Jongeren maken joyride met ambulance in Antwerpen

De functie van straffen in een rechtstaat is niet alleen om de dader tot inkeer te brengen, er moet tevens een afschrikeffect zijn tegenover potentiële nieuwe daders, en botweg gesteld ook gewoonweg vergelding.
De schade hier had immens kunnen zijn indien (materiaal uit) de ambulance nodig was geweest bij de rest van die interventie.

De daders zullen in dit geval misschien beter beseffen wat ze gedaan hebben als ze eens gaan meelopen op spoed, maar de hulpverleners op spoed hebben wel wat beters te doen denk ik dan ook weer. Bovendien gaat zo'n werkstraf géén andere jongeren 2 keer doen nadenken vooraleer ze nog zo'n joyride gaan doen.

Graag een én én verhaal: een korte celstraf (24h à 48h zullen misschien zelfs volstaan) dat ze ééns proeven hoe gevangenis er vanbinnen uitziet, een rijverbod voor een jaar of twee als ze een rijbewijs hebben, een stevige geldboete (dit kan voor mijn part nog voorwaardelijk, om hun toekomst niet te zwaar te hypothekeren) én een werkstraf. Prioriteit voor het beschermen van brave burgers, en ook meer niet te veel medelijden met dit soort sujetten want zachte heelmeesters, stinkende wonden.

Het grote probleem is vooral ook, dat hoewel sommigen hier de onderzoeksrechter verdedigen, begrijpelijk, dat er een véél te lange tijd zit tussen misdaad en straf, waarbij het pedagogisch effect waar hier mee voor gepleit wordt, ook verloren gaat.

Ik moet zeggen dat ik nu ook weer niet zo crimineel vindt, het was gevaarlijk, roekeloos, onbezonnen en niet al te snugger. Maar dat is ook niet iets dat persé met de intentie tot schaden werd gedaan. En dat vind ik bij zo'n zaken altijd wel een belangrijke parameter. Dit zijn het soort zaken waar ze hopelijk later zelf mee zullen kunnen lachen, beseffend hoe dom ze waren en stilletjes hun handjes kussen dat er niets ernstigs gebeurd is, op dat vlak snap ik wel waarom je dit kattekwaad zou kunnen noemen. Niet zoals pakweg een gauwdief, die misschien een pak minder risico veroorzaakt maar wel veel duidelijker ander wil schaden voor zijn eigen profijt. Ik kan me goed voorstellen dat, hoewel duidelijk de meest mediagenieke, het bijlange niet de ergste misdaad was die avond in Antwerpen Luchtbal.

Wat niet wegneemt dat er niet zwaar ingegrepen mag worden, dit soort gedrag kan je niet tolereren, maar dit lijken me niet de soort mensen te zijn waarvan je bij hun daden moeilijk kan voorstellen dat het nog gaat goedkomen.
Ze hebben er natuurlijk niet bij stilgestaan maar wat als die persoon overleden zou zijn omdat de ambulanciers hem of haar niet tijdig naar het ziekenhuis konden vervoeren of materiaal misten die nodig waren om .. ? Is dat dan onvrijwillige doodslag? Eigenlijk wel he?

Alle die jongeren mogen toch tenminste bewust gemaakt worden wat de *worst case* gevolgen van hun acties waren. Zoiets is echt not done.

Dit lijkt me nu eens een geval waarin een taakstraf in de zorg meer uithaalt dan een zware straf. Al is het maar meelopen op spoed om te kijken wat er allemaal binnenkomt met de ambulance, ze moeten zelfs niet actief meewerken.
Neen, want ze hebben zonet bewezen dat ze ofwel te dom zijn ofwel te egoistisch om tot enig inzicht te komen. Een taakstraf in de zorg is mi puur tijdsverlies, hun aanwezigheid zou die zorgverleners enkel op de zenuwen werken.
Gewoon die gasten zwaar ambeteren zonder dat het de gemeenschap veel last bezorgt: korte procedure, zware boete, lang rijverbod en psycho testen voor ze het terugkrijgen enz…

