Klassieke voorjaar

Welk team domineert het klassieke voorjaar ?

• UAE Team Emirates - XRG

Stemmen: 31 49,2%
  • Alpecin - Deceuninck

Stemmen: 14 22,2%
  • Team Visma | Lease a Bike

Stemmen: 7 11,1%
  • The wolfpack

Stemmen: 2 3,2%
  • Lotto, omdat het kan !

Stemmen: 2 3,2%
  • Lidl - Trek

Stemmen: 6 9,5%
  • Intermarché - Wanty

Stemmen: 0 0,0%
  • Bahrain - Victorious

• Red Bull - BORA - hansgrohe

• Een andere ploeg,...

Stemmen: 1 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    63
Mooie strijd maar het hedendaagse wielrennen is wel zeer eentonig geworden wat betreft hoofdrolspelers.
Al die andere renners/ploegen moeten toch denken: wat doe ik hier eigenlijk?
Kan je evengoed zeggen over andere sporten.
Tennis had je de G3, die bijna alle GS' domineerden. Hoeveel GS' samen? 60? Dat is vijftien jaar.
Voetbal en de CL => Real Madrid. Als die in de finale zitten, mag je het zilver op voorhand in ontvangst nemen.
Atletiek ten tijde van Bolt.
Zwemmen en Phelps, bijna onklopbaar.
Toppers maken de sport.
Zeker met recht en rede, zo vaak podium rijden is geen evidentie. Maar winnen gaat die niet meer doen hoor. Geen schande trouwens.
Ik koester nog enige hoop in Roubaix.
Wie had gedacht dat Gilbert de kasseikoers ging winnen, vooraleer hij de RVV won? Mss zelfs erna.

Voor je hier met pseudo-berekeningen afkomt moet je wel al beginnen met het feit dat er geen 45km/h gemiddeld gereden werd.
Dus ja hoe minder snel je rijdt hoe minder effect je hebt van het draft effect. En vooral de Poggio is 3,6% gemiddeld, maar er zitten ook bijvoorbeeld 400m in aan 600m en de eerste kilometer is 4,7% gemiddeld.
Plus dat je geen benul hebt van hoe de wind nu exact zat, wat ook een belangrijke factor is.
En moet ik u herinneren aan de demarrage op de laatste 500m waar Pogacar geen antwoord op had maar moeite moest doen om terug te komen en in het wiel bleef tot bijna aan de top?

Doen alsof MVDP daar in het wiel bijna constant 80w minder diende te trappen. Doe toch even normaal…
Mij aanspreken omdat ik met “ongeveer en bij benadering” werk. Maar zelf dan wel afsluiten met “ja maar het is aan 45km/h, maar aan de snelheid die ze reden zal het wel niet veel gescheeld hebben hooor!”
De enige manier om het zeker te weten is door beide hun data te vergelijken, al de rest is speculeren. En als je kijkt naar de snelheden die ze reden dan waar de demarrages boven de 40km/h, maar reden ze hele stukken ver onder de 40.
Ik spreek je niet aan omdat je "ongeveer en bij benadering" werkt. Ik spreek je omdat je gewoon compleet op gevoel dingen zegt zonder iets van onderbouwing. We moeten met aannames werken, want renners verbergen hun power data meestal. Dat is ook de reden dat ik getracht heb van de gemaakte aannames ook duidelijk mee te geven. Je mag die cijfers dus gerust aanpassen en nuance aanbrengen, maar je strooit hier een paar alternatieve input data in het rond waarbij je dan doet alsof dat berekeningen compleet naar de vuilbak verwijst wat gewoon niet klopt.

Ik ga mijn cijfers dus toch verdedigen en enigszins proberen nuanceren:
* Je argumenten over de stijgingspercentages zijn eigenlijk naast de kwestie. Ik heb het volledig verschil in gewicht namelijk reeds doorgerekend: 11%. Dit veranderd niks aan de berekening zoals ze was.
* Pogacar reed 37,6kph avg op de Poggio (https://www.strava.com/activities/13955864976) - Ik denk dat dit ook exact is waar mensen zich cóm-pleet op miskijken. "Het gaat bergop dus aero wordt minder belangrijk" lijkt plausibel maar als je daar op TV naar zit te kijken is het moeilijk te vatten hoe verschrikkelijk hard die mannen daar omhoog rijden. Die mannen rijden bijna harder omhoog dan dat de gemiddelde wielertoerist ne viaduct AF rijdt.
* Als je verder inzoomt op de Strava file ga je trouwens zien dat Pogacar in zijn versnellingen pieken heeft tot 50kph. De eerste kilometer van de Poggio reed hij aan ~45,5kph avg met op topsnelheid 48-49kph. Eigenlijk knal op (en boven) de waarden van de bij de testen van Swiss Side, die aero data zijn dus gewoon geldig.
* Wind data zou leuk geweest zijn. Heb ik helaas niet en is ook heel moeilijk om in rekening te brengen. Daarom ook dat bv al die w/kg berekeningen op Alpen cols altijd met een kleine korrel zout te nemen zijn. De Poggio is ook een beklimming die redelijk zig-zag gaat dus sowieso een deel wind in de rug en een deel wind op kop is.

