Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Klopt niet hé, het gemiddeld brein is pas volledig ontwikkeld rond de 25ste verjaardag (en ook daar zit nog marge op naar boven). Zie ook bijvoorbeeld risicogedrag in het verkeer bij jongvolwassenen.Van 14-jarigen kan ik het nog aannemen dat je dat zegt, dat zijn immers inderdaad kinderen met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar waarom Reuzegom hierbij betrekken? Die waren toch allemaal meerderjarig? En ja, er gaat geen knopje om in je brein op het moment dat je van 17 naar 18 gaat, maar dat ging over studenten die al enkele jaren hogere studies deden, niet om kerels die maar net 18 waren. Dan is je brein toch al behoorlijk volgroeid.
Straatnaam begint met "Ver..."?Bv hier in m'n appartementsgebouw, zaten we met basically een huisjesmelker. Begonnen met airbnb, en alles maar verder afgegleden naar whatever hem het meest op kon brengen in dat klein appartement. Hij had continu ruzie met de rest van't gebouw, maar dat lag aan ons, hij was in z'n recht. Het gebouw heeft hem een keer een rechtzaak aangedaan omdat in de statuten staat dat het gebouw enkel voor residentieel gebruik is, maar de rechter vond dat bv tijdens de gentse feesten 20 dronken studenten huisvesten in een 2 slaapkamer appartement onder "residentieel gebruik valt". Is daarna naar pure huisjesmelkerij gegaan waar uiteindelijk de buurtagent 30+ mensen ingeschreven heeft (in nog altijd een 2 slaapkamer appartement), uiteraard allemaal sociaal zeer zwakke mensen, ....
En uiteindelijk is er toch een dienst die dat wel serieus neemt dat op't spoor gekomen, is het appartement verzegeld, zit die mens in de problemen. En voor die mens is dat echt een donderslag bij heldere hemel hé, die was rotstvast overtuigd dat dat allemaal kon (waarom zou ge niet? de rechter geeft u gelijk, de buurtagent schrijft iedereen vrolijk in, enkel die rot medebewonders doen altijd moeilijk en vinden dat "niet normaal").
Het punt is dat er voor zo'n mensen een heel proces, met de ouders erbij moet opstarten, en ogenblikkelijk. Nu is't idd korte momentjes, weer eens voor de rechter, ff braaf lachen, ff naar everberg of een preek krijgen, of whatever, en niet veel later is't weer vergeten en kijkt er niemand meer naar om.... Dat is hopeloos, de rechtbanken zijn zwaar onderbemand, die faciliteiten als everberg hebben ook nul capaciteit, en zelfs als beiden perfect zouden werken, er moet iets in't dagelijks leven veranderen voor die mensen. En met ze af en toe eens op te sluiten of een preek te geven, of naar de volgende school afschepen gebeurt dat niet...Die mannen weten toch goed genoeg dat die geen enkele straf gaan krijgen buiten n verblijfje in everberg of t rustige en groene Mol voor n paar maand..
Vandaar dat ik zeg "behoorlijk volgroeid" en niet "volledig volgroeid". We gaan nu toch geen kerels van 22 en 23 jaar in hetzelfde groepje steken als veertienjarigen qua mentale ontwikkeling zeker? Die eersten mogen rijden, drinken, vastgoed kopen, alleen wonen, ... Die tweeden zijn kinderen.Klopt niet hé, het gemiddeld brein is pas volledig ontwikkeld rond de 25ste verjaardag (en ook daar zit nog marge op naar boven). Zie ook bijvoorbeeld risicogedrag in het verkeer bij jongvolwassenen.
Mijn enige punt was eigenlijk dat het perfect mogelijk is dat die ouders alles "ok" deden en dit toch het resultaat is. Het individu blijft de hoofdverantwoordelijke, maar we kunnen ook niet doen alsof de omgeving geen rol speelt.Het gaat er dan ook niet om dat die ouders nu niet genoeg in beeld zijn, maar dat ook dat al jaren geleden begonnen is.
