Keukenrenovatievraag

June

Active member
Wij zijn van plan onze keuken onder handen te nemen: er komt een nieuw keukenblok (zijn we nog aan het kijken). Het oude keukenblok willen we graag renoveren of hergebruiken. Van het oude keukenblok zijn de deurtjes en lades versleten en het aanrechtblad is kapot. Wat je over houdt, kan je de romp noemen, toch? En dat is eigenlijk nog prima. Dit blok komt dan aan de muur tegenover van waar het nu staat (daar komt het nieuwe) zonder gootsteen en kraan. Draairichting deurtjes veranderen dan (kan ik me zo voorstellen) en de body kan worden gewrapt.

Ik heb wel eens gehoord dat de meeste keukenblokrompen van 1 (of 2) fabrikanten komen, een soort standaard, waar elke keukendesignketen zijn eigen fantasie op loslaat, met eigen systemen. Is dat zo? De huidige keuken is van een bepaald merk, maar gestript, als romp, komt het voor als universeel blok waar je (dus?) deurtjes van een andere fabrikant op passen (bijv Ikea keukenfrontjes). We zijn namelijk nog niet zeker of we het nieuwe blok van hetzelfde merk willen als het huidige of dat we toch liever iets anders nemen. Maar we willen wel 1 geheel in de keuken. Het is dan handig om te weten of we vast zitten aan dat ene merk als we het oude keukenblok willen behouden.

Wie weet hier meer van?

Dank je wel. Ik reageer wat laat omdat de plannen soms opeens wisselen om dan terugkomen bij het oude. Het plan is ondertussen een tijdje niet veranderd. Ik ben daar ergens in de komende weken dus dan zal ik eens langsgaan. Ze hebben ook een site, zag ik.

Waar het mij om te doen is: er komt een nieuwe keuken en er komt inductie (met aanleggen extra stroomgroep) en dan is het geld wel op. Het liefst zou ik nog wat extra werkoppervlakte willen en wat extra opbergruimte en zou dat te realiseren door het oude blok te laten wrappen en aan de muur tegenover te zetten?: een idee van een parallelle keukenopstelling. Een diy-project.

Wat jij bedoelt met 'romp', noemt eigenlijk de korpus.
Nu om daar zomaar nieuwe fronten op te plaatsen, zullen de infrezingen & type scharnieren/rails etc al moeten overeenkomen of dat is onbegonnen werk.
Weet ook dat de korpus het minst kostelijke deel is in een keuken, lades/afgewerkte (afgekante) fronten, greeplijsten etc , daar zit het grote verschil.
Als uw bestaande keuken van 1 van de bekende ketens komt (behalve Dovy) dan is de kans zeer groot dat de korpus & fronten uit dezelfde fabriek komen, nl : Nobilia

Ah, heet dat korpus. Is wel handig om de juiste begrippen te gebruiken.

Het keukenblok gaat naar de muur tegenover waar het nu staat.. dan zou het handiger zijn als ook de draairichting van de deurtjes veranderen. De scharnieren moeten toch vervangen worden (deze hangen) en dan gelijk van alle kastdeurtjes maken (ipv sommige deur met erboven een laatje). En wat jij zegt, is precies de reden waarom ik dat zou uitbesteden. En waarom alleen deurtjes: liefst zou ik alles lades hebben.. maar dat zal -denk ik- nog ingewikkelder zijn en laten we de Goden niet verzoeken.

Dit is een Bruynzeelkorpus. Ikea heeft goedkope keukendeurfrontjes in de maten van de deurtjes die er nu op zitten maar ze hebben natuurlijk een andere dikte (bijvoorbeeld). Voor ik vanalles in huis haal.. zou dat passen? Of kan je blind zeggen dat het past als een tang op een varken?
Of beter naar Nobila-frontjes kijken? Liefst besteed ik er niet teveel geld aan omdat het toch een tussen oplossing is, namelijk. Maar wel genoeg dat het er -in de tussentijd- wel aardig uitziet.

Als je deurtjes van draairichting wil veranderen, dan moeten er in de tegenovergestelde zijde aan de binnenkant van de corpus, nieuwe infrezingen gebeuren. En dat is niet evident als de corpus al gemonteerd zit.
Ik zou zeggen: ga eerst op zoek naar een schrijnwerker die dit zou zien zitten. Als je ene gevonden hebt (en tbh: ik acht de kans niet groot) , dan zal hij je wel kunnen zeggen of de Ikea scharnieren + fronten zullen passen.

Bruynzeel heeft een eigen fabriek, dus ik denk dat alles daar werd gemaakt destijds en niet van Nobilia zal komen

Terug
Bovenaan