Jobbonus voor lonen onder de 2500 euro bruto

Ik heb even die simulator geprobeerd. Als je op deeltijds klikt komt er dat je "mogelijk" toch recht hebt.
Ik vermoed dat ze dan bij iemand die part-time werkt, gaan kijken hoeveel die zou verdienen moest het een fulltime zijn. En dan de premie ook aanpassen aan het aantal gewerkte uren. Zou toch logisch zijn imo.

Bedrag​

Hoeveel uw jobbonus bedraagt, hangt af van uw gemiddeld maandelijks brutoloon. Hoe lager het loon, hoe hoger de premie. Als u bij meerdere werkgevers aan de slag bent, worden alle brutolonen opgeteld.
  • Uw gemiddeld loon is minder dan 1.800 euro bruto per maand
    Het bedrag van de jobbonus bedraagt per persoon maximaal 600 euro bij een voltijdse tewerkstelling.
  • Uw gemiddeld loon ligt tussen 1.800 euro en 2.500 euro bruto per maand
    Het bedrag van de jobbonus ligt tussen 0 en 600 euro en neemt af naargelang u meer verdient.
  • Uw gemiddeld loon is meer dan 2.500 euro bruto per maand
    U hebt geen recht op de jobbonus.

Dus,

winkelbediende met 2500€ bruto, verder geen voordelen -> Geen jobbonus
IT'er met 2400€ bruto (inc VAA bedrijfswagen), maar wel een tankkaart, verzekeringen, pensioenregeling, 13e maand, maaltijdchecques, IP-ruling, laptop, internet abo, ... -> Wel jobbonus ?

Dus,

IT'er met 2400€ bruto (inc VAA bedrijfswagen), maar wel een tankkaart, verzekeringen, pensioenregeling, 13e maand, maaltijdchecques, IP-ruling, laptop, internet abo, ... -> Wel jobbonus ?
YES!

Al is het excl VAA want ik neem aan dat het bruto loon is en niet bruto belastbaar?
Want niet iedereen betaald zelfde RSZ bijdrage ook bv.

YES!

Al is het excl VAA want ik neem aan dat het bruto loon is en niet bruto belastbaar?
Want niet iedereen betaald zelfde RSZ bijdrage ook bv.
Nog erger, met wachtdiensten, overuren en/of bruto dagvergoeidingen worden dus ook geen rekening gehouden

Great idea, bad execution.

Om meer mensen aan het werk te zetten moet het verschil in verloning tussen werken en niet werken voldoende groot zijn. Nu is voor lage lonen dat verschil veel te klein waardoor het vanuit strikt economisch standpunt zelfs beter lijkt om niet te gaan werken en voor een uitkering te kiezen. Immers het extra inkomen door te gaan werken verminderd met de kosten inherent aan de job (bvb. kinderopvang en vervoer) kunnen het verschil zodanig klein maken dat het de moeite niet is om elke dag 8 uur te werken.

Maar wat een bedenkelijke uitvoering...

- Die bedragen zijn, van zodra je richting de 2500 euro gaat, peanuts. 20 euro zou het dan zijn. Dat is toch lachen met de mensen. Hier manneke, 20 euro... merci om dit jaar te werken. Dat haalt niks uit. Of iemand nu op een jaar 20 euro meer of minder krijgt zal geen invloed hebben. Niet op de koopkracht, noch op de motivatie om te (blijven) werken. Die verdeling is toch bizar.

- Waarom geven ze dat niet automatisch? Naar je burgerprofiel surfen en daar dat ding gaan aanvragen is een overbodige actie die het hele ding omslachtig maakt.

- In de communicatie is er wat onduidelijkheid over de voorwaarden. Ik vermoed dat bedienden (met typisch een dertiende maand, enkel- en dubbel vakantiegeld) die rond de 2300 - 2499 maandloon schommelen hier niet voor in aanmerking komen. Ze kijken immers naar je gemiddeld bruto maandloon over een heel jaar. Volgens mij worden op zijn minst de 13e maand en het vakantiegeld daarbij gerekend. De IT'er uit het voorbeeld hierboven met een loon van 2400 bruto heeft een gemiddeld maandelijks brutoloon van 2.790 over een jaar gerekend (2400 x 13,95/12). Niet onlogisch maar ook nergens duidelijk vermeld (dus ben er niet zeker van).

Nog erger, met wachtdiensten, overuren en/of bruto dagvergoeidingen worden dus ook geen rekening gehouden
Volgens mij wel:

"gemiddeld bruto maandloon"

Dat is dus alles wat je op een jaar aan loon bij elkaar hebt verzameld gedeeld door 12.

volgens mij dus inclusief overuren, wachtdiensten, ... (voor zover die in het 'wit' zijn gebeurd uiteraard). Ook dertiende maand en vakantiegeld zullen erbij horen.

Dus,

Hoewel ik de ergernis daarrond snap, zou ik wel niet weten hoe ze het anders zouden moeten doen?

Volgens mij wel:

"gemiddeld bruto maandloon"

Dat is dus alles wat je op een jaar aan loon bij elkaar hebt verzameld gedeeld door 12.

volgens mij dus inclusief overuren, wachtdiensten, ... (voor zover die in het 'wit' zijn gebeurd uiteraard). Ook dertiende maand en vakantiegeld zullen erbij horen.
Niet helemaal juist precies
“Voor het toekennen van de jobbonus wordt een refertemaandloon berekend. Het principe is dat alle loonelementen worden meegeteld, tenzij ze expliciet worden uitgesloten”, klinkt het op beide kabinetten. Onder meer overuren in de horeca, een flexiloon, vertrekvakantiegeld, eindejaarspremies, bedrijfswagens en bijvoorbeeld maaltijdcheques worden niet meegeteld in de berekening van het brutoloon

Het wordt trouwens per kwartaal bekeken

Hoewel ik de ergernis daarrond snap, zou ik wel niet weten hoe ze het anders zouden moeten doen?
Gewoon alle voordelen/statuten/pensioenstelsels afschaffen, enkel brutoloon en belastingvoet - en dat alles in combinatie met een daling van de belastingvoeten.

