Jeugddelinquentie en jongerengeweld

Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar dit heeft me een beetje getriggered. Ik ken voldoende mensen die in de sociale sector werken, en ik kan u verzekeren dat ze niet genoeg middelen hebben / krijgen en er wordt gewoonweg jaarlijks keer op keer hierop bespaard.
Dat is idd wat iedereen hier beklaagt, de systemen die zouden moeten reageren wanneer het begint mis te lopen hebben allemaal de middelen niet...
Is geen blaam voor zij die in die systemen werken, maar voor de beleidsmakers die er niet voor zorgen dat er genoeg middelen zijn...

Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar dit heeft me een beetje getriggered. Ik ken voldoende mensen die in de sociale sector werken, en ik kan u verzekeren dat ze niet genoeg middelen hebben / krijgen en er wordt gewoonweg jaarlijks keer op keer hierop bespaard.
Deze ochtend op Radio 1 werd dat ook nog eens aangehaald. Het gaat om meer dan de thuis situatie en er zijn initiatieven die daar iets doen.
De vrouw werkt voor Geweldloos Verzet en die hebben onlangs hun subsidies ook zien wegvallen.

Overigens is dat wel een lijn ons beleid: te weinig inzetten op preventie, op alle domeinen. Ik denk dan bv ook aan gezondheid.
Maar bon, da's een andere discussie.

Het is, naar mijn mening, ook gewoon zo een kluwen dat ik eigenlijk niet goed weet hoe men hier concreet iets aan zou kunnen beginnen veranderen.
  • Er is de factor sociale media
    • Die zorgt ervoor dat jongeren elkaar 24/7 kunnen aanjagen, treiteren, en ophitsen
    • Daar zijn kanalen en heeler "algoritme putten" waar geweld en "de alfa zijn" verheerlijkt wordt, en waar men tegen elkaar opgaat met het posten van brutale filmpjes
    • Het heeft ook algemeen gezien geen goede invloed op de gemoedstoestand van jongeren
  • Er is de factor ouders
    • "Goed" (wat is dat) ouderschap is absoluut geen garantie op het voortbrengen van een heel braaf kind, maar we moeten ook eerlijk durven zijn en durven benoemen dat de ouders bij veel van die verhalen over jongeren die iets zwaar mispeuteren (zie ook nieuwsjaarsrellen etc.) niet echt in beeld zijn
  • Er is de factor omgeving
    • Opgroeien in een omgeving waarin je eigenlijk al op voorhand verloren bent of als verloren wordt aanzien, heeft enorm negatieve effecten op de ontwikkeling van een kind. Zet de gemiddelde BG'er in zulk een omgeving en de kans is groot dat die ook wel wat op zijn of haar kerfstok heeft staan tegen dat ze 18 jaar worden.
  • Er is de factor justitie
    • Minderjarig of niet: ik vind dat justitie veel te zwak optreedt in het algemeen. Jongeren die elkaar lam slaan, jongeren die met vuurpijlen naar de politie schieten, ... Veelal is het gevolg niet meer dan "een tik op de vingers". Of een boete voor de ouders, die dan toch niet betaald wordt.
  • Er is de factor "wij vs zij"
    • Hangt wat samen met omgeving, maar veel van die daders komen uit wijken of buurten die eigenlijk quasi in isolatie leven. Vaak speelt daar ook een migratie-achtergrond, en doen de ouders bijzonder weinig moeite om zich te integreren. Dat zet zich dan voort in die kinderen, die zich automatisch "anders" zullen voelen en niks te verliezen hebben, want ze krijgen toch (al dan niet enkel in hun optiek) een pak minder kansen dan anderen.
  • Er is de factor drugs
    • Braaf gaan studeren (wat niet altijd een evidentie is; kijk maar naar Basisschool Balder) en dan later een job gaan doen zoals alle anderen, of op straat rondhangen en af en toe eens een zakje drugs verkopen om dan een som geld te krijgen wat voor een minderjarige gelijkaardig is aan de lotto winnen. De keuze is vaak snel gemaakt, en eens je in dat milieu zit zijn andere misdaden niet ver af.
Ik kan nog blijven en blijven gaan. En hoewel sommige van de opgenoemde factoren misschien minder invloed hebben/hadden op dit huidige verhaal van die jongere die in brand is gestoken, is het wel gewoon zo dat er niet 1 pasklare oplossing is voor dit probleem.

