de dame in kwestie: werkloos, niet al te slim, marginaal gedrag ('laten volsteken').... Denk jij echt dat zij een zinvol leven gaat leiden en veel geluk zal ervaren? En dat kind, hetzelfde verhaal.....
Omdat die redelijke kans op een gelukkig en liefdevol leven tot nu toe de enige grens is die je hebt gegeven :D Welk criterium hanteer je voor zoiets? Want hier haal je er weer een paar aan, maar ik neem aan dat die niet stuk voor stuk dienen als criterium voor onvrijwillige abortus? Welke wel, dat wil ik graag weten...

Goed, ongewenste baby door één van de ouders uiteraard niet. Inkomensgrens daarbovenop? Drugsproblemen daarbovenop, of alleen die drugsproblemen?
Misschien een combinatie van factoren zoals afkomst (miserie zet miserie voort), scholing, werkloosheid, gedrag,....
Nogmaals: dat zijn geen gelukkige mensen en die kinderen op termijn ook niet...om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kosten en problemen die zij veroorzaken.

Niet alleen omwille van dat feit maar combinatie van feiten. De toekomst van haar kind? Veel miserie en geploeter. Net zoals de dame in kwestie: werkloos, niet al te slim, marginaal gedrag ('laten volsteken').... Denk jij echt dat zij een zinvol leven gaat leiden en veel geluk zal ervaren? En dat kind, hetzelfde verhaal.....

Misschien een combinatie van factoren zoals afkomst (miserie zet miserie voort), scholing, werkloosheid, gedrag,....
Nogmaals: dat zijn geen gelukkige mensen en die kinderen op termijn ook niet...om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke kosten en problemen die zij veroorzaken.

Ik vind dat je toch heel gevaarlijke conclusies maakt. Hoe ga jij bepalen of iemand een zinvol leven heeft? Of in welke mate iemand geluk ervaart? Of dat de situatie van iemand automatisch ook zo gaat overgaan op hun nageslacht? Louter omdat iemand "marginaal" is in uw ogen?

Voor werkloosheid, verslavingen en zelfs criminaliteit zijn er andere oplossingen om mensen daaruit te helpen of te begeleiden dan meteen maar het inperken van het recht op kinderen. Om louter die zaken aan te pakken is dat toch echt veel te drastisch.

Het inperken van het recht op kinderen zou voor mij echt enkel kunnen bij heel extreme gevallen. En de screening/beslissing zou door verschillende partijen, apart van elkaar, moeten beoordeeld worden. Net zoals dat vandaag voor bv chemische castratie of de vraag voor euthanasie (zeker bij psychisch lijden) wellicht ook het geval is.

Ik vind dat je toch heel gevaarlijke conclusies maakt. Hoe ga jij bepalen of iemand een zinvol leven heeft? Of in welke mate iemand geluk ervaart? Of dat de situatie van iemand automatisch ook zo gaat overgaan op hun nageslacht? Louter omdat iemand "marginaal" is in uw ogen?
Het kan perceptie zijn maar ik lees naast gevaarlijke conclusies ook een zeker superioriteitsgevoel. Het is het soort gedachtengoed dat in 40-45 ook al eens gepasseerd is. Toen werden bepaalde groepen afgeschilderd als nutteloos en een probleem voor de samenleving op basis van stereotiep denken en superioriteitsgevoel, compleet met karikaturen. De karikatuur nu is de werkloze cara zuiper.

Kinderen van marginalen zijn ook niet per definitie marginaal omdat de ouders marginaal zijn maar omdat de omkadering waarin ze opgroeien ze weinig kansen biedt en de kans dat het ontspoort daardoor veel en veel groter is. Er valt voor die kinderen en de maatschappij dan ook veel meer winst te halen uit een betere omkadering voor zo'n kinderen dan sterilisatie van ouders omdat papa werkloos is en cara drinkt.

In zeer extreme gevallen is het wellicht beter dat bepaalde mensen geen kinderen krijgen. Maar wanneer is dat extreem genoeg om zo'n ingreep te rechtvaardigen? Absoluut geen idee van, daar heb ik te weinig verstand van.

