Jouw 2025 in boeken

Hellsdinner

Crew Member
Het is lijstjestijd voor iedereen, dus ook voor het Literatuur sub forum!
Deel hier jouw boeken lijstje uit 2025, je gedachten over deze boeken, de status van de literatuur wereld, ...
De mogelijkheden zijn oneindig!

Ook een welgemeend bedankt van het mod-team voor het aangenaam 2025 in het Literatuur sub forum.
Op naar 2026!

Je kan ook altijd eens naar de posts van de voorbije jaren gaan zien:
2024
2023
2022

Richtvragen:

Welke boeken heb je in 2025 gelezen?

Wat is je favoriete boek dat je in 2025 hebt gelezen?

Welk boek was de grootste positieve verrassing?

Welk boek was de grootste teleurstelling?

Welk boek vormde de grootste uitdaging?

Heb je je leesdoelstellingen voor 2025 behaald?

Wat zijn je leesambities voor 2026?

Welk(e) boek(en) kan je niet wachten om te lezen in 2026?

Laatst bewerkt:
In chronologische volgorde:
  1. Imperium (Cicero, #1) - Robert Harris
  2. Lustrum (Cicero, #2) - Robert Harris
  3. Dictator (Cicero, #3) - Robert Harris
  4. Pet Semetary - Stephen King
  5. You Like It Darker - Stephen King
  6. A Line To Kill - Anthony Horowitz
  7. Slapende reuzen (Themis Files, #1) - Sylvain Neuvel
  8. Ontwakende goden (Themis Files, #2) - Sylvain Neuvel
  9. Only Human (Themis Files, #3) - Sylvain Neuvel
  10. The Ministry of Time - Kaliane Bradley
  11. Great Expectations - Charles Dickens/Janet Borsbey
  12. The Martian - Andy Weir
  13. A Most Wanted Man - John le Carré
  14. Moonflower Murders (Susan Ryeland, #2) - Anthony Horowitz
  15. De verdwijning van Stephanie Mailer - Joël Dicker
  16. The Essex Serpent - Sarah Perry
  17. XVI. De zinderende 16de eeuw - Francis Weyns
  18. Insecten - Het geflipte leven van zespotigen en andere vreemde beesten - Peter Berx/Lieven Scheire
  19. The Regulators - Richards Bachman (Stephen King)
  20. Vos in de VS - Michiel Vos
  21. Heim - Caroline De Mulder
  22. Rendez-vous with Rama - Arthur C. CLarke
  23. The Outsider - Stephen King

Mijn top 3: de gehele Cicero trilogie (beschouw ik gemakkelijkheidshalve als 1 werk), Pet Semetary en Rendez-vous with Rama.

The Essex Serpent: totaal iets anders verwacht maar hier postief verrast door wat het echt was en niet wat ik verwachtte.
Rendez-vous with Rama: een terechte all time classic. De verwachtingen lagen hoor en werden ruimschoots overtroffen.

De verdwijning van Stephanie Mailer. Ik las her en der positieve reviews over het werk van Dicker. Ik hou wel van een goeie whodunnit, dus met hoge verwachtingen begonnen. En damn, wat was ik teleurgesteld: oninteressante personages, veel te veel side plots, ronduit belachelijke conclusies.. Wel vlot geschreven en 't was bij momenten zo'n wtf dat ik wel verder wilde lezen en zien hoe het afliep.

Van The Ministry of Time had ik ook meer verwacht. Op zich geen slecht boek, zeker geen niet maar ik ben daar met andere verwachtingen aan begonnen.

Vos in de VS. Te veel anekdotes en name dropping naar mijn gevoel. Te weinig analyse en conclusies. Een paar keer getwijfeld om hem toch op zij te leggen.

Ik had, net zoals vorig jaar, een boek per maand vooropgesteld. Dat heb ik dus vlot behaald. De kinderen worden wat ouder, er komt dus meer en meer tijd vrij om te lezen.

Laten we het op die 1 per maand houden. Al zegt dat weinig: 12 korte boekjes zijn rap gehaald, 12 keer De broers Karamazov iets minder.
Gewoon voldoende tijd maken om te lezen is op zich ook wel een goeie ambitie. Verder nog wat meer non fictie op pakken.

Stupid TV, Be More Funny: over de opkomst en impact van The Simpsons. De Lord of The Rings trilogie ligt ook klaar.
Verder nog de andere boeken Stephen King's Holly reeks.

Tot slot nog even vermelden dat er naast bovenstaand leeswerk ook heel veel voor gelezen wordt in huis.
Elke avond krijgen ze hier alle drie een verhaaltje. Met de oudste hebben we de hele Serafina reeks gelezen en de Owee aan zee reeks. Nu net Harry Potter gestart. De zoon heeft tegenwoordig graag boeken over dieren: momenteel elke dag een blad uit Lannoo's grote encyclopedie van alle dieren. Bij de kleinste is het volle bak Annie MG Schmidt: Pluk van de Petteflet redt de dieren en Otje.

In chronologische volgorde:
A Ballroom for ghosts dancing - John F. Duffy
The pumpkin spice cafe - Laurie Gilmore
Educated - Tara Westover
This is why we lied - Karin Slaughter
The metamorphosis - Franz Kafka
Dispair - Vladimir Nabokov
Island of the doomed - Stig Dagerman
Punished - Ann-Helén Laestadius
Red Queen - Victoria Aveyard
The housemade - Freida McFadden
Kallocain - Karin Boye
A court of thorns and roses - Sarah J. Maas
The great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Hooked - Michael moss
The Dorito effect - Mark Schatzker
Fever Beach - Carl Hiaasen
Gerald's Game - Stephen King
Vintage Murakami - Haruki Murakami
The body - Stephen King
Children of the corn - Stephen King
Grey matter - Stephen King
Mere Christianity - C.S. Lewis
The strange library - Haruki Murakami
Yonde Miyo volume 1 tot 5 - Clay Boutwell

Nu nog aan het uitlezen:
Northern nights: Ein adventskalender - Andreas Dutter ...
IT - Stephen King

Fever Beach - Carl Hiaasen: Enorm genoten van deze parodie van het republikeinse Amerika, ook de setting in Florida kon ik best wel smaken. Het feit dat ik dit boek gelezen heb tijdens mijn maand verlof waarin het heerlijk weer was heeft zeker ook geholpen.
Voorts heb ik mij voorgenomen noch boeken van Hiaasen te lezen maar het is er nog niet van gekomen.

A Ballroom for ghosts dancing - John F. Duffy: Mooi kort boek, ik denk dat ik het ook op twee dagen heb uitgelezen.

Fever Beach - Carl Hiaasen: Ik had nog nooit van de auteur gehoord, dus ik was blij dat er nog meer van de schrijver te ontdekken valt.

IT - Stephen king: Normaal kan ik de boeken van King wel smaken maar bij dit boek moet ik echt mijn best doen om het uit te lezen. Het voelt ook gewoon aan alsof het boek 500 pagina's te lang is.

Island of the doomed - Stig Dagerman: Zweedse klassieker maar toen ik dit boek aan het lezen was voelde het voor mij plots aan alsof ik door een ziekte plotseling geen Zweeds meer kon lezen. En als ik zo op goodreads kijk ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Zeker, ik probeer altijd minstens 1 boek per maand te lezen en dit is opnieuw goed gelukt. Ook veel boeken in het Zweeds gelezen wat mijn taalniveau enkel ten goede gekomen is.
Bovendien mijn eerste stappen gezet om in het Japans te lezen.

Opnieuw minstens 1 boek per maand lezen en elke dag te lezen voor het slapen gaan.
Daarnaast wil ik graag een eerste kortverhaal in het Japans kunnen lezen.

Skam, het laatste boek in de Sapmi triologie van Ann-Helén Laestadius wil ik zeker lezen in 2026.
Daarnaast heb ik ook onlangs een bundel met boeken over Japan gekocht op HumbleBundle, ik kijk al uit om een paar van die titels te lezen. Dank aan @Général Zantas die de tip deelde dat er regelmatig goede bundels daar te vinden zijn.

Totaal door het dolle heen - Karen Joy Fowler
Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid - Yuval Noah Harari
In Orbit - Samantha Harvey
Project Hail Mary - Andy Weir
IT - Stephen King
De ondergrondse spoorweg - Colson Whitehead
Een klein leven - Hanya Yanagihara
Spiderlight - Adrian Tchaikovsky
Masters of Doom - David Kushner
Lied van de profeet - Paul Lynch
The Fellowship of the Ring - JRR Tolkien
The Two Towers - JRR Tolkien
The Return of the King - JRR Tolkien
Once Upon a Time in Hollywood - Quentin Tarantino
Shoe Dog: A Memoir by the creator of Nike - Phil Knight
The Hobbit - JRR Tolkien

Aan het lezen: The Last Action Heroes - Nick de Semlyen
Ligt klaar op nachtkastje: Vrij spel - Richard Powers

LotR-trilogie. Na een redelijk zwaar ongeval waardoor het kopke een zee van verwarring was, wou ik mijn all time favo's nog eens voor de
zoveelste keer lezen.