Ik snap in de verste verte niet, hoe je zo'n lijst zelfs maar kan schrijven en 2 belangrijke olifanten in de kamer op z'n zachts gezegd slechts onrechtstreeks aanhalen, of gewoon zelfs negeren.

Er is de factor biologie, er is een reden waarom het véél vaker jongens dan meisjes zijn.
Er is de factor cultuur, die maakt dat hetgeen we nu zien in onze "grootstad" Brussel van een andere grootorde is dan in andere steden, het hangt weliswaar deels samen met 'migratie-achtergrond', maar niet elke migranten-gemeenschap is even goed geïntegreerd, en daar is een andere factor die daar een belangrijke rol speelt.

Ik snap in de verste verte niet, hoe je zo'n lijst zelfs maar kan schrijven en 2 belangrijke olifanten in de kamer op z'n zachts gezegd slechts onrechtstreeks aanhalen, of gewoon zelfs negeren.

Er is de factor biologie, er is een reden waarom het véél vaker jongens dan meisjes zijn.
Er is de factor cultuur, die maakt dat hetgeen we nu zien in onze "grootstad" Brussel van een andere grootorde is dan in andere steden, het hangt weliswaar deels samen met 'migratie-achtergrond', maar niet elke migranten-gemeenschap is even goed geïntegreerd, en daar is een andere factor die daar een belangrijke rol speelt.
Waarom moet het toch altijd zo aanvallend bij jou? Een discussie kan verhit raken, maar jij komt hier binnengevallen en begint mij al onmiddellijk terecht te wijzen als ware ik een leerling of werknemer die het verpest heeft. Eet eens wat minder zure druiven, mijn beste. Echt fijn is het niet om jouw berichten te lezen op dit forum hoor. Constant ook dat toontje alsof jij alle wijsheid in pacht hebt en alle andere onnozelaars wel eens even de les zal komen spellen. Het nodigt niet echt uit tot een constructief debat. Maar goed:

Dat het vaker jongens dan meisjes zijn, weet toch iedereen? Gewelddelicten etc. worden nu eenmaal vaker gepleegd door mannen dan door vrouwen, dat is algemeen zo. Doet maar weinig ter zake vind ik?

Ik vind dat ik de factor cultuur voldoende aanhaal in mijn "wij vs zij" puntje. Ik weet al waar je op doelt natuurlijk, dat de islam de baarlijke duivel is, maar daar ga ik niet in mee. De extreme en oerconservatieve opvatting van de islam is problemtisch, uiteraard. Maar ik ken meer dan genoeg aanhangers van de islam die perfect functioneren in onze maatschappij. Voorts: ik benoem toch dat die ouders niet genoeg moeite doen om zich te integreren? Ik benoem toch dat er een probleem is op dat vlak? Ik plak er geen ene religie aan vast, nee, maar moet dat dan?

Haal die jongeren uit die situatie (waarmee ik bedoel dat ze in een "stedelijk eiland" wonen waar het straatleven en drugs etc. de norm zijn, met allemaal ouders die geen moeite doen om zich te integreren, met allemaal andere kinderen met dezelfde achtergrond, ...) en drop die in een normale "Vlaamse wijk" van in het begin van hun leven en je zal al een pak minder extremisme zien.

4% tot 7.6% van de Belgische bevolking is -volgens Wikipedia- aanhanger van de islam. Er zijn dus honderdduizenden aanhangers van de islam. Zie jij honderdduizenden problematische mensen? Neen toch? Pas op: volledig akkoord dat dat extremisme er uit moet. Men moet strenger optreden tegen haatspraak vanwege predikanten etc.

