Voor je hier met pseudo-berekeningen afkomt moet je wel al beginnen met het feit dat er geen 45km/h gemiddeld gereden werd.
Dus ja hoe minder snel je rijdt hoe minder effect je hebt van het draft effect. En vooral de Poggio is 3,6% gemiddeld, maar er zitten ook bijvoorbeeld 400m in aan 600m en de eerste kilometer is 4,7% gemiddeld.
Plus dat je geen benul hebt van hoe de wind nu exact zat, wat ook een belangrijke factor is.
En moet ik u herinneren aan de demarrage op de laatste 500m waar Pogacar geen antwoord op had maar moeite moest doen om terug te komen en in het wiel bleef tot bijna aan de top?
Doen alsof MVDP daar in het wiel bijna constant 80w minder diende te trappen. Doe toch even normaal…
Mij aanspreken omdat ik met “ongeveer en bij benadering” werk. Maar zelf dan wel afsluiten met “ja maar het is aan 45km/h, maar aan de snelheid die ze reden zal het wel niet veel gescheeld hebben hooor!”
De enige manier om het zeker te weten is door beide hun data te vergelijken, al de rest is speculeren. En als je kijkt naar de snelheden die ze reden dan waar de demarrages boven de 40km/h, maar reden ze hele stukken ver onder de 40.
Ik spreek je niet aan omdat je "ongeveer en bij benadering" werkt. Ik spreek je omdat je gewoon compleet op gevoel dingen zegt zonder iets van onderbouwing. We moeten met aannames werken, want renners verbergen hun power data meestal. Dat is ook de reden dat ik getracht heb van de gemaakte aannames ook duidelijk mee te geven. Je mag die cijfers dus gerust aanpassen en nuance aanbrengen, maar je strooit hier een paar alternatieve input data in het rond waarbij je dan doet alsof dat berekeningen compleet naar de vuilbak verwijst wat gewoon niet klopt.
Ik ga mijn cijfers dus toch verdedigen en enigszins proberen nuanceren:
* Je argumenten over de stijgingspercentages zijn eigenlijk naast de kwestie. Ik heb het volledig verschil in gewicht namelijk reeds doorgerekend: 11%. Dit veranderd niks aan de berekening zoals ze was.
*
Pogacar reed 37,6kph avg op de Poggio (
https://www.strava.com/activities/13955864976) - Ik denk dat dit ook exact is waar mensen zich cóm-pleet op miskijken. "Het gaat bergop dus aero wordt minder belangrijk" lijkt plausibel maar als je daar op TV naar zit te kijken is het moeilijk te vatten hoe verschrikkelijk hard die mannen daar omhoog rijden. Die mannen rijden bijna harder omhoog dan dat de gemiddelde wielertoerist ne viaduct AF rijdt.
* Als je verder inzoomt op de Strava file ga je trouwens zien dat Pogacar in zijn versnellingen pieken heeft tot 50kph.
De eerste kilometer van de Poggio reed hij aan ~45,5kph avg met op topsnelheid 48-49kph. Eigenlijk knal op (en boven) de waarden van de bij de testen van Swiss Side, die aero data zijn dus gewoon geldig.
* Wind data zou leuk geweest zijn. Heb ik helaas niet en is ook heel moeilijk om in rekening te brengen. Daarom ook dat bv al die w/kg berekeningen op Alpen cols altijd met een kleine korrel zout te nemen zijn. De Poggio is ook een beklimming die redelijk zig-zag gaat dus sowieso een deel wind in de rug en een deel wind op kop is.
Ik wou niet beweren dat Pogacar hier op de gehele klim 76W meer trapt, dat zeker niet, en die nuance had ik duidelijker kunnen maken. Wat ik vooral wou zeggen is dat als 2 renners vrij goed aan elkaar gewaagd zijn het niet zo onlogisch is dat de man in het wiel op het einde nog een cartouche over heeft. En het was eerder een halve want heel ver weg reed hij niet. Dat Pogacar nadien niet meer over pakt is logisch... ze waren boven.
Kijk, je mag dan nog een hoop nuance & bijregelingen doen aan de eerder genoemde getallen, de belangrijkste kernwaarden (gewicht en frontal drag) gaan niet of nauwelijks wijzigen. Dat getal gaat niet plots gedeeld door 2, het verschil blijft sowieso groot.
Geef Pogacar een (aerodynamische

) rugzak van 10kg en laat die 2 in tijdritstijl de Poggio op rijden en Pogacar staat nog steeds gewoon eerst boven.