Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Maar sta daar dan duidelijk en informeer de mensen. Niet in't geniepig bonnetjes geven. Op die manier is't gewoon geld cashen en de nummertjes omhoog doen gaan ("kijk eens hoeveel mensen we op de bon hebben gezet"). Ze stonden er met 3. Denk dat ze enkele honderden bonnetjes uitgeschreven hebben vandaag.
Dat gaat amper effect hebben. Bij een boete ga je meer nadenken en zeker met agenten in burger. Dan gaan ze de volgende keer bij een rood licht misschien een keer wachten als die ene man vreemd staat te staren naar je, terwijl een "je weet dat het niet mag" of "door het rood rijden als fietser kan kwalijke gevolgen hebben", niet het beoogde schrikeffect gaat hebben. Of lichtjes aangereden worden, dat kan helpen, maar wens ik niemand toe.

Velen hebben nog altijd de 'het zal me niet overkomen'-attitude en dat is storend. Elke dag is er een fietser / step, die los door het rood rijdt en geen 'net' rood, hé. Als je er iets van zegt door je raam, dan zwiert er alvast eentje net die fiets niet door je voorruit (echt gebeurd :crazy:).
Zijn antwoord: "Gij moet zwijgen. Ik mag da."

Het is middenmaart en het zonnetje schijnt. Iedereen met de fiest naar het werk vandaag, toch?

ideale moment voor de verkeerspolitie van Brussel om op een van de drukste fietsplaatsen (bij de ING aan troon) in burgeroutfit iedereen op de bon te gooien die door het rode licht rijdt.
OK, het zou niet mogen. En ze stonden waar als fietser je in gevaar brengt als je door het rode licht gaat. Maar sta daar dan duidelijk en informeer de mensen. Niet in't geniepig bonnetjes geven. Op die manier is't gewoon geld cashen en de nummertjes omhoog doen gaan ("kijk eens hoeveel mensen we op de bon hebben gezet").

Moet je mensen echt nog informeren dat je niet door het rood mag rijden?

Dat is hetzelfde volk waarvoor er op vaatwas tabletten "niet inslikken" staat zeker?

Iedereen weet goed genoeg dat het niet mag. Wilt ge de regels toch nog overtreden dan zir maar op de blaren.
Die boete kan je trouwens ook nog wel als waarschuwing zien

Dat gaat amper effect hebben. Bij een boete ga je meer nadenken en zeker met agenten in burger. Dan gaan ze de volgende keer bij een rood licht misschien een keer wachten als die ene man vreemd staat te staren naar je, terwijl een "je weet dat het niet mag" of "door het rood rijden als fietser kan kwalijke gevolgen hebben", niet het beoogde schrikeffect gaat hebben. Of lichtjes aangereden worden, dat kan helpen, maar wens ik niemand toe.

Velen hebben nog altijd de 'het zal me niet overkomen'-attitude en dat is storend. Elke dag is er een fietser / step, die los door het rood rijdt en geen 'net' rood, hé. Als je er iets van zegt door je raam, dan zwiert er alvast eentje net die fiets niet door je voorruit (echt gebeurd :crazy:).
Zijn antwoord: "Gij moet zwijgen. Ik mag da."
Gohja, ik denk eerlijk gezegd niet dat die 100 boetes van vanmorgen een schrikeffect gaan hebben algemeen bekeken. Hoeveel keer rijden mensen te snel? of parkeren ze verkeerd? Niet omdat je eenmaal een boete hebt gekregen dat je opeens heel je gedrag gaat aanpassen.
De fietsinfrastructuur op de kleine ring zo fel verbeterd dat er megaveelfietsers zijn bijgekomen daar. Maar net dat punt is, samen met Toison D'or) nog niet aangepast. De lichten op dat kruispunt (waar de Troonstraat begint) zijn nog steeds afgesteld alsof er amper fietsers zijn. Je moet daar echt lang wachten, dus natuurlijk rijden mensen daar door rood. Als je de kat bij de melk zet, moet je niet verbaasd zijn dat ze ervan gaat drinken. Om dan net daar keuringen te gaan geven, vind ik nogal dwaas.

Waar de infrastructuur OK is zie je veel minder gevaarlijke toestanden.