Nog wat voorbeelden:

leeftijd van 8 tot 15 jaar. Van alle jeugdige delinquenten in de onderzoeksgroep had 34% tenminste één criminele ouder. De resultaten geven weer dat jeugdigen met een criminele vader of moeder significant meer delicten pleegden vergeleken met jeugdigen zonder criminele ouder(s).

Nog eentje: https://www.eur.nl/nieuws/ouders-een-uitkering-kinderen-een-uitkering (erasmus unief)

Bestaat er zoiets als ‘overdraagbaarheid’ van uitkeringen?​

“Het is al langer bekend dat relatief veel kinderen van ouders die in een uitkeringssituatie zaten, later ook terugvallen op een uitkering. Het CBS rapporteerde hierover al in 2015. In Rotterdam speelt dit thema ook, als pluriforme stad met grote sociale verschillen. Het is evident dat er groeperingen zijn die minder kansen hebben dan andere. Het fenomeen dat meerdere generaties van een familie aangewezen zijn op een uitkering komt bij bepaalde groepen vaker voor dan bij andere. De vraag is natuurlijk hoe dit komt.”

Welke oorzaken kun je aanwijzen?​

“Die zijn niet eenvoudig te geven. Het kan zijn dat ouders en kinderen bepaalde kenmerken delen, denk aan genen of de leefomgeving, waardoor zij allebei een hoger risico hebben om uitkeringsafhankelijk te worden. Er kan ook een direct causaal effect zijn. Ouders die zelden of nooit werk hadden, kunnen hun kinderen mogelijk minder goed helpen met bijvoorbeeld het schrijven van een sollicitatiebrief. En er kan een psychologisch aspect meespelen. Misschien ervaar je minder stigma van werkloos zijn als je ouders het ook waren. Maar het kan ook omgekeerd zijn, dat je er alles aan doet om niet in dezelfde situatie te komen. En wordt ongelijkheid met name van ouder op kind doorgegeven? Of spelen grootouders daar ook nog een rol in? In mijn onderzoek probeer ik dit vraagstuk beter te begrijpen door causale verbanden te bestuderen.”

Op voorhand mensen uitsluiten lijkt mij problematisch, maar ik heb geen probleem met een 'one strike and you're out' principe. Wie ontzet wordt uit zijn ouderlijke rechten mag wat mij betreft een verbod krijgen om nog kinderen te krijgen.

Het probleem is dat je gewoon nooit een definitie gaat vinden van wie nu net sterilisatie verdient, die helemaal sluitend is (iedereen akkoord en ook ethisch te verantwoorden). Ja, extrema zoals dat geval, daarvan kan iedereen het na de feiten wel eens zijn. Maar voor hetzelfde geld steriliseer je "T." na haar 2de kind, betert ze haar leven, en heb je dan iemand gesteriliseerd die wel een relatief goede moeder kon zijn. De vraag is toch altijd hoeveel mensen je wil "opofferen", dus een kinderwens onmogelijk maken, om potentiële kinderen voor een slecht leven te behoeden. Wij kiezen in onze maatschappij denk ik algemeen voor "0" bij dat soort dilemma's, wat je kan zien bij bv. de doodstraf. Dat hoeft daarom niet het "juiste" antwoord te zijn, en je kan zeker argumenten maken voor sterilisatie in extreme gevallen, waar je de bluts met de buil neemt.

Anderen in deze thread leggen de lat dan ook zo dat je zowat de halve wereld mag steriliseren uit een soort voorzorgsprincipe. Dat vind ik absurd.
Sterilisatie vind ik ook een stap te ver. Iedereen kan inderdaad zijn of haar leven omgooien.
Maar een zwangerschap waarbij tijdens de zwangerschap wordt vastgesteld door deskundigen dat het risico op dat moment te groot is moet misschien wel veilig kunnen beëindigd worden. Aanhoudend dagelijks druggebruik is op voorhand al een stempel op dat kind haar leven, zoals MisterV zei, die kinderen gaan door een hel en dan is het nog hopen dat er geen ernstige medische afwijkingen zijn. Als die ouders bereid zijn naar oplossingen te zoeken, actief meewerken om af te kicken, dan hoeft het belangen zover niet te komen. Het huidig verhaal is ronduit schrijnend. Dat kind is op een leeftijd waarop het moet strijden voor haar leven ter wereld gekomen, tijdens die strijd moet ze nog eens een gevecht leveren tegen de afkickverschijnselen en kijken de ouders niet naar haar om en als ze dan eindelijk naar huis mag laten ze haar nog eens een levensstrijd lijden met effectief de dood tot gevolg. Dan had in mijn ogen een vroegtijdige abortus een rechtvaardiger verhaal geweest voor dit leventje.

