Jupiler Pro League 2021-2022

En waarom moeten er persé playoffs zijn? Schaf dat systeem toch af, het foefke dat dat voor betere Europese prestaties zorgt mag wel de vuilbak in na de voorbije jaren
Dat was dan ook maar een verkoopsargument om niet te moeten zeggen dat het enkel om extra (tv-)geld draait.

Dat was dan ook maar een verkoopsargument om niet te moeten zeggen dat het enkel om extra (tv-)geld draait.
Dan zouden de grote clubs eens beter de berekening maken wat hen echt meer opbrengt -> dat extra tv-geld of extra geld omdat je 1 of 2 rondes verder Europees geraakt?

Zonder playoffs kan de kalender wat lichter gemaakt worden, minder blessures, en hopelijk ook betere matchen daardoor.

Kan me niet van de indruk ontdoen dat zo een De Ketelaere de laatste maanden gewoon minder is omwille van die overvolle kalender en al de matchen te moeten spelen.

Dan zouden de grote clubs eens beter de berekening maken wat hen echt meer opbrengt -> dat extra tv-geld of extra geld omdat je 1 of 2 rondes verder Europees geraakt?

Zonder playoffs kan de kalender wat lichter gemaakt worden, minder blessures, en hopelijk ook betere matchen daardoor.

Kan me niet van de indruk ontdoen dat zo een De Ketelaere de laatste maanden gewoon minder is omwille van die overvolle kalender en al de matchen te moeten spelen.

Nogal anekdotisch allemaal. Club is al uitgeschakeld van december. In de finale van de CL staat straks Liverpool, een club die al 62 matchen speelde dit seizoen. Tegen Real, een club met ook heel wat matchen. De beker werd gespeeld door Gent, een club die het verst geraakte Europees.

Vermoeidheid kan 1 ding zijn maar door goeie omkadering, een gebalanceerde kern en de juiste focus kan je daarmee omgaan. En dan kan je net de positieve flow in 1 competitie gebruiken in een andere competitie. Vandaag stond Weiler nog eens in de krant die terugging naar die match die we indertijd tot na middernacht op donderdag in Man Utd speelden om twee dagen later Club te kloppen in de playoffs, op adrenaline.

Nogal anekdotisch allemaal. Club is al uitgeschakeld van december. In de finale van de CL staat straks Liverpool, een club die al 62 matchen speelde dit seizoen. Tegen Real, een club met ook heel wat matchen. De beker werd gespeeld door Gent, een club die het verst geraakte Europees.

Vermoeidheid kan 1 ding zijn maar door goeie omkadering, een gebalanceerde kern en de juiste focus kan je daarmee omgaan. En dan kan je net de positieve flow in 1 competitie gebruiken in een andere competitie. Vandaag stond Weiler nog eens in de krant die terugging naar die match die we indertijd tot na middernacht op donderdag in Man Utd speelden om twee dagen later Club te kloppen in de playoffs, op adrenaline.
really?

Als ik onze coefficient bekijk dan zie ik een dalende lijn, geen stijgende, dus betere prestaties door playoffs, welke dan?
Vind je dat niet een nogal enge kijk?

Voor het playoffsysteem (het klassieke) werd ingevoerd stonden we 14 en waren we al enkele jaren aan 't dalen.
Daarna stegen we tot plaats 8 à 9. Laatste 2 jaar met covid is hier alles een beetje overhoop gegooid en nu zijn we terug wat gezakt.
Laatste jaren zijn er echter ook diverse landen met playoff-achtige systemen begonnen, en 2 daarvan zijn ons nu voorbijgestoken (Schotland en Servië). Toeval? Misschien. Misschien ook niet.
In Frankrijk en Italië gaan nu stemmen op om de competitie terug in te krimpen naar minder ploegen. Overal zoekt men naar een formule maar 't zijn vooral de grote landen met een grote commerciële markt waar elke kleine club ook een enorme aanhang en financiële middelen heeft die niet aan playoffs denken. Die denken daar dan vaak weer aan een Super League of zo. Maar het is dus ook zo dat er best al wat andere landen ook naar met playoffs beginnen werken.