Ik wou niet beweren dat Pogacar hier op de gehele klim 76W meer trapt, dat zeker niet, en die nuance had ik duidelijker kunnen maken. Wat ik vooral wou zeggen is dat als 2 renners vrij goed aan elkaar gewaagd zijn het niet zo onlogisch is dat de man in het wiel op het einde nog een cartouche over heeft. En het was eerder een halve want heel ver weg reed hij niet. Dat Pogacar nadien niet meer over pakt is logisch... ze waren boven.
Kijk, je mag dan nog een hoop nuance & bijregelingen doen aan de eerder genoemde getallen, de belangrijkste kernwaarden (gewicht en frontal drag) gaan niet of nauwelijks wijzigen. Dat getal gaat niet plots gedeeld door 2, het verschil blijft sowieso groot.

Geef Pogacar een (aerodynamische :unsure:) rugzak van 10kg en laat die 2 in tijdritstijl de Poggio op rijden en Pogacar staat nog steeds gewoon eerst boven.

Laatst bewerkt:
Is er al ooit eens een lijst gemaakt van Wout zijn zilveren medailles? Dat moet een crazy verzameling zijn

Groetjes wikipedia

Olympische Zomerspelen
Zilver
Tokio 2020Wegwedstrijd
Brons
Parijs 2024Individuele tijdrit

Wereldkampioenschappen
Zilver
Imola 2020Individuele tijdrit
Zilver
Imola 2020Wegwedstrijd
Zilver
Brugge 2021Individuele tijdrit
Zilver
Glasgow 2023Wegwedstrijd

Europese kampioenschappen
Zilver
Emmen 2023Wegwedstrijd
Brons
Glasgow 2018Wegwedstrijd
Brons
Emmen 2023Individuele tijdrit

Een normale Wout van aert (die van 2023-2022-2021-2020) zie ik nog altijd meestrijden in Roubaix.
Maar wat we dit jaar hebben gezien , zit er nog mijlenver vanaf.

Ik ben achteraf toch blij dat hij niet heeft deelgenomen aan MSR .
Hopelijk doet die berg wat hij moet doen, en zit hij op zijn normale niveau.
Waar hij dan hopelijk eens een probleemloze Roubaix heeft.

Een normale Wout van aert (die van 2023-2022-2021-2020) zie ik nog altijd meestrijden in Roubaix.
Maar wat we dit jaar hebben gezien , zit er nog mijlenver vanaf.

Ik ben achteraf toch blij dat hij niet heeft deelgenomen aan MSR .
Hopelijk doet die berg wat hij moet doen, en zit hij op zijn normale niveau.
Waar hij dan hopelijk eens een probleemloze Roubaix heeft.
Hij heeft toch een serieuze revalidatie gehad na de Vuelta. Ik heb ook gelezen dat zijn ene been minder kracht heeft dus dat kunnen die enkele Watts zijn die hij tekort heeft om mee te doen voor de zege. De winter lijkt lang om te trainen maar als je dan ziet hoe lang het zal duren tegen dat Evenepoel terug wedstrijden kan rijden op niveau zou het gerust kunnen dat VA een trainingsachterstand heeft.

Wout heeft misschien perfect gepiekt richting Roubaix, waar Mathieu misschien al over zijn hoogtepunt heen is :unsure:

In Roubaix geef ik hem zeker kans als zijn vorm dicht aanleunt bij zijn top. Maar er zijn in Roubaix nog wel meer kapers op de kust.

In de E3 zal het afzien worden, vrees ik. Hopelijk verrast hij ons.

Dat wordt weer een heerlijke koers :love:
En kan het niet zien :cry:

Qua line up kan de E3 de laatste jaren niet klagen (allé vroeger ook niet echt, want E3 heeft echt wel een fraaie erelijst)

Is inderdaad een dikke line up.

Hier toch ook verlof aangevraagd indien dat mislukt hoop ik op telewerk, dag op bureau die dag dat gaat hem toch echt niet worden.

Las vandaag dat als Pogacar PR rijd hij geen E3 en GW zou rijden.
Pogacar uit de mix halen zou wel eens een interessante dynamiek kunnen creeren tussen vdP enerzijds en VA en Ganna anderzijds.

Anders verwacht ik toch dat Pogacar en vdP het gaan uitvechten met hun 2. Een 2023 scenario (eventueel met Ganna ipv VA zelfs) verwacht ik niet echt tbh (maar verras me aub). Aan de andere kant kan je je wel afvragen hoe vaak Pogacar gaat blijven proberen van met vdP naar de streep te rijden als hij hem bergop niet dood krijgt... misschien gaat hij dan toch wel eens tactisch proberen rijden en eentje uit de achtergrond laten terugkomen ergens.

Laporte mist nu ook de rest van het voorjaar. Cytomegalovirus, dus maar de vraag wanneer hij hersteld geraakt en of hij volledig de oude wordt. De klassieke ploeg van Visma heeft toch niet al te veel geluk qua gezondheid en blessures de laatste paar jaren.

Met Pedersen er nog eens bij kan je inderdaad geen betere startlijst wensen voor de E3 :woohoo:

Voor GW is het dan omgekeerd, daar kan Pogacar op de eerste keer Kemmel vertrekken voor een solo van 80km :p

ineos heeft waarschijnlijk een leuke en brede line-up voor Roubaix

Ganna - Tarling - (hopelijk een sheffield) en Turner
C. Swift en B. Swift en dan nog Foss en Jungels als waterdrager :p
(niet helemaal bekend maar ik vermoed iets in die trend).

Terug
Bovenaan