Jeugddelinquentie en jongerengeweld

Wat krijgen die jongeren ook allemaal te zien op televisie en streamingdiensten? Drughandel en het bijhorende geweld worden verheerlijkt in reeksen zoals Mocro Maffia, drillrap is alomtegenwoordig, cokegebruik is gemeengoed geworden als je de media moet geloven.

Van 14-jarigen kan ik het nog aannemen dat je dat zegt, dat zijn immers inderdaad kinderen met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar waarom Reuzegom hierbij betrekken? Die waren toch allemaal meerderjarig? En ja, er gaat geen knopje om in je brein op het moment dat je van 17 naar 18 gaat, maar dat ging over studenten die al enkele jaren hogere studies deden, niet om kerels die maar net 18 waren. Dan is je brein toch al behoorlijk volgroeid.
Klopt niet hé, het gemiddeld brein is pas volledig ontwikkeld rond de 25ste verjaardag (en ook daar zit nog marge op naar boven). Zie ook bijvoorbeeld risicogedrag in het verkeer bij jongvolwassenen.

Bv hier in m'n appartementsgebouw, zaten we met basically een huisjesmelker. Begonnen met airbnb, en alles maar verder afgegleden naar whatever hem het meest op kon brengen in dat klein appartement. Hij had continu ruzie met de rest van't gebouw, maar dat lag aan ons, hij was in z'n recht. Het gebouw heeft hem een keer een rechtzaak aangedaan omdat in de statuten staat dat het gebouw enkel voor residentieel gebruik is, maar de rechter vond dat bv tijdens de gentse feesten 20 dronken studenten huisvesten in een 2 slaapkamer appartement onder "residentieel gebruik valt". Is daarna naar pure huisjesmelkerij gegaan waar uiteindelijk de buurtagent 30+ mensen ingeschreven heeft (in nog altijd een 2 slaapkamer appartement), uiteraard allemaal sociaal zeer zwakke mensen, ....
En uiteindelijk is er toch een dienst die dat wel serieus neemt dat op't spoor gekomen, is het appartement verzegeld, zit die mens in de problemen. En voor die mens is dat echt een donderslag bij heldere hemel hé, die was rotstvast overtuigd dat dat allemaal kon (waarom zou ge niet? de rechter geeft u gelijk, de buurtagent schrijft iedereen vrolijk in, enkel die rot medebewonders doen altijd moeilijk en vinden dat "niet normaal").
Straatnaam begint met "Ver..."?

Die mannen weten toch goed genoeg dat die geen enkele straf gaan krijgen buiten n verblijfje in everberg of t rustige en groene Mol voor n paar maand..

Die mannen weten toch goed genoeg dat die geen enkele straf gaan krijgen buiten n verblijfje in everberg of t rustige en groene Mol voor n paar maand..
Het punt is dat er voor zo'n mensen een heel proces, met de ouders erbij moet opstarten, en ogenblikkelijk. Nu is't idd korte momentjes, weer eens voor de rechter, ff braaf lachen, ff naar everberg of een preek krijgen, of whatever, en niet veel later is't weer vergeten en kijkt er niemand meer naar om.... Dat is hopeloos, de rechtbanken zijn zwaar onderbemand, die faciliteiten als everberg hebben ook nul capaciteit, en zelfs als beiden perfect zouden werken, er moet iets in't dagelijks leven veranderen voor die mensen. En met ze af en toe eens op te sluiten of een preek te geven, of naar de volgende school afschepen gebeurt dat niet...

Klopt niet hé, het gemiddeld brein is pas volledig ontwikkeld rond de 25ste verjaardag (en ook daar zit nog marge op naar boven). Zie ook bijvoorbeeld risicogedrag in het verkeer bij jongvolwassenen.
Vandaar dat ik zeg "behoorlijk volgroeid" en niet "volledig volgroeid". We gaan nu toch geen kerels van 22 en 23 jaar in hetzelfde groepje steken als veertienjarigen qua mentale ontwikkeling zeker? Die eersten mogen rijden, drinken, vastgoed kopen, alleen wonen, ... Die tweeden zijn kinderen.

