Invloed van peilingen op het stemgedrag

mac-bc

Banned
Ik constateer enkele zaken naar aanleiding van de verkiezingen en m.b.t. de verkiezingsresultaten:
  • De peilingen zaten er gigantisch naast. Dit gecombineerd met:
    • Uitspraken in mijn omgeving als "Goh, Open VLD zal toch gedecimeerd zijn volgens de peilingen DUS ik zal op N-VA stemmen". Die logica ontgaat mij compleet, maar die bij bepaalde mensen wel bestaat blijkbaar.
    • Uitspraken van de vox populi in Ter Zake die net dezelfde uitspraak deed. Die had het zelfs over "Proberen stemmen op de populaire partijen van het moment, zodat ik ook bij de winnaars zit zondagavond". Opnieuw een logica die mij compleet ontgaat, maar die bij bepaalde mensen wel bestaat blijkbaar.
  • Op de verkiezingsdag werden de eerste resultaten al bekend gemaakt, terwijl er in Brussel nog enkele uren kon gestemd worden. Waarbij dus ook sprake is van mogelijke beïnvloeding. Niet erg ethisch.
Wat is jullie mening over de impact van verkeerde peilingen op het resultaat? Hoe staan jullie daar zelf in? Ben je zelf ook geneigd om eerder op de waarschijnlijke winnaar te stemmen? Of ben je, in tegendeel, eerder geneigd om op partijen te stemmen die het slecht doen in de peilingen? Of laat het je (schijnbaar) volledig koud?

Ik ben nu wel iemand die de politiek vrij tot zeer goed volgt (in vergelijking met de meeste Belgen bedoel ik dan) dus ik ga nooit 'blind' een campagneperiode in:

Ik doe elke verkiezingen hetzelfde. Ik kijk naar wat de partijen en politici beloven en willen verwezenlijken, en ook wel hoe haalbaar ik hun beloftes acht. Ik ga ook nog eens over wat ze hebben beloofd en hebben verwezenlijkt de voorbije regeerperiode. Ik kijk dan bij wie dat het beste rijmt met hoe ik vind dat het verder moet. Dan doe ik meestal alle stemtests die ik kan doen, maar die bevestigen meestal wel mijn gevoel.

Wat de peilingen zeggen of de eerste resultaten zeggen kan mij ook echt niets schelen. Ik stem niet om 'te winnen' en ik stem ook niet blind. Als een partij of politicus die mij nauw aan het hart lag het voor mij op de een of andere manier verkorven heeft dan krijgen zij mijn stem (tijdelijk) niet meer en is het aan hen om die terug te winnen.

Ik stem op mensen en partijen waarvan ik geloof dat die mijn gedachtengoed en toekomstvisie over en voor de maatschappij het beste gaan vertegenwoordigen. Bij alles anders (stemmen om 'bij de winnaars te zitten,' proteststemmen op een partij die me niet ligt, ...) zou ik me persoonlijk heel slecht voelen. Op VB en PVDA zou ik nooit stemmen in hun huidige vormen, die zijn me te extreem.

Laatst bewerkt:
Wat peilingen wel of niet zeggen doet me niets. Regardless wat die peilingen zouden gezegd hebben, zou ik donkerblauw gestemd hebben en daarvoor kan je in Vlaanderen op serieuze schaal alleen bij NVA voor terecht.

Peilingen zijn een soort barometer en vind ik altijd interessant, maar ze zijn niet altijd accuraat zoals we nu hebben gezien. Of ze echt impact hebben op stemgedrag weet ik niet. Ik heb me er niet door laten leiden, maar ik volg de politiek net zoals vele anderen in dit forumgedeelte. Ik weet niet of dat bij andere mensen ook het geval is.

Anekdotisch links en rechts kan je dat wel horen, maar op anekdotes afgaan is nog onbetrouwbaarder dan de peilingen van deze verkiezingen.

Mijn stem op NVA stond al vast van voor de eerste peilingen, dus dat heeft hier helemaal geen invloed gehad.

De bekendgemaakte cijfers waren geen officiele cijfers en soms zelfs compleet fout. Het is pas rond 18u dat binnenlandse zaken ineens veel cijfers bekend gemaakt heeft.

Ik heb er dan weer wel rekening mee gehouden. Zonder de dramatische peilingen had ik federaal en Europees mogelijk Groen gestemd in plaats van Vooruit.

Ik heb er dan weer wel rekening mee gehouden. Zonder de dramatische peilingen had ik federaal en Europees mogelijk Groen gestemd in plaats van Vooruit.

Idem, al heb ik Europees wel voet bij stuk gehouden en voor Groen gegaan.

Nu ik moet er wel bij zeggen, mocht Groen een meer overtuigende campagne gedaan hebben, ik het een lastigere keuze gevonden had.

Peilingen zijn zeer nuttig, niet omwille van de resultaten an sich maar vooral om een trend te zien.

Kan je daar eigenlijk zelf een antwoord op geven - onrechtstreeks is iedereen beïnvloed door zaken waar je niet eens bij stilstaat toch?

Daar zijn wellicht wel studies van, beetje hetzelfde als met reclame - velen zeggen daar niet door beïnvloed te worden maar bedrijven spenderen er miljarden aan op jaarbasis - als een peiling een vorm van reclame is zal het dus mss ook invloed hebben.

