Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Mijn broer kocht zondag een iPhone 16 Pro via Telenet webshop wegens hun klantenkorting.

Pakje zou dinsdag met PostNL geleverd worden, dinsdagmorgen bericht van PostNL dat het een dag later zou zijn.

Gisteren geleverd, doen ze daarnet de doos open en zit er een flesje shampoo in de doos in plaats van de gsm, gsm waarschijnlijk gestolen dus:sop:

Gelukkig betaalden ze met hun kredietkaart waar een verzekering voor dit soort zaken op zit, maar hopelijk reageert Telenet een beetje deftig.
Iets zeer gelijkaardigs is net in het nieuws gekomen:

Kinepolis... Een dikke maand geleden 5 vouchers gekocht via benefitsatwork om de neefjes mee te nemen naar een film. Door omstandigheden niet kunnen gaan en speciaal alsnog op voorhand naar Kinepolis Hasselt gereden om te annuleren en mijn vouchers laten heractiveren.

Kerel ter plaatse kon het niet doen, belt zijn overste die zegt mij te mailen wanneer het ok is. Diezelfde dag nog mail gehad dat alles ok is en men vouchers terug actief staan... Ik ga er van uit dat het wel ok zal zijn en een maand later werken mijn codes op geen enkele film. :sop: Hun contactformulier & telefoonnummer zitten toch netjes verstopt op hun website.

Ergens zijn die vouchers toch een merde... Je kan ze niet gebruiken voor premieres of "speciale voorstellingen" en als ge met kameraden afspreekt die onverwachts moeten cancellen dan kunt ge enkel annuleren door fysiek naar de cinema te gaan en hopen dat iemand in de back-end ze echt heractiveert. We zeggen het allemaal al jaren dat cinema's zo duur geworden zijn, dus een paar euro per persoon besparen is geen overbodige luxe, maar Kinepolis doet er schijnbaar alles aan om uw ervaring zo shitty mogelijk te maken.

cringe... zeker dat met die staf en die verwijzing naar Antwerpen - de explosiehoofdstad van het land :p.

Kleine ergernis: Waarom moeten dingen tegenwoordig "uitgesproken worden" in plaats van gewoon te "zeggen". Therapeuten- en zelfhulpboektaaltje dat ons taalgebruik binnensluipt.
anderzijds geeft uitgesproken worden een andere gewicht aan het onderwerp dan zeggen.

Ik snap de ergernis wel ze, heb zo juist een email ontvangen van een advocaat die ik 4 keer heb moeten lezen om dan deze op te bellen om te vragen wat er nu eigenlijk gevraagd wordt. En dat was ook met 2 woorden gezegd.

Echter als je alles in eenvoudige taal gaat omzetten, ga je aan taalverarming doen. Terwijl het juist nodig om over een uitgebreide woordenschat te bezitten.

Terwijl het juist nodig om over een uitgebreide woordenschat te bezitten.

Zoek de fout. :oi22:

Ik ben het trouwens volledig eens met je stelling.
Het probleem lijkt mij dat men te vaak een korte en duidelijke boodschap begraaft onder een berg nutteloze toevoegingen.

Het eindscriptie probleem: hoe zeg ik X door zo veel mogelijk woorden te gebruiken in deze zin?

Zoek de fout. :oi22:

Ik ben het trouwens volledig eens met je stelling.
Het probleem lijkt mij dat men te vaak een korte en duidelijke boodschap begraaft onder een berg nutteloze toevoegingen.

Het eindscriptie probleem: hoe zeg ik X door zo veel mogelijk woorden te gebruiken in deze zin?
Vanuit een hulpverleners standpunt is juist om uw boodschap duidelijk en kort te houden, zodat iedereen het kan verstaan. Een budgetmeter is duidelijker voor iedereen dan een pre-paid meter. Een wederverhuringsvergoeding is moeilijker te begrijpen dan een boete.

Echter bij pscycho-sociale hulpverlening is het juist belangrijk om nuance in taal te kunnen leggen om uw gevoel/bedoeling duidelijk te maken. We kunnen nog gemakkelijk de 4 hoofdemoties benoemen Boos, verdriet, angst en blij, maar dit is eigenlijk niet voldoende om het juiste gevoel te kunnen benadrukken. Hoe taalrijker je hierin bent, hoe beter je je kan gevoel onder woorden kan brengen.