Sterilisatie vind ik ook een stap te ver. Iedereen kan inderdaad zijn of haar leven omgooien.
Maar een zwangerschap waarbij tijdens de zwangerschap wordt vastgesteld door deskundigen dat het risico op dat moment te groot is moet misschien wel veilig kunnen beëindigd worden. Aanhoudend dagelijks druggebruik is op voorhand al een stempel op dat kind haar leven, zoals MisterV zei, die kinderen gaan door een hel en dan is het nog hopen dat er geen ernstige medische afwijkingen zijn. Als die ouders bereid zijn naar oplossingen te zoeken, actief meewerken om af te kicken, dan hoeft het belangen zover niet te komen. Het huidig verhaal is ronduit schrijnend. Dat kind is op een leeftijd waarop het moet strijden voor haar leven ter wereld gekomen, tijdens die strijd moet ze nog eens een gevecht leveren tegen de afkickverschijnselen en kijken de ouders niet naar haar om en als ze dan eindelijk naar huis mag laten ze haar nog eens een levensstrijd lijden met effectief de dood tot gevolg. Dan had in mijn ogen een vroegtijdige abortus een rechtvaardiger verhaal geweest voor dit leventje.
Maar is alles bekeken een gedwongen abortus niet ingrijpender dan gedwongen sterilisatie? Ik weet het niet hé, open vraag, maar dat op een of andere manier in een wettelijk kader gieten lijkt me zeer moeilijk net zoals sterilisatie.

Baby van één maand overleden in Antwerpen: ouders opgepakt
https://www.hln.be/antwerpen/baby-van-een-maand-overleden-in-antwerpen-ouders-opgepakt~a833e143/

Mijn moederhart :(. Onze dochter is eveneens een dikke maand, dat je zo’n klein hulpeloos wezentje kan laten omkomen snap ik echt niet.

Nu ik zelf mama ben antwoord ik volmonds ‘ja’ dat sommigen actief het recht op kinderen moet ontnomen worden. Je kan niet voor een pasgeboren baby zorgen als je niet 100% bij uw bewustzijn bent. Ik ben dag en nacht met dat kind bezig en zij heeft dat ook nodig. Zij moet op tijd voeding krijgen, die pamper moet op tijd ververst worden, zij heeft actief ouderliefde nodig voor haar ontwikkeling en heeft continu uw alertheid nodig en dat met een minimum aan slaap. Als wij bezoek krijgen en de papa drinkt al eens een glaasje mee, dan zal ik ervoor zorgen dat ik ten alle tijden kan overnemen of kan rijden. Dat hoort er imo allemaal bij.

Ik zou er niet rouwig om zijn om bepaalde mensen het recht op kinderen te ontnemen. Ik zou dit wel niet via een verplichte abortus doen, dit gaat enkel het effect geven dat die mensen niet naar de gynaecoloog gaan en geen controles hebben totdat het zeker is dat het kind niet meer geaborteerd kan worden.

Ik zou dan eerder een verplichte afstand van het kind laten uitspreken na geboorte, al is de vraag of er mensen zo gek zouden zijn om in alle geheim toch te bevallen en het kind niet aan te melden en dus een "illegaal kind" op de werled te zetten...

Soit, ik heb zelf een neef waarvan er 2 kinderen verplicht bij de grootouders wonen doordat een rechter besloten had dat beide ouders (zo marginaal als maar zijn kan) niet voor de kinderen konden zorgen. Ze hebben onlangs blijkbaar op Facebook verkondigt dat ze over enkele maanden een nieuw babytje welkom heten... Dat vind ik zo verkeerd als maar zijn kan.