Project Hail Mary - Andy Weir
Na 'The Martian' gekeken te hebben, zei mijn vriendin dat ik deze maar eens moest lezen. Ik dacht 'goh, oké dan'. In het begin had ik niet direct het gevoel dat ik deze tof ging vinden, maar vanaf ik aan het (ik zeg niks want spoiler)-stuk zat, vond ik het erg jammer toen ik aan de laatste pagina's zat. Ik was helemaal mee! En nu ook benieuwd naar de film.

De ondergrondse spoorweg - Colson Whitehead
Het werd me aangeraden, maar het deed me weinig. Ik kan zelfs zeer weinig over het verhaal vertellen, het bleef me gewoon niet bij of ik snapte er misschien te weinig van.

Een klein leven - Hanya Yanagihara
Het is stevig, en nooit gedacht dat ik met een boek emotioneel tot tranen toe kon worden. En kwaad op personages. En soms even geen zin om verder te lezen omdat ik geen zin had in die drama. Maar mooi, mooi geschreven, blij dat ik deze gelezen heb.

Doelstelling was elke maand 1 boek, dus 12 dit jaar en zit aan 16, al zal het 17 worden.
Persoonlijk doelstelling was om meer en niet telkens sci-fi/fantasy te lezen. En dat is bij deze ook gelukt.

Geen extra ambitie.

Ik heb geen lijstje. Ik check mijn Goodreads-recommendations en mijn vriendin die in de bib werkt en zelf veel (en vooral andere dingen dan mij) leest.

• Ernest Hemingway - The Old Man And The Sea
  • Ursula K Le Guin - The Farthest Shore
  • Stephen King - 11.26.63
  • Alvaro Enrigue - Sudden Death
  • James Salter - Light Years
  • Ta-Nehisi Coates - Between The World And Me
  • Bill Bryson - The Body
  • Natsuo Kirino - Out
  • Virginia Woolf - Mrs. Dalloway
  • Larry McMurtry - Lonesome Dove
  • Douglas Adams - So Long, And Thanks For All The Fish
  • Bill Buford - Heat
  • Malcolm Lowry - Under The Volcano
  • Yoko Ogawa - The Housekeeper and the Professor
  • Karl Ove Knausgaard - My Struggle 1: A Death in the Family
  • Percival Everett - Dr. No
  • Thomas Pynchon - V
  • Tom Robbins - Still Life With Woodpecker
  • David Eagleman - Sum: Forty Tales From The Afterlives*
  • Herman Melville - Moby-Dick
  • Joseph Heller - Catch-22*
  • Denis Johnson - Angels
  • Tamar Adler - An Everlasting Meal
  • Arundhati Roy - The God Of Small Things
  • Fyodor Dostoevsky - The Gambler
  • Dan Simmons - Hyperion
  • John McGahern - The Barracks
  • Tommy Wieringa - Dit Zijn De Namen
  • JD Salinger - Franny & Zooey*
  • Dan Simmons - The Fall of Hyperion
  • Olga Tokarczuk - Flights
  • Clarice Lispector - The Gospel According to GH
  • Lydia Davis - Collected Stories
  • Bart Van Loo - De Bourgondiërs
  • John Cheever - Falconer
  • Carlo Rovelli - Seven Brief Lessons on Physics*
  • Cormac McCarthy - Suttree
  • Alfred Döblin - Berlin Alexanderplatz
  • David Foster Wallace - Oblivion*
  • Marilynne Robinson - Gilead (morgen aan beginnen, zou nog uit moeten geraken)

Top 3 van wat ik nog niet eerder gelezen had:
1. Alfred Döblin - Berlin Alexanderplatz
2. Cormac McCarthy - Suttree
3. Larry McMurtry - Lonesome Dove (waarschijnlijk het boek waar ik het meeste leesplezier uit gehaald heb)

Eervolle vermeldingen: Moby-Dick, Under The Volcano en Angels
Beste boek dat ik al eerder gelezen had: Joseph Heller - Catch-22

Hyperion van Dan Simmons is science fiction die aan de hoge verwachtingen voldeed en ook in het lijstje hierboven kon staan. Zo goed dat ik vrij snel de opvolger ook gelezen heb.

Clarice Lispector - The Gospel According To GH. Heel moeilijke, ondoordringbare roman. Ik keek uit naar een eerste boek van Lispector, een schrijfster die heel hoog aangeschreven staat in Zuid-Amerika. Eigenlijk had ik Near To The Wild Heart besteld maar per abuis deze gekregen, waarschijnlijk was haar debuut een veel beter instappunt voor haar oeuvre.

Mrs. Dalloway van Virginia Woolf. Old timey, klassieke Britse schrijfsters liggen me voorlopig niet echt, ik heb even lang aan dit relatief korte boek gezeten dan aan sommige boeken die drie keer zo lang waren. En The Gospel According To GH van hierboven, verschillende keren passages moeten herlezen.

Mijn voornaamste doelstelling was om meer boeken te lezen dan te kopen. Aangezien ik dit jaar geen enkel boek gekocht heb, is dat zeer goed gelukt. Tot begin september ofzo zat ik op een schema van één boek per week, het beste leestempo van mijn volwassen leven. Door ongelukkige omstandigheden is het lezen toen helaas helemaal stil gevallen waardoor ik afklok op 40 boeken, heel lichtjes teleurgesteld daardoor maar nog steeds een mooi aantal.

Ik houd het op dezelfde doelstelling als hierboven maar ben wel van plan om een paar boeken te kopen. Er zijn een aantal auteurs waarvan ik één boek per jaar probeer te lezen dus in januari gaat er nieuw leesmateriaal van Denis Johnson, Cormac McCarthy en Toni Morrison binnen komen. Voor de rest ben ik behoorlijk ambitieloos, het staat al vast dat 2026 een zeer druk jaar gaat worden met waarschijnlijk sterk verminderde leestijd. Ik ga voor één boek per maand, een mix van grote kleppers en makkelijker behapbare korte boeken.

Ik maak altijd een kleine selectie van mijn grote ongelezen stapel om besluiteloosheid te vermijden maar ik durf daar vanaf te wijken als een ander boek me meer roept.
  • Cormac McCarthy - Child of God
  • Denis Johnson - Fiskadoro
  • Erwin Mortier - Godenslaap (een wees overgebleven van de lijst van vorig jaar denk ik)
  • George Eliot - Middlemarch
  • Ilja Leonard Pfeijffer - Grand Hotel Europa
  • Karl Ove Knausgaard - My Struggle 2: A Man in Love
  • Leo Tolstoy - War and Peace
  • Rachel Kushner - The Flamethrowers
  • Salman Rushdie - Midnight's Children
  • Stephen King - The Stand
  • Thomas Pynchon - Vineland (of Mason & Dixon)
  • Toni Morrison - The Bluest Eye

Dat hou ik niet bij. Misschien volgend jaar eens doen, want ik heb geen idee van de kwantiteit. Sommige boeken vermeld ik op dit forum, maar niet alle boeken die ik lees.

All That Is
van James Salter. Mooi, "kabbelende" literatuur over een leven van een Amerikaanse man die in het boek begint als marinier bij de Slag van Okinawa in WOII, na de oorlog in het boekenwezen stapt en de liefde leert kennen maar ook verliest, vriendschappen waardeert en omgaat met het ouder worden. Het is geen verhaal met grootse gebeurtenissen, maar het leven zelf is al groots genoeg vind ik, ook al lijkt het allemaal maar gewoontjes.

De Cicero-trilogie van Robert Harris. Dikke omnibus meegesleurd naar Italië en daar geen seconde spijt van. Orbital van Samantha Harvey vond ik dan weer onwaarschijnlijk mooi. En The Rainbow van Kawabata stelde niet teleur. Fijn dat er zoveel vertalingen worden gepubliceerd van die Japanse klassieke schrijvers. Ik hoop dat Kyoko's House van Mishima ooit eens wordt vertaald. Kernoorlog: een scenario van Anne Jacobsen vond ik ook erg beklijvend. Russia: Revolution and civil war van Anthony Beevor en Bloodlands van Timothy Snyder bevestigen voor mij ook weer de roofdierachtige aard van de mensheid en eigenlijk is dat een belediging voor roofdieren want mensen zijn veel gruwelijker dan de meest meedogenloze roofdieren.