En het moet ook durven gezegd worden dat men buitensporig veel jongeren met migratie-achtergrond ziet bij nieuwsfeiten als deze. Maar als de godsdienst zelf een gigantisch probleem zou zijn, dan zouden we nog veel meer issues zien. Het feit dat de problemen zich vaak rond dezelfde wijken en buurten situeert, toont voor mij toch aan dat omgeving etc. ook van heel groot belang zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom moet het toch altijd zo aanvallend bij jou? Een discussie kan verhit raken, maar jij komt hier binnengevallen en begint mij al onmiddellijk terecht te wijzen als ware ik een leerling of werknemer die het verpest heeft. Eet eens wat minder zure druiven, mijn beste. Echt fijn is het niet om jouw berichten te lezen op dit forum hoor. Constant ook dat toontje alsof jij alle wijsheid in pacht hebt en alle andere onnozelaars wel eens even de les zal komen spellen. Het nodigt niet echt uit tot een constructief debat. Maar goed:

Ik zou zeggen: pot versus ketel, maar in jouw geval is het toch eerder de balk in je eigen oog zoeken, vooraleer je de splinter zoekt in dat van een ander. Je start een stevige lijst, die dan schijnbaar exhaustief moet lijken (hoe verschilt dat van doen alsof je alle wijsheid in pacht hebt), maar die evenzeer sterk ideologisch gekleurd is net door het weglaten van immens belangrijke factoren.

Dat het vaker jongens dan meisjes zijn, weet toch iedereen? Gewelddelicten etc. worden nu eenmaal vaker gepleegd door mannen dan door vrouwen, dat is algemeen zo. Doet maar weinig ter zake vind ik?

Is dat werkelijk zoveel evidenter dat het géén punt verdient in jouw opsomming van wat ik evenzeer kan bestempelen als de ene na de andere deur om in te trappen?

Ik vind dat ik de factor cultuur voldoende aanhaal in mijn "wij vs zij" puntje. Ik weet al waar je op doelt natuurlijk, dat de islam de baarlijke duivel is, maar daar ga ik niet in mee. De extreme en oerconservatieve opvatting van de islam is problemtisch, uiteraard. Maar ik ken meer dan genoeg aanhangers van de islam die perfect functioneren in onze maatschappij. Voorts: ik benoem toch dat die ouders niet genoeg moeite doen om zich te integreren? Ik benoem toch dat er een probleem is op dat vlak? Ik plak er geen ene religie aan vast, nee, maar moet dat dan?

Het verdient absoluut een apart punt omdat je net in wat jij een "stedelijk eiland" noemt, Koranscholen hebt die buiten de reguliere schooluren "waarden en normen" aanbrengen, die ingaan tegen degenen waarop onze samenleving gebaseerd zou moeten zijn. Waardoor de prinsjes uit die lessen vervolgens ook minder goed functioneren in het reguliere onderwijs, waar ze niet onwaarschijnlijk veel vrouwelijke leerkrachten gaan hebben, waar ze vervolgens toch niet naar moeten luisteren, want, tja, het is een vrouw?
Dus ja, die factor is extra relevant want bij andere migratie-golven uit het verleden, andere migrantengemeenschappen speelt die niet.

Als je die factor weglaat, kan je evengoed bijvoorbeeld zwijgen over drugs. Ik ken ook "drugsgebruikers" die vrij goed functioneren in onze maatschappij, dat is allemaal goed en wel, net tot het misloopt natuurlijk...

Haal die jongeren uit die situatie (waarmee ik bedoel dat ze in een "stedelijk eiland" wonen waar het straatleven en drugs etc. de norm zijn, met allemaal ouders die geen moeite doen om zich te integreren, met allemaal andere kinderen met dezelfde achtergrond, ...) en drop die in een normale "Vlaamse wijk" van in het begin van hun leven en je zal al een pak minder extremisme zien.

Dat mag je zeggen/denken. Ik denk evenzeer dat wanneer je de factor religie kan elimineren of op z'n minst afzwakken, dat je evenzeer een significant resultaat zal bereiken, en dat die factor religieus extremisme onlosmakelijk verbonden is met onvoldoende integratie, en de reden waarom we heden ten dage zo goed quasi géén problemen hebben met mensen wiens (over)grootouders evenzeer naar hier gemigreerd zijn, bv. Italianen & Grieken (om te werken in de mijnen).

Je start een stevige lijst, die dan schijnbaar exhaustief moet lijken (hoe verschilt dat van doen alsof je alle wijsheid in pacht hebt), maar die evenzeer sterk ideologisch gekleurd is net door het weglaten van immens belangrijke factoren.
Maar ik zeg letterlijk dit in mijn post:
Ik kan nog blijven en blijven gaan.

