Kleine Beursfeiten

@Marsu @Wartan @cege @contextbinder
Wederom een insider buy transactie bij PACB, al weet ik niet goed hoe ze te interpreteren... Zijn call opties die pas in 2027/2028 expiren met uitoefeningsprijs die 25-32% onder de huidige prijs ligt...

Je kan precies ook niet afleiden of het om een echte aankoop gaat , dan wel gewoon automatische toekenning in kader van verloningspakket.
Volgens deze filing heeft ze toch gewoon haar bestaande opties uitgeoefend?

Opties die trouwens al in haar bezit zijn sinds november 2017, excercisable waren sinds december 2017, en pas expireren in 2027.
De onderliggende aandelen zelf mocht ze pas allemaal verkopen vanaf 4 jaar later, dus december 2021. (zie de originele toekenning van de opties: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1222643/000120919117060879/xslF345X03/doc4.xml )

Enige reden om die nu uit te oefenen, is om op vrij korte termijn die aandelen te verkopen...?

(geen mening over het aandeel)

Laatst bewerkt:
Volgens deze filing heeft ze toch gewoon haar bestaande opties uitgeoefend?

Oei, dacht dat ik de link naar de filing er had bijgezet... Hoe weet je dat dat een uitoefening is van opties en geen toekenning?
Uitoefening is een goed teken i guess?:p Tenzij er natuurlijk morgen een sell filing verschijnt:p

Laatst bewerkt:
Thanks! Dus niet echt een goed teken eigenlijk (want wijst erop dat ze vreest dat de prijs van het aandeel nog verder zal dalen?), tenzij ze het geld echt op korte termijn nodig zou hebben?
Dat kan.

Concreet in mijn portefeuille: Ik heb de CFO van Oxy toen die buitengesmeten was ook al zijn aandelen zien verkopen aan 16-20.
Alsook Carl Icahn aan 24-25 toen die 2 director zitje had, waarbij ik dacht 'Oei Carlke, wat doe je nu?'.

Sommige directors/CEO etc. zijn wel high signal/low noise. (bv Buffett die koopt in Berkshire, Dimon die koopt in JP Morgan, etc.) .
Héél veel anderen zijn pure noise.

Dat kan.

Concreet in mijn portefeuille: Ik heb de CFO van Oxy toen die buitengesmeten was ook al zijn aandelen zien verkopen aan 16-20.
Alsook Carl Icahn aan 24-25 toen die 2 director zitje had, waarbij ik dacht 'Oei Carlke, wat doe je nu?'.

Sommige directors/CEO etc. zijn wel high signal/low noise. (bv Buffett die koopt in Berkshire, Dimon die koopt in JP Morgan, etc.) .
Héél veel anderen zijn pure noise.
Thanks! Duidelijk!

Thanks! Dus niet echt een goed teken eigenlijk (want wijst erop dat ze vreest dat de prijs van het aandeel nog verder zal dalen?), tenzij ze het geld echt op korte termijn nodig zou hebben?

Zoals eerder al gezegd. Valt echt niks over te zeggen.

Ik, als kleine garnaal, heb ook al een halftime bezigheid met corporate stock te exercisen, te verkopen, te verhuizen, te kopen, ... In het kader van aankoopprogramma's met korting, bonus plannen, retentieplannen, whatever. Soms moet je bij exercise/vest cash ophoesten (die je niet hebt), soms worden aandelen automatisch verkocht, combi van beide.

En waarom iemand die exerciset, en waarom die verkoopt, valt niet veel over te zeggen. Board of Directors. Die is 70y. Ik vermoed dat die gewoon op pensioen zal gaan? Misschien tax purposes, kinderen geld schenken purposes, wie zal het zeggen ?

Zoals eerder al gezegd. Valt echt niks over te zeggen.

Ik, als kleine garnaal, heb ook al een halftime bezigheid met corporate stock te exercisen, te verkopen, te verhuizen, te kopen, ... In het kader van aankoopprogramma's met korting, bonus plannen, retentieplannen, whatever. Soms moet je bij exercise/vest cash ophoesten (die je niet hebt), soms worden aandelen automatisch verkocht, combi van beide.

En waarom iemand die exerciset, en waarom die verkoopt, valt niet veel over te zeggen. Board of Directors. Die is 70y. Ik vermoed dat die gewoon op pensioen zal gaan? Misschien tax purposes, kinderen geld schenken purposes, wie zal het zeggen ?
Merci!
Welke minimale revenue groei verwacht je eigenlijk dit jaar opdat ze volgens jou nog on track zijn voor die 500 miljoen in 2026? > 250 miljoen ?
Of ga je eerder naar de installed base van machines kijken dan naar de revenue groei?
Stel dat ze dit jaar 250 halen, dan moeten ze in 2025 en 2026 elk jaar een dikke 40% groeien om aan die 500 te geraken... Lijkt mij toch wel heel ambitieus, zeker omdat ze ook in 2026 FCF positief willen zijn? Ok, door hogere installed base zal de consumable revenue exponentieel stijgen, but still..

Laatst bewerkt:
Merci!
Welke minimale revenue groei verwacht je eigenlijk dit jaar opdat ze volgens jou nog on track zijn voor die 500 miljoen in 2026? > 250 miljoen ?
Of ga je eerder naar de installed base van machines kijken dan naar de revenue groei?
Stel dat ze dit jaar 250 halen, dan moeten ze in 2025 en 2026 elk jaar een dikke 40% groeien om aan die 500 te geraken... Lijkt mij toch wel heel ambitieus, zeker omdat ze ook in 2026 FCF positief willen zijn? Ok, door hogere installed base zal de consumable revenue exponentieel stijgen, but still..
Zie dat je je niet suf blijft piekeren over PACB 😅.