Geen teleurstellingen dit jaar.

Dood op krediet
van L.F. Céline. Naar het einde toe beginnen afhaken omdat ik voelde dat het verhaal nergens heen ging. Wel een sterk boek, daar niet van. Reis naar het einde van de nacht vond ik wel beter, al kan dat ook aan de vertaling liggen die beter las.

Ik heb geen leesdoelstellingen buiten dat ik wil blijven doorlezen en dat is wel gelukt. Een aangename mengeling van fictie en non-fictie. Ik merk wel dat mijn "leeskwaliteit" 's avonds minder goed is door vermoeidheid, dus ik probeer mijn mentale fitheid op te krikken door ook eens wat te doen aan mijn fysieke fitheid.

Blijven doorlezen! Mijn ambitie is wel om mijn inventaris af te werken en bij te houden, want ik heb intussen een vrij grote bibliotheek opgebouwd. Tegelijk wil ik ook een beetje waken over mijn financiële reserves, want ik denk dat er soms teveel budget richting boeken gaat dat ik beter kan sparen en beleggen.

Nu ik Vanity Fair van Thackeray met groeiende gretigheid aan het lezen ben denk ik wel eens wat meer Engelse klassiekers te lezen. Wat meer van Dickens, bijvoorbeeld. Ik heb ook nog een hoop andere boeken op de stapel, zoals Far from the Madding Crowd van Thomas Hardy, De Groote Oorlog van Sophie De Schaepdrijver en The Terror van Dan Simmons. Qua non-fictie zoek ik vooral naar werken die de gaten in mijn historisch geheugen kunnen opvullen. Zo heb ik vorig jaar interessante werken gelezen over China in de Tweede Wereldoorlog en de Russische burgeroorlog of het bloederige interbellum in Centraal- en Oost-Europa.

~80 boeken uitgelezen dit jaar, al waren de meeste aan de dunne kant (<350p).

Uitschieters (positief):
Non-fictie
  • Chip war - Chris Miller
Fictie
  • Human Acts - Han Kang
  • Pachinko - Min Jin Lee
  • Extremely Loud & Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
  • Black butterflies - Priscilla Morris
  • Anxious People - Fredrik Backman
Quasi volledige lijst hieronder. Onderlijnd = goed tot zeer goed.
Non-fictie
Behave​
R.M. Sapolsky​
Bittersweet​
S. Cain​
Chip war
C. Miller​
Hoe migratie echt werkt​
H. De Haas​
The new rules of marathon and half marathon nutrition​
Fitzgerald​
Denken als een berg​
A. Leopold​
The birth of Korean cool: how one nation is conquering the world​
E. Hong​
Korea: the impossible country
D. Tudor​
Freakonomics​
Levitt & Dubner​
SuperFreakonomics​
Levitt & Dubner​
The obstacle is the way​
R. Holiday​
Discipline is destiny​
R. Holiday​
Comedy sex god​
P. Holmes​
Whole Lotta Led Zeppelin: The Illustrated History of the Heaviest Band of All Time​
J. Bream​
The internet of animals​
M. Wikelski​
De mens is een plofkip - Hoe de voedingsindustrie ons ziek maakt​
T. van de Keuken​
Climate Capitalism​
A. Rathi​
When we cease to understand the world​
B. Labatut​
Principles for dealing with the changing world order​
R. Dalio​
I want to die but I want to eat tteokbokki​
B. Sehee​
The courage to be disliked​
I. Kishimi​
Wij zijn ons brein​
D. Swaab​
Wij, Roma​
M. Vanderstraeten​
Februari 1933​
U. Wittstock​
Vlucht over de Pyreneeën​
L. Fittko​
Democracy kills​
Hawksley​
Women don’t owe you pretty​
F. Given​

Fictie
Critical chain​
E. Goldratt​
Light years​
J. Salter​
Before the coffee gets cold​
T. Kawaguchi​
Human acts
H. Kang​
The vegetarian​
H. Kang​
The factory​
H. Oyamada​
Pachinko
M.J. Lee​
Contact
C. Sagan​
Dark Matter
B. Crouch​
At the end of the matinee​
K. Hirano​
Het schemeren van de wereld​
W. Herzog​
The dwarf​
C. Se-hui​
De wonderen van het leven​
S. Zweig​
Invisible man​
R. Ellison​
A pale view of hills​
K. Ishiguro​
What belongs to you​
G. Greenwell​
Strange weather in Tokyo​
H. Kawakami​
The first men in the moon​
H.G. Wells​
Grief is the thing with feathers​
M. Porter​
A woman of no importance​
O. Wilde​
The lover​
M. Duras​
De tuin van de familie Finzi-Contini​
G. Bassani​
Extremely Loud & Incredibly Close
J. Safran Foer​
Oorlog met de salamanders​
K. Capek​
Waarvan wij droomden​
J. Otsuka​
Black butterflies
P. Morris​
As I lay dying​
W. Faulkner​
Grey bees​
A. Kurkov​
Moi qui n’ai pas connu les hommes​
J. Harpman​
The world according to Garp
J. Irving​
Greek lessons​
H. Kang​
We do not part​
H. Kang​
Small things like these​
C. Keegan​
Nada​
C. Laforet​
Yellowface
R.F. Kuang​
The man within​
G. Greene​
Cold enough for snow​
J. Au​
The Mezzanine​
N. Baker​
Love, theoretically​
A. Hazelwood​
Anxious people
F. Backman​
Orbital​
S. Harvey​

Andere
Vladimir Putin: life coach​
R. Sears​
The beautiful poetry of Donald Trump​
R. Sears​
Hiroshima mon amour​
M. Duras​
Een kleine filosofie van grote emoties​
I. Devisch​
Museum bums, a cheeky look at butts in art​
Small & Shoulder​
20-tal short storiesF. Dostoevsky
Let them eat chaos​
K. Tempest​
Running upon the wires​
K. Tempest​
Wit​
H. Kang​

Niet uitgelezen
The Unexpurgated Code: A Complete Manual of Survival & Manners​
JP Donleavy​
Elias of het gevecht met de nachtegalen​
M. Gilliams​
Max Havelaar​
Multatuli​
Girl, Woman, Other​
B. Evaristo​
Looking for Alaska​
J. Green​
Le mystère de la femme sans tête​
M. Leroy​

Human Acts - Han Kang. Zie mijn post hierover. Ik las het zelf een tweede keer een paar weken later, en daarna vier andere boeken van Kang opgepikt.
Bovendien wisten de volgende twee boeken me te ontroeren (niet eenvoudig): Extremely loud & incredibly close door Jonathan Safran Foer, en Anxious people door Fredrik Backman.

Orbital - Samantha Harvey. Da's vooral te wijten omdat het boek de 2024 Booker Prize won en bovenaan een aantal boekeneindejaarslijsten terecht kwam.

Deels wel: meer non-fictie en meer Europese auteurs.
Helaas onvoldoende in het Frans gelezen.

Inhaalbeweging maken qua Belgische auteurs.
Selectiever lezen.
Meer in het Frans lezen.

Mijn 2022, 2023, 2024.

Laatst bewerkt:
Goodread stats Overview:
Pages read: 22,610 paginas vs 24577 in 2024
Books read: 47 boeken vs 63 in 2024
Average rating: 3.3 sterren vs 3.5 in 2024
Average book length: 481 paginas vs 390 in 2024

Ieder jaar lijk ik een stuk stricter te worden qua ratings, een trend die ik enkel zal verder zetten hoe meer ik lees. Minder boeken gelezen, maar dikkere boeken.