Ik ben 100% zeker dat wanneer ik daar morgen opnieuw ben ik opnieuw mensen door het rood ga zien rijden.

Het is middenmaart en het zonnetje schijnt. Iedereen met de fiest naar het werk vandaag, toch?

ideale moment voor de verkeerspolitie van Brussel om op een van de drukste fietsplaatsen (bij de ING aan troon) in burgeroutfit iedereen op de bon te gooien die door het rode licht rijdt.
OK, het zou niet mogen. En ze stonden waar als fietser je in gevaar brengt als je door het rode licht gaat. Maar sta daar dan duidelijk en informeer de mensen. Niet in't geniepig bonnetjes geven. Op die manier is't gewoon geld cashen en de nummertjes omhoog doen gaan ("kijk eens hoeveel mensen we op de bon hebben gezet"). Ze stonden er met 3. Denk dat ze enkele honderden bonnetjes uitgeschreven hebben vandaag.

Mijns inziens is er ook wel een groter probleem met de auto's in Brussel dan die fietsers. Als je aggressief & egoïstisch wil leren rijden, is Brussel Hoofdstedelijk Gewest de perfecte leerschool. Op net dezelfde rit naar het werk bijna van de weg gereden door een auto die plots naar rechts uitweek omdat de auto voor hem stopte om te parkeren in de straat. Meneer reed dan maar op het geverfde fietspad.
Toch rare gedachtengang. Ze rijden bewust door rood en brengen zichzelf (en anderen) in gevaar, maar de politie doet aan graaien omdat ze bekeuren?

Anders moeten we in 't vervolg bij een positieve ademtest ook gewoon laten verder rijden en "niet meer doen he" zeggen.

Gohja, ik denk eerlijk gezegd niet dat die 100 boetes van vanmorgen een schrikeffect gaan hebben algemeen bekeken. Hoeveel keer rijden mensen te snel? of parkeren ze verkeerd? Niet omdat je eenmaal een boete hebt gekregen dat je opeens heel je gedrag gaat aanpassen.
De fietsinfrastructuur op de kleine ring zo fel verbeterd dat er megaveelfietsers zijn bijgekomen daar. Maar net dat punt is, samen met Toison D'or) nog niet aangepast. De lichten op dat kruispunt (waar de Troonstraat begint) zijn nog steeds afgesteld alsof er amper fietsers zijn. Je moet daar echt lang wachten, dus natuurlijk rijden mensen daar door rood. Als je de kat bij de melk zet, moet je niet verbaasd zijn dat ze ervan gaat drinken. Om dan net daar keuringen te gaan geven, vind ik nogal dwaas.

Waar de infrastructuur OK is zie je veel minder gevaarlijke toestanden.

Ik ben 100% zeker dat wanneer ik daar morgen opnieuw ben ik opnieuw mensen door het rood ga zien rijden.
Als er 1/100 zich aanpast na een boete te ontvangen hebben, heeft het nut. Dat is mss een domme verkeersdode minder in de toekomst. Ik zie liever een perfect percentage van aanpassingen, maar de mens is idd een ongeduldig beestje.
Ja, lang wachten als voetganger of fietser op een groen licht is irritant, maar dat is ook het geval voor de autobestuurders. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje met de verkeerslichten her en der. Om nog te zwijgen over de zebrapaden en de auto's die keer op keer voorbij rijden.
Ik betaal mijn boetes met plezier als ik in fout ben, zowel als voetganger - fietser als autobestuurder.

Toch rare gedachtengang. Ze rijden bewust door rood en brengen zichzelf (en anderen) in gevaar, maar de politie doet aan graaien omdat ze bekeuren?

Anders moeten we in 't vervolg bij een positieve ademtest ook gewoon laten verder rijden en "niet meer doen he" zeggen.
Misschien, heel misschien zouden die mensen niet door het rood rijden als de lichten niet na pakweg 5 seconden opnieuw op rood springen. En dan weer 2 minuten wachten. En door de enorme toename van aantal fietsers staat daar tijdens het spitsuur makkelijk +30 fietsers te wachten.

