Net niet,Maar dat is dus niet wettelijk als ik @anders. begrijp, ze mogen niet uw 3k basisloon opsplitsen in 2.5k basisloon en 500 IP-loon.
En u ineens paar honderd euro minder basisloon geven zou al helemaal onwettelijk zijn
En starters hebben quasi allemaal zelfde factoren hoor en die kijken vaak alleen naar netto dus die kan je weldegelijk met lager basisloon aannemen.
Of nieuwe (niet-starters) aannemen omdat ze meer netto overhouden dan bij andere die het niet toepassen (hoewel ze daar wat hoger basisloon krijgen), maar dat heeft dan dus ook invloed op uw pensioen
Werkgevers die het toepassen doen dat vooral voor hun eigen loonkost te drukken en dus minder basisloon te geven.
Ze gaan dit echt niet toepassen (en de kost er insteken om het te krijgen) als ze er zelf geen financieel voordeel bij hebben hoor
Stel je hebt 3000€ bruto. Dan mag de werkgever niet zeggen "ik voer IP in, volgende maand is het 2500€ bruto + IP". Nee, dan moet het 3000€ + IP zijn.
Als werkgever heb je er volgens mij geen voordeel aan. De reden dat ze het invoeren is dus niet om de loonkost te drukken, maar om de binding van werknemers te verhogen.