TitleAuthorMy Rating
The Border (Power of the Dog, #3)Don Winslow
5​
Victor's BlessingBarbara Sontheimer
5​
AugustusJohn Williams
4​
Mistress of Rome (The Empress of Rome, #1)Kate Quinn
4​
Holly (Holly Gibney, #3)Stephen King
4​
The Day of the JackalFrederick Forsyth
4​
We Have Always Lived in the CastleShirley Jackson
4​
A Brightness Long AgoGuy Gavriel Kay
4​
Written on the DarkGuy Gavriel Kay
4​
Lord of Emperors (The Sarantine Mosaic, #2)Guy Gavriel Kay
4​
The Cartel (Power of the Dog, #2)Don Winslow
4​
Trials of Conviction (The Firebird Chronicles, #5)T.A. White
4​
Facets of Revolution (The Firebird Chronicles, #4)T.A. White
4​
Threshold of Annihilation (The Firebird Chronicles, #3)T.A. White
4​
The Power of the Dog (Power of the Dog, #1)Don Winslow
4​
Legend (The Drenai Saga, #1)David Gemmell
4​
Age of Deception (The Firebird Chronicles, #2)T.A. White
4​
The Only One LeftRiley Sager
4​
Arrow's Fall (Heralds of Valdemar, #3)Mercedes Lackey
3​
Queen's Own (Valdemar: Arrows of the Queen #1-3)Mercedes Lackey
3​
Arrows of the Queen (Heralds of Valdemar, #1)Mercedes Lackey
3​
Skeleton CrewStephen King
3​
Shadows Linger (The Chronicles of the Black Company, #2)Glen Cook
3​
RevivalStephen King
3​
The ForceDon Winslow
3​
The Black Echo (Harry Bosch, #1; Harry Bosch Universe, #1)Michael Connelly
3​
The Black Company (The Chronicles of the Black Company, #1)Glen Cook
3​
The Last Light of the SunGuy Gavriel Kay
3​
All the Seas of the WorldGuy Gavriel Kay
3​
River of Stars (Under Heaven, #2)Guy Gavriel Kay
3​
Under Heaven (Under Heaven, #1)Guy Gavriel Kay
3​
Sailing to Sarantium (The Sarantine Mosaic, #1)Guy Gavriel Kay
3​
A Desolation Called Peace (Teixcalaan, #2)Arkady Martine
3​
City in Ruins (Danny Ryan, #3)Don Winslow
3​
City of Dreams (Danny Ryan #2)Don Winslow
3​
Wind and Truth (The Stormlight Archive, #5)Brandon Sanderson
3​
Light YearsJames Salter
3​
City on Fire (Danny Ryan, #1)Don Winslow
3​
The Silent PatientAlex Michaelides
3​
Arrow's Flight (Heralds of Valdemar, #2)Mercedes Lackey
2​
Port of Shadows (The Chronicles of the Black Company, #1.5)Glen Cook
2​
I Was a Teenage SlasherStephen Graham Jones
2​
The King Beyond the Gate (The Drenai Saga, #2)David Gemmell
2​
YsabelGuy Gavriel Kay
2​
The Neon Rain (Dave Robicheaux, #1)James Lee Burke
2​
How to Sell a Haunted HouseGrady Hendrix
1​

The Border van Dan Winslow, het 3e deel en de apotheose van zijn magnifieke Power of The Dog trilogie over de War on Drugs in USA en Mexico.

Victor's Blessing - Barbara Sontheimer, ik heb nooit bijster veel interesse gehad in de periode van de Amerikaanse burgeroorlog. Al helemaal niet in een romantisch verhaal in deze periode. Doch heb ik hier vol op van genoten. Een geweldige blik in het leven van een dorpje dat gevuld is met interessante karakters en een verhaal dat de juiste emotionele snaren wist te raken.

How to Sell a Haunted House - Grad Hendrix. Ik hou van horror verhalen, maar ik moet duidelijk beter het kaf van het koren scheiden. Dit was een pijnlijke lees zit en zal me leren niet zomaar af te gaan op goodreads ratings en populariteit.

Een boek dat ik nog niet uit heb, Julian - Gore Vidal. Ogenschijnlijk een boek over de romeinse keizer Julian, maar in realiteit eerder een humoristische kritiek op het vroege Christendom en religie in het algemeen. Momenteel op 1/3 en het lijkt me nu al te lang, Vidal schrijft ook heel meanderend.
Augustus van John Williams zou ook een optie kunnen zijn, maar daar was enkel het prille begin een uitdaging. Omdat ik moest wennen aan de stijl met afwisselende brievenuitwisseling die Williams hanteert. Eens ik ermee weg was heb ik er wel gigantisch van genoten.

Doelstelling was om meer variatie te hebben. Ik denk niet dat ik perse meer ben gevarieerd qua genre, maar wel qua auteurs. Ik was iemand die bij wijze van spreken alle werken van 1 auteur moest uitlezen voor ik aan een volgende auteur kon beginnen, dat is nu minder het geval.

Ik verwacht volgend jaar nog minder te lezen door drukte in het leven. Ik wil wel blijven varieren in genre en auteur keuze. Graag zou ik ook nog willen leren een boek dat me niet aanspreekt gewoon neer te leggen en niet uit te lezen. Het leven is te kort.

Het laatste deel van de 1e Black Company trilogie: The White Rose.
De rest van de Rome boeken van Kate Quinn, ik was zeer onder de indruk van haar Mistress of Rome.
The Grapes of Wrath - John Steinbeck.
Vorig jaar zeer onder de indruk geweest van Of Mice and Men, nu graag meer.
Butcher's Crossing - John Williams. Na Augustus toch wat verliefd geworden op Williams zijn schrijfstijl.

Laatst bewerkt:

5 sterren

TitelAuteurLand
The Pale KingDavid Foster WallaceVerenigde Staten
Life: A User's ManualGeorges PerecFrankrijk

4 sterren

TitelAuteurLand
The Savage DetectivesRoberto BolañoChili
Light YearsJames SalterVerenigde Staten
MalinaIngeborg BachmannOostenrijk
The Executioner's SongNorman MailerVerenigde Staten
The Makioka SistersJunichiro TanizakiJapan
Holzfällen. Eine ErregungThomas BernhardOostenrijk
Desperate CharactersPaula FoxVerenigde Staten
Moby-Dick or, The WhaleHerman MelvilleVerenigde Staten
CosmosWitold GombrowiczPolen
The Melancholy of ResistanceLászló KrasznahorkaiHongarije
The Heart is a Lonely HunterCarson McCullersVerenigde Staten
Het Behouden HuisWillem Frederik HermansNederland
Under the VolcanoMalcolm LowryGroot-Brittannië
Omensetter's LuckWilliam H. GassVerenigde Staten

3 sterren

TitelAuteurLand
Dictionary of the KhazarsMilorad PavićServië
The Ice PalaceTarjei VesaasNoorwegen
Crossing to SafetyWallace StegnerVerenigde Staten
De Plaag: Het stille knagen van schrijvers, termieten en Zuid-AfrikaDavid Van ReybrouckBelgië
The DoorMagda SzabóHongarije
Giles Goat-BoyJohn BarthVerenigde Staten
Human ActsHan KangZuid-Korea
HiobJoseph RothOostenrijk
The Garden of Seven TwilightsMiquel de PalolSpanje
KairosJenny ErpenbeckDuitsland
Liefde in Tijden van CholeraGabriel Garcia MárquezColombia
Mein Name sei GantenbeinMax FrischZwitserland

2 sterren

TitelAuteurLand
Crystal VisionGilbert SorrentinoVerenigde Staten
As She Climbed Across the TableJonathan LethemVerenigde Staten
The Invention of MorelAdolfo Bioy CasaresArgentinië
Rabbit, RunJohn UpdikeVerenigde Staten
Geheime KamersJeroen BrouwersNederland
Het SmeltLize SpitBelgië
The Book of DisquietFernando PessoaPortugal

The Pale King van David Foster Wallace. Het is postuum en onafgewerkt uitgegeven en zal daardoor menig lezer afschrikken, maar het behoort tot het beste wat DFW heeft geschreven. Waar hij in Infinite Jest de drang naar constante prikkels en entertainment als onderwerp nam, neemt hij in The Pale King de absolute tegenpool tot zich - verveling en banaliteit - en maakt er paradoxaal genoeg weer iets boeiends en levensverrijkends van.

Naast Life: A User's Manual (Perec) wil ik nog enkele uitzonderlijk goede boeken aanstippen:

Cosmos (Gombrowicz)
Omensetter's Luck (Gass)
Malina (Bachmann)

Moby-Dick van Herman Melville. Door velen omschreven als een saai boek. Hoewel het zeker droge passages bevat, was het verrassend genoeg ontzettend grappig. Terecht een must-read voor iedereen die zich in de grote Amerikaanse literatuur wil verdiepen.

Crystal Vision van Gilbert Sorrentino. Vorig jaar was Mulligan Stew een van mijn favoriete boeken, dus ik had een zekere verwachting dat de rest van Sorrentinos oeuvre dezelfde speelsheid zou etaleren. Het je-m'en-fou-gehalte tierde weer welig, maar jammer genoeg waren de vele onherkenbare culturele referenties dusdanig verourderd dat ik kop noch staart aan het boek kon knopen.

