Karton
Well-known member
Ik zat in dezelfde situatie maar omgekeerd (ik wou wel kinderen en mijn vriendin niet) en ik heb daar ook een aparte thread voor gemaakt die hier op de eerste pagina gepost is geweest. Ik heb daar uiteindelijk wel veel aan gehad, ik kan je aanraden om dat eens door te lezen.Hallo iedereen,
Mijn situatie in het kort. Ik ben 35+ jaar en heb al 15 jaar een relatie met een vrouw die in quasi alle opzichten de vrouw van mijn leven is. Over een ding geraken we het echter niet eens: kinderen. Mijn vriendin wilt een kind, ik niet. Dat issue speelt eigenlijk al jaren maar al die tijd heb ik de boot wat afgehouden ("Dat gevoel komt nog wel..."). Nu ben ik 35+ en besef ik: dat gevoel komt helemaal niet, ik wil simpelweg geen kinderen. Maar mijn vriendin dus wel en de situatie is stilaan tot een kookpunt aan het komen. Er zal een kind komen, of anders stopt de relatie.
Mijn vriendin overtuigen om géén kinderen te nemen, is geen optie (meer). Bovendien wil ik dat ook niet. Ik wil niet dat een vrouw haar kinderwens opbergt voor een man. Maar dat is beenhard want dat zou betekenen dat ik de vrouw van mijn leven vrijwillig heb laten gaan. De enigste optie is dat ik 'tot inzicht' kom en besluit om toch voor een kindje te gaan.
De redenen waarom ik geen kinderen wil, zijn uiteenlopend. Ik ben behoorlijk egoïstisch van aard en hecht heel veel belang aan mijn hobby's, sport, rust etc. Bovendien valt een kind momenteel ook niet zo gemakkelijk te rijmen met mijn professioneel leven (onregelmatig, vaak 's avonds en in het weekend werken etc.). Tot slot word ik ook bang van het idee om een kind te nemen. Want vanaf dan loopt er iets rond dat u kan kraken (ongeval, ziekte etc.) En eerlijk is eerlijk, ik ben ook gewoon een beetje een angsthaas en bang voor het onbekende. Ik ben zo iemand die vooraleer hij een nieuwe koptelefoon koopt, eerst zes wekend lang reviews checkt want ik zou anders maar is een miskoop moeten doen...
Enfin, de realiteit is uiteraard iets complexer en genuanceerder maar ik wil hier ook geen gans boek neerschrijven natuurlijk. You get the point. Mijn vriendin wilt kinderen, ik niet, en daar is weinig compromis mogelijk.
Daarom ben ik op zoek naar mensen die in een gelijkaardige situatie zitten/zaten en hoe zij dat ervaren/ervaart hebben. Vooral mensen die aanvankelijk géén kinderen wilden, maar het dan toch gedaan hebben (al dan niet om de relatie in stand te houden). Wat ik niet zoek, zijn "Wat ik zou doen in uw situatie is..." reacties. Cru gezegd maar als je niet effectief in die situatie zit, kan je daar volgens mij ook bitter weinig over zeggen.
Alvast bedankt voor mogelijke reacties & fijn weekend gewenst iedereen!
Uiteindelijk heb ik die relatie stopgezet. Een paar maanden later heb ik mijn nieuwe vriendin leren kennen, de kinderkwestie is vrij snel besproken geweest, en nu is dat eigenlijk een hele goede relatie waarbij ik nu zeker ben dat ik met iemand samen ben die wel enthousiast kinderen wil. Een groot verschil met mijn ex waarbij ik, zelfs moest ze toen bijdraaien en toch kinderen wou hebben, ik altijd het gevoel ging hebben dat het eigenlijk niet volledig met volle goesting zou zijn. En bij zoiets als kinderen wil ik toch echt wel een partner die er zelf ook 100% voor wil gaan, waarbij het een duidelijke enthousiaste "ja" is, en niet omwille van de relatie/de ander. Kinderen hebben omdat je partner dat wilt lijkt me ook zoiets dat zich op termijn kan wreken in de relatie, zeker als het dan een lastig/moeilijk kind zou blijken te zijn.
Het is niet omdat je relatie stopt dat je daardoor ook elkaar verliest. Ik hoor mijn ex nog frequent. Maar ik denk dat we beter zijn als vrienden. Ik zie die wel nog graag en zij mij ook maar je kan gewoon niet functioneren als koppel zo. Bizar genoeg belde ze me enkele maanden na de breuk op om te vertellen dat ze haar bedacht had en na al die jaren dan toch kinderen wou! Maar ik kon dat moeilijk geloven. Dat lijkt me een ommekeer om mij/de relatie terug te hebben. Het bracht me wel even in een moeilijk parket, want omdat die band er nog is wou ik haar wel geloven en daarin mee gaan, maar ik kon haar eigenlijk niet geloven. Ze zal het wel menen, maar om de verkeerde redenen.
Ik denk dat er in jouw situatie weinig keuze is. Je hebt maar twee opties. Ofwel hou je voet bij stuk en stopt de relatie (waarmee je zelfs mogelijks op slechte voet kan eindigen als ze het gevoel krijgt dat je haar te lang aan het lijntje hebt gehouden). Ofwel plooi je en ga je toch voor een kind in de hoop dat je er mee kan leven / dat het toch een positief verhaal wordt. Gewoon bij elkaar blijven zonder dat er iets gebeurt kan niet goed aflopen.

Zelf ben ik er dus echt nog niet aan toe om me actief open te stellen voor iemand anders.
gewoon babbelen, puntjes op een rij en klaar.
wat?
Ik zie gewoon van alles de gevaren/het negatieve in en daar kan ik weinig aan doen. Raar genoeg ben ik wel nooit depressief geweest in mijn leven of dergelijke, nog niet bijna zelfs. En op een rare manier zie ik soms ook nog wel de charme in van mijn negatieve aard. Maar op andere momenten (zoals het moment waarop je moet beslissen of je aan kinderen begint of niet) hindert die aard mij wel enorm ja.
Met dat voorbeeld wilde ik gewoon duidelijk maken dat ik er tegenop kijk om 24/24 in een stort te leven omdat er overal speelgoed, kledij, pampers etc. liggen. Maar ik ben wel iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt. Doe ik nu ook al in het huishouden en dat zou met een kind niet anders zijn. Zo ben ik dan ook weer wel.