Invoering gratis maaltijd op school

Uiteindelijk is't weer de belastingsbetaler die de rekening van die "gratis" maaltijden betaalt, ook wie alleenstaand is (voor wie het leven al sowieso duur genoeg is), of mensen die de keuze maken om geen kinderen te krijgen. Ik ben er geen voorstander van.
Pas op met dergelijke te eenvoudige uitspraken te doen. Ik vind het jammer dat ik het niet direct terugvind, ik was hier laatst een artikel over gelezen.

Er valt heel wat voor te zeggen dat er grote terugverdieneffecten zijn, minder obesitas, diabetes, ... allen zaken die voor druk op de zorg zorgen, die reeds onder druk staat door personeelstekorten en vergrijzing, lijkt me ook niet te onderschatten. En niet alleen druk op de zorg, maar ook als kost voor de werkgevers, door meer een hoger ziekteverzuim.

Dus ja : Als je het voor één jaar beschouwd, dan zullen daar nog niet veel effecten zijn en zal het vooral een kost zijn. Maar op langere termijn zou het best kunnen dat het de belastingsbetaler op termijn goedkoper uitkomt door het wel te doen.

Uiteindelijk is't weer de belastingsbetaler die de rekening van die "gratis" maaltijden betaalt, ook wie alleenstaand is (voor wie het leven al sowieso duur genoeg is), of mensen die de keuze maken om geen kinderen te krijgen. Ik ben er geen voorstander van.
Ik heb zo'n comment ook gelezen in het HLN commentaar vak a la ''ik wil geen kinderen, waarom moet ik betalen''.
Het zijn die kinderen die voor u gaan zorgen en gaan werken voor de maatschappij.

Dat kinderlijke cynische 'de jeugd is naar de klote' is ook een non argument (niet op jou).

Ik heb zo'n comment ook gelezen in het HLN commentaar vak a la ''ik wil geen kinderen, waarom moet ik betalen''.
Het zijn die kinderen die voor u gaan zorgen en gaan werken voor de maatschappij.

Dat kinderlijke cynische 'de jeugd is naar de klote' is ook een non argument (niet op jou).
Die logica klopt niet. Want als de kosten dalen omdat iedereen voor zijn eigen kinderen betaalt, dan moeten die niet voor "de maatschappij" werken.

He?
Alle kinderen gaan later toch gaan werken en zorgen dat het leven door draait?
Als iedereen die werkt, moet werken voor zichzelf een de ouderen. Dan wil dat zeggen dat uw kinderen ook gaan werken voor zichzelf en de ouderen. Dat wil dus zeggen dat je niet moet gaan werken voor de kinderen want... die gaan voor zichzelf werken.

Nog los daarvan is het argument van Sneeuwstorm een flutargument, ik betaal ook belastingen voor de bodemloze put van subsidies voor elektrische wagens terwijl ik die niet gebruik, ook voor de brandweer die ik niet nodig heb, voor wegen waar ik niet op rijd, voor kindergeld voor kinderen die ik niet heb, ...
Dat is nu eenmaal het ding met belastingen, iedereen betaalt een beetje mee, ook voor dingen die niet specifiek voor hem zijn.

We hebben in Polen ook quasi gratis maaltijden op de publieke scholen en dat niveau is toch ook weer niet het van het. Ik ga dan eerder akkoord met de opmerking van Niklas om gratis fruit aan te bieden en meer sport te incorporeren in het schoolaanbod. Twee vliegen in 1 klap met veel minder werk en gezeur.

Als iedereen die werkt, moet werken voor zichzelf een de ouderen. Dan wil dat zeggen dat uw kinderen ook gaan werken voor zichzelf en de ouderen. Dat wil dus zeggen dat je niet moet gaan werken voor de kinderen want... die gaan voor zichzelf werken.
Ik begrijp je comment niet en je begrijpt mijn punt niet denk ik.

Zoals hierboven ook aangegeven:
Die kinderen worden later de brandweerman, agent, verzekeraars, piloten,.. die jij nodig hebt, dat wil ik zeggen.

Kleine kanttekening, reeds bestaande programma's:
Kan uitgebreid worden, maar gratis fruit op school en zo goed als gratis sporten bestaat al. Kan nog veel uitgebreider, uiteraard, maar het is niet dat er nu niets gebeurd.

Sorry hoor, 1 portie fruit per week voor 10 weken in het eerste trimester. Allez, leuk hoor, maar totaal ontoereikend als we spreken over gezondheid op lange termijn.

Als ik spreek over gratis fruit aanbieden, bedoel ik wel elke dag en tot 2 porties (banaan en appel, of peer, of mandarijn).