Van mij mag men alles omgooien, maar playoffs zelf vind ik een meerwaarde. Qua spanning, qua financiële inkomsten en qua niveau. Hoe je dat interessant houdt voor clubs die niet meedoen aan de top-playoffs is voor mij ook een open vraag. En de balans houden in aantal matchen is absoluut belangrijk. Maar het concept an sich als waardeloos beschouwen strookt niet met realiteit van de volle stadions en kijkcijfers die er in de playoffs (PO1 toch) elk jaar weer zit.

Persoonlijk ben ik voorstander om te gaan naar een systeem van 12-12 (-12) (zoals Schotland bv.) en nadien playoffs met 6 of 8. En veel rotatie tussen die 12 (bv. 3 of 4 ploegen) zodat veel ploegen van de hoogste liga kunnen proeven. Genoeg balancering tussen tv-gelden. Geen halvering (niet nodig als het gewicht van de playoffs groot genoeg is t.o.v. de reguliere competitie). Dus ook minder matchen en wat haalbaarder.

Ik vind fundamenteel de playoffs een frusterend systeem als supporter omdat het de matchen tussen augustus en maart devalueert -> vroeger was Club-And echt dé match van het jaar, die zette ik maanden op voorhand in mijn agenda. Nu haal ik eens mijn schouders op bij wijze van spreken als we tegen een rechtstreekse concurrent verliezen in de normale competitie.

En door de playoffs zijn er gewoon veel te veel matchen -> je kan dan argumenteren dat je dat met een grote kern moet kunnen opvangen, maar waarom moet dat persé zoveel matchen?

Er ligt gewoon teveel gewicht op die laatste 2 maanden met playoffs, bekerfinale, eventueel Europees ver geraken vind ik, just my opinion ;)

Ik vind fundamenteel de playoffs een frusterend systeem als supporter omdat het de matchen tussen augustus en maart devalueert -> vroeger was Club-And echt dé match van het jaar, die zette ik maanden op voorhand in mijn agenda. Nu haal ik eens mijn schouders op bij wijze van spreken als we tegen een rechtstreekse concurrent verliezen in de normale competitie.

En door de playoffs zijn er gewoon veel te veel matchen -> je kan dan argumenteren dat je dat met een grote kern moet kunnen opvangen, maar waarom moet dat persé zoveel matchen?

Er ligt gewoon teveel gewicht op die laatste 2 maanden met playoffs, bekerfinale, eventueel Europees ver geraken vind ik, just my opinion ;)

Ja maar akkoord, men kan naar een verandering van systeem en in zijn geheel minder matchen. Daar ben ik ook voor.
Die degradatie van die match voel ik zelf zo niet aan. Heb toch enorm genoten van de eerste toppers ook dit seizoen. En wat je nu bv. hebt is enorme spanning om erbij te zijn (Gent, Anderlecht, Antwerp de laatste speeldagen nog, tussen Genk en STVV ook voor PO2). En nadien begint het terug.

Vroeger speelden zo'n Genk en STVV in de huidige omstandigheden eigenlijk vanaf januari al einde-seizoensmatchen.

Ze moeten gewoon de halvering van de punten afschaffen, dat zal al een pak helpen tegen de devaluering van de reguliere competitie.

en nu spelen ploegen 9 tem 16 en nr 18 geen enkele match meer sinds begin april. Leuk voor die ploegen. En een 4x Club-Anderlecht in 1 seizoen is gewoon teveel van het goede.

Ga toch gewoon terug naar een competitie waar iedereen 2x tegen elkaar speelt. Met 2 rechtstreekse degradanten en 2 stijgers uit 2de klassen (en geen 1a, 1b, 1c zever).

Ik vond het systeem met 16 teams en 6 play-off plaatsen wel goed. Degradatie kan je ook interessanter maken door over te stappen op 2.5 degradatieplaatsen, eventueel ook met een play-off. Zo zijn de meeste ploegen heel het seizoen aan het strijden voor een doelstelling: de titel, het halen van play-off 1 of het ontlopen van degradatie. Dat is toch iets dat je mist in een gewone competitie met 18, waar enkel de top-4 naar Europa gaat. Dan heb je veel meer ploegen waarvoor er lange tijd niets meer op het spel staat.