Dat hun brein wetenschappelijk gezien nog niet volledig ontwikkeld zou kunnen zijn, dat klopt, maar de thread gaat hier over jeugddelinquentie. Die van Reuzengom zitten in een volledig andere leeftijdscategorie en eentje die mijns inziens weinig met de thread te maken heeft.

Ik ga er ook totaal niet mee akkoord dat Reuzegom niet rationeel zou kunnen denken. Van mensen van +20 wordt dat toch wel (terecht) verwacht, dat ze dat wel kunnen. Vandaar dat ik repliceerde.

Ik denk dat als een minderjarige met molotovs een andere in brand steekt we het stadium van "waar zijn de ouders" wel al ettelijke jaren gepasseerd zijn.
Er zijn ook perfect functionerende middenklassegezinnen waar een van de kinderen een gevaarlijke crimineel wordt, ik kan me niet inbeelden dat die kansen beter worden als je opgroeit in een of andere achterstandswijk omringd door andere straatcriminelen.

Ik wil die ouders hier geen hand boven het hoofd houden, de kans is er zeker dat die hun kind maar lieten doen en nooit een strobreed in de weg hebben gelegd, maar ouders zijn ook niet de enige factor. Infeite zou je heel dat gezin intensief moeten kunnen begeleiden en liefst van al uit hun omgeving wegtrekken, wat natuurlijk niet realistisch is.

Laatst bewerkt:
Het gaat er dan ook niet om dat die ouders nu niet genoeg in beeld zijn, maar dat ook dat al jaren geleden begonnen is.

De plaat van niet genoeg kansen blijven draaien legt voor mij persoonlijk de verantwoordelijkheid iets te ver buiten het individu en het gezin. En het is sowieso een en-en verhaal, het zijn niet alleen de ouders of het is niet alleen de omgeving waarin ze opgroeien... Maar groepen middenklassejongeren amok maken op grote schaal, bendes vormen etc...ik moet het nog zien gebeuren. Er is toch wel een verschil tussen een crimineel voortbrengen hier en daar of bendevorming in de jeugd als normale standaard hebben.

Het gaat er dan ook niet om dat die ouders nu niet genoeg in beeld zijn, maar dat ook dat al jaren geleden begonnen is.

De plaat van niet genoeg kansen blijven draaien legt voor mij persoonlijk de verantwoordelijkheid iets te ver buiten het individu en het gezin. En het is sowieso een en-en verhaal, het zijn niet alleen de ouders of het is niet alleen de omgeving waarin ze opgroeien... Maar groepen middenklassejongeren amok maken op grote schaal, bendes vormen etc...ik moet het nog zien gebeuren. Er is toch wel een verschil tussen een crimineel voortbrengen hier en daar of bendevorming in de jeugd als normale standaard hebben.
Mijn enige punt was eigenlijk dat het perfect mogelijk is dat die ouders alles "ok" deden en dit toch het resultaat is. Het individu blijft de hoofdverantwoordelijke, maar we kunnen ook niet doen alsof de omgeving geen rol speelt.

Er zullen zeker ouders zijn die alles "goed" doen en toch hiermee geconfronteerd worden. Maar met de noodkreten die vanuit de moslimgemeenschap zelf kwamen naar hun medemoslimouders toe (ik heb dat de vorige jaren nooit zo uitdrukkelijk gelezen op de social media platformen als toen bij de jaarwisseling) is het voor mij toch alleszins zichtbaarder geworden dat "ze" zelf erkennen dat een groot probleem bij die ouders zit. Er heerst een enorme passiviteit en achteloosheid, te weinig positieve rolmodellen, ... Dat is niet wat ik zeg, voor de duidelijkheid, dat is wat zij zelf zeggen.

Hadden we 20jaar geleden in de Westhoek. "Middenklasse" zou ik die niet noemen en de meerderheid van die bendes waren wel +18 (maar er zaten daar ook 16jarigen in naar horen zeggen) Je vindt er nog sporen van online (https://www.nieuwsblad.be/regio/wes...oker-vechtpartij-blijven-in-cel/54412318.html)

Waren toen ook random episodes van geweld. (Mensen willekeurig in elkaar slaan op straat,...). Het "flashpoint" was uiteindelijk dat er iemand met een koevoet een schedelbreuk werd toegedaan.