Mijn broer kocht zondag een iPhone 16 Pro via Telenet webshop wegens hun klantenkorting.

Pakje zou dinsdag met PostNL geleverd worden, dinsdagmorgen bericht van PostNL dat het een dag later zou zijn.

Gisteren geleverd, doen ze daarnet de doos open en zit er een flesje shampoo in de doos in plaats van de gsm, gsm waarschijnlijk gestolen dus:sop:

Gelukkig betaalden ze met hun kredietkaart waar een verzekering voor dit soort zaken op zit, maar hopelijk reageert Telenet een beetje deftig.
Hoe bewijs je achteraf dat er shampoo in de doos stak of gestoken is (door een dief)?

Een afbeelding of filmke van de doos met shampoo is namelijk geen sluitend bewijs hé.
Je kan dat als kwaadwillende klant heel gemakkelijk 'faken'.

----

Echter volgens mij ligt de bewijslast bij de verkoper? Amazon (bijvoorbeeld) werkt met een code voor heel dure pakjes.

Dwz je krijgt je pakje geleverd maar de koper met dan een unieke code aan de postbode geven.
Je kan en mag dan als koper eerst de inhoud controleren voor je die code doorgeeft.

Géén code = De postbode kan de aflevering onmogelijk afvinken en zonder dat bewijs is de postdienst verantwoordelijk.
Dat maakt diefstal dus praktisch onmogelijk als je als klant niet naïef bent en de inhoud eerst controleert.

Laatst bewerkt:
Als klant heb je in theorie redelijk veel rechten maar in praktijk kan je alleen uw rechten deftig aanspreken als de business onterecht nog denkt geld (of iets) te moeten verkrijgen van jou. Of wanneer het gaat over enorme bedragen ..

Want hoe je het ook draait en keert: Als de business u uitlacht in uw gezicht en ondanks dat je in uw recht bent ze non stop hun middelvinger opsteken dan moet je finaal naar de rechtbank. Als dat dan voor max 50€ is of iets in die range, ga je dan dit zover doordrijven? Neen hé. OK ze zijn u dan wel kwijt als klant but malen ze daar dan echt wel om?

(Je kan ook altijd abonnementsgeld betalen bij oa testaankoop en dit via hun regelen bijvoorbeeld, maar zonder instantie die u verdedigt ben je als klant ****, swoit je begrijpt wel wat ik bedoel)

Laatst bewerkt:
Als klant heb je in theorie redelijk veel rechten maar in praktijk kan je alleen uw rechten deftig aanspreken als de business onterecht nog denkt geld (of iets) te moeten verkrijgen van jou. Of wanneer het gaat over enorme bedragen ..

Want hoe je het ook draait en keert: Als de business u uitlacht in uw gezicht en ondanks dat je in uw recht bent ze non stop hun middelvinger opsteken dan moet je finaal naar de rechtbank. Als dat dan voor max 50€ is of iets in die range, ga je dan dit zover doordrijven? Neen hé. OK ze zijn u dan wel kwijt als klant but malen ze daar dan echt wel om?

(Je kan ook altijd abonnementsgeld betalen bij oa testaankoop en dit via hun regelen bijvoorbeeld, maar zonder instantie die u verdedigt ben je als klant ****, swoit je begrijpt wel wat ik bedoel)
Mijn gevoel is vooral dat bepaalde businessen, wetgeving, regels en rechten eerder zien als een kostenpost en ze altijd een kosten/baten analyse doen ipv een regelgeving volgen.

Als het om 50 EUR gaat bij 1 individu, gaan ze gewoon beredeneerd gokken dat men niet hiervoor naar de rechtbank gaat en men hierdoor x kosten kan uitsparen. De kostprijs van degene die wel naar de rechtbank zou gaan is nog altijd minder dan iedereen zijn recht automatisch geven, dus wordt dit niet gedaan. Gaat iedereen voor 50 EUR naar de rechtbank zal de business wel draaien en naar de goedkoopste oplossing zoeken.

Kinepolis... Een dikke maand geleden 5 vouchers gekocht via benefitsatwork om de neefjes mee te nemen naar een film. Door omstandigheden niet kunnen gaan en speciaal alsnog op voorhand naar Kinepolis Hasselt gereden om te annuleren en mijn vouchers laten heractiveren.

