Is TA een geldige methode?

Ik heb redelijk veel tijd doorgebracht vroeger met TA, en dan vooral met backtesten/optimizing/forward-walking en statistische analyses op die backtests. Het overgrote deel van de resultaten zijn random en ook heel vatbaar voor inschattingsfouten/manipulatie. Bijv. als je MSFT gaat backtesten tussen 2010 en 2025 ga je zien dat bijna alle indicatoren die long ging het goed hebben gedaan, niet omdat ze werken maar wel omdat MSFT goed gestegen is.

Ik denk wel dat TA gewerkt heeft, meer bepaald rond de jaren 80' op commodity prijzen die toen sterke prijs trends hadden, als je dan met een trend following strategie zat op commodities viel er goed geld mee te vedienen. Fast forward naar 2025 en er schiet veel minder over van die market inefficiencies. Een MACD histogram of ADX strength line is leuk om naar te kijken, maar heeft geen voorspellende waarde.

IMO: er vanuitgaande dat we in 2025 een behoorlijk efficiente markt hebben, en een TA community waarbij ideeen/concepten/principes volop worden uitgewisseld, kan TA gewoon niet werken per definitie.
Koop/verkoop triggers vanuit de TA zouden dan namelijk automatisch ingeprijsd worden, waardoor deze triggers ook verdwijnen.

TA kan werken om bovenop goede fundamentals je entry en exit moment te kiezen.

Je ziet bijvoorbeeld een aandeel dat je al lang op het oog hebt, eindelijk goedkoop genoeg staan. Maar je weet niet of je nu best koopt of wacht op een verdere daling? Dan kan het nuttig zijn om te wachten op een 'bodemformatie' alvorens in te kopen.
Je mist mogelijks zo wel een opportuniteit maar bespaart ook mogelijks de ellende van eerst x maanden verder mee te moeten dalen.

Ik zou er nooit op verder gaan zonder goede onderliggende fundamentals.

TA is in geen methode, want er zijn veel verschillende methodes die je op basis van TA kunt gebruiken. Iedereen zal zijn eigen methode hebben om te bepalen wanneer te kopen en te verkopen, op basis van andere indicatoren.

TA kan werken om bovenop goede fundamentals je entry en exit moment te kiezen.

Je ziet bijvoorbeeld een aandeel dat je al lang op het oog hebt, eindelijk goedkoop genoeg staan. Maar je weet niet of je nu best koopt of wacht op een verdere daling? Dan kan het nuttig zijn om te wachten op een 'bodemformatie' alvorens in te kopen.
Je mist mogelijks zo wel een opportuniteit maar bespaart ook mogelijks de ellende van eerst x maanden verder mee te moeten dalen.

Ik zou er nooit op verder gaan zonder goede onderliggende fundamentals.
Anno 2025 met behoorlijk efficiente markten, alle computing power, ML/AI gaat dit per definitie NIET werken. Alle TA gebaseerde triggers zouden automatisch ingeprijsd worden → triggers weg....

Anno 2025 met behoorlijk efficiente markten, alle computing power, ML/AI gaat dit per definitie NIET werken. Alle TA gebaseerde triggers zouden automatisch ingeprijsd worden → triggers weg....
Wat ik mij vooral afvraag is, hoe het komt dat er nog steeds beleggers zijn die enkel de fundamentele kant bekijken, en toch soms zo'n slechte resultaten behalen?

Omdat niemand de toekomst kan voorspellen, met of zonder TA...
Klopt, je kunt de toekomst niet voorspellen met TA, maar je kunt er waarschijnlijkheden en marktgedrag mee inschatten. Om TA correct te kunnen toepassen heb je discipline, risicobeheer en consistentie nodig.

Klopt, je kunt de toekomst niet voorspellen met TA, maar je kunt er waarschijnlijkheden en marktgedrag mee inschatten. Om TA correct te kunnen toepassen heb je discipline, risicobeheer en consistentie nodig.

Maar dat veronderstelt dat de koersen onafhankelijk van de onderliggen bedrijven evolueren, quod non.

Long-term evolueren de koersen gewoon 1:1 mee met onderliggende EPS.

Per definitie is het onmogelijk om de EPS perfect in te schatten.

Die 3 zaken zijn nu net iets wat "computers" heel goed kunnen. Als TA (de facto het proberen voorspellen van de toekomst op basis van historisch aankoopgedrag) zou werken, zouden dan niet alle banken/investment funds,... dit geautomatiseerd gaan toepassen de dag van vandaag? Indien ja, gaan de TA koop/verkoop triggers verdwijnen, en kom je terug tot mijn oorspronkelijke punt...
En ja, je kan er uiteraard het huidige marktgedrag mee inschatten, maar niet voorspellen. Zie ook de post van @Straddle die blijkbaar heel wat backtesting gedaan heeft.

Als je zo overtuigd bent van TA, waarom automatiseer je het dan niet?
Voeg de aandelen toe waar je fundamenteel in gelooft, en laat de bot het technische werk doen.
Zou je een pak tijd besparen, zeker als ik zie hoeveel uren je hier actief bent :wink:

Als je zo overtuigd bent van TA, waarom automatiseer je het dan niet?
Voeg de aandelen toe waar je fundamenteel in gelooft, en laat de bot het technische werk doen.
Zou je een pak tijd besparen, zeker als ik zie hoeveel uren je hier actief bent :wink:
Goed idee.

Die dekselse SMA200 verklapt/signaliseert dat iets zoals bovenstaande gebeurd is :oi22:.