Akkoord dat er ouders zijn die geen pedagogische vaardigheden hebben, waarbij de vraag kan gesteld worden of het opportuun is dat een kind kwaliteitsvol kan opgroeien binnen dat gezin.

Echter moeten we dan ook verder kijken dan hun sociaal-economische status. Ik ben er zeker van dat er achter sommige "niet-marginale" huishoudens dingen gebeuren waarvoor men ouders uit hun ouderlijk gezag mogen gezet worden.

Ik zou er niet rouwig om zijn om bepaalde mensen het recht op kinderen te ontnemen. Ik zou dit wel niet via een verplichte abortus doen, dit gaat enkel het effect geven dat die mensen niet naar de gynaecoloog gaan en geen controles hebben totdat het zeker is dat het kind niet meer geaborteerd kan worden.

Ik zou dan eerder een verplichte afstand van het kind laten uitspreken na geboorte, al is de vraag of er mensen zo gek zouden zijn om in alle geheim toch te bevallen en het kind niet aan te melden en dus een "illegaal kind" op de werled te zetten...

Soit, ik heb zelf een neef waarvan er 2 kinderen verplicht bij de grootouders wonen doordat een rechter besloten had dat beide ouders (zo marginaal als maar zijn kan) niet voor de kinderen konden zorgen. Ze hebben onlangs blijkbaar op Facebook verkondigt dat ze over enkele maanden een nieuw babytje welkom heten... Dat vind ik zo verkeerd als maar zijn kan.
Ik ben er vrij zeker van dat mensen dan illegale kinderen gaan hebben. Dan krijg je verhalen van kinderen die 10 jaar niet geregisteerd zijn , nooit geen school hebben gehad. Dat lijkt me ook geen goed idee.

Ik weet eigl niet hoe je dat allemaal in de praktijk kan doen. Verplichte sterilisatie lijkt me zeer vergaand. Bij een verplichte abortus ga je mensen hebben die in het geheim baren.

Akkoord dat er ouders zijn die geen pedagogische vaardigheden hebben, waarbij de vraag kan gesteld worden of het opportuun is dat een kind kwaliteitsvol kan opgroeien binnen dat gezin.

Echter moeten we dan ook verder kijken dan hun sociaal-economische status. Ik ben er zeker van dat er achter sommige "niet-marginale" huishoudens dingen gebeuren waarvoor men ouders uit hun ouderlijk gezag mogen gezet worden.
Tjah, in theorie heb je dat natuurlijk al gewoon dat als je je kinderen verwaarloost (al ben je niet marginaal), je ze kan kwijtraken. De vraag is hier of je preventief mensen het recht op kinderen mag ontnemen of niet, nog voor de kinderen verwerkt/geboren worden.
Ik ben er vrij zeker van dat mensen dan illegale kinderen gaan hebben. Dan krijg je verhalen van kinderen die 10 jaar niet geregisteerd zijn , nooit geen school hebben gehad. Dat lijkt me ook geen goed idee.

Ik weet eigl niet hoe je dat allemaal in de praktijk kan doen. Verplichte sterilisatie lijkt me zeer vergaand. Bij een verplichte abortus ga je mensen hebben die in het geheim baren.
Inderdaad, allemaal zeer ingewikkeld en niet zo simpel natuurlijk, anders was het al lang gebeurd.

Tjah, in theorie heb je dat natuurlijk al gewoon dat als je je kinderen verwaarloost (al ben je niet marginaal), je ze kan kwijtraken. De vraag is hier of je preventief mensen het recht op kinderen mag ontnemen of niet, nog voor de kinderen verwerkt/geboren worden.
Er zijn zeker risicofactoren die je bij personen kan vaststellen, waarvan je er vanuit kunt gaan dat er problemen zullen zijn als ze een kind krijgen.

Maar zelfs met die factoren is het niet 100% zeker dat er een probleem gaat zijn, anderzijds kan iemand zonder risicofactoren de impact van het ouderschap niet aan en volledig ontsporen.

Terug
Bovenaan