Kerel ter plaatse kon het niet doen, belt zijn overste die zegt mij te mailen wanneer het ok is. Diezelfde dag nog mail gehad dat alles ok is en men vouchers terug actief staan... Ik ga er van uit dat het wel ok zal zijn en een maand later werken mijn codes op geen enkele film. :sop: Hun contactformulier & telefoonnummer zitten toch netjes verstopt op hun website.

Ergens zijn die vouchers toch een merde... Je kan ze niet gebruiken voor premieres of "speciale voorstellingen" en als ge met kameraden afspreekt die onverwachts moeten cancellen dan kunt ge enkel annuleren door fysiek naar de cinema te gaan en hopen dat iemand in de back-end ze echt heractiveert. We zeggen het allemaal al jaren dat cinema's zo duur geworden zijn, dus een paar euro per persoon besparen is geen overbodige luxe, maar Kinepolis doet er schijnbaar alles aan om uw ervaring zo shitty mogelijk te maken.

Daarom dat ik héél dankbaar ben in de buurt van een paar goede alternatieven te wonen: Pathé in Genk (eventueel Maasmechelen) of desnoods (ondanks duurder parkeren) de grens over naar Maastricht. Kinépolis verpest gewoon het cinémalandschap in Vlaanderen, met hun exorbitante tarieven voor de film zelf, tot zelfs nog geld uit u persen om naar het toilet te mogen gaan.

Wel, ik heb binnen 3 uur reactie gekregen op hun webformulier, dat is al iets... zij zeggen dat de codes wel werken.. als het probleem aanhoudt mag ik me terug wenden tot de kassa bij Kinepolis.

Na milde frustratie toch besloten om mijn oorspronlijke vouchers na te kijken...- elke dag geldigma/do tickets - enkel geldig van maandag t/m donderdag1:angry::angry: Ok, toegegeven... Het staan in de voorwaarden onder de barcode, maar ik kan me moeilijk herinneren dat dit altijd zo geweest is?

Daarom dat ik héél dankbaar ben in de buurt van een paar goede alternatieven te wonen: Pathé in Genk (eventueel Maasmechelen) of desnoods (ondanks duurder parkeren) de grens over naar Maastricht. Kinépolis verpest gewoon het cinémalandschap in Vlaanderen, met hun exorbitante tarieven voor de film zelf, tot zelfs nog geld uit u persen om naar het toilet te mogen gaan.
Meestal ga ik liever naar Pathé in Genk ja. Goedkoper en even ver rijden mij als Kinepolis Hasselt. Hun schermen zijn soms wel... bedenkelijk. Ik weet nog dat ik de Spy Family film ging kijken en zou zweren dat de helderheid gehalveerd was tegenover een normale voorstelling. :p

Dan heb ik goed nieuws voor u. Tegenwoordig mag je gratis pipi en kaka doen in de Kinepolis. Een zakje M&M's kost dan weer wel 10 €.

Ik sponsor Kinépolis zo weinig mogelijk, in de hoop dat ze niet het volledige filmlandschap in dit land kunnen monopoliseren met hun woekerprijzen en slechte service. Laatste film die ik er gezien heb is intussen al bijna 2 jaar geleden. Intussen het afgelopen jaar toch al ruim 10 keer naar Pathé geweest, schappelijke prijzen (al geldt ook daar inflatie natuurlijk) en gezelliger plekjes om iets te eten/drinken in de buurt imho.
De "Italiaan" aan Kinépolis Hasselt is ook zwaar overroepen, zeker prijs/kwaliteit.

Iets zeer gelijkaardigs is net in het nieuws gekomen:

Ik had daar al eens over gelezen, maar dit is nu eigenlijk de eerste keer in jaren online aankopen dat er iets misloopt.
Het zet je wel eens aan het denken om dure dingen eventueel fysiek af te halen.

Hoe bewijs je achteraf dat er shampoo in de doos stak of gestoken is (door een dief)?

Een afbeelding of filmke van de doos met shampoo is namelijk geen sluitend bewijs hé.
Je kan dat als kwaadwillende klant heel gemakkelijk 'faken'.

----

Echter volgens mij ligt de bewijslast bij de verkoper? Amazon (bijvoorbeeld) werkt met een code voor heel dure pakjes.