Oké, ik zal even meegaan in jouw TA overtuiging.

Waarom dan de SMA200 op 1W die nog maar net bestaat? Waarom niet de dominante MA20 op 1M? En dan nog is er geen pré-signalisatie van het goeie nieuws, eerder waar het resistance dan wel support zou moeten vinden na goed/slecht nieuws.

Dus zelfs al ga ik mee in het verhaal, dan nog lijkt het de foutieve toepassing van je eigen overtuiging (voor DLO)

Waarom dan de SMA200 op 1W die nog maar net bestaat? Waarom niet de dominante MA20 op 1M? En dan nog is er geen pré-signalisatie van het goeie nieuws, eerder waar het resistance dan wel support zou moeten vinden na goed/slecht nieuws.

Dus zelfs al ga ik mee in het verhaal, dan nog lijkt het de foutieve toepassing van je eigen overtuiging (voor DLO)
Ik laat de beurs antwoorden 🤷‍♂️. Ben momenteel alvast volledig uit DLO en hoop op pullback naar 11-12$. Als het terug aan 12$ komt koop ik het terug. Moest het nog veel hoger gaan, geen nood, er zwemmen genoeg vissen in de zee.
Ben benieuwd of de close morgen boven 15,67$ is: https://finviz.com/quote.ashx?t=DLO&p=w

Wat denken jullie van Stellantis ? Iemand die positie inneemt en gelooft in kentering binnen de auto-sector?
De Franse autogroep Stellantis is de voorbije maanden niet meer beneden het dieptepunt van april (7,265 euro) gedaald. Begin oktober werd er een w-figuur gevormd, waarna het aandeel even boven de dalende weerstandslijn is gestegen. Intraday werd de weerstand op 9,017 euro even overschreden. Het aandeel is intussen ook boven de 50- en 100-daagse gemiddelden gaan postvatten.

Wat denken jullie van Stellantis ? Iemand die positie inneemt en gelooft in kentering binnen de auto-sector?
De Franse autogroep Stellantis is de voorbije maanden niet meer beneden het dieptepunt van april (7,265 euro) gedaald. Begin oktober werd er een w-figuur gevormd, waarna het aandeel even boven de dalende weerstandslijn is gestegen. Intraday werd de weerstand op 9,017 euro even overschreden. Het aandeel is intussen ook boven de 50- en 100-daagse gemiddelden gaan postvatten.
De vraag is nog maar of het verstandig is van nu in te stappen in de auto sector met het Nexperia gedoe in het achterhoofd. Die chips komen via via uiteindelijk ook terecht bij onder andere Stellantis.
Aan de andere kant... ik denk dat de meeste auto fabrikanten momenteel ook met serieuze overstock zitten dus een paar lay-off days links en rechts met de kerstperiode in aantocht zullen nu ook weer niet zo'n drama vormen. Zolang heel dat chip gedoe weer geen máánden aansleept zoals in peak covid.

Ik heb, zeker op korte termijn, geen goed oog in de (Europese) auto sector. De klassieke Europese spelers hebben allemaal hetzelfde probleem.

Ik denk dat er hier aan de kanten van Gent veel met de billen dichtgeknepen zitten... Volvo is ál zijn externen aan het liquideren momenteel en niet enkel de kleine garnalen maar op alle niveau's (incl. een stevige brok know how dus). Ik hoor van onze collega's on site dat ze eind november gaan weten of Gent al dan niet een nieuw model gaat mogen bouwen en dat het anders wel eens boeken dicht zou kunnen zijn. De EX30 die ze recent nog met veel tromgeroffel hebben aangekondigd verkoopt blijkbaar onvoldoende.

Ik laat de beurs antwoorden 🤷‍♂️. Ben momenteel alvast volledig uit DLO en hoop op pullback naar 11-12$. Als het terug aan 12$ komt koop ik het terug. Moest het nog veel hoger gaan, geen nood, er zwemmen genoeg vissen in de zee.
Ben benieuwd of de close morgen boven 15,67$ is: https://finviz.com/quote.ashx?t=DLO&p=w
De beurs is aan het antwoorden...

De beurs is aan het antwoorden...

je hebt op 15 oktober volgende gezegd:

"zie Portefeuille topic - Gassy. Staat op rand van al dan niet doorbraak (of kleine terugval)..."

Dus je hebt correct voorspeld dat het omhoog of omlaag ging gaan.. Afin, ik weet niet hoe ik het anders moet interpreteren wat je daar schrijft. Maar da's hetzelfde als je "we gaan naar een bull run, en dan een crash".

Sta me toe te zeggen dat ik zelfs zonder TA die statements ook kan maken 🤷‍♂️

je hebt op 15 oktober volgende gezegd:

"zie Portefeuille topic - Gassy. Staat op rand van al dan niet doorbraak (of kleine terugval)..."

Dus je hebt correct voorspeld dat het omhoog of omlaag ging gaan.. Afin, ik weet niet hoe ik het anders moet interpreteren wat je daar schrijft. Maar da's hetzelfde als je "we gaan naar een bull run, en dan een crash".

Sta me toe te zeggen dat ik zelfs zonder TA die statements ook kan maken 🤷‍♂️
Dit is die kleine terugval ja. Stond toen op een kruispunt en er werd later duidelijk dat de doorbraak er vermoedelijk niet kwam, dus daarna de update… Zonder TA herken je die kruispunten niet. Heb DLO vandaag gekocht.

Terug
Bovenaan