Opnieuw, het is niet van de aard dat men dit kan tolereren. Of dat er geen gevolgen dienen te zijn. Maar vooral door de beperkte tijd acht ik het nog onder het principe "kattekwaad". Al weet ik natuurlijk ook niet ofdat dit kwam doordat men die wagen gedeactiveerd heeft na de melding (track and trace laat in sommige gevallen ook deactivatie toe )van de joyride waardoor die tot stilstand is gekomen tegen de borduur.
Voor mij weegt het tgv de beperkte duur ervan gewoonweg er nog niet tegen op.

Ofwel was kattekwaad gewoon een verkeerde term. Omdat het de terminologie van aanvaardbaar of tolereerbaar zou hebben.

Ik vraag me af of je nog altijd dezelfde mening zou hebben als jij of je familielid de patiënt bent.
Dat je ligt te creperen en dat men snel een pijnstiller uit de ambulance wilt halen, oeps lukt niet want de ambulance is spoorloos verdwenen.
Of je moet dringend ingeladen en naar het hospitaal gebracht worden maar dat lukt niet want de ambulance is weg.

Dit is geen kattenkwaad maar echt gedrag dat totaal niet te toleren is. Respectloos tot en met.
Een ambulance rijdt niet rond voor zijn plezier en als die ergens staat heeft dat een reden. Dat je niet het basis intellect en respect hebt omdat dat in te zien is ongelofelijk.

Laatst bewerkt:
Ze hebben er natuurlijk niet bij stilgestaan maar wat als die persoon overleden zou zijn omdat de ambulanciers hem of haar niet tijdig naar het ziekenhuis konden vervoeren of materiaal misten die nodig waren om .. ? Is dat dan onvrijwillige doodslag? Eigenlijk wel he?

Alle die jongeren mogen toch tenminste bewust gemaakt worden wat de *worst case* gevolgen van hun acties waren. Zoiets is echt not done.
Inderdaad, maar dat gebeurd wel meer bij jongeren, gevaarlijk en onbezonnen dat potentieel heel slecht kan aflopen. Kijk bijvoorbeeld naar andere zaken die jongeren doen zoals trainsurfing of drugs. meestal geen echt probleem maar er is een kleine maar reële kans op groot gevaar voor zichzelf en anderen. Als het verkeerd afloopt zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Het is inderdaad not done maar heb hier wel heel wat meer "sympathie" voor dan voor bijvoorbeeld een autodief.

Triestig, maar aan de andere kant klasseer ik dit nog onder kattenkwaad. Die sirene spreekt nu eenmaal tot de verbeelding.

Daarvoor moet je hen nu ook niet direct afbranden.
Met het feit daarnaast dat die zich ook nog vrijwillig heeft aangemeld.

We weten ook niet in welke mate de ouders al niet uit de slof zijn geschoten.

Al is 22 nu ook wel niet de 14 -16 die ik eerder zou verwacht hebben.
Een ambulance pikken vind ik al geen "kattekwaad" meer.
Serieuze boete geven zodat hij een tijdje bezig zal zijn om dat af te betalen.
En een strafblad imho, ernstige belemmering van essentiële stadsdiensten.

Nee, dit is niet "cool" of whatever. DIt is gewoon krapuul gedrag dat ze keihard moeten aanpakken, op zodanige wijze dat die persoon nooit meer zoiets doms doet voor de rest van z'n leven.

Keihard aanpakken die handel is mijn mening, maar als we allemaal eerlijk zijn dan weten we dat er niets gaat gebeuren want dan moet men dat krapuul dat op oudejaarsavond systematisch de hulpdiensten in de val lokt een aanvalt ook in de gevangenis steken en ik kan het aantal personen die effectief "gestraft" is de afgelopen jaren op één hand tellen.