Halvering van de punten is natuurlijk onzin.

Maar ga je met zonder die halvering nog iets van spanning hebben? Vorig seizoen had Club 18 punten 16 punten voorsprong op de 2de. Dan mogen ze al de helft van de play offs verliezen vooraleer er een ploeg over kan springen als ze dan een 6de match ook verliezen.

Dan kan je toch net zo goed de competitie eindigen zonder play offs.

Ze moeten gewoon de halvering van de punten afschaffen, dat zal al een pak helpen tegen de devaluering van de reguliere competitie.

Volgens de laatste berichten die ik las ligt dat ook gewoon op tafel. Binnen 5 jaar naar een competitie met max 12 ploegen + 12 in tweede klasse en 12 in derde klasse. Dus 22 wedstrijden home en away. Daarna worden de competities gesplitst in 6 + 6 die dan weer play-offs tegen elkaar spelen zonder puntenhalvering. Dus in totaal wordt dat 32 wedstrijden, in plaats van de 40 die ze nu moeten spelen.

Maar ga je met zonder die halvering nog iets van spanning hebben? Vorig seizoen had Club 18 punten 16 punten voorsprong op de 2de. Dan mogen ze al de helft van de play offs verliezen vooraleer er een ploeg over kan springen als ze dan een 6de match ook verliezen.

Dat is een mes dat aan twee kanten snijdt. Met halvering heb je meer spanning op het einde, maar minder spanning en inzet tijdens de reguliere competitie. Uiteindelijk denk ik dat het billijker is zonder halvering. Er is ook gewoon weinig support meer voor dat systeem.

Nee, ik ben niet van de rapste, dus er zal iemand anders wel eerst zijn.
Er lopen veel irritantere mannen rond toch? Het is geen vuile speler en hij heeft serieus wat talent. Wordt hij dan zo irritant bevonden omdat hij iets hautain uitstraalt? Hij is dat buiten het voetbal kennelijk niet, is een klant van mijn broer en best wel een sympathieke kerel.
Ik vind spelers die continu vuile of vervelende fouten maken veel irritanter dan zo iemand.
Ik vind dan weer het hautaine gedrag veel irritanter, het publiek uitdagen , het altijd stront precies rieken , die handjes in zen mauw constant … tis gewoon een totaalpakket van irritatie:) Hie hij erbuiten is maakt me weinig uit

Maar die ploegen spelen naast de titel ook nog voor de Europese plaatsen. En zo'n grote voorsprong is er ook alleen als er echt een ploeg is die er veel bovenuit steekt. Zonder die halvering gaat de rest misschien ook extra moeite doen om heel het jaar door goed proberen te presteren.

En als men dat geld een beetje verstandig zou besteden, zouden de clubs wel stappen kunnen zetten Europees.

Was Anderlecht bv niet volledig gemismaneged door Van Holsbeeck en Devroe, stond België er mss al iets minder slecht voor qua Europees coëfficiënt.

Iedereen doet ook alsof ploegen hun best niet deden door de halvering van de punten, alsof het een evidentie is om top 4 te eindigen zonder daarvoor te vechten. Terwijl Anderlecht, Gent, Genk, Mechelen, Charleroi, Antwerp, toch gewoon net heel hard gevochten hebben om po1 te bereiken. Alsof die mindere periodes van die ploegen met de halvering te maken hebben.

mannekes toch, asge ziet welke namen gedropt worden bij Brugge als coach...

Villas boas, De Boer, Cocu.....
ok het zijn grote namen, maar ze zijn overal buiten gevlogen omdat ze hun naam niet hebben waar gemaakt.

Dan zou ik liever een bescheidener type zoals Schreuder geweest, aantrekken ; die niet vanaf dag 1 met 100 kilo gewicht op hun schouders moet presteren.

Terug
Bovenaan