Jongeren maken joyride met ambulance in Antwerpen

Ik vind wel dat je beide moet doen eerlijk gezegd. Achtergrond maakt niet uit voor justitie. Van Brasschaat of Luchtbal? Je krijgt steevast een tweede kans. Maar straffen moeten passend zijn én uitgevoerd worden. Maar dat moet wel hand in hand gaan met preventie en begeleiding die dividenden zal opleveren in de toekomst. Je moet nu capaciteit scheppen om iedereen bij het nekvel te kunnen grijpen wanneer nodig, uit de maatschappij te halen wanneer gepast maar je moet hen ook gepast begeleiden natuurlijk.
Was meer een reply op de mensen die denken dat enkel straffen helpt. Ik ga verder helemaal akkoord dat we beide moeten doen.

Was meer een reply op de mensen die denken dat enkel straffen helpt. Ik ga verder helemaal akkoord dat we beide moeten doen.
Akkoord dat zuiver meer jaren celstraf smijten geen oplossing is.

Maar probleem op dat vlak : Justitie heeft een matig imago, maar een groot deel daarvan is omdat ze totaal niet voldoende budget krijgen. Dus er moet meer geld naar stromen, voor infrastructuur én mensen. Dat gaat natuurlijk wat extra belastingscentjes kosten. Die zijn er eigenlijk niet, want onze begroting is nu al heel lang niet meer op orde.

En dan heb je nu partijen die hun slechtste uitslag aller tijden hebben gehad en toch nog durven zaniken en blokkeren zodat we niet kunnen vooruit gaan op budgettair en politiek vlak. Terwijl we echt even de centjes op orde moeten krijgen zodat we die daarna correct kunnen uitgeven.

NVA is hier trouwens ook niet foutloos in hoor, Antwerpen draait nu 'goed' maar er werden ook duidelijk te veel subsidies in het duistere gesmeten enzovoort. Maar goed, het is wel financieel weer rond nu en dat is toch wel je absolute minimum die je moet nastreven eerst. Zeker na de sinterklaasperiode van VLD.

Daarom zouden alle uitkeringen maar een bepaalde maximum tijd mogen hebben. Gedaan met generaties met sociale woningen en uitkeringen. Sociale tarieven ook een Max tijd er op. Niet meer investeren in religieuze gebouwen.

Budget die vrijkomt in infrastructuur die helpt bij integratie. Meer geld steken in integratie bvb taallessen efficiënter. Meer geld in politie en gerechtelijke efficiëntie. Meer geld in onderwijs en opvang.

PS dit geldt voor alle Belgische citizens en dus niet alleen voor bepaalde mensen. En uiteraard zijn er mensen met bepaalde handicap / medische problemen die daar uiteraard uitzonderingen voor zijn

Vanwaar haal je 90%?
Het is moeilijk om een concreet cijfer te geven, net omdat het enorm politiek gevoelig ligt om hiernaar onderzoek te doen.

Beroepshalve kom ik in aanraking met justitie, en ik durf gokken dat zowat 98% van de veroordeelde criminelen van buitenlandse origine is (als in: ouders geboren buiten België). Zedenzaken zijn wel een uitzondering, daar zijn witte Belgen goed vertegenwoordigd.

Terug
Bovenaan