The Book of Disquiet van Fernando Pessoa. Ik lees verzamelingen van korte teksten graag in stukjes, tussen andere boeken door. Zelfs in kleine teugjes was deze verzamelbundel van Pessoa niet behapbaar. Ik zou zelfs nog willen kunnen zeggen dat ik er depressief van werd, want dan zou op zijn minst iets van Pessoas sentiment op mij zijn overgedragen, maar helaas, het kon mijn schijnbaar kille hart (als ik de overige recensies mag geloven) niet ontdooien.

Ik heb mijn leesoverzicht van vorig jaar er moeten bijhalen om mij te herinneren wat mijn leesdoel was - blijkbaar had ik er geen vooropgesteld!

Ik heb sinds 2019 nooit zo 'weinig' gelezen als dit jaar, en ik zie daar het komende jaar - dat met een zoektocht naar een nieuwe woonst druk lijkt te gaan worden - geen verbetering in komen.

Zie bovenstaande: ik wil mezelf niet uitputten, dus ga mezelf geen leesverplichtingen of te ambitieuze doelstellingen opleggen. Een haalbaar werkpuntje is dat ik de gsm uit de slaapkamer ga proberen te houden en terug een paar bladzijden voor het slapen gaan wil lezen. Iedere dag een paar bladzijden tikt op jaarbasis toch ook al snel aan tot een extra gelezen boek.

Dat hangt bij mij doorgaans erg af van wat ik in de fysieke boekenwinkels tegenkom, aangezien ik zeer weinig online koop. Momenteel heb ik maar 6 ongelezen boeken in mijn kast staan. Uit die selectie kijk ik vooral uit naar Salka Valka van Halldor Laxness, nog maar het tweede boek dat ik zal lezen van de auteur van een van mijn alltime favoriete romans (Independent People).

Lev Tolstoy - Anna Karenina
Steve Cavanagh - Th1rt3en
Ken Follett - De wapens van het licht
Robert Harris - Imperium
Robert Harris - Lustrum
Haruki Murakami - 1q84
Stephen King - 22/11/63
J.D. Barker - Horen, zien, zwijgen
Ken Follet - Val der titanen
Laurent Binet - HHhH
Stephen King - The Shining
Adrian McKinty - De Ketting
Ben Macintyre - De spion en de verrader
John Steinbeck - Ten oosten van Eden

Haruki Murakami - 1q84

Laurent Binet - HHhH

Ken Follet - Val der titanen
Ik heb de Kingsbridge reeks helemaal verslonden en was dus razend enthousiast om hiermee te starten. Ik heb mij er echt moeten door worstelen. Mss omwille van de tijdsgeest waar het zich afspeelt of het gebrek aan een coole bad guy zoals deze er in Kingsbridge wel zijn.

Lev Tolstoy - Anna Karenina
Mijn eerste kennismaking met de Russische werken en het is toch niet echt mijn ding jammergenoeg. In de duizend pagina's is amper iets gebeurd.
Het was ook allemaal zo zwart-wit en overgedramatiseerd. "Als hij binnen het uur niet antwoordt op mijn telegram, dan is hij mij zeker aan het bedriegen en ga ik zelfmoord plegen". Een halve pagina later krijgt ze een antwoord. "Oh wat zie ik hem toch zo graag, ik ben zo gelukkig"
Of bijvoorbeeld "Ik sta hier met tranen in mijn ogen, ik durf het niet uit te spreken, wat er gebeurd is is veel te erg". Blijkt dat een kind een framboosje had opgegeten tijdens het plukken, terwijl dat niet mocht. Zoooo erg.

Door omstandigheden wat minder kunnen lezen dan gehoopt.

Al enkele keren geprobeerd in het Engels te lezen, maar het lukt mij moeilijk. Het is vooral een concentratieprobleem ipv een taalprobleem. Hopelijk kan ik er in 2026 toch eens werk van maken om door te zetten. Ik wil ook wat meer non-fictie lezen.

De Welwillenden staat al enkele jaren op mijn to read, moet er echt eens werk van maken.
Lonesome Dove (maar deze is nergens in het nederlands te vinden precies)
Blake Crouch - Reset

Laatst bewerkt:
Goodread stats:
Pages read: 30,067 pagina's vs 48,874 in 2024
Books read: 61 boeken vs 98 in 2024
Average Rating: 3.9 sterren vs 3.9 in 2024
Average book length: 492 pagina's vs 498 in 2024

Chase, Philip - Return to Edan (The Edan Trilogy #3) [Fantasy]
Crichton, Michael - Jurassic Park (Jurassic Park #1) [Fiction]
Gwynne, John - The Hunger of the Gods (Bloodsworn Saga #2) [Fantasy]
Jacobs, Gregg D. - Say Good Night to Insomnia [Non-Fiction]
McKay, Steven A. - King of Wessex (Alfred the Great #3) [Historical Fiction]
Portis, Charles - True Grit [Western]
Pratchett, Terry - Small Gods (Discworld #13) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Night Watch (Discworld #29) [Fantasy]
Ruocchio, Christopher - Howling Dark (The Sun Eater #2) [Science Fiction]
Ruocchio, Christopher - Demon in White (The Sun Eater #3) [Science Fiction]
Ruocchio, Christopher - Kingdoms of Death (The Sun Eater #4) [Science Fiction]
Ruocchio, Christopher - Ashes of Man (The Sun Eater #5) [Science Fiction]
Ruocchio, Christopher - Disquiet Gods (The Sun Eater #6) [Science Fiction]
Turney, Simon - Invader (Agricola #1) [Historical Fiction]
Turney, Simon - Commander (Agricola #3) [Historical Fiction]

Chase, Philip - The Way of Edan (The Edan Trilogy #1) [Fantasy]
Chase, Philip - The Prophet of Edan (The Edan Trilogy #2) [Fantasy]
El Akkad, Omar - American War [Dystopian]
Gwynne, John - The Shadow of the Gods (Bloodsworn Saga #1) [Fantasy]
Gwynne, John - The Fury of the Gods (Bloodsworn Saga #3) [Fantasy]
Harffy, Matthew - A Time of Swords (A Time for Swords #1) [Historical Fiction]
Harffy, Matthew - A Day of Reckoning (A Time for Swords #3) [Historical Fiction]
Harffy, Matthew - Dominion of Dust (A Time for Swords #4) [Historical Fiction]
Islington, James - The Shadow of What Was Lost (Licanius Trilogy #1) [Fantasy]
Islington, James - An Echo of Things to Come (Licanius Trilogy #2) [Fantasy]
Islington, James - The Light of All That Falls (Licanius Trilogy #3) [Fantasy]
Jackson, Douglas - Blood Vengeance (The Warsaw Quartet #3) [Historical Fiction]
Lembke, Anna - Dopamine Nation: Finding Balance in the Age of Indulgence [Non-Fiction]
McKay, Steven A. - The Heathen Horde (Alfred the Great #1) [Historical Fiction]
McKay, Steven A. - Sword of the Saxons (Alfred the Great #2) [Historical Fiction]
Michener, James A. - Hawaii [Historical Fiction]
Michener, James A. - Poland [Historical Fiction]
Okorafor, Nnedi - She Who Knows (She Who Knows #1) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Guards! Guards! (Discworld #8) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Feet of Clay (Discworld #19) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Jingo (Discworld #21) [Fantasy]
Pratchett, Terry - The Fifth Elephant (Discworld #24) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Thud! (Discworld #34) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Snuff (Discworld #39) [Fantasy]
Ruocchio, Christopher - Empire of Silence (The Sun Eater #7) [Science Fiction]
Ruocchio, Christopher - Queen Amid Ashes (The Sun Eater #2.5) [Science Fiction]
Ruocchio, Christopher - Shadows Upon Time (The Sun Eater #7) [Science Fiction]
Silberman, Stephanie - The Insomnia Workbook [Non-Fiction]
Turney, Simon - Warrior (Agricola #2) [Historical Fiction]

Harffy, Matthew - A Night of Flames (A Time for Swords #2) [Historical Fiction]
Michener, James A. - Caribbean [Historical Fiction]
Okorafor, Nnedi - One Way Witch (She Who Knows #2) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Pyramids (Discworld #7) [Fantasy]
Pratchett, Terry - Men at Arms (Discworld #15) [Fantasy]
Ruocchio, Christopher - The Lesser Devil (The Sun Eater #7) [Science Fiction]
Sanderson, Brandon - Wind and Truth (The Stormlight Archive #5) [Fantasy]

Ubell, Katrina - How to Lose Weight for the Last Time [Non-Fiction]
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - Time of the Twins (Dragonlance Legends #1) [Fantasy]
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - War of the Twins (Dragonlance Legends #2) [Fantasy]
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - Test of the Twins (Dragonlance Legends #3) [Fantasy]
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - Dragons of Winter Night (Dragonlance Chronicles #2) [Fantasy]
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - Dragons of Spring Dawning (Dragonlance Chronicles #3) [Fantasy]

**
Crichton, Michael - The Lost World (Jurassic Park #2) [Fiction]
El-Mohtar, Amal - The River Has Roots [Fantasy]
Meadows, Guy - The Sleep Book: How to Sleep Well Every Night [Non-Fiction]
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - Dragons of Autumn Twilight (Dragonlance Chronicles #1) [Fantasy]

Ashes of Man, het vijfde deel in de fantastische Space Opera "The Sun Eater" van Christopher Ruocchio als ik mijn 5 sterren zo eens overloop. Al was True Grit van Charles Portis ook wel een toppertje.

