Kinderen ten laste bij wie?

Zinja

Member
Mijn vrouw en ik zijn feitelijk samenwonend en hebben 2 kinderen ten laste.
Mijn vrouw werkt 34 uren waar ze 2300€ bruto heeft en 2100€ van overhoud met de 2 kinderen ten laste.
Ik heb een 3800€ bruto waar ongeveer 2600€ van overblijft.

Mijn vrouw krijg elk jaar ongeveer 1600€ terug van de belastingen terwijl ik dit bedrag ongeveer moet terug betalen.
Nu lees ik zo veel hierover maar toch kom ik er niet 100% aan uit wat in onze situatie het meest voordelig zou zijn.
Iemand diener wat meer vanaf weet wat het beste zou kunnen zijn?

In 99,99% van de gevallen zoals jullie is het het interessantst om de 2 kinderen bij jou ten laste te zetten op de loonbrief en om ze ook bij jou fiscaal aan te geven.

Overweeg overigens om wettelijk samenb te gaan wonen. Is meestal een heel goeie keuze zonder veel nadelen.

Kinderen worden meestal ten laste genomen door diegene met het hoogste inkomen. In uw concreet geval zal het niet veel uitmaken, het voordeel zal vermoedelijk (zonder de exacte cijfers te kennen) hetzelfde zijn.

Wettelijk samenwonen zal hier wel een impact op hebben, aangezien je dan op uw belastingbrief het stuk belastingvrije som voor alleenstaande met kinderlast zal verliezen.

Wat nalatenschap betreft is alles al geregeld hier moest het ooit zo ver komen.
maar wat betreft wettelijk vs feitelijk gaan samenwonen heb ik al van meerdere mensen tegenstrijdige argumenten gehoord, hier nu ook.
Jij zegt dat het wel eens eerder nadelig kan zijn terwijl JPV zegt dat het voordeliger is.
Voor de goede orde: ik snap je argumentatie.

Wettelijk samenwonend en kinderen staan bij geen van beide ten laste. Op gezamelijke belastingsbrief wordt dit dan verrekend en automatisch bij de meest verdienende toegepast. Meest eerlijke systeem want je krijgt gezamelijk dan terug van de belastingen.

Open deur intrappen ivm nalatenschap en taxen op nalatenschap. Jaja, als je kunt aantonen dat je een gezin vormt, krijg je vrijstelling. En je kunt een testament hebben etc etc. Maar het lijkt me veel gedoe, terwijl je gewoon naar het gemeentehuis kunt gaan, 5 min je handtekening zetten bij een random ambtenaar (wsch al via itsme in sommige gemeentes ?) en alles is automatisch geregeld...

Als je zaad en DNA kunt delen, moet een huishouden officieel delen ook wel lukken, lijkt me dan ?

Wettelijk samenwonend en kinderen staan bij geen van beide ten laste. Op gezamelijke belastingsbrief wordt dit dan verrekend en automatisch bij de meest verdienende toegepast. Meest eerlijke systeem want je krijgt gezamelijk dan terug van de belastingen.

AJ 2024 stonden de kinderen ineens aan de kant van de 3 kinderen, ik verdien echter ruim het dubbele.
Het is dus niet altijd aan de meest verdienende kant, mijn vrouw heeft een collectief ontslag gehad in 2024, mogelijks is het daardoor. Geen idee.

AJ 2024 stonden de kinderen ineens aan de kant van de 3 kinderen, ik verdien echter ruim het dubbele.
Het is dus niet altijd aan de meest verdienende kant, mijn vrouw heeft een collectief ontslag gehad in 2024, mogelijks is het daardoor. Geen idee.
Het wordt gezet bij diegene waar het het interessantste bij is. Zal in bepaalde situaties afhangen van meer dan hoogste inkomen.

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd. Maar niemand heeft ons dochter ten laste op zijn/haar loonbrief.
Op onze belastingbrief staat ze uiteraard wel.
Is dit financieel nadelig voor ons, of maakt het op het einde van de rit niet uit?

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd. Maar niemand heeft ons dochter ten laste op zijn/haar loonbrief.
Op onze belastingbrief staat ze uiteraard wel.
Is dit financieel nadelig voor ons, of maakt het op het einde van de rit niet uit?
Op het einde van de rit maakt dit niet uit: met een kind ten laste op je loonbrief wordt er iets minder bedrijfsvoorheffing ingehouden, maar dit wordt volledig verrekend op de belastingbrief.

Terug
Bovenaan