Sport na school is, als ik het goed gelezen heb, een subsidie om heel goedkoop na school bij een club te gaan sporten. Enkel voor secundaire school leerlingen. Wederom, is dat toch veel te weinig in de context waarover we spreken. Sport OP school, ELKE dag, ongeacht de leeftijd. Dat moet het einddoel zijn.

Wat we nu hebben zijn pleisters op een open wonde. Pure windowdressing zoals met in het Engels zegt.

Ik begrijp je comment niet en je begrijpt mijn punt niet denk ik.

Zoals hierboven ook aangegeven:
Die kinderen worden later de brandweerman, agent, verzekeraars, piloten,.. die jij nodig hebt, dat wil ik zeggen.
Of crimineel/drugsverslaafde/invalide/werkloze/bullshitjob? :unsure:
Een systeem waar altijd maar meer moet geproduceerd/geconsumeerd moet worden om het economische wiel te laten draaien lijkt gegeven de ecologische implicaties nu ook niet zo wenselijk?

Pas op met dergelijke te eenvoudige uitspraken te doen. Ik vind het jammer dat ik het niet direct terugvind, ik was hier laatst een artikel over gelezen.

Er valt heel wat voor te zeggen dat er grote terugverdieneffecten zijn, minder obesitas, diabetes, ... allen zaken die voor druk op de zorg zorgen, die reeds onder druk staat door personeelstekorten en vergrijzing, lijkt me ook niet te onderschatten. En niet alleen druk op de zorg, maar ook als kost voor de werkgevers, door meer een hoger ziekteverzuim.

Dus ja : Als je het voor één jaar beschouwd, dan zullen daar nog niet veel effecten zijn en zal het vooral een kost zijn. Maar op langere termijn zou het best kunnen dat het de belastingsbetaler op termijn goedkoper uitkomt door het wel te doen.

Nog los daarvan is het argument van Sneeuwstorm een flutargument, ik betaal ook belastingen voor de bodemloze put van subsidies voor elektrische wagens terwijl ik die niet gebruik, ook voor de brandweer die ik niet nodig heb, voor wegen waar ik niet op rijd, voor kindergeld voor kinderen die ik niet heb, ...
Dat is nu eenmaal het ding met belastingen, iedereen betaalt een beetje mee, ook voor dingen die niet specifiek voor hem zijn.
Gaan die gratis maaltijden dan al die problemen zoals obesitas... oplossen? Ik denk dat gezond eten toch eerst en vooral thuis begint, niet op school. Het lijkt me dan ook niet zo éénvoudig om aan de noden van alle kinderen te voorzien: de ene mag dit niet eten, den andere is allergisch aan dat, de andere is vegetariër, nog een andere is moslim en het moet halal zijn. Onmogelijk om voor iedereen goed te doen.

Mijns inziens zet men beter in op openbaar vervoer dan op elektrische wagens, maar dat is een ander verhaal. Brandweer heb je niet nodig, tot uw huis in brand staat of onder water staat.

Laatst bewerkt:
Een systeem waar altijd maar meer moet geproduceerd/geconsumeerd moet worden om het economische wiel te laten draaien lijkt gegeven de ecologische implicaties nu ook niet zo wenselijk?
Dus, ge bent er dan maar tegen?
Per 100 kinderen belanden er 20 ofzo in zo'n situaties. En dat bedoel ik dus met dat cynische. ;)

Da hebde overal da ga nie weg he, beter optimaliseren.

Edit : voor de duidelijkheid ik ben ook tegen hoor. 4 boterhammen meegeven lukt nu wel denk ik of die gezinnen moet bij zichzelf kijken. Wou gewoon de "Ik geen kinderen, ik niet betalen voor kinderen" bashing tegen gaan.

Gaan die gratis maaltijden dan al die problemen zoals obesitas... oplossen? Ik denk dat gezond eten toch eerst en vooral thuis begint, niet op school. Het lijkt me dan ook niet zo éénvoudig om aan de noden van alle kinderen te voorzien: de ene mag dit niet eten, den andere is allergisch aan dat, de andere is vegetariër, nog een andere is moslim en het moet halal zijn. Onmogelijk om voor iedereen goed te doen.

Mijns inziens zet men beter in op openbaar vervoer dan op elektrische wagens, maar dat is een ander verhaal. Brandweer heb je niet nodig, tot uw huis in brand staat of onder water staat.
Oplossen. Neen. Niets is plots 'opgelost'. Ik vind 'oplossing' altijd een gekke terminologie voor complexe maatschappelijke problemen. Zaken zoals obesitas, diabetes,... Zullen wellicht nooit 'opgelost' worden.

We kunnen echter wel stappen zetten om de kans/het risico er op te verkleinen. We kunnen de impact beperken.

