Jouw sportjaar - 2024

Voidski

Well-known member
Crowdfunder FE
Supporter
Het jaar zit er zo goed als op en voor de meesten zijn de laatste sportdagen van 2024 weer voorbij en worden de voornemens voor 2025 gemaakt. Dat kan in het Zelf sporten gedeelte van het BeyondGaming forum dus ook niet ontbreken.

Hoeveel heb je in 2024 gesport?

Wat was je favoriete sportmoment?

Wat was je grootste tegenslag?

Heb je de vooropgestelde doelen voor 2024 gehaald?

Welke doelen heb je voor 2025 gesteld?

Fietsen: 53x - 1874km
Wandelen: 49x - 173km
In het totaal goed voor 113 sportieve uren dit jaar.

In zowat het enige mooie fietsweekend van het voorjaar (weekend van 15 mei 2024) met een aantal collega's de Bilzen Classic gereden.
Zeker door het prachtige weer in de weken van continue regen was dit voor mij echt iets wat is bijgebleven dit jaar.

Gelukkig gespaard gebleven.

Nét. Met de geboorte van mijn dochter eind 2023 had ik mijn doelen voor 2024 getemperd (en terecht blijkbaar). Het wordt nu wel duidelijk dat er voor 2025 terug grotere doelen kunnen gesteld worden.

In april rijd ik met een aantal collega's de cyclo van de Ronde van Vlaanderen (144km editie) wat voor mij fysiek wel een uitdaging gaat worden.

Over de 1000 km gelopen
2/ week power training
Capoeira terug opgenomen

Mijn eerste halve marathons gelopen

Blessure in de onderrug en schouder waardoor momenteel powerstraining en capoeira stil liggen

Enige doel dat ik had was 1000km lopen op een jaar,

Zorgen dat ik eerst blessure vrij ben en een manier vinden om alles pijnvrij te kunnen combineren

Eerste driekwart van het jaar echt beschamend weinig, de hondenwandelingen en fietsritten van en naar het werk zullen het grotendeels geweest zijn buiten af en toe eens krachttraining of een lange wandeling of fietstocht. Sinds oktober 5 dagen sport per week, een afwisselend schema van lopen en gewichtheffen met af en toe eens roeien (machine) en fietsen.

Een impromptu 28km wandeling na maanden stilzitten. Een mooie geïmproviseerde route door het Meerdaalwoud en Heverleebos tot in Leuven en dan terug via de Dijle op een prachtige zomerdag. Trots op mijn lichaam dat ik zonder voorbereiding toch een deftig afstandje kon wandelen, en genoten van een badje en lekker eten achteraf op een balkon met pracht zicht over Dijle gebied ❤️

Geen gigantische tegenslag, enkel dat ik sinds het starten met Start To Run praktisch elke training al in de regen heb mogen doen 😅

Ik had geen specifieke doelen (denk ik)

Qua lopen sowieso de 5k en liefst een relatief vlotte 10k kunnen lopen. Qua gewichtheffen heb ik wel enkele nummers die ik graag zou halen maar het doel is voornamelijk rustig blijven opbouwen met mijn huidig schema, en vooral een jaar rond regelmatig blijven trainen.

2170 km gelopen dit jaar. Geklaard in 215 uur. Minimaal wat gefietst en gewandeld.

Trail de la Soupe in December en de Dodentocht.

Gefaald op mijn eerste marathonpoging op de Nacht van Vlaanderen. Ik ben toen gestopt op km 30 ongeveer. Helaas geen jus meer in de benen.

Eigenlijk wel, behalve dan die marathonpoging. Al lag er vrij weinig lang op voorhand vast (behalve Trail de la Soupe)

Doel nummer 1 is fit/gezond/blessurevrij blijven en stelselmatig opbouwen.
Doel nummer 2 is een stuk meer hoogtemeters in mijn trainingen inbouwen.

Events:
  • Marathon Nationaal Park Hoge Kempen in februari
  • Trail Des Sangliers (44km) in maart
  • Innsbruck trail (65km) in mei

zomer en najaar liggen nog niet vast. Maar waarschijnlijk een langere trail richting herfst/winter 2025.

Fietsen: 3050km - 136uur
Lopen: 1520km - 123uur

Het finishen van een marathon geeft toch een zalig gevoel. Ik voel me dus verplicht deze (Parijs en Valencia) momenten aan te halen.
Maar ik moet ook spontaan terugdenken aan de Belcanto Classic als (waarschijnlijk) enige MTB'er. Enkele ronden tegen 40km/u gemiddeld gereden, waarop regelmatig complimenten van andere wielrenners volgden.

Marathon Valencia geen sub 3u. Maar desalniettemin toch een propere PR.

PR's kunnen lopen op alle afstanden. Tot halve marathon iets beter dan verwacht. De marathon iets trager dan gehoopt.

Nog niets concreet... Ik probeer wel terug 2 MTB-marathons te doen in de Ardennen met een goed gevoel.
En in het lopen werk ik misschien aan meer snelheid om zo een snellere 10km en misschien halve marathon in de benen te krijgen.

Sinds gisteren de kaap van 4000km lopen bereikt. 1/3e was trail.