Say Good Night to Insomnia, van Gregg D. Jacobs waarschijnlijk. Ik heb een aantal weken/maanden in de eerste helft van dit jaar met slaapproblemen gekampt en dit boek heeft mij, achteraf gezien, toch vrij goed geholpen.

Dragons of Autumn Twilight door Weis & Hickman. Oude, D&D-style Fantasy. Had het zo'n 20 jaar geleden al eens gelezen, maar de leeservaring is heel slecht geëvolueerd. Jammer, want andere Fantasy uit diezelfde periode (Brooks, Feist, Salvatore, Williams, Jordan, etc) heeft dat probleem minder of niet. Gewoon heel slecht geschreven eigenlijk, en mijn voornemen om een groot deel van de Dragonlance-serie te lezen, werd daarmee ook in de diepvriezer gestoken. De rest van de eerste twee trilogieën heb ik wel nog een kans gegeven, maar daarin werd enkel de matigheid bevestigd eigenlijk.

Shadows Upon Time van Christopher Ruocchio misschien. Geweldige serie, heel goed boek, maar eigenlijk één van de minst goede uit de serie, en dat als apotheose! Ik kon er moeilijk mijn aandacht bijhouden en het duurde ook vrij lang om het uitgelezen te krijgen.

Neen, ik wou rond de ~75 boeken lezen en dat heb ik dus niet gehaald. Verzachtende omstandigheid was mijn gezondheid in de eerste maanden dit jaar waardoor ik heel weinig heb kunnen lezen. Daarnaast ben ik in September 2024 ook begonnen met Bachelor studies en heb ik in het najaar van 2024 te weinig gestudeerd, waardoor ik een grote inhaalbeweging diende te maken in het voorjaar van 2025. Dit academiejaar veel beter gestructureerd aan de studies begonnen, weinig slaapproblemen meer, en de laatste maanden is mijn leestempo weer de lucht in geschoten dus op dat vlak wel tevreden.

Zoals elk jaar het plan om meer vrouwelijke auteurs te lezen, en in 2026 zou ik ook graag wat meer non-fictie lezen. Ik hoop elke maand 1 non-fictie werk te kunnen lezen. Ik zou graag Pratchett's Discworld helemaal uitlezen, alsook Michener's en Cornwel's historische fictie achterover slaan. Ik hoop ook wat meer oude klassiekers te verorberen en nu ik https://standardebooks.org/ heb ontdekt (website waar oude ebooks te downloaden vallen, legaal omdat de werken in public domain zitten, en in tegenstelling tot o.a. Project Gutenberg zit hier een team van vrijwilligers achter die de eboeken cureren naar kobo en kindle formaten zodat je kwalitatief goede ebooks hebt)

Ik ga mij niet vastpinnen op specifieke boeken gezien ik een moodreader ben. Zo was ik van plan om de Sharpe-serie van Cornwell afgelopen zomer te lezen en dat is er helemaal niet van gekomen. Misschien dit jaar.

De Stad van de Alchemist - Natalie Koch
Drakenstad - Robin Hobb
In de Schaduw van de Raaf 2 - De Torenheer - Anthony Ryan
Schandalen in Koningshuizen - Michael Govaerts
Drakenbloed - Robin Hobb
In de Schaduw van de Raaf 3 - De Vuurkoninging
Ben Hur - Lew Wallace
Skyward - Brandon Sanderson
The Expanse 1 - Leviathan Wakes - James Corey
Het Rad van Fortuin - Thea Beckman
Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens
The Expanse 2 - Calibans War - James Corey
Draconis Memoria 1- Het Vuur van de Draak - Anthony Ryan
Skyward 2 - Sterrenzicht - Brandon Sanderson
Stormlight Archive 5 - Wind and Truth - Brandon Sanderson
Draconis Memoria 2 - Het Legioen van Vlammen - Anthony Ryan
De Groote Oorlog - Sophie De Schaepdrijver
Draconis Memoria 3 - Het Keizerrijk van As - Anthony Ryan
Alkibiades - Ilja Leonard Pfeiffer
Tales from the White Hart - Arthur C. Clarke
Tot de Laatste Man - Ian Kershaw
In de Schaduw van de Wolf 1 - De Roep van de Wolf - Anthony Ryan
De Cleopatra's - Lloyd Llewyn-Jones
De Geest van Ridder Grimbold - Karel Verleyen
Golf van Ontzetting - Tom Clancy
De Slag om Arnhem - Anthony Beevor
Jan de Lichte - Henri Van Nieuwenborgh
Het Verloren Symbool - Dan Brown
In de Schaduw van de Wolf 2 - Het Zwarte Lied - Anthony Ryan
Babylon - Tom Boiy
De Eigenzinnige Prinses en de Bonte Prins - Robin Hobb
Strijd om Stenvik - S. Kristjansson
Op zoek naar Nefertiti - Joann Fletcher
Troy - Stephen Fry
De Gouden Belofte - Jen Williams
Ridders en Kastelen - Ian Barnes
This Side of Paradise - F. Scott Fitzgerald
Stranger in a Strange Land - Robert A. Heinlein
Jonathan Strange & Mr. Norell - Susanna Clarke
Wildwest in Siberië - Karl May
Lucrezia Borgia - Sarah Bradford
Heer van het Woud - Megan Lindholm
Conan's Brethren - Robert E. Howard

Favoriete boek waarschijnlijk Conan's Brethren of Stranger in a Strange Land aangezien dat rereads waren en toch twee van mijn favoriete auteurs.

Anthony Ryan is wel de ontdekking van de afgelopen twee jaar. Schrijft goede, actievolle fantasy met uitgebreide, interessante eigen werelden.

Het boek dat de meeste indruk naliet was waarschijnlijk wel Tot de Laatste Man van Ian Kershaw over waarom de Nazi's tot bijna de laatste man bleven vechten en wreedheden begingen.

Het slechtste boek was Jan de Lichte van Henri van Nieuwenborgh: basically kopieert hij Boon's werk en voegt wat 'noten' ofzo toe, maar je leert niks echt bij en het is meer een kopie van Boon (letterlijk overgenomen) dan eigen werk precies.

Over Wind and Truth toch redelijk lang gedaan alweer en ik vind de payoff nu niet fantastisch. Ik weet niet of ik de tweede helft hiervan in huis ga halen als de volgende 5 er ooit aankomen.

Geen specifieke doelstellingen of ambities.

Ik heb Man in the High Castle hier klaar liggen, die wil ik wel snel lezen en voor de rest wat door mijn stapel ongelezen boeken raken.

Gelezen:

James S.A. Corey - Nemesis Games
J.D. Vance - Hillbilly Elegy (DNF)
Ben Kane - Hunting the Eagles
S.A. Chakraborty - The Kingdom of Copper
Gaea Schoeters - Trofee
T.A. White - Rules of Redemption
Sarah J. Maas - Throne of Glass
Ben Kane - Eagles in the Storm
James S.A. Corey - Babylon's Ashes
Bernard Cornwell - Sharpe's Tiger
Joe Abercrombie - The Blade Itself
Adrian McKinty - The Chain
S.A. Chakraborty - The Empire of Gold
Stephen King - The Dead Zone
Andrzej - Sapkowski - The Last Wish

Geluisted:
Rebecca Yaros - Fourth Wing
Rebecca Yaros - Iron Flame
Hilary Mantel - Wolf Hall (DNF)
J.R.R. Tolkien - The Fellowship of the Ring
Stephen King - Pet Semetary
John Gibney - A Short History of Ireland
Adrian McKinty - The Cold Cold Ground
Max Brooks - World War Z
J.R.R. Tolkien - The Two Towers
Matt Diniman - Dungeon Crawler Carl
George Orwell - Animal Farm
J.R.R. Tolkien - The Return of the King

Gelezen: Nemesis Games. Beste boek al uit de Expanse reeks. Zo goed ook dat boek 6 erg lastig werd om uit te krijgen en ik in boek 7 bijna niet vooruit geraak. Ook The Chain was erg goed.
Geluisterd: Lord of the Rings door Andy Serkis is gewoon machtig maar ook WWZ en DCC zijn gewéldig gebracht.