Dus neen, die lijst moet niet exhaustief lijken. Dat verzin je er zelf bij. Ik zeg letterlijk nog dat die niet exhaustief is. Dat die factoren die ik niet oplijst (of ja: ik lijst ze wel op, maar de taal is niet hard genoeg voor jou) "immens belangrijk zijn" is ook maar gewoon jouw mening natuurlijk. Dat is geen objectieve waarheid. En opnieuw: nergens heb ik geclaimd dat ik wel eens even letterlijk alle factoren zou gaan opnoemen.

En dat bedoel ik maar net met jouw toontje. Oei, mijn lijst bevat niet genoeg harde taal jegens de islam (terwijl ik wel integratieproblematiek etc. aankaart) dus het is ideologisch gekleurd en ik laat bewust zaken weg. En maar aanvallend blijven doen.

Dat je me beschuldigt van "ideologisch gekleurd" te zijn vind ik ook nogal straf, aangezien ik nieuw ben op dit forum en jij mij van haar noch pluim kent. Ter info: ik ben tegen alle vormen van religie. Ik ben ook geen fan van ons recente migratiebeleid en dat heeft invloed gehad op mijn stem (niet voor extreem-rechts) bij de recentste verkiezingen. Dus laat jouw holle beschuldigingen over een ideologische bril maar achterwege.

Dus omdat ik naar jouw mening niet hard genoeg van leer trek tegen islam/migratie/jongens (?) is het al genoeg om met het been vooruit in de discussie te vliegen en mij te komen beschuldigen van vanalles en nog wat, terwijl je niet eens mijn post fatsoenlijk kan lezen (mijn "exhaustief lijstje") en werkelijk geen enkel idee hebt in welk "kamp" ik zit. Sorry, maar voor dit soort moddergevecht pas ik vriendelijk. Het niet eens zijn met mij mag altijd, en discussie kan leerrijk zijn, maar niet op deze manier hoor.

Dan probeer je wat nuance te brengen EN erken je de migratieproblematiek en de weigering om te integreren, maar omdat je niet hard genoeg van leer trekt krijg je allerhande verwijten naar je kop geslingerd over ideologie en dat je bewust dingen weglaat etc. Heel constructief. Zo gaan we het debat echt op een serene en leerrijke manier kunnen voeren.

Prettige dag nog.

Laatst bewerkt door een moderator:
4% tot 7.6% van de Belgische bevolking is -volgens Wikipedia- aanhanger van de islam. Er zijn dus honderdduizenden aanhangers van de islam. Zie jij honderdduizenden problematische mensen? Neen toch? Pas op: volledig akkoord dat dat extremisme er uit moet. Men moet strenger optreden tegen haatspraak vanwege predikanten etc.

En het moet ook durven gezegd worden dat men buitensporig veel jongeren met migratie-achtergrond ziet bij nieuwsfeiten als deze. Maar als de godsdienst zelf een gigantisch probleem zou zijn, dan zouden we nog veel meer issues zien. Het feit dat de problemen zich vaak rond dezelfde wijken en buurten situeert, toont voor mij toch aan dat omgeving etc. ook van heel groot belang zijn.

Zo werkt het (statistisch) niet.

Net zoals het merendeel van gewelddelicten door mannen gepleegd wordt niet hoeft te betekenen dat daarom alle mannen problematisch zijn, moet het ook niet betekenen dat alle aanhangers van een bepaalde ideologie met een aantal zéér problematische gedachten en extremistische aanhangers, even problematisch moeten zijn, maar de verhoudingen kunnen wél anders liggen en dat doen ze in mijn ervaring wél degelijk.

Maar ik zeg letterlijk dit in mijn post...

En ik schreef letterlijk "schijnbaar exhaustief", als je aan een opsomming van oorzaken begint, zet je logischerwijs de belangrijkste voorop, of laat je op z'n minst significante factoren niet weg onder de noemer "ik kan nog blijven en blijven gaan.", terwijl een lange lijst op z'n minst de illusie van enige volledigheid wekt.

No worries, ik heb ook géén interesse in een moddergevecht, maar vooraleer je spreekt over "met het been vooruit", herlees jouw vorige bericht maar eens: ik reageerde inhoudelijk, jouw eerste paragraaf is niets anders dan op de man spelen.

