Jouw plaats op een concert

Lakigigar

Well-known member
Bij concerten heeft de plaats waar ge zit/staat imo dan ook nog veel meer invloed op hoe ge het concert beleeft. Mss ook nog wel interessant voor een apart topic van te maken ;)

Op basis van deze post, dacht ik dat dit nav het topic in de filmsectie ook wel leuk was om eens over te discussieren.

Ik heb nog niet veel concerten meegemaakt (en ik weet eigenlijk niet of bvb. lotto arena / sportpaleis uw plaats voorafbepaald is), maar in botanique of op festivals of uitgaansbuurten is dat niet zo.

Als je kan kiezen waar je zit of hoe je het concert beleeft, wat zijn dan uw voorkeuren. En is dat anders voor de type muziek dat je te horen krijgt?

Hangt echt af van de zaal en band. Helemaal vooraan doe ik zelden, meestal 1/3 vooraan en in het midden. Soms wat verder achteraan als ik de band niet zo goed ken. Maar ik ga véél minder naar concerten dan vroeger, helaas.

Helemaal vooraan en/of in het midden vermijd ik meestal. Gisterenavond nog een concert bijgewoond in de Lotto Arena. We stonden ongeveer ook op 1/3 vooraan en eerder midden-rechts.

Nu zijn de meeste optredens doorgaans wel rustiger maar vroeger zocht ik een makkelijke uitweg indien er een moshpit zou ontstaan. :unsure:

Hangt van het genre af (of hoe laat ik toe komt :unsure:), als het wat actieve muziek is hiphop, hardcore of iets van dansbare beats is, sta ik toch graag vooraan. Alle andere zaken kunnen gerust op een comfortabel stoeltje of in de buurt van de PA voor optimaal geluid.

Als ik achteraan blijf hangen en het wordt vooraan een stevig feestje, heb ik toch spijt. Onlangs nog bij Jon Hopkins, zat ik daar bovenaan in de Cirque Royale en beneden werden de stoelen net niet letterlijk aan de kant gegooid.

Ouder worden zeker, maar ik heb geen behoefte meer om mij als een sardine helemaal vooraan te gaan proppen. Probeer altijd midden in de buurt van de PA te gaan staan. Hangt natuurlijk ook van de zaal af.

Heerlijk als het iets cult / underground is met weinig volk (zoals vorige week in de Vooruit). Dan wordt mijn persoonlijke bubbel niet verstoord. :unsure:

Bij een festival main stage probeer ik op tijd aan de dranghekkens voor de PA te geraken, dan is het zicht normaal ook in orde.

Concert in het Sportpaleis? Imo, ik blijf gewoon thuis. Paar keren dat ik er was was er niets aan.

Ik heb nog maar vier optredens bijgewoond.

Bij Lily Allen in 2009 weet ik niet meer hoe dat ging, maar goed, ik was een kind en op zich maakte plaats daar weinig uit.

yeule vorig jaar was helemaal vooraan. Ik was ook al eerste of tweede binnen omdat ik niet goed wist langs waar ik moest gaan dus ik dacht van dat ik iemand anders moest volgen, maar die wist het dus ook niet, en zo zijn we via de nooduitgang binnengaan en hebben we de wachtrij vermeden (al was er op dat moment wellicht ook nog geen). Ik denk dat ik gewoon ook één van de eersten daar was. Maar het is wel erg elektronische muziek (hyperpop, ambient pop, glitch pop), en ik ga eigenlijk zelden uit.

Dit jaar stond ik eerder in het midden.

Voor Ichiko Aoba was de zaal zo goed als vol, maar ik heb nog een zitplekje gevonden die goed was. En voor de laatste twee nummers dichter bij het podium omdat ik dacht dat het gedaan was, en dus al rechtstond voor naar huis te gaan, bleek dat het blijkbaar gebruikelijk is om zo tijdens uw concert te doen alsof het gedaan is en dan terug te komen. Maar dat is ook wel rustige muziek, dus op zich was dat op elke plaats wel genieten behalve voor wie niet goed binnenraakte. Zaal was ook muisstil. Het contrast met de actieve muziek van yeule kan eigenlijk niet groter zijn, want iedereen zit bij Ichiko Aoba en iedereen staat recht voor yeule, en het is letterlijk dezelfde zaal. Zelfs qua audience was het gewoon compleet anders. Bij yeule was ik wellicht één van de oudsten in de zaal, ik heb niemand gezien die ik ouder inschat dan mezelf (dit jaar). Bij Ichiko Aoba niemand gezien die ik jonger inschat dan mij, meesten waren volwassenen (30-40 jaar zoiets), en ik hoorde ook veel meer nederlands. Bij de eerste keer yeule kwamen ze zelfs vanuit Berlijn naar Brussel. De enkele mensen die ik aansprak waren grotendeels uit Duitsland, anderen spraken dan Frans (Wallonië, Brussel, Fr.). Het zijn unieke en leuke ervaringen.

Eerder achteraan, te snel last van mijn oren dus wat afstand van de boxen liever.
Standaard wel oordoppen mee maar dat neemt toch een stuk beleving weg dus ik gebruik ze dan met tussenpozen.

Maar het enige wat een concert voor mij tot nu toe verpest heeft zijn andere concertgangers.