Audiobooks in general. Ik ben dit jaar begonnen met een abbonement op Audible nadat ik wat getest had op Spotify en ik ben meer en meer fan geworden van audioboeken. In de wagen is dit een pak rustgevender dan muziek tijdens files en het werkt ook perfect tijdens bv strijken.

Hilary Mantel - Wolf Hall. Aangezien ik maar 2 boeken niet heb uitgekregen dit jaar, en ik sowieso al geen ruk verwachtte van JD Vance zijn poging tot schrijven van een boek, is het die andere geworden. Jammer want ik vind het figuur Cromwell geweldig interessant maar het kabbelt te hard aan. Ik heb het idee dat een, korter, non-fictie boek mij eerder zou boeien dan deze roman waar gewoon te weinig in gebeurd.

Zoals hierboven al vermeld: Babylon's Ashes. Na het zinderende 5e deel was dicht meer een bridge tussen 2 gebeurtenissen en ging dit eigenlijk nergens naartoe. Beetje saai tussendoortje om hopelijk terug in gang te schieten in deel 7.

Ik ging uit van 1 boek per maand en dat is ruimschoots gelukt. Ik had wel gehoopt om meer non-fictie er tussen te steken maar de goesting was daar niet al te vaak voor aanwezig.

Ik ga het terug op 1 boek per maand houden, en 1 audioboek dus we gaan mooi op 24 uitkomen normaal gezien. Graag deze keer wel een non fictie werk of 3-4 ertussen al heb ik geen idee of dat gaat lukken.

Ik kijk er enorm naar uit om verder te gaan in de Dungeon Crawler Carl reeks op audible en qua papier (nuja, e-ink) zou ik graag de First Law trilogy en The Expanse reeks uitlezen en verder doen in The Witcher. Sun Eater en Empire of the Vampire staan ook op de wishlist maar geen idee of ik daar toe ga komen. Qua non fictie heb ik een boek of 2 klaarstaan van Adrian Goldsworthy die me enorm interessant lijken.

Goltz-Azerbaijan Diary
K Tucker-Why gold? Why now?
K Fishman-Chokepoints
K Gavin-Ashes to our fathers: inside the fall of Nagorno-Karabakh
K Park-In orde to Live: a North Korean Girl's journey to freedom
K Browder-Freezing order
K Berman-Perfect spy:The Incredible Double Life of Pham Xuan An
K Brownworth-Lost to the West: the forgotten Byzantine empire
K Hu Anyan- I deliver parcels in Bejing
K Cixin Liu- het drielichamenprobleem
K Da Empoli-the hour of the predator
K Wang-Breakneck: China's quest to engineer the future
K Thompson-Verbal Judo: The Gentle Art of Persuasion
K Spector-Spoon-Fed: Why Almost Everything We’ve Been Told About Food is Wrong
K Haigaz-four years in the mountains of Kurdistan
K Thompson-The White war
K Gilmour-the pursuit of Italy
K Ocean Vuong-de keizer van gladness
K Kundera-Het leven is elders
K Reiss-Een reiziger uit de Oriënt
K Said-Ali and Nino
K Hesse-Reis naar het morgenland
K Slimani-Neem het vuur mee (III)
K King-Ghost of freedom: a history of the caucasus.
K Khalidi-De honderjarige oorlog tegen Palestina
K Slimani-Kijk ons dansen (II)
K Slimani-Mathilde (I)
K Bob&Evyatar-Target Tehran
K Kai-Fu Lee-AI 2041: ten visions for our future
K Sterckx- Chinees denken : over geschiedenis, filosofie en samenleving
K Houtman-het eiland zonder vrouwen: en 69 andere fascinerende plekken in Europa
K Nguyen Du-the song of Kieu
K Kitzen-de oorlog van morgen
K Cuming-Korea's place under the sun
K Melandri-Eva slaapt
K Corona-Het leven van Celio
K Kawakami- Alle geliefden van de nacht
K Mulvaney-Artic passages
K Scurati-M. : het uur van de waarheid
K Massala-Als Rusland wint
K Filipenko-Cremulator
K Orengo-De ongelukkige liefde van de Führer
K Aylisli- Stone dreams
K Frost-The Northern wars
K Burke-Rebooting a nation: the incredible rise of Estonia, E-government and the startup revolution
K Moody-Baltic: the future of Europe
K Van Bladel-Land van het grote sterven: hoe Rusland de westerse logica tarst
K De Decker-Onverwoestbaar: het menselijk gezicht van de oorlog in Oekraïne
K Scott Clark-Russia's man of war
K Simenon-Pietr Le Letton
K Boelgakov-the heart of a dog
K Boelgakov-A country doctor's notebook
K Taylor-Estonia
K Raud-De dood van de perfecte zin
K De Stoop-Damiaanhoeve
K Rees-The Far Edges of the Known World
K Amos-Russia starts here
K Giles-Who will defend Europe?
K Jacobson-Heshels rijk
K Peeters-Duizend heuvels
Printed with Microsoft To Do 4/6
􀵆􀵇􀵈􀵉 Boeken 2025 30 December 2025
K Hilton-Lost horizon
K Leigh-how economics explain the world
K Giles-Russia's war on everybody
K Šlepikas-mijn naam is Maryte
K Boelgakov-De meester en Margarita
K Murray-De aanval op het Westen
K Philps-the red hotel
K Clarke-understanding the Baltic states
K Chun Han Wong-Eenmanspartij : Xi Jinping en de toekomst van China als wereldmacht
K Nisbett-the geopgraphy of thought : how Asians and Westerners think differently
K Zamoyski- 1812 Napoleons fatale veldtocht naar Moskou
K Kaplan-Waste land
K Linna-de onbekende soldaat
K Brands-the Eurasian century
K Dou-House of Huawei
K Trotter-A frozen hell; the Russo-Finish winter war of 1939-1940
K Biscop-this is not a new world order: Europe rediscovers geopolitics from Ukraine to Taiwan
K Kross- de gek van de Tsaar
K Naylor-The Shadow in the East: Vladimir Putin and the New Baltic Front
K Applebaum-Autocracy inc
K Konsalik-amour cosaque

Goltz-Azerbeidzjan diaries. Echt goed geschreven over politiek, oorlog in de jaren negentig.
Qua fictie: Boelgakov-meester en margarita.
De boeken van Slimani en Scurati.

veel pulp, niemandalletjes, kwantiteit over kwaliteit

zie boven

81 boeken, een record.

opkuis gedaan van mijn ereader, selectie gemaakt die ik zeker wil lezen.

/

Op de valreep en ik geloof eigenlijk niet in lijstjes, maar ik wil jullie mijn nuttige bijdrage zeker niet ontzeggen.
Gelukkig nieuwjaar alvast!

In chronologische volgorde, minder dan een handvol non-fictie werken laat ik buiten beschouwing:

De bescheiden held – Mario Vargas Llosa ***1/2
Of Mice and Men – John Steinbeck ****
Duivels en heiligen – Jean-Baptiste Andrea ****
De toverberg – Thomas Mann ****
De idioot – Fjodor Dostojevski ****
Stoner – John Williams ***1/2
Misdaad en straf – Fjodor Dostojevski ****1/2
Vaders en zonen – Ivan Toergenjev *****
Jozef en zijn broers – Thomas Mann *****
Kafka op het strand – Haruki Murakami ***
The Old Man and the Sea – Ernest Hemingway **

Vaders en zonen vond ik onwaarschijnlijk tijdloos en aandoenlijk, maar qua puur leesgenot kies ik intuïtief voor De idioot. Het is zeker geen perfect boek, maar achteraf bekeken had die misschien minstens een halve ster extra verdiend. Gewoon dolle, absurde pret van begin tot einde, met ook nog eens emotionele impact.

Duivels en heiligen was een boek waar ik eigenlijk niets van verwachtte, en objectief bekeken stelt het ook gewoon bitter weinig voor, maar Andrea schrijft met een geweldige charme. Je vergeeft hem als lezer gewoon alles waar je bij een andere auteur over zou klagen, straf.

The Old Man and the Sea. Het was op zich niet slecht, en vooral erg kort, gelukkig, maar ik vond er helemaal niets aan. Toch zal ik zeker tijd maken voor een herkansing, wellicht For Whom the Bell Tolls. Van Stoner had ik ook iets meer verwacht, gezien de status ervan als herontdekt meesterwerk.