Inderdaad, maar dat gebeurd wel meer bij jongeren, gevaarlijk en onbezonnen dat potentieel heel slecht kan aflopen. Kijk bijvoorbeeld naar andere zaken die jongeren doen zoals trainsurfing of drugs. meestal geen echt probleem maar er is een kleine maar reële kans op groot gevaar voor zichzelf en anderen. Als het verkeerd afloopt zijn de gevolgen vaak niet te overzien. Het is inderdaad not done maar heb hier wel heel wat meer "sympathie" voor dan voor bijvoorbeeld een autodief.
Allez man, in welke zin is met een ambulance in interventie wegrijden een 'kleine kans op groot gevaar'??
Zo'n interventies kunnen aankomen op minuten, dat kan je toch onmogelijk vergelijken met eens gaan trainsurfen of drugs pakken?
En ja ik zou zeer pissed zijn als m'n auto gestolen wordt maar ik verkies dat boven iemand die met de ambulance is gaan cruisen terwijl m'n moeder een dringende interventie nodig heeft die levensreddend kan zijn.

Ik geloof echt niet wat ik hier lees van sommigen.

Allez man, in welke zin is met een ambulance in interventie wegrijden een 'kleine kans op groot gevaar'??
Zo'n interventies kunnen aankomen op minuten, dat kan je toch onmogelijk vergelijken met eens gaan trainsurfen of drugs pakken?
En ja ik zou zeer pissed zijn als m'n auto gestolen wordt maar ik verkies dat boven iemand die met de ambulance is gaan cruisen terwijl m'n moeder een dringende interventie nodig heeft die levensreddend kan zijn.

Ik geloof echt niet wat ik hier lees van sommigen.
Mijn punt is dat de beweegredenen van de acties belangrijk zijn. Iemand die per ongeluk door het rood rijdt en iemand dat express doet veroorzaken evenveel risico maar dat per ongeluk door het rood rijden is een pak makkelijker om door te vingers te zien. Niet dat dat hier een goede vergelijking is want ze hebben wel degelijk met opzet gevaar gecreëerd, maar hun bedoeling was niet gevaar creëeren maar wat stoer doen (of dat veronderstel ik toch). Da's nog steeds compleet onverantwoord maar wel iets anders de intentie hebben om iemand iets aan te doen.

Mijn punt is dat de beweegredenen van de acties belangrijk zijn. Iemand die per ongeluk door het rood rijdt en iemand dat express doet veroorzaken evenveel risico maar dat per ongeluk door het rood rijden is een pak makkelijker om door te vingers te zien. Niet dat dat hier een goede vergelijking is want ze hebben wel degelijk met opzet gevaar gecreëerd, maar hun bedoeling was niet gevaar creëeren maar wat stoer doen (of dat veronderstel ik toch). Da's nog steeds compleet onverantwoord maar wel iets anders de intentie hebben om iemand iets aan te doen.
Dus de daders dachten dat die ambulance daar stond om pizza te bezorgen ofzo?
Twijfel over voorbedachtheid heeft ook zijn grenzen.

Bart De Wever doet forse uitspraken over “huftergedrag” joyriders in Antwerpen: “Vrijwel altijd jongeren van allochtone origine”​

Straf dat hij de waarheid durft te zeggen ipv de media die het nieuws weer opzettelijk maskeren met de term "jongeren". Als burgemeester zal je ook beter bekend zijn met die problematiek veronderstel ik.

Men vraagt zich stilaan ook af wat voor een opvoeding sommige allochtone "jongeren" krijgen...

Men vraagt zich stilaan ook af wat voor een opvoeding sommige allochtone "jongeren" krijgen...

Simpel, geen. Mijn Limburgse ervaringen....
Ik woon vrij dicht bij een sociale woonwijk (Koersel), maar dat is maar 1 straat. Allochtone kinderen zitten daar al de hele dag op straat. Enige verschil is hoe ouder ze worden, hoe langer ze op straat rondhangen. Maar in Beringen-mijn, Houthalen, Heusden-zolder,... overal zie je hetzelfde terug. Rondhangen op straat en 'kattekwaad' uithalen.