De plaat van niet genoeg kansen blijven draaien legt voor mij persoonlijk de verantwoordelijkheid iets te ver buiten het individu en het gezin. En het is sowieso een en-en verhaal, het zijn niet alleen de ouders of het is niet alleen de omgeving waarin ze opgroeien... Maar groepen middenklassejongeren amok maken op grote schaal, bendes vormen etc...ik moet het nog zien gebeuren. Er is toch wel een verschil tussen een crimineel voortbrengen hier en daar of bendevorming in de jeugd als normale standaard hebben.
Het gaat er dan ook niet om dat die ouders nu niet genoeg in beeld zijn, maar dat ook dat al jaren geleden begonnen is.
De plaat van niet genoeg kansen blijven draaien legt voor mij persoonlijk de verantwoordelijkheid iets te ver buiten het individu en het gezin. En het is sowieso een en-en verhaal, het zijn niet alleen de ouders of het is niet alleen de omgeving waarin ze opgroeien... Maar groepen middenklassejongeren amok maken op grote schaal, bendes vormen etc...ik moet het nog zien gebeuren. Er is toch wel een verschil tussen een crimineel voortbrengen hier en daar of bendevorming in de jeugd als normale standaard hebben.
Wat krijgen die jongeren ook allemaal te zien op televisie en streamingdiensten? Drughandel en het bijhorende geweld worden verheerlijkt in reeksen zoals Mocro Maffia, drillrap is alomtegenwoordig, cokegebruik is gemeengoed geworden als je de media moet geloven.
. Die krijgen dat binnen van de bende via welk sociaal mediakanaal men gebruikt.Van 14-jarigen kan ik het nog aannemen dat je dat zegt, dat zijn immers inderdaad kinderen met hersenen die nog volop in ontwikkeling zijn, maar waarom Reuzegom hierbij betrekken? Die waren toch allemaal meerderjarig? En ja, er gaat geen knopje om in je brein op het moment dat je van 17 naar 18 gaat, maar dat ging over studenten die al enkele jaren hogere studies deden, niet om kerels die maar net 18 waren. Dan is je brein toch al behoorlijk volgroeid.
Maar daar zeg je het toch? Klopt helemaal: Groepen middenklassers amok zien maken en bendes vormen, dat gebeurt niet. Het is (kans)armoede en socio-economische status dat de grootste factor is in zulke dingen. Het ene is net de bevestiging van het andere. Dat hoeft ook geen 'plaat' te zijn van niet genoeg kansen, dat is gewoon eigen aan de onderste trapjes van een socio-economische ladder.Het gaat er dan ook niet om dat die ouders nu niet genoeg in beeld zijn, maar dat ook dat al jaren geleden begonnen is.
Dat de sociale klasse waarin je wordt geboren een gigantische invloed heeft op die waarin je sterft is nu ook geen nieuws hé. Zelfs in ons land, waar de herverdeling/sociale mobiliteit wel goed zit.En je houdt jezelf en je gezin zo op die onderste trapjes...

Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar dit heeft me een beetje getriggered. Ik ken voldoende mensen die in de sociale sector werken, en ik kan u verzekeren dat ze niet genoeg middelen hebben / krijgen en er wordt gewoonweg jaarlijks keer op keer hierop bespaard.... Infeite zou je heel dat gezin intensief moeten kunnen begeleiden ...
De budgettaire situatie is niet echt geweldig, zeker in Brussel (waar nog altijd geen regering is). Laat ons ook een kat een kat noemen: iedereen is er als de kippen bij om te roepen dat het een schande is en het vroeger allemaal beter was, maar geld steken in "preventie" in brede zin is niet zo populair. Geld steken in repressie eigenlijk ook niet. Liefst van al denken we er gewoon niet aan nadat we even onze verontwaardiging hebben uitgesproken.Ik kan helaas nog niet uitgebreid antwoorden, maar dit heeft me een beetje getriggered. Ik ken voldoende mensen die in de sociale sector werken, en ik kan u verzekeren dat ze niet genoeg middelen hebben / krijgen en er wordt gewoonweg jaarlijks keer op keer hierop bespaard.