Vorige vrijdag op night of the proms; voor de mensen die de (slechte) schoolresultaten van hun soot moesten bespreken als het symfonisch orkest begon te spelen, ik haat jullie uit de grond van mijn hart.
(over het algemeen vond ik daar grof veel geroezemoes tussen de klassieke nummers.. hebt toch is wa respect mensen)

Helemaal vooraan en/of in het midden vermijd ik meestal. Gisterenavond nog een concert bijgewoond in de Lotto Arena. We stonden ongeveer ook op 1/3 vooraan en eerder midden-rechts.

Nu zijn de meeste optredens doorgaans wel rustiger maar vroeger zocht ik een makkelijke uitweg indien er een moshpit zou ontstaan. :unsure:
Och Nightwish was top vond ik :love: .

En qua plek goh dat hangt er hard vanaf ik probeer wel in t midden te staan in alle richtingen zowat :D . Maar als het echt foordruk is kan meer vanachter ook. Als ik echt zot ben van de groep kan helemaal vooraan ook al is.

Al doe ik niet veel concerten :p .

Hangt wat af van band en zaal. Bij Metallica op Werchter eens helemaal vooraan gewaagd, het was daar rustig voor een metalband en ja voor mij is er geen betere groep. Meestal ergens in het midden. Ik ben maar een meter 68 groot en niet echt dik. Voor de meesten is een moshpit zowat menselijke botsauto maar met mijn lengte en gewicht ben ik eerder het balletje in een menselijke flipperkast, volledig vooraan zie ik daarom nooit echt zitten. Bij Metallica toch schone foto kunnen maken

20220701_230230.jpg

Meestal in het midden. Eens ik mijn plaats heb ga ik daar ook niet meer weg, het is nooit echt zeker of ik nog veel ga kunnen zien eens ik ergens anders sta

Laatst bewerkt:
Meestal redelijk centraal in de buurt van de PA, maar hangt wat af van de zaal en band. Helemaal vooraan doe ik niet veel meer tegenwoordig.

Lang altijd vooraan centraal, zoekende naar het beste geluid en sfeer. Dit jaar Thundercat in de Roma gaan zien. Was best confronterend, maar ik had daar echt niks meer te zoeken. Ik stoor mij gewoon te veel aan mijn medemens.

En al zeker als ze indirect het LIVE evenement aan het beleven zijn. Dood aan iedereen dat meer dan 2 minuten op hun smartphone "herinneringen" probeert te vangen op een concert.

Te zien welke zaal, welke band en zelfs met wel gezelschap.
Trix sta ik meestal net aan de onderste trap in het midden. Dat is in de buurt van de PA dus goed qua geluid, dicht genoeg om de band goed bezig te zien en ver genoeg van de grote drukte.
Bij death/thrash metal durf ik me nog eens in de mosh wagen want dat zijn uiteindelijk gewoon dikke venten die op elkaar lopen, dat kan ik nog wel af. Punkrock idem, dat is hetzelfde maar het scheelt een kilo of 30. Bij de kung fu toestanden van hardcore shows blijf ik daar mooi uit de buurt.
Alleen als ik de band persoonlijk ken (sowieso dus enkel bij kleine shows in jeugdhuizen etc) sta ik nog echt vooraan.

Ondertussen zie ik misschien 1 keer per jaar nog een band die ik nog niet gezien heb dus de laatste jaren sta ik vaak gewoon dicht bij den toog...
1 van mijn leukste ervaringen was aan de toog trouwens. Anathema in de Biebob zoveel jaar geleden. Ik was zonder gezelschap op schok dus heb me een kruk gepakt en op de hoek vd toog gaan zitten met een duveltje. Perfecte setting voor zo'n concert :)

Ook te zien welk gezelschap of welke band. Vooraan, in 't midden. Afhankelijk outdoor of indoor.

Wat ik nooit meer doe is naar een band zoals Metallica in het sportpaleis. Ik zat vanboven in een hoek en de klank daar was zo slecht dat ik sommige nummers gewoon niet herkende en geen zang hoorde.

Nightwish, ik vond ze goed ;-)

Zaalconcerten: Moshpit of ongeveer 1/3 als er geen is/andere muziek is zodat je toch sfeer hebt maar toch niet op elkaar plakt.

Festivals: Moshpit of toch ergens daar in de buurt bij favorieten, en anders de "dorp-plaats".
Vage omschrijving, maar aan elk podium van de grote festivals is er al jaren een plaats waar je alle aanwezigen van het dorp kan terugvinden. Verschillende plaats van festival tot festival en zelfs van podium tot podium. Meestal wel strategisch locatie dicht bij toog met zicht podium, maar soms links, soms rechts, sommige podia helemaal vooraan, andere eerder in het midden. Maar altijd leuk om te zien wie er nog aanwezig is en om bekenden terug te zien als je deze ergens in de moshpit bent verloren. Na 20 jaar ken je die plaatsen wel.

Zo dicht mogelijk zonder dat andere mensen mij moeten aanraken.

Van mij moeten ze ook ni teveel interactie verwachten.

Er zijn al uitzonderingen geweest maar, ben nu eenmaal niet zo een enthousiast persoon.
:offtopic: al die vacatures die ik misloop 🥲

Terug
Bovenaan