Dwz je krijgt je pakje geleverd maar de koper met dan een unieke code aan de postbode geven.
Je kan en mag dan als koper eerst de inhoud controleren voor je die code doorgeeft.

Géén code = De postbode kan de aflevering onmogelijk afvinken en zonder dat bewijs is de postdienst verantwoordelijk.
Dat maakt diefstal dus praktisch onmogelijk als je als klant niet naïef bent en de inhoud eerst controleert.
Idd, daar dacht ik ook aan, een foto van doos + inhoud is inderdaad niet sluitend daarvoor.
Ik heb wel gelezen in dergelijke gevallen dat de verkoper verantwoordelijk is tot je het product in handen hebt.
In feite moet je de doos al openen terwijl de bezorger erbij staat maar dat kan niet altijd.

De reputatie van Telenet dezer dagen indachtig had ik al schrik, het eerste telefonisch contact verliep wel redelijk positief.
In de mail van Telenet waarin stond dat het toestel geleverd werd stond ook het imei-nummer dus men heeft het doorgegeven en zal het onderzoeken.
Er volgt ofwel een nieuw toestel ofwel een terugbetaling, het kan wel een goeie week duren vooraleer we er iets van horen.

Enkel jammer dat in hun bevestiging van het telefonisch contact (met het dossiernummer) niet bij staat waarover het gaat, kwestie van bewijsstukken te verzamelen.

Laatst bewerkt:
Douanekosten verkregen voor een verzending ter waarde van 20€ van een vriend. (dat aangevinkt is als geschenk)
35€ aub. Excuseer? :unsure: Een geschenk onder 45€ is toch gratis?

En de douane heeft het dan ook nog eens een maand laten liggen op hun dienst.

Het erge is dat vrienden meestal liegen over de waarde maar in dit geval klopt de waarde weldegelijk. :tongue:
Dus whatever bedrag de douane heeft ingeschat klopt niet eens met de praktijk.

Ik zal dan maar een herziening aanvragen zeker?

Douanekosten verkregen voor een verzending ter waarde van 20€ van een vriend. (dat aangevinkt is als geschenk)
35€ aub. Excuseer? :unsure: Een geschenk onder 45€ is toch gratis?

En de douane heeft het dan ook nog eens een maand laten liggen op hun dienst.

Het erge is dat vrienden meestal liegen over de waarde maar in dit geval klopt de waarde weldegelijk. :tongue:
Dus whatever bedrag de douane heeft ingeschat klopt niet eens met de praktijk.

Ik zal dan maar een herziening aanvragen zeker?

Kan zijn dat omwille van de aard van het pakje, de inhoud het niet aanvaard wordt als zijnde geschenk? Het is uiteraard niet zo dat alle zendingen waarbij er geschenk staat aangevinkt dat ook zijn.

Of je pakje bevat zaken die niet onder de vrijstelling vallen (alcohol, tabak, parfum)?

Maar als dat niet van toepassing is, kan je inderdaad die kosten betwisten. Als het de waarde is die in twijfel wordt getrokken ga je deze wel moeten bewijzen.

Kan zijn dat omwille van de aard van het pakje, de inhoud het niet aanvaard wordt als zijnde geschenk? Het is uiteraard niet zo dat alle zendingen waarbij er geschenk staat aangevinkt dat ook zijn.

Of je pakje bevat zaken die niet onder de vrijstelling vallen (alcohol, tabak, parfum)?

Maar als dat niet van toepassing is, kan je inderdaad die kosten betwisten. Als het de waarde is die in twijfel wordt getrokken ga je deze wel moeten bewijzen.
Ik heb het nagekeken en alles voldoet aan de voorwaarden.

Ik weet de reden niet waarom het niet aanvaard is als geschenk. Dat staat er niet. Er staat alleen maar een berekening betreffende douanekosten en Btw en that is it. Dus ik vermoed dat de betwisting wel aanvaard zal worden.

Grote bedrijven die een mail sturen met een factuur, maar die is enkel beschikbaar in hun eigen klantenzone
Ik begrijp niet hoe dat legaal kan zijn. Stuur me gewoon die factuur in bijlage

Vorige week zitten twijfelen over aankoop nieuwe gsm. Uiteindelijk toch niet gedaan, 'want nog goed genoeg'. Deze avond slipt die uit m'n handen, scherm gebarsten...

Terug
Bovenaan