Een ziekenwagen stelen is het kattekwaad al voorbij en kan leiden tot een patiënt zijn dood, dat moet je gewoon behandelen als poging tot doodslag (en niet onvrijwillig in dit geval).

Waarom blijven zulke mensen toch kinderen produceren aan de lopende band? Dat blijft iets moeilijk te vatten voor mij. Is dit een bewuste keuze? Of is dit eerder omdat er geen anti conceptie voorhanden is? Of zien zij kinderen eerder als 'hulp in het huishouden'.
Ik begrijp het echt niet. Dit staat zo haaks op op mijn eigen ervaringen en mijn omgeving. Waar gezinnen met 1 kind eerder de regel dan de uitzondering is.

Simpel, geen. Mijn Limburgse ervaringen....
Ik woon vrij dicht bij een sociale woonwijk (Koersel), maar dat is maar 1 straat. Allochtone kinderen zitten daar al de hele dag op straat. Enige verschil is hoe ouder ze worden, hoe langer ze op straat rondhangen. Maar in Beringen-mijn, Houthalen, Heusden-zolder,... overal zie je hetzelfde terug. Rondhangen op straat en 'kattekwaad' uithalen.

Een ziekenwagen stelen is het kattekwaad al voorbij en kan leiden tot

Bart De Wever doet forse uitspraken over “huftergedrag” joyriders in Antwerpen: “Vrijwel altijd jongeren van allochtone origine”​

Straf dat hij de waarheid durft te zeggen ipv de media die het nieuws weer opzettelijk maskeren met de term "jongeren". Als burgemeester zal je ook beter bekend zijn met die problematiek veronderstel ik.

K had al een vermoeden toen ik het artikel las over joyriden in antwerpen.
De fout ligt bij de ouders, de opvoeding!!
Ze zouden t kindergeld voor een paar maand moeten afnemen.

Waarom blijven zulke mensen toch kinderen produceren aan de lopende band? Dat blijft iets moeilijk te vatten voor mij. Is dit een bewuste keuze? Of is dit eerder omdat er geen anti conceptie voorhanden is? Of zien zij kinderen eerder als 'hulp in het huishouden'.
Ik begrijp het echt niet. Dit staat zo haaks op op mijn eigen ervaringen en mijn omgeving. Waar gezinnen met 1 kind eerder de regel dan de uitzondering is.
Groeipakket.

Waarom hebben de gezinnen die jij kent maar 1 kind? Is dat omdat ze niet veel hulp nodig hebben in het huishouden? Kinderen hebben en hoeveel is meestal geen zuiver rationele keuze, 1 is niet logischer dan 4. Ze zitten in een andere cultuur waar grotere gezinnen normaal zijn en ze 1 kind waarschijnlijk absurd weinig vinden.

Door deze informatie :

“Toen we de beelden zagen - en ik heb met de politiechef gesproken - was het geen verrassing wie erop stond. Dat is nooit een verrassing. Die jongeren zijn goed gekend, ze hebben dossiers van meters dik.

Zie ik niet echt nog reden voor een verzachtende omstandigheid.

21 en 22 jaar zijn geen jongeren meer, maar opvoeding en karakter blijft natuurlijk spelen. En dan dat dik dossier nu van beide ... Mèh, kwamen er veel te goed vanaf. Het zou idd je ma, pa, vrouw of kind maar zijn die sterft wegens gebrek aan materiaal of medicatie uit die ambulance. Dat is geen onnozel zat gedrag, maar crimineel gedrag.

Wow, Bart De Wever spreekt wel zéér "stoute" woorden uit, die de media doorgaans verbloemen met eufemismen om het net niet censuur te noemen, want jongeren is tegenwoordig al een zogenaamd hondenfluitje als je het fout gebruikt.

Wel tof dat ze deze morgen op het nieuws het lef hadden om het al te hebben over mannen. Tot welke leeftijd ben je immers nog een jongere als je dit soort daden pleegt?

Terug
Bovenaan