Bijkomend voordeel: meteen +100.000 mensen die een andere, nuttige job kunnen uitvoeren

Dus,

Jup, welkom in België. Rotslecht idee, deze bonus.

De werklozen die kunnen werken verplichten te werken, ook al is het ene dag in de week, of het nu de berm kuisen of 1 of ander knelpuntberoep is, ge ziet maar dat ge op maandag om 8u u komt aanmelden voor ne dag uw geld te verdienen. Doet ge da niet graag, wel ge staat vrij om een andere job te zoeken.

Gewoon alle voordelen/statuten/pensioenstelsels afschaffen, enkel brutoloon en belastingvoet - en dat alles in combinatie met een daling van de belastingvoeten.

Bijkomend voordeel: meteen +100.000 mensen die een andere, nuttige job kunnen uitvoeren
En hoe ga je dat in 1 legislatuur er door krijgen? Dat is een werk van 10-tallen jaren, daar help je nu niemand mee.
De werklozen die kunnen werken verplichten te werken, ook al is het ene dag in de week, of het nu de berm kuisen of 1 of ander knelpuntberoep is, ge ziet maar dat ge op maandag om 8u u komt aanmelden voor ne dag uw geld te verdienen. Doet ge da niet graag, wel ge staat vrij om een andere job te zoeken.
uhu, realistisch enzo

Het is niet zo moeilijk hoor. Reken gewoon de effectieve waarde van die voordelen als loon voor dit soort zaken te bepalen.

Ah je hebt een auto van 30k euro, die gaan 3 jaar mee? Ok, dan 10k bij uw loon op jaar basis tellen. Zelfde voor de laptop, telefoon, maaltijdcheques, etc

Het is niet zo moeilijk hoor. Reken gewoon de effectieve waarde van die voordelen als loon voor dit soort zaken te bepalen.

Ah je hebt een auto van 30k euro, die gaan 3 jaar mee? Ok, dan 10k bij uw loon op jaar basis tellen. Zelfde voor de laptop, telefoon, maaltijdcheques, etc
Maar dat klopt niet, want die wagen gaat geen 3 jaar mee, die is na 3 jaar nog steeds een bepaald bedrag waard. Zolang jij als werknemer die auto niet cadeau krijgt, is het eigendom (en dus de aankoopprijs) van die auto geen deel van uw loon.
Idem voor laptops en telefoons.

Je moet ze niet verplichten te werken, gewoon stoppen met ze financieel te belonen omdat ze weigeren te werken, dat volstaat al ruim.

Maar dat klopt niet, want die wagen gaat geen 3 jaar mee, die is na 3 jaar nog steeds een bepaald bedrag waard. Zolang jij als werknemer die auto niet cadeau krijgt, is het eigendom (en dus de aankoopprijs) van die auto geen deel van uw loon.
Dat klopt als je zegt dat het klopt :p

Ik geef dat gewoon als voorbeeld omdat dat is hoe bedrijfswagens hier belast worden +/-

De redenering is gewoon je mag een ding van 30k voor 3 jaar gebruiken dus belasten we die 30k. Dat is even logisch of onlogisch als gelijk welke andere regeling.

Belgie is zo goed als het enigste land ter wereld met al die voordelen en @anders. komt hier beweren dat het onmogelijk zonder kan. Toch wel weer straf!

Hoe oplossen? Heel simpel: vanaf 1 januari 2025 is het gedaan met alle voordelen. En de belastingen worden tegelijkertijd fors verlaagd voor alle schalen. En het is dan aan iedere werkgever en werknemer om dan maar een nieuw pakket te onderhandelen tegen 2025. (kleine uitdovingsfase tot 2025 houdt steek ivm bedrijfswagens etc).

Kijk gewoon hoe het in andere landen wordt beheerd waar het wel werkt. In veel landen zijn al die "fringe benefits" gewoon zaken die je zelf kan kopen als privépersoon en geen cadeautjes die je werkgever voor je moet (of mag) maken.

Belgie is zo goed als het enigste land ter wereld met al die voordelen en @anders. komt hier beweren dat het onmogelijk zonder kan. Toch wel weer straf!

Hoe oplossen? Heel simpel: vanaf 1 januari 2025 is het gedaan met alle voordelen. En de belastingen worden tegelijkertijd fors verlaagd voor alle schalen. En het is dan aan iedere werkgever en werknemer om dan maar een nieuw pakket te onderhandelen tegen 2025. (kleine uitdovingsfase tot 2025 houdt steek ivm bedrijfswagens etc).
Herinner je u het "zware beroepen"-debat nog? Zo makkelijk is het dus om zoiets er door te krijgen... :)
Ze krijgen het nog niet voor elkaar om de schoolvakanties een week in te korten, en jij zou hier even letterlijk heel België hun loon gaan aanpassen?
Of ga je iedereen een éxacte compensatie van zijn voordelen geven? Want contractueel staat vast dat uw loon uit al die dingen bestaat he...

En we zijn niet het enige land met al die voordelen. We zijn het enige land met specifiek die voordelen, maar andere landen hebben gewoon andere extra-legale voordelen. En de reden dat je daar niet zomaar op 1-2-3 vanaf kan is omdat je er ooit mee begonnen bent.

Terug
Bovenaan