Hangt veel af van setting.
In het uitgaan kan je er wel echt een spelletje van maken. Als je schrik hebt om als eerste iemand aan te spreken is dit DE techniek:
Zodra je iemand gezien hebt waar je interesse bij ligt, ga je zorgen dat je doorheen de avond regelmatig in zicht verschijnt, maar zorg ervoor dat het zo onopvallend mogelijk is. Ga een keertje extra naar de wc en wandel langs haar (want je moest natuurlijk net daar tussen 2 mensen in), als je ziet dat ze aan het wachten is aan een toog, ga langs haar staan. Je hoeft zelfs nog niets te zeggen.
Als er enige interesse is langs haar kant krijg je na een tijdje garantie een opmerking in de zin van "3de keer is trakteren he". Vrouwen zijn het in het algemeen niet gewoon van de eerste te zijn die spreekt, dus gun ze hun slechte zinnen. Hier kan je dan 2 kanten uit, of je zegt iets in de aard van "Aaah dan ga ik volgende keer toch langs daar naar buiten denk ik" (dus je blijft een beetje bij de "ik heb geen interesse in jou, jij wel in mij" mood) of je zegt iets als "2de keer is ook goed hoor, zullen we even iets gaan halen?" en dan ben je vertrokken.
Ooit beginnen daten met een meisje nadat ik de hele avond grappen maakte over haar woonplaats (Borgerhout), ooit in de wachtrij van een club tegen iemand gezegd "Als we over 10 minuten nog niet aan die streep zijn, dan gaan we op mijn kot UNO spelen", it worked, maar ook al echt lang iets moeten opbouwen, jaren een crush op gehad, altijd vriendelijk en lief gebleven, altijd afgewezen en nu bijna 10 jaar later zijn we toch al 2 jaar samen. Alles kan.
Lang verhaal kort, met wat zelfvertrouwen kan je echt wel de grootste zever zeggen en dat is voldoende.