No worries, ik heb ook géén interesse in een moddergevecht, maar vooraleer je spreekt over "met het been vooruit", herlees jouw vorige bericht maar eens: ik reageerde inhoudelijk, jouw eerste paragraaf is niets anders dan op de man spelen.
Je reageerde helemaal niet inhoudelijk. Je toon is aanvallend, belerend, en met het been vooruit. Nu beschuldig je me ook van ideologisch te posten en zaken met opzet weg te laten, maar jij hebt geen enkel idee waar ik ideologisch sta. Maar goed, om deze discussie helemaal stop te zetten zal ik nog repliceren waarom ik het wel degelijk aanvallend vond:

Dat kan toch op duizend-en-een andere manieren gezegd worden? Zeker als je nog maar net in een discussie binnenkomt en de dingen dus nog absoluut niet "verhit" zijn geworden (dat kan altijd gebeuren na verloop van tijd)? "Ik snap het in de verste verten niet," en dan nog een onder-water beschuldiging dat ik die 2 "olifanten" bewust negeer. Dat besef je toch, dat dat aanvallend overkomt? Je kan dat op zo veel verschillende manieren overbrengen:

Ik vind het wat vreemd hoe je zo'n lange lijst maakt terwijl je twee zaken die ik persoonlijk ook belangrijk vind weglaat, dus ik repliceer even.
Ik vind dat je te weinig focust op de factor godsdienst, en je zegt er ook niet bij dat het vooral jongens zijn die die daden plegen.
Ik vind veel van de dingen die je aanhaalt eigenlijk "randfactoren" want hoe ik het zie is de factor islam en het geslacht van veel groter belang.

Ik heb gewoon in mijn korte tijd op het forum al gemerkt dat jij heel hard de neiging hebt om neerbuigend/arrogant te doen als je post over dingen die je na aan het hart liggen. Kan iedereen wel eens voorhebben, maar ik vind dat je het wel mag weten. Je moet daar voor mijn part niets mee doen, maar ik vind gewoon dat het een civiele discussie in de weg staat. En dat zeg ik als iemand die denk ik ideologisch meer aan jouw kant sta in deze discussie (echter niet aan een extreme kant) dan aan de kant waaraan je schijnbaar denkt/dacht dat ik sta.

Maar goed: ik ben naar dit forum gekomen om discussies te kunnen hebben als volwassenen. Beschuldigd worden van door mijn ideologie zaken te verzwijgen etc. hoort daar niet bij, dus voor mij stopt het hier. Ik gaf maar antwoord omdat ik wilde duiden waarom ik zo reageerde.

Je reageerde helemaal niet inhoudelijk. Je toon is aanvallend, belerend, en met het been vooruit. Nu beschuldig je me ook van ideologisch te posten en zaken met opzet weg te laten, maar jij hebt geen enkel idee waar ik ideologisch sta. Maar goed, om deze discussie helemaal stop te zetten zal ik nog repliceren waarom ik het wel degelijk aanvallend vond:

Dat kan toch op duizend-en-een andere manieren gezegd worden? Zeker als je nog maar net in een discussie binnenkomt en de dingen dus nog absoluut niet "verhit" zijn geworden (dat kan altijd gebeuren na verloop van tijd)? "Ik snap het in de verste verten niet," en dan nog een onder-water beschuldiging dat ik die 2 "olifanten" bewust negeer. Dat besef je toch, dat dat aanvallend overkomt? Je kan dat op zo veel verschillende manieren overbrengen:

Ik heb gewoon in mijn korte tijd op het forum al gemerkt dat jij heel hard de neiging hebt om neerbuigend/arrogant te doen als je post over dingen die je na aan het hart liggen. Kan iedereen wel eens voorhebben, maar ik vind dat je het wel mag weten. Je moet daar voor mijn part niets mee doen, maar ik vind gewoon dat het een civiele discussie in de weg staat. En dat zeg ik als iemand die denk ik ideologisch meer aan jouw kant sta in deze discussie (echter niet aan een extreme kant) dan aan de kant waaraan je schijnbaar denkt/dacht dat ik sta.

Maar goed: ik ben naar dit forum gekomen om discussies te kunnen hebben als volwassenen. Beschuldigd worden van door mijn ideologie zaken te verzwijgen etc. hoort daar niet bij, dus voor mij stopt het hier. Ik gaf maar antwoord omdat ik wilde duiden waarom ik zo reageerde.