De mensen die hier zeggen dat ze helemaal niet beïnvloed worden door peilingen, moeten "ons feilbaar denken" eens lezen ;). Je neemt dat sowieso mee in uw besluitvorming. Zelfs het feit dat veel kiesbureaus in scholen zijn, heeft een invloed op het stemgedrag.

Tja goed, we leven nu eenmaal in een geconnecteerde wereld waarin we langs alle kanten (bewust of onbewust) beïnvloed worden. Ons denkkader moet ergens van ergens komen natuurlijk, dus als je maar diep genoeg graaft bestaat er geen enkele persoon die niet beïnvloed is. Dan kan het topic dicht.

De vraag van TS is toch (zo lees ik het toch aan de hand van de voorbeelden) of peilingen en resultaten voor het sluiten van de stembureaus ons bewust van stemgedrag doen veranderen, zoals bij Sir.Killalot het geval was?

De peilingen zat er toch niet echt naast? Binnen de foutenmarge van ±5% (wat je altijd mee moet nemen in een niet gewogen steekproef / zelfs in een wél gewogen steekproef) zat ongeveer elke partij er boenk op. Juist Vlaams Belang scoort een half procentpunt slechter dan de marge en Vooruit 0,1 procentpunt slechter ofzo.

De peilingen zat er toch niet echt naast? Binnen de foutenmarge van ±5% (wat je altijd mee moet nemen in een niet gewogen steekproef / zelfs in een wél gewogen steekproef) zat ongeveer elke partij er boenk op. Juist Vlaams Belang scoort een half procentpunt slechter dan de marge en Vooruit 0,1 procentpunt slechter ofzo.
Dit wou ik dus komen zeggen... "gigantisch naast"? Dat heb ik precies toch een beetje gemist.
Ik kijk ernaar, maar ik stem niet tactisch. De enige manier om altijd tevreden te zijn met je stem, is ervoor zorgen dat je er inhoudelijk achter kunt staan. Strategisch stemmen kan ook heel fout uitdraaien, dus doe ik het liever niet. Al heb ik het dit jaar overwogen.

Zelfs het feit dat veel kiesbureaus in scholen zijn, heeft een invloed op het stemgedrag.
Da's nog wel iets om over na te denken, ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar ik moest dus gaan stemmen in een zaal naast de school van mijn kinderen en onbewust begon ik effectief te denken over hoe ik wil dat ons land eruitziet voor mijn kinderen. Ik heb nog lichtjes getwijfeld over mijn stem zondagochtend en daardoor toch voluit voor mijn uiteindelijke keuze gegaan.

Da's nog wel iets om over na te denken, ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar ik moest dus gaan stemmen in een zaal naast de school van mijn kinderen en onbewust begon ik effectief te denken over hoe ik wil dat ons land eruitziet voor mijn kinderen. Ik heb nog lichtjes getwijfeld over mijn stem zondagochtend en daardoor toch voluit voor mijn uiteindelijke keuze gegaan.
Het is ook dat al die politici een hele dag aan de stembureaus rondhangen he. Heeft allemaal te maken met peiling.
Er zullen wss ook veel meer affiches hangen aan de stembureaus dan op andere plekken

Ik vind het zinloos en oninteressant. Ik vind dat politici zich er ook te veel door laten leiden. Zelfs een spookpeiling doet te veel bewegen. We leren er niks uit. Enkel percentages, geen beweegredenen. Afvoeren.

Ik wou eerst zeggen dat ik dit totaal niet kan begrijpen maar als ik erover nadenk is het niet zó onlogisch.

Soms is het strategisch gezien inderdaad beter van op een partij te kiezen die niet je eerste voorkeur is. Dit is wel enkel nuttig als je merkt dat je stem net buiten de regering dreigt te vallen OF als op de rand zit en je wil de regering naar een bepaalde richting duwen.

Ik wou eerst zeggen dat ik dit totaal niet kan begrijpen maar als ik erover nadenk is het niet zó onlogisch.

Soms is het strategisch gezien inderdaad beter van op een partij te kiezen die niet je eerste voorkeur is. Dit is wel enkel nuttig als je merkt dat je stem net buiten de regering dreigt te vallen OF als op de rand zit en je wil de regering naar een bepaalde richting duwen.
Mijn redenering was dat ik liever een sterkere Vooruit in de regering zie, dan een sterker Groen in de oppositie. Want los van de peilingen en los van de uiteindelijke resultaten hangt de politieke wind wel al langer dat er eerder naar Vooruit dan naar Groen zou gekeken worden voor de volgende regeringen.

Maar ik kan me ook vinden in beide partijen, in de stemtesten liggen ze ook continue dicht bij elkaar. En ze hebben beiden zaken waar ik ook echt geen fan van ben. Europees was dan weer de enige stemtest waar Vooruit hoger scoorde dan Groen.

Ik vind het zinloos en oninteressant. Ik vind dat politici zich er ook te veel door laten leiden. Zelfs een spookpeiling doet te veel bewegen. We leren er niks uit. Enkel percentages, geen beweegredenen. Afvoeren.
Het is wel een zinvolle barometer, vind ik. Het geeft een trend aan die wel degelijk waar is geweest. Maar die laatste peiling vlak voor het verkiezingsweekend was er te veel aan.

Terug
Bovenaan