Da's mijn punt. Maar soit, it is what it is. Gezien het een gewestweg is, denk ik niet dat we snel een aanpassing zullen zien.

Misschien, heel misschien zouden die mensen niet door het rood rijden als de lichten niet na pakweg 5 seconden opnieuw op rood springen. En dan weer 2 minuten wachten. En door de enorme toename van aantal fietsers staat daar tijdens het spitsuur makkelijk +30 fietsers te wachten.

Da's mijn punt. Maar soit, it is what it is. Gezien het een gewestweg is, denk ik niet dat we snel een aanpassing zullen zien.
Stuur een mail naar de bevoegde instantie, de eerste stap naar een verbetering.

Dit dus. Passeer ook regelmatig aan Troon en daar is het inderdaad verre van ideaal als fietser. Ring oversteken = 5 à 10 seconden, op een fietsstrook met een beperkte breedte. 1 iemand die niet voldoende snel vertrekt = je staat nog een rondje stil als er +20 fietsers staan. Als dan het licht op rood springt terwijl je net in gang bent, dan rijdt je door, wat afhankelijk van de situatie correct kan zijn (in een dichte groep fietsers is plots op de rem gaan staan soms gevaarlijker dan doorrijden).
Elke maand is er een grote fietsersactie (Critical Mass), net om de pijnpunten in de fietsinfrastructuur aan te klagen.

Dit dus. Passeer ook regelmatig aan Troon en daar is het inderdaad verre van ideaal als fietser. Ring oversteken = 5 à 10 seconden, op een fietsstrook met een beperkte breedte. 1 iemand die niet voldoende snel vertrekt = je staat nog een rondje stil als er +20 fietsers staan. Als dan het licht op rood springt terwijl je net in gang bent, dan rijdt je door, wat afhankelijk van de situatie correct kan zijn (in een dichte groep fietsers is plots op de rem gaan staan soms gevaarlijker dan doorrijden).

Elke maand is er een grote fietsersactie (Critical Mass), net om de pijnpunten in de fietsinfrastructuur aan te klagen.
Enige manier waarop dat correct zou zijn, is als je het licht al voorbij bent als het op rood springt.

Enige manier waarop dat correct zou zijn, is als je het licht al voorbij bent als het op rood springt.
Op papier is dit inderdaad zo, in de praktijk sta je met 20 anderen in een zone van 2-3 meter van het licht. Als je net aangezet hebt om verder te rijden en het springt dan al terug op rood, dan zit je voor mij in de discussiezone waar je voor mij ook nog moet rekening houden met veilig kunnen stoppen (want geen oranje licht voor fietsers). Heb het al meermaals voorgehad dat ik net nog een meter verder sta en wel rem, waarna een achterligger knal tegen m'n achterwiel zit. M.a.w. volgens de letter van de wet ben je dan inderdaad in fout (en ga ik ook niet betwisten als ik een boete krijg), volgens de geest van de wet zou ik dan eerder een waarschuwing verwachten, aangezien dit voor mij van een andere orde is dan aan volle snelheid door het rood vlammen omdat ge de auto's denkt te kunnen voorzijn.

Laatst bewerkt:

Het is een te begrijpen ergernis, maar door het rood rijden en afgeven op politie die de verkeersregels handhaaft is niet de oplossing é. Dan kun je hetzelfde doen met een zone 30 buiten de schooluren, links blijven rijden op een lege snelweg, een éénrichtingstraat inrijden omdat er toch niemand van de andere kant komt, etc...

Niet in Brussel, maar in Boom moet ik veel de Boomsesteenweg oversteken met de fiets. Er is daar een gekke plek waar fietsers links oversteken, en voetgangers rechts van de baan. Als fietser heb je daar geen drukknop of dergelijke om het licht op groen te laten komen, ik heb daar al is drie cycli gewacht, en daarna heeft iemand aan de overkant op de knop geduwd, anders had ik ook wel door het rood gegaan.

Ik had dus een mail gestuurd naar wegen en verkeer ofzoiets, en ze hebben dit gewoon aangepast en automatische camera's geïnstalleerd. Dus dit werkt!