Opnieuw, zoek de balk in je eigen oog, voor je de splinter in dat van een ander zoekt. Tel de verhouding inhoud versus op de man spelen eerst maar eens in je eigen post.

Jij interpreteert mijn post als aanvallend omdat ik schrijf dat ik inderdaad niet inzie hoe je zo'n lijst kan maken tenzij je bewust bepaalde zaken minimaliseert of weglaat, wat je wat mij betreft ook effectief doet. Dat jij een aantal varianten daarop kan schrijven die minder gebruik maken van beeldspraak of hyberbolen, so be it, maar ik heb het daarbij wel niet gehad over jou als persoon (genre: arrogant, neerbuigend, etc.). Het spijt me niet dat ik je geen thee en koekjes kan serveren bij het lezen van een post die je niet bevalt, dat maakt die mening echter niet minder 'civiel'.

Als het een geruststelling is: ik heb nog nooit in mijn leven "extreem" gestemd, maar heb afdoende ervaring met de Brusselse situatie, op meerdere vlakken, dat ik zeker en vast begrip heb voor de noodkreet uit bijvoorbeeld Halle. Ik ben blij dat ik 's avonds na een kantoordag naar huis kan keren eerlijk gezegd, zelfs al is dat een eindje met de trein. En dat is jammer, want dat gevoel had ik toen ik in Antwerpen studeerde en later werkte, eigenlijk niet of toch véél minder.

Opnieuw, zoek de balk in je eigen oog, voor je de splinter in dat van een ander zoekt. Tel de verhouding inhoud versus op de man spelen eerst maar eens in je eigen post.
Het gaat niet enkel over deze posts, het is een algemene opmerking over de manier waarop jij post. Door terug te lezen in enkele andere threads ben ik ook niet de enige die zo denkt over jouw stijl van posten. Je kan dat belachelijk maken door over koekjes en thee te praten, maar ik heb dat gevoel bij andere posters nog niet gehad.

Maar goed, je spreekt telkens maar over splinters en balken: wel dan, mijn excuses voor de manier waarop ik aanvankelijk reageerde. Ik had dat beschaafder kunnen overbrengen.

Maar het verandert nog altijd niets aan het feit dat ik vind dat je onnodig aanvallend begon aan je post. En dat je mij dan beschuldigt dat ik vanwege ideologie bepaalde zaken die zogezegd (jouw mening; GEEN objectief vaststaand feit) enorm belangrijk zijn bewust zou weglaten. En dat ik dus met een bepaalde agenda zou posten. Je moet het maar doen, zo van leer trekken tegen iemand's "ideologie" terwijl je 0,0 referentie hebt over wat die nu precies is, gewoon omdat die persoon 1 bericht heeft gepost wat je niet aanstaat. En dat je dan zaken claimt die niet waar zijn: dat ik een exhaustief lijstje zou gepost hebben. Je probeert dat dan goed te praten door daar wat rond te gaan praten, maar feit is dat ik zeer duidelijk heb gezegd dat mijn lijstje niet exhaustief is, en dat je me daar op probeerde te "pakken".

Dus afsluitend: mijn excuses. Maar als je dan toch over splinters en balken blijft prate, dan zou ik toch zelf eens een pincet bovenhalen. We kunnen er allemaal enkel beter van worden. En nog belangrijke nuance: ik val jou niet als mens aan. Ik ken jou niet. De manier waarop je post aankaarten is helemaal niet hetzelfde als iets over jou als persoon zeggen.

Als ge de volgende keer z'n lijstje gewoon beleefd aanvult met
"leuke lijst, maar volgens mij zijn biologie & cultuur ook belangrijke factoren"
ipv
"Ik snap in de verste verte niet, hoe je zo'n lijst zelfs maar kan schrijven en 2 belangrijke olifanten in de kamer op z'n zachts gezegd slechts onrechtstreeks aanhalen, of gewoon zelfs negeren."

Dan zou al dat gezever en verwijten heen en weer niet nodig geweest zijn.