Finish halen op de loodzware Kullamannen 100km in Zweden.

2x Gevallen tijdens de GTLC 84km bij het afdalen.
Heb er zelfs een litteken aan overgehouden aan mijn hand.
Ook meerdere races gehad met buikkrampen maar heb de oorzaak gevonden.

Wou een 100km trail doen en gehaald.

Welke doelen heb je voor 2025 opgesteld?
Wat meer ervaring doen op de 100km om dan in 2026 mijn eerste 100mijler te lopen.

April: Nord Trail Monts des Flandres 115km
Augustus: Quito trail 77km in Ecuador
Oktober: Grizzly 100km

Ik klok af op 800km lopen en misschien een 400km op de fiets. Veel te weinig maar zat echt met wat motivatie issues dit jaar, desondanks dat ben ik toch terug in gang geraakt afgelopen maand dus goed om terug te zijn. De fiets blijft wel veel te veel onaangeroerd.

Finishen op de Chouffe Trail 18K. Niet echt een buitenaardse prestatie maar het was gewoon m'n allereerste trail en het bleek even leuk te zijn dan ik had verwacht. :biglaugh:

Een blessure vlak voor de HM van Kruibeke, dat is ook de reden dat ik in de eerste helft van het jaar amper iets gedaan heb.

Neen

Gewoon consistent blijven en misschien eens doortrainen om richting een trail marathon of zelfs mini-ultra. Misschien ook die combinatie lopen-fietsen eens proberen finetunen.

1638,1 km gelopen (+ misschien morgen nog een toerreke)

Doeltijd 1:30 op de 10 miles en 1:29:52 gelopen = Het was uiterst nipt maar ..

Een lelijke val van de trap een week voor de 20 km van Brussel.
Mijn rechterhiel was volledig naar de kloten.

Toch alsnog deelgenomen en na een pauze bij iemand van het Rode Kruis nog gefinisht op karakter. Maar dat was het dan ook.

Ja

Doeltijd 1:25 op de 10 miles (stiekem hoop ik op 1:20 maar ja ..)

Laatst bewerkt:
2000km met de hond gewandeld
80 uur padel gespeeld
3x per week krachttraining (vanaf september nog maar begonnen)

Eigenlijk alles gewoon. Zot om te beseffen dat ik tot 2/3j geleden echt niets van sport deed, en gewoon elke avond zat te gamen of series lag te kijken, en dat nu mijn volledig leven in teken van sporten/bewegen staat.

In januari, dus al in het begin van het jaar, serieus uitgeschoven tijdens padellen. Schouder even uit de kom geweest, en dat is eigenlijk nooit nog 100% hersteld geraakt. Ik kan alles nog doen, maar bij hard strekken bv achter de rug, of boven het hoofd knaagt dat zo een beetje. Ook na intensief gebruik (bv intensieve padel match met veel overhead slagen) heb ik er nog een dag of 2 nadien wat last van.

Nee. Ik wou in 2024 stijgen in padel ranking. Maar ben ergens begin het jaar met een nieuwe partner gestart, die nog niet zoveel ervaring had. Dus dat is jammer genoeg niet gelukt. Maar voor 2025 moet dat zeker wel te doen zijn (y)

Padel ranking stijgen!
Specifieke doelen voor krachttraining stel ik me nog niet. Eigenlijk is het doel daar nu gewoon nog elke week of elke 2 weken een PR te halen, als beginner :D

Fietsen: 11986 km
Long Course Weekend 55ste plaats op 5500 deelnemers
Geen tegenslagen gehad
Ja beter dan verwacht zelfs
Een Gran fondo

Fietsen: 11333,6km meer dan @SomeDude

Het herhaaldelijk lossen van @SomeDude

Toen ik uit mijn klikpedaal schoot en @SomeDude 10m voor mij moest dulden

Absoluut

Wachten tot @SomeDude een gravelbike heeft gekocht en hem ook met dat type fiets losrijden

1115 km lopen
3000 km fietsen
58 km zwemmen

Finish Ironman 70.3 Westfriesland

Ik had een heel slechte winter waarbij ik pas in januari echt consistenter begon te trainen. Onverwacht daar in een nieuw PR gefinisht (5:07)

Tijdens mijn belangrijkste race, Ironman 70.3 Italië, werd ik tijdens het lopen na 17km half onderuit gelopen door een atleet die ik inhaalde en die plots de weg wilde oversteken naar een supporter. Balans verloren, heup deed pijn en te hard daarop gefocust. Daardoor pissed over de finish waar een idioot nog mijn finishfoto (en die van de persoon voor mij) verpestte door plots op de finish te blijven staan…

Nee. Ik wou in Ironman 70.3 Italië onder de 5u finishen en kwam binnen in 5:04. Net niet gehaald.

Ik heb altijd gezegd dat ik het karakter niet heb voor een Ironman. Ik ben ingeschreven voor mijn eerste volledige Ironman in augustus. :unsure:

Fietsen: 3750km
lopen: 565km
wandelen: 129km
zwemmen: 8km

de cyclo van luik bastenaken luik 2024 155km simpel uitrijden.
wielerflits of nieuws rit van 120km in dezelfde ardennenstreek op schone lentedag op mijn eentje gereden

eerste 5 maand van jaar niets gelopen en daarna teveel opgebouwd dus blessure terugslag daarna.