Met dezelfde redenering ook opnieuw : Waarom zouden we voor iedereen goed moeten doen? Geen enkel beleid is voor iedereen goed. Dus, alle beleid afschaffen, is dat beter? Als je het zo bekijkt besef je toch ook wel dat dergelijk stellingen een beetje absurd zijn.

Maar daarmee alleszins dat ik die studie eens moet terugvinden. Er was een duidelijke positieve impact op maatschappelijk vlak, ook al zijn dergelijke oefeningen vrij complex, moet je de impact zeker niet onderschatten.

Dat er mogelijks ook andere manieren zijn om dat te bereiken en dat de thuis factor veel meespeelt is natuurlijk wel absoluut waar. Maar ik ben dan wel curieus, als je dit wilt verbeteren hoe jij 'thuis' wilt gaan ingrijpen? Mij persoonlijk lijkt het me veel moeilijker, en daarmee vaak ook duurder en minder efficiënt/effectief, om in de privé sfeer grondig te gaan ingrijpen om kinderen een gezond eetpatroon aan te leren. Voor mij is daarbovenop, dat ideologisch gezien toch ook iets dat niet wenselijk is.

Zelf bij een complete ommekeer van onze maatschappelijk en economisch systeem lijkt het me een goed idee om gezonde kinderen te hebben? Of wat is je punt?

Sorry hoor, 1 portie fruit per week voor 10 weken in het eerste trimester. Allez, leuk hoor, maar totaal ontoereikend als we spreken over gezondheid op lange termijn.

Als ik spreek over gratis fruit aanbieden, bedoel ik wel elke dag en tot 2 porties (banaan en appel, of peer, of mandarijn).
Ik heb geen idee van de huidige consumptie van fruit eigenlijk. Ik dacht dat 2 stuks per dag vaak werd aangeraden voor een volwassene. Maar je kan er natuurlijk ook te veel van eten, en persoonlijk denk ik dat een kind sneller te weinig groenten dan te weinig (zoet) fruit zal eten.

Allez gezien de nadruk erop zullen kinderen wel te weinig fruit eten ook gemiddeld.
Sport na school is, als ik het goed gelezen heb, een subsidie om heel goedkoop na school bij een club te gaan sporten. Enkel voor secundaire school leerlingen. Wederom, is dat toch veel te weinig in de context waarover we spreken. Sport OP school, ELKE dag, ongeacht de leeftijd. Dat moet het einddoel zijn.

Wat we nu hebben zijn pleisters op een open wonde. Pure windowdressing zoals met in het Engels zegt.
Ik weet niet echt of ik in tijden dat het onderwijs zowat alles moet oplossen en het niveau zakt wel voorstander ben van elke dag LO te programmeren. Tenzij je de schooldagen verlengt lijkt het me moeilijk dat in te passen zonder andere zaken op te offeren.

Ik weet niet echt of ik in tijden dat het onderwijs zowat alles moet oplossen en het niveau zakt wel voorstander ben van elke dag LO te programmeren. Tenzij je de schooldagen verlengt lijkt het me moeilijk dat in te passen zonder andere zaken op te offeren.

In Polen hebben ze in de lagere school halve dagen school met in de namiddag (vrijwillige) extra curriculaire activiteiten.

Er is veel te veel focus op lesgeven in de Belgische lagere scholen, en daar dient de basis gelegd te worden voor dagelijks een uurtje bewegen.

Zoals ik in het verleden al heb gezegd: haal deel uit kinderbijslag en gebruik dat om maaltijden op school rechtstreeks subsidiëren. Desnoods via een soort maaltijdcheque die enkel kan gebruikt worden in een schoolrestaurant.
Probleem van tegenwoordig: veggie, vegan, glutenvrij, halal, koosjer, etc ...

De verwachting (maar voor de goede verstaander, dat is dus niet hetzelfde als een verplichting) gaat dus uit naar aanwezigheid in de opvang, kleuterklas en op school. Daar staat niet dat leerlingen verplicht worden om warm te eten op school.

Kunnen we het nu terug hebben over het daadwerkelijke voorstel, en niet over jouw veronderstellingen bij en framing van het voorstel?

Kansen moeten gegrepen worden door de ouders. Ze verwachten dat ouders gebruik maken van de ondersteuning, but sure, ze gaan niet over tot verplichting... :crazy:

Maar goed, I'll bite: als het geen verplichting is en zal zijn, hoe kan het dan in godsnaam een breekpunt zijn aangezien er dan de facto niets anders is tov vandaag en je enkel de scholen verplicht om aan te bieden. Net die ouders waar zoiets op gericht zou kunnen zijn, worden niet verplicht het te doen; à quoi bon alors?

Terug
Bovenaan