Het is een te begrijpen ergernis, maar door het rood rijden en afgeven op politie die de verkeersregels handhaaft is niet de oplossing é. Dan kun je hetzelfde doen met een zone 30 buiten de schooluren, links blijven rijden op een lege snelweg, een éénrichtingstraat inrijden omdat er toch niemand van de andere kant komt, etc...
Ik betwist niet dat door rood rijden een overtreding is, de frustratie is eerder de manier waarop er gecontroleerd wordt.
Voorbeeld van datzelfde kruispunt uit eigen ervaring:
- ik sta aan het rood licht te wachten in een grote groep fietsers, op 2de rij met 1 fietser voor mij
- licht springt op groen, ik zet met een beetje vertraging aan omdat mijn voorganger treuzelt en ben hierdoor nog maar net op straat wanneer het licht na minder dan 10 seconden groen terug op rood springt (maar dus niet in overtreding volgens mijn eigen observatie).
- na mij rijden er nog makkelijk 10 fietsers verder
- aan de overkant van het kruispunt staan er net uit het zich een aantal agenten en wordt er teken gedaan naar mij en nog 3 fietsers dat we aan de kant moeten. De rest van de fietsers - die na ons overstaken - mogen doorrijden
- Agent meldt dat we door rood gereden zijn. Ik zeg dat ik mij al op de rijbaan bevond toen het licht op rood sprong.
- Agent zegt dat collega in burger het gezien heeft. Ik vraag beleefd waar die collega in burger zich bevond, en hij wijst naar een locatie vanwaar het onmogelijk is om met zekerheid te zeggen dat ik door het rood reed, aangezien er andere fietsers/auto's de zichtslijn onderbraken (die wel gewoon mochten doorrijden btw).
- Terwijl ik uitleg dat zijn collega mij niet gezien kon hebben, rijden er verschillende andere fietsers brutaalweg door het rood, zonder tegengehouden te worden.
- Na een paar minuten beleefd discussieren, krijg ik een waarschuwing en mag ik verder fietsen. Intussen wordt een andere fietser die voor mij reed wel beboet.

=> dit is gewoon willekeur en geeft zoals Wilto ook al aangaf de indruk dat ze eerder zoveel mogelijk boetes willen schrijven in plaats van echt de veiligheid aan te pakken (er waren bv geen agenten op de fiets om duidelijke overtreders die doorvlammen te achtervolgen)

Nog beter: stuur een directe mail naar de bevoegde schepen en burgemeester in cc.

Laat je Caps Lock aan staan, gebruik geen leestekens en sluit af met als hier niets aan wordt gedaan, je dit op sociale media zal zetten of aan de pers zal bezorgen.

Ik heb al bij twee verschillende lokale besturen gewerkt. Je zal schrikken hoe snel men in actie zal schieten.

Nog beter: stuur een directe mail naar de bevoegde schepen en burgemeester in cc.

Laat je Caps Lock aan staan, gebruik geen leestekens en sluit af met als hier niets aan wordt gedaan, je dit op sociale media zal zetten of aan de pers zal bezorgen.

Ik heb al bij twee verschillende lokale besturen gewerkt. Je zal schrikken hoe snel men in actie zal schieten.
Vriendelijke mail om ergens op te wijzen (waar heel misschien nog geen weet van is) =/ Caps Lock mail.
Er zullen ook wel ambtenaren zijn die het verschil kennen.

Vriendelijke mail om ergens op te wijzen (waar heel misschien nog geen weet van is) =/ Caps Lock mail.
Er zullen ook wel ambtenaren zijn die het verschil kennen.
Dat is net mijn punt: als je een deftige mail opstelt, zal het vaak niet gelezen worden.

En een ambtenaar is iets anders dan een gemeenteraadslid, schepen of burgemeester. Want een ambtenaar hoeft geen rekening te houden met hoe populair die is en stemmen ronselen.

Toevallig een video tegengekomen over die hyperbeveiligde gevangenis in El Salvador.
Blijft een moeilijke. Bijna iedereen die daar gevangen zit is lid van een bende en velen zullen het wel verdiend hebben, maar je zal maar onschuldig daar zitten. Ook mensenrechten worden daar niet gerespecteerd, maar het vermindert de criminaliteit wel gevoelig.

Terug
Bovenaan