Het is altijd hetzelfde, paar psychopaten die "leider" zijn met veel loopjongens errond die bij de bende wil horen.

Wat krijgen die jongeren ook allemaal te zien op televisie en streamingdiensten? Drughandel en het bijhorende geweld worden verheerlijkt in reeksen zoals Mocro Maffia, drillrap is alomtegenwoordig, cokegebruik is gemeengoed geworden als je de media moet geloven.

Ik denk niet dat die op netflix zitten :p. Die krijgen dat binnen van de bende via welk sociaal mediakanaal men gebruikt.

Van 14-jarigen kan ik het nog aannemen dat je dat zegt, dat zijn immers inderdaad kinderen met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar waarom Reuzegom hierbij betrekken? Die waren toch allemaal meerderjarig? En ja, er gaat geen knopje om in je brein op het moment dat je van 17 naar 18 gaat, maar dat ging over studenten die al enkele jaren hogere studies deden, niet om kerels die maar net 18 waren. Dan is je brein toch al behoorlijk volgroeid.

Het is hetzelfde prinicpe: Willen erbij horen bij de kliek en hierdoor totaal overboord gaan in bepaalde acties.

Maar daar zeg je het toch? Klopt helemaal: Groepen middenklassers amok zien maken en bendes vormen, dat gebeurt niet. Het is (kans)armoede en socio-economische status dat de grootste factor is in zulke dingen. Het ene is net de bevestiging van het andere. Dat hoeft ook geen 'plaat' te zijn van niet genoeg kansen, dat is gewoon eigen aan de onderste trapjes van een socio-economische ladder.

En je houdt jezelf en je gezin zo op die onderste trapjes...
Dat de sociale klasse waarin je wordt geboren een gigantische invloed heeft op die waarin je sterft is nu ook geen nieuws hé. Zelfs in ons land, waar de herverdeling/sociale mobiliteit wel goed zit.

Uiteindelijk is je achtergrond meer dan kansen krijgen, het is ook gevormd worden tot iemand die kansen wil/kan benutten.

Dit alles natuurlijk meer als kanttekening, jaren voor er iemand in brand wordt gestoken, want nu lijkt er me wel nood aan repressie.

Ik denk dat we het op zich eens zijn. Ik kan dat ook allemaal wel zien in de bredere context, maar je blijft wel verantwoordelijk voor je eigen (boosaardig) gedrag. En dat mag niet getolereerd worden.
Er zijn eveneens mensen in die laag van de maatschappij die zich wel daaruit loswerken en iets van hun leven maken.

Het is, naar mijn mening, ook gewoon zo een kluwen dat ik eigenlijk niet goed weet hoe men hier concreet iets aan zou kunnen beginnen veranderen.
  • Er is de factor sociale media
    • Die zorgt ervoor dat jongeren elkaar 24/7 kunnen aanjagen, treiteren, en ophitsen
    • Daar zijn kanalen en heeler "algoritme putten" waar geweld en "de alfa zijn" verheerlijkt wordt, en waar men tegen elkaar opgaat met het posten van brutale filmpjes
    • Het heeft ook algemeen gezien geen goede invloed op de gemoedstoestand van jongeren
  • Er is de factor ouders
    • "Goed" (wat is dat) ouderschap is absoluut geen garantie op het voortbrengen van een heel braaf kind, maar we moeten ook eerlijk durven zijn en durven benoemen dat de ouders bij veel van die verhalen over jongeren die iets zwaar mispeuteren (zie ook nieuwsjaarsrellen etc.) niet echt in beeld zijn
  • Er is de factor omgeving
    • Opgroeien in een omgeving waarin je eigenlijk al op voorhand verloren bent of als verloren wordt aanzien, heeft enorm negatieve effecten op de ontwikkeling van een kind. Zet de gemiddelde BG'er in zulk een omgeving en de kans is groot dat die ook wel wat op zijn of haar kerfstok heeft staan tegen dat ze 18 jaar worden.
  • Er is de factor justitie
    • Minderjarig of niet: ik vind dat justitie veel te zwak optreedt in het algemeen. Jongeren die elkaar lam slaan, jongeren die met vuurpijlen naar de politie schieten, ... Veelal is het gevolg niet meer dan "een tik op de vingers". Of een boete voor de ouders, die dan toch niet betaald wordt.
  • Er is de factor "wij vs zij"
    • Hangt wat samen met omgeving, maar veel van die daders komen uit wijken of buurten die eigenlijk quasi in isolatie leven. Vaak speelt daar ook een migratie-achtergrond, en doen de ouders bijzonder weinig moeite om zich te integreren. Dat zet zich dan voort in die kinderen, die zich automatisch "anders" zullen voelen en niks te verliezen hebben, want ze krijgen toch (al dan niet enkel in hun optiek) een pak minder kansen dan anderen.
  • Er is de factor drugs
    • Braaf gaan studeren (wat niet altijd een evidentie is; kijk maar naar Basisschool Balder) en dan later een job gaan doen zoals alle anderen, of op straat rondhangen en af en toe eens een zakje drugs verkopen om dan een som geld te krijgen wat voor een minderjarige gelijkaardig is aan de lotto winnen. De keuze is vaak snel gemaakt, en eens je in dat milieu zit zijn andere misdaden niet ver af.
Ik kan nog blijven en blijven gaan. En hoewel sommige van de opgenoemde factoren misschien minder invloed hebben/hadden op dit huidige verhaal van die jongere die in brand is gestoken, is het wel gewoon zo dat er niet 1 pasklare oplossing is voor dit probleem.

