Ik ben niet de grootste fan van D'Haese, maar wat hij zegt, is toch waar? Het is effectief polariseren. Geen idee waarom je het tussen quotes zet. Het is ook behoorlijk ironisch dat het moet komen van de man die al 12 jaar aan het roer staat en absoluut niets aan het beleid heeft gedaan. Sterker nog, op het moment dat De Wever burgemeester werd, stopten belangrijke en zinvolle initiatieven zoals het straathoekwerk. NOG sterker is dat hij zelf aangeeft dat het om jongeren gaat die niet voldoende perspectief hebben.
Is dit kattenkwaad? Obviously not.
Is dit sociaal aanvaard? Natuurlijk niet.
Moeten ze gestraft worden? Absoluut.
Zijn de ouders verantwoordelijk? Tot op zekere hoogte wel, maar deze problematiek gaat veel verder dan alleen "opvoeding" of "ouders".
Het is allemaal fingerpointing, maar ondertussen wordt er niets gedaan om de jongeren* daadwerkelijk te helpen. Nadruk moet liggen op preventie, naar mijn mening, met sociale maatregelen. De NVA-way van hardere aanpak en strengere straffen werkt overduidelijk niet
*Met jongeren bedoel ik natuurlijk degenen die nog geen twintigers zijn en in een ongewenst milieu terechtkomen.
Het is gewoon waar, zeker in die wijk. En hij hangt er ook meteen aan vast dat het niet vanwege hun origine is maar dat ze door hun socio-economische achtergrond opgroeien zonder deftig perspectief en derhalve zich vaak overgeven aan zulk gedrag. Hij bedoelt dus dat wij als maatschappij nog tekortschieten voor die jongeren voorlopig. Daarna geeft hij al een voorstel om een manier te vinden om die subgroep te kunnen bereiken op een positieve manier.
Jos doet hier de meer populistische (en toondove) uitspraak door te focussen op één aspect waardoor al de rest wordt vergeten. Een methode van kop-in-het-zand-politiek die ons nog nooit wat heeft opgeleverd.
Want er is effectief een probleem met die jongeren. Als ik ga lopen en ik krijg bijdehandse opmerkingen, wanneer mijn vriendin op straat opmerkingen krijgt, wanneer mijn vriendin wordt lastiggevallen/half van de baan wordt gereden door een Golfje/Mercedes A met 4 jongeren in, wanneer de rust wordt verstoord op het openbaar vervoer, wanneer in de parken mensen worden lastig gevallen en bankjes worden ondergespuugd door zonnebloempitten, wanneer eigendommen worden gevandaliseerd enzovoort in het Antwerpse waar ik woon... Zijn dat steevast jongeren van buitenlandse origine als je ze moet stereotyperen. Ook wel tandloze oude zatte Belgen mbt opmerkingen naar mijn vriendin toe. Je kan dat niet aanpakken als je het niet mag zeggen.
En nogmaals : hun origine is louter een toevalligheid imo. Het is opgroeien in bepaalde buurten, het niet meekrijgen van bepaalde boodschappen, beginnen met een taalachterstand en dergelijke meer die hen gewoon vanaf hun geboorte op een zijspoor zet. En opgroeien in relatieve armoede, met een onbestaand of negatief beeld over de toekomst terwijl je anderen wél ziet opstijgen rondom je is nu eenmaal een zeer zware dobber. Ook al biedt België kansen, zij zien ze niet of worden er nooit van bewust gemaakt.
En die specifieke wijk wordt nu trouwens al jaren door de stad Antwerpen gespekt en opgewaardeerd en is inmiddels onder NVA 10x zo fijn geworden dan onder de voorgangers die het gewoon lieten rotten, want dat leverde hen natuurlijk stemmetjes op. Het is nu effectief een kwestie van die jongerente bereiken, activeren, bewust te maken van de kansen die ze kunnen grijpen etc etc etc. En vooral hen bij te brengen dat dit gedrag impact heeft op anderen en op hun eigen toekomst.
Het is dus slechts polariserend voor wie weigert in te zien waar het misloopt en voor mensen die liever blijven wenen over uitspraken (die feitelijk correct zijn) en de achterliggende problemen laten etteren tot het de spuigaten uitloopt. Ik stel voor dat de mensen die er over struikelen ten eerste eens de hele quote lezen, eens door de buurt wandelen, eventueel eens wat foto's van 10j terug er bij pakken en dan nog eens hun mond opendoen.
En die problemen nu aanpakken zou ook hard optreden met zich mogen meebrengen, daar heb ik geen probleem mee. Het ene sluit het andere niet uit. Je kan nu hard bestraffen én tegelijk de hand uitstrekken naar de probleemwijken. Taal stimuleren, voldoende infrastructuur verzorgen zodat men uitlaatkleppen heeft, sport en vertier toegankelijk maken voor iedereen, barrières verlagen en daarmee integratie stimuleren, paden naar succes zeer duidelijk maken enzovoort.