Weinig verrassend kies ik hier voor Thomas Mann, en dan specifiek voor De toverberg, een wonderbaarlijk boek waar ik nog steeds met diepe affectie aan terugdenk, maar waar ik mij te vaak heb moeten doorworstelen. Het was echt kantje boord. Jozef en zijn broers was nog eens een pak langer en zeker niet makkelijker, maar daar was ik mentaal op voorbereid en bovendien ben ik veel meer vertrouwd met die setting, waardoor het al bij al "vlotter" ging.

Heb je je leesdoelstellingen voor 2025 behaald? / Wat zijn je leesambities voor 2026?

Ik heb geen specifieke doelstellingen. Ik lees in golven, waarbij ik soms maanden aan een stuk geen boek aanraak, om dan nadien een serieuze inhaalbeweging te doen. De enige ambitie is om niet volledig stil te vallen, maar dat zal wel lukken. Sowieso verkies ik kwaliteit boven kwantiteit, en om al te grote teleurstellingen te vermijden begin ik enkel aan een boek als ik er vertrouwen in heb. Het was alleszins zeker geen slecht leesjaar, min of meer in lijn met 2024, en ik hoop in 2026 gewoon zo verder te doen.

Geen specifieke volgorde in gedachten, dat hangt telkens af van de inspiratie van het moment, maar volgende titels liggen klaar op de spreekwoordelijke stapel:

De rustelozen – Olga Tokarczuk
De wilde detectives – Roberto Bolaño
Oorlog en vrede – Lev Tolstoj
Dode zielen – Nikolaj Gogol
Madame Bovary – Gustave Flaubert
Rayuela: een hinkelspel – Julio Cortázar
Waak over haar – Jean-Baptiste Andrea
For Whom the Bell Tolls – Ernest Hemingway
De opwindvogelkronieken – Haruki Murakami

Laatst bewerkt:

In leesvolgorde (indien vertaald staat de taal tussen haakjes):

Titel​
Auteur(s)​
Reeks​
Worth Dying ForLee ChildJack Reacher #15
The AffairLee ChildJack Reacher #16
Mythos: The Greek Myths RetoldStephen FryGreat Mythology #1
A Wanted ManLee ChildJack Reacher #17
Never Go BackLee ChildJack Reacher #18
Persepolis RisingJames S.A. CoreyThe Expanse #7
PersonalLee ChildJack Reacher #19
Make MeLee ChildJack Reacher #20
Le Tour du Monde en 80 JoursJules Verne
Kroniek van een aangekondigde dood (NL)Gabriel García Márquez
Stormvloed (NL)Clive CusslerDirk Pitt #14
Night SchoolLee ChildJack Reacher #21
No Middle NameLee ChildThe Complete Collected Short Stories
Empire of IvoryNaomi NovikTemeraire #4
The Midnight LineLee ChildJack Reacher #22
Past TenseLee ChildJack Reacher #23
The MartianAndy Weir
Project Hail MaryAndy Weir
Blue MoonLee ChildJack Reacher #24

Geen echte favorieten, maar wel een aantal positieve elementen of anders dan gewoon:
Mythos van Stephen Fry (geweldige vertelstijl -en sfeer), zowel Night School als The Midnight Line zijn meer als een whodunnit-detective geschreven dan de gebruikelijke actiethrillers in de reeks.

Geen voor beide vragen. Het einde van The Martian viel enkel wat tegen.

Ja, de twaalf opgelegde boeken ruimschoots overtroffen. Ook aangenaam verrast van het eerste Spaanstalig werk dat ik heb gelezen.

Hetzelfde verder, de Reacher reeks afwerken per twee boeken. Nog vijf te gaan. ;)
Heroes (Fry) zit er ook aan te komen en ik zie wel waar ik eindig.

40 boeken, in totaal 19.728 pagina's.

Dat zijn er twee, namelijk Rewitched door Lucy Jane Wood en The Raven Scholar door Antonia Hodgson.

Cat's People door Tanya Guerreto. Ik had niet verwacht dat dit boek zo mooi en warm zou zijn.
Een leuk verhaal hoe een zwerfkat mensen verbind.

Blood over Bright Haven door M.L. Wang.

Ik heb dit boek vaak tegengekomen op social media en aangezien de flaptekst mij wel aansprak heb ik dit boek meegenomen uit de boekenwinkel en gelezen. De wereld waarin het boek zich afspeelde was heel boeiend en had enorm veel potentieel. Echter vond ik de protagonist vervelend en heel naïef en was er niets subtiel aan het plot. Het thema en de boodschap van het boek was een beetje té opvallend. Er was amper ruimte om hier zelf over na te denken. Op zich geen slecht boek, maar het had gewoon veel meer kunnen zijn.

A Little Life door Hanya Yanagihara. Prachtig boek, maar heel zwaar. Zeker niet lezen als je je mentaal wat minder voelt of gevoelig bent aan bepaalde onderwerpen triggers.

Geen idee, ik heb besloten om geen doelstelling meer te stellen.

Geen. Gewoon blijven lezen :)

Welk(e) boek(en) kan je niet wachten om te lezen in 2026

Ik heb geen idee... Boeken die ik al heb?

Bescheiden lijstje. Een aantal boeken meer dan vorig jaar, maar da's vooral omdat er dunne tussen zaten:

Crashing Heaven - All Robertson
Artifical Condition - Martha Wells
Rogue Protocol - Martha Wells
Exit Strategy - Martha Wells
Imperium - Robert Harris
1984 - George Orwell (reread)
Limitarisme - Ingrid Robeyns
Red Rising - Pierce Brown
Golden Son - Pierce Brown
Inhibitor Phase - Alastair Reynolds
Post Office - Charles Bukowski
Ham on Rye - Chareles Bukowski

Ham on Rye, Golden Son en Imperium waren de 3 die ik het moeilijkst kon neerleggen.
Maar ik ga als favoriet Imperium aanduiden omdat dat samenviel met een trip naar Rome. Dus die impact en nazindering was groter.

Golden Son waarschijnlijk, omdat het zo'n step-up is tov z'n voorganger. Blij dat ik de reeks toch verder opgepikt heb.

Geen echte teleurstellingen. Maar Rogue Protocol vond ik tot hier toe de matigste uit de Murderbot reeks.

Uitdaging is een te groot woord, en niet heel het boek was zo, maar de 'spatial Setting' in Red Rising vond ik echt pure chaos.

Vorig jaar had ik als ambitie misschien eens wat fantasy op te pikken. Maybe this year :unsure:

Ben nu bezig met de 2de in de Cicero trilogy, Lustrum. Bevalt me tot hier toe zeer goed, dus die trilogy zet ik met plezier verder.
Ook de Red Rising Saga wordt vervolgd. Voor de rest zien we wel.

Cal Newport — Deep Work
Cal Newport — Digital Minimalism: Choosing a Focused Life in a Noisy World
W. Timothy Gallwey — The Inner Game of Tennis
Alexander Pushkin — The Queen of Spades and Selected Works (Pushkin Collection)
Lara Taveirne — Wolf
Don Winslow — The Border
Don Winslow — The Cartel
Don Winslow — The Power of the Dog
Thijs Launspach — Fokking druk
Tim Severin — Corsair
Tim Severin — Privateer
Tim Severin — Sea Robber
Astrid Lindgren — Brothers Lionheart
Hernan Diaz — In the Distance
Willem Elsschot — Lijmen / Het Been
Willem Elsschot — Kaas
Dimitri Verhulst — Bechamel Mucho
Robert Harris — The Dictator
Robert Harris — Conspirata
Robert Harris — Imperium
Ethan Mollick — Co-Intelligence: Living and Working With AI
Anna Lembke — Dopamine Nation: Finding Balance in the Age of Indulgence
Stieg Larsson — The Girl with the Dragon Tattoo Trilogy Bundle
Stieg Larsson — The Girl Who Kicked the Hornet’s Nest
Stieg Larsson — The Girl Who Played with Fire
Stieg Larsson — The Girl with the Dragon Tattoo

Wolf - Lara Taveirne

Ethan Mollick - Co-Intelligence

Ik las sowieso zonder verwachtingen, als ik het niet leuk lezen vond. Ben ik gestopt.
Wel leuk om historische fictie te ontdekken na de cicero trilogie

Dostojevski - Misdaad & Straf

Niet afgewerkt na 150 tal pagina's en steeds uitstellen van lezen boek aan de kant gelegd.

Zie teleurstelling

Geen doelstellingen

Blijven lezen, iets meer gericht zoeken voor ik aan een boek start en dan toch moet afhaken.

Nog op zoek naar suggesties

Terug
Bovenaan