Mja dieje kerel wat ze in de fik hebben gestoken was 15 en n schoolverlater, die vervolgens heel de dag op straat hangt..

Verschrikkelijk wat ze dieje kerel hebben aangedaan eh, maar t zal gene brave schoonzoon zijn geweest die elke dag mooi voor t donker thuis is.

Aan wie ligt t ? De ouders? De maatschappij?

ne brave schoonzoon op 15 jaar heb ik nog nooit geweten :p

Het is ook gewoon complex: er is geen magische formule om dit tegen te gaan. Ge hebt gewoon te veel variabelen die goed moeten zitten.
- genen: ge hebt kinderen die vanaf hun kind zijn al 'evil' zijn. Iedereen krijgt al bepaalde karaktertrekken mee vanaf de geboorte.
- de begeleiding thuis en de warmte van het nest
- de vrienden die ze onderweg ontmoeten
- de omgeving/klasse waarin ze opgroeien.
- de cultuur waarin ze opgroeien
- ...

geen een van bovenstaande is een garantie dat het ofwel misgaat of goedgaat. Persoonlijk denk ik dat de vrienden die je maakt wel een van de grotere bepalers is of iemand verder afglijdt of juist niet. Maar de mensen waartoe ge u aangetrokken voelt, worden ook weer mee bepaald door uw karakter... dus het is volgens mij gewoon extreem complex. Ongetwijfeld gaat hoe meer je van bovenstaande als negatieve start hebt het zwaarder maken om toch een goed persoon te worden/blijven, maar het is geen harde wet dat het zo gaat zijn. En ook omgekeerd: je hebt genoeg mensen die geluk hadden bij het begin en bijna een picture perfect omgeving hebben en toch een slecht karakter ontwikkelen.

... Infeite zou je heel dat gezin intensief moeten kunnen begeleiden ...
Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar dit heeft me een beetje getriggered. Ik ken voldoende mensen die in de sociale sector werken, en ik kan u verzekeren dat ze niet genoeg middelen hebben / krijgen en er wordt gewoonweg jaarlijks keer op keer hierop bespaard.

Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar dit heeft me een beetje getriggered. Ik ken voldoende mensen die in de sociale sector werken, en ik kan u verzekeren dat ze niet genoeg middelen hebben / krijgen en er wordt gewoonweg jaarlijks keer op keer hierop bespaard.
De budgettaire situatie is niet echt geweldig, zeker in Brussel (waar nog altijd geen regering is). Laat ons ook een kat een kat noemen: iedereen is er als de kippen bij om te roepen dat het een schande is en het vroeger allemaal beter was, maar geld steken in "preventie" in brede zin is niet zo populair. Geld steken in repressie eigenlijk ook niet. Liefst van al denken we er gewoon niet aan nadat we even onze verontwaardiging hebben uitgesproken.

Terug
Bovenaan