Ge kunt het niet eens zijn met fbouck, maar ge kunt dat op een respectvolle manier aanhalen, ipv wat ge nu gedaan hebt, en dan verontwaardigd doen als ge er op aangesproken wordt.... 't was volgens mij ook een onnodige vijandige manier om de discussie binnen te treden, ge had dat perfect op een beschaafde manier kunnen doen.
En als gij dat een gewone manier van interactie vindt.... dan gaat ge nog vaak tegenwind krijgen, en weinig respect, omdat ge nu eenmaal het respect terugkrijgt dat ge ook aan anderen toont.

Als ge de volgende keer z'n lijstje gewoon beleefd aanvult met
"leuke lijst, maar volgens mij zijn biologie & cultuur ook belangrijke factoren"
ipv
"Ik snap in de verste verte niet, hoe je zo'n lijst zelfs maar kan schrijven en 2 belangrijke olifanten in de kamer op z'n zachts gezegd slechts onrechtstreeks aanhalen, of gewoon zelfs negeren."

Dan zou al dat gezever en verwijten heen en weer niet nodig geweest zijn.

Ge kunt het niet eens zijn met fbouck, maar ge kunt dat op een respectvolle manier aanhalen, ipv wat ge nu gedaan hebt, en dan verontwaardigd doen als ge er op aangesproken wordt.... 't was volgens mij ook een onnodige vijandige manier om de discussie binnen te treden, ge had dat perfect op een beschaafde manier kunnen doen.
En als gij dat een gewone manier van interactie vindt.... dan gaat ge nog vaak tegenwind krijgen, en weinig respect, omdat ge nu eenmaal het respect terugkrijgt dat ge ook aan anderen toont.

Ik vind persoonlijk "leuke lijst" ook eerder ironisch/aanvallend klinken, terwijl 'olifant in de kamer' een gekende metafoor is om een probleem dat gekend is, desondanks te negeren, en dat was/is hier uitermate van toepassing. Als metaforen al onrespectvol zijn... merk op hoe ik geen pejoratieve termen zoals arrogant, etc. heb gebruikt, terwijl ze mij wel degelijk bij het lezen van zijn posts in mijn hoofd zaten.

Inhoudelijk heb ik al afdoende gereageerd denk ik, jeugdeliquentie is zonder twijfel een multifactorieel, maar als je een uitgebreide lijst van oorzaken gaat maken en een 'prinselijke' opvoeding van jongens niet meeneemt in dit verhaal, mis je één van dé belangrijkste oorzaken en zal je het probleem nooit effectief kunnen bestrijden.

Ik vind persoonlijk "leuke lijst" ook eerder ironisch/aanvallend klinken, terwijl 'olifant in de kamer' een gekende metafoor is om een probleem dat gekend is, desondanks te negeren, en dat was/is hier uitermate van toepassing. Als metaforen al onrespectvol zijn... merk op hoe ik geen pejoratieve termen zoals arrogant, etc. heb gebruikt, terwijl ze mij wel degelijk bij het lezen van zijn posts in mijn hoofd zaten.
Kijk, al wat wij kunnen doen is u zeggen hoe uw communicatie overkomt.

Als ge dat niet wilt accepteren dat uw communicatie zo overkomt, you do you, maar dan gaat ge nog vaak dit soort situaties tegenkomen. En als ge echt denkt dat "de olifant in de kamer" het probleem is en niet "Ik snap in de verste verte niet, hoe je zo'n lijst zelfs maar kan schrijven".....
Gewoon daarmee binnenvallen toont veel agressie en weinig respect.

Zelfs als ge uw "olifant in de kamer" metafoor wilt gebruiken, kunt ge nog altijd respectvol afkomen met "het verbaast me dat ik in uw lijst biologie & cultuur niet (echt) tegenkom, die imo echt wel de olifant in de kamer zijn....".

Maar zo nodeloos agressief beginnen met "Ik snap in de verste verte niet, hoe je zo'n lijst zelfs maar kan schrijven"... ja, dan verzuurt ge de dialoog al nog voor hij begonnen is.

Richtlijn
Mag ik vragen om het vooral constructief en respectvol te houden.
Het opsplitsen van posts waarop je reageert kan soms helpen, maar kan de discussie ook fragmenteren of onnodig verharden. Daarmee dwalen we al snel af van de inhoud, en die is uiteindelijk het belangrijkste.

Het topic is interessant genoeg dus laten we dat door de manier van discussiëren ook zo houden. :)

Terug
Bovenaan