Nee, had enkele trails in het vizier, maar wegens te weinig training geen gelopen.

meer trails lopen, tijd verbeteren op cyclo LBL en eerste marathon lopen.

Fietsen : 1500km, woonwerk vooral
Lopen : 300km

Mijn zonen kloppen op de kartbaan. Helaas is de kleinste nu sneller, met -voorlopig nog- ca.50kg gewichtsvoordeel.
Niks
Ik had geen doelen
Beetje meer en consistenter sporten,
eindelijk eens gebruik maken van de gym onder ons kantoor.
PR op mijn favoriete kartbaan scherper stellen.
Beginnen met motorcross training als veteraan hobbyrijder zonder ambitie...

Lopen: 535km
Fietsen: 4007km
Zwemmen: 47km

Mijn eerste halve marathon (Gent) serieus onder mijn doel gefinished.

Op sportief vlak: eerst halve triatlon toch wel serieus gestorven bij het lopen, meer dan 2,5u nodig gehad voor de halve marathon. Waardoor ik ook maar net 5min voor het sluiten van de finish binnen was.

Mijn doel was mijn eerste halve triatlon finishen, daar ben ik net in geslaagd, dus ja.

IM70.3 Zwitserland in een mooie tijd finishen. 5u30min lijkt me ambitieus maar haalbaar.

3/w power training/gym
Wat gelopen, maar niet echt bijgehouden hoeveel.

Niet echt favoriete momenten meegemaakt daar het meer een dingetje is dat ik uit routine doe.

Blessure aan de elleboog, maar daar is nog een operatie voor ingepland dus dat is hopelijk snel van de baan.

Geen doelen gezet, dus ook niets te halen.

Iets meer op de voeding letten en meer spiermassa creëren.

505u in totaliteit.
- 11.861km op de fiets
- 977km op de loopschoenen

Het leukste was toch de gran fondo Charly Gaul.
Voelen dat je mits een betere aanpak en betere aanloop ernaartoe echt wel op een mooie plaats kan eindigen.
Er waren weinig tot geen loopdoelen en dus geen druk op dat vlak, desondanks toch veel beste prestaties gelopen en vaak met overschot. Wat achteraf gezien ook wel leuk was.

In mei pericarditis gekregen wat resulteerde in een hele poos een verbod op sport, en in eerste instantie onduidelijkheid of sporten überhaupt wel nog zou kunnen.
Gelukkig terug kunnen beginnen en niet meer hervallen, waar ik zeer dankbaar voor ben. Maar het resultaat is wel dat ik een heel jaar heb getraind voor om 31/12 te eindigen waar ik 01/01 mee begonnen was.

Groot doel heb ik niet gehaald omdat ik pericarditis had en dus überhaupt niet kon deelnemen.
Enkele kleine tussendoelen wel nog gehaald, suboptimaal maar goed.

Revanche nemen voor 2024 en trachten om een kwalificatie te bemachtigen voor WK gran fondo.
Op loopvlak de HM-tijd scherper stellen en proberen om vanaf juni toe te werken naar een marathon in het najaar.

2.201 km gelopen

Halve marathon van Brugge, leuk parcours en opnieuw PR gelopen.

Geen echte tegenslagen gehad buiten licht blessureleed in de laatste weken voorbereiding voor HM van Gent. Uiteindelijk is het wel goed gekomen maar toch geen ideale voorbereiding gehad.

Twee maal PR gelopen op beide HM wedstrijden, meer hoeft dat niet te zijn.

Er zit nog marge in mijn prestaties dus trachten om dat er uit te halen. De droom blijft om onder de magische 1u30 te geraken op de halve, dus blijven we daar naartoe werken. Misschien ook eens de wagen durven nemen om in een andere regio te lopen dan waar ik woon. Voor de rest verdere inzichten en ervaring verwerven over trainingen en finetunen zonder geblesseerd te raken.

1440km gelopen (en 250km gefietst wegens verveling door het niet mogen lopen gedurende 3 weken)

Het beste voor het laatste: de Eindejaarscorrida in Leuven. Perfecte omstandigheden. Nieuwe carbonschoenen voor't eerste gebruikt en direct een dik PR op de Corrida + 10km gelopen.

Een (voor mij) zeer intensief marathonschema gevolgd om 35k Trail des Fantomes te voltooien viel een maand voor de wedstrijd in duigen door een voetblessure, door wss overbelasting. Het schema was nochtans mooi gradueel opgebouwd en alle lopen tot die ene loop verliepen zonder kwaaltjes.

Ja, conditie is er duidelijk zeer goed op vooruit gegaan, ondanks de tegenslag in de zomer.
EK Halve marathon in een (dik) PR proberen te lopen, hoewel het parcours er zich niet helemaal toe leent.
De TDF 35km wél lopen, met hetzelfde schema dat ik in 2024 volgde.

Terug
Bovenaan