Is toch niet slecht om van gedachten te wisselen met de persoon die het op mijn radar heeft gezet?
Zeker niet. Maar ik heb het idee dat je diep in PACB zit en uit stress de hele tijd naar positieve bevestiging m.b.t. PACB zoekt. Niet slecht bedoeld, maar uiteindelijk zal dat steeds opnieuw zoeken naar die bevestiging je niet meer opleveren en ga je mogelijk ten onder aan de druk die je bij jezelf vormt, hetgeen je ook moet zien te vermijden.

Bold move - reward kan dan natuurlijk ook navenant zijn!

Heel terechte opmerking. En ergens ook wel de essentie van stock picking zeker als je nog een lange beleggingshorizon hebt?

In het verleden deed ik naar mijn gevoel teveel kleine aankopen in verschillende aandelen; als die aandelen dan sneller stijgen dan de markt (grote als!), heeft dat nog altijd nauwelijks impact op je totale return.

Bold move - reward kan dan natuurlijk ook navenant zijn!
Mja, GAK is met 4,46 wel relatief laag. Dat komt neer op een P/E van 33 als je rekent met een net margin van 15% (=conservatief, peers zitten aan 20%) op een omzet van 240 miljoen € (= midpoint van hun guidance voor dit jaar).
Dat is de P/E van enkele van hun mature, winstgevende peers met winstmarges van rond de 20% die nauwelijks nog groeien ( of zelfs negatief gegroeid zijn in 2023).
Met andere woorden: die waardering calculeert geen groei meer in na 2024, terwijl het normaal gezien net beter zou moeten worden in de volgende jaren.
Aan de huidige waardering is dat zelfs maar een P/E van 28. Markt lijkt toch wel heel negatief op dit moment. Die 15-25% omzetgroei projectie (=een serieuze groeivertraging tov 2023) heeft er toch wel ingehakt.

Ik zie heel veel interessante dingen aan het bedrijf: ze hebben goede producten die aanslaan ( 173 Revio's op iets meer dan 1 jaar verkocht = hoger dan hun vorig product in zijn eerste jaar verkocht, terwijl de markt op zijn gat ligt nu) , zitten in een relatief recessiebestendige markt ( die wel heel gevoelig is voor rentestijgingen) hebben een goed business model (razor and blades) met uitzicht op deftige marge eens ze matuur zijn, nog verschillende jaren lage financieringskost van +- 1,40% (SoftBank zijn zotten:D), cash burn zal lager liggen eens ze vooral consumables beginnen verkopen met hogere marges.
Ze zitten in een concurrentiële markt, maar ze groeien wel sneller dan de markt, wat erop wijst dat ze market share aan het pakken zijn.
Het is ook een markt waar nieuwkomers niet zomaar binnengeraken door patenten etc. Enerzijds geeft hen dat een moat tov hun concurrenten/challengers. Anderzijds is dat als challenger net een nadeel natuurlijk als de marktleider zo dominant is.

En dan nog iets puur anekdotisch: ik volg ondertussen verschillende PACB-medewerkers op Linkedin en die sharen toch heel veel events, foto's met klanten ( die poseren bij een Revio ofzo:p)... Llijken allemaal ambitieueze mensen die in de meeste gevallen nog niet zo heel lang bij het bedrijf werken en van Illumina ( of een andere grote speler) komen en dus hongerig zijn om de marktleider te challengen... Ik vind dat toch een positieve dynamiek.

Ik weet dat je positief uitlaten over je bedrijf op sociale media wat in de mode is tegenwoordig, maar vind het toch iets positief.

Ik zie ook redelijk wat koerstriggers op vrij korte termijn: verdere daling van de rente, cijfers die beter meevallen dan guidance ( 15-25% groei, maar waarbij ze wel meegaven dat het een responsable guidance is), potentieel overnamebod...

Er zijn ook nog wat vraagtekens/zaken die mij "verontrusten"

• Die 2 convertible senior notes van elk +- 450 miljoen die expiren in 2028 en 2030.. Stel dat ze tegen dan toch nog niet winstgevend zijn, dan staan ze met de rug tegen de muur voor een nieuwe financiering (en dat zal dan niet aan 1,375 of 1,5% zijn zoals nu) en als ze die niet krijgen is het ofwel boeken toe, ofwel een overname aan een slechte prijs. Als ze geen schuld hadden, was dit echt een no brainer aandeel aan deze waardering, maar dit maakt het wel wat tricky.
  • In hoeverre is hun 2026 target van 500 m omzet achievable? Dat is 40% + groei in 2025 en 2026! Terwijl ze ook mikken om FCF positief te worden in 2026... Dat lijkt heel ambitieus
  • In hoeverre gaan ze bestaande klanten van Illumina kunnen afsnoepen, gegeven dat alle labprocessen afgestemd zijn op een Illumina machine, dat ze goedkoper zijn etc. Als hun revenue vooral van bestaande klanten moet komen (consumables/replacements) lijkt mij dat toch niet voldoende om 500m omzet te halen binnen enkele jaren.
  • Is het mogelijk om goedkope "wit product" consumables te gebruiken op hun machines? Of is dat ook beschermd met patenten/technisch uitgesloten? If not, dan is het game over natuurlijk...

@cege : mag hier altijd nog eens zijn inzichten posten, al zal hij mij al beu gehoord zijn nu :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Mja, GAK is met 4,46 wel relatief laag. Dat komt neer op een P/E van 33 als je rekent met een net margin van 15% (=conservatief, peers zitten aan 20%) op een omzet van 240 miljoen € (= midpoint van hun guidance voor dit jaar).
Dat is de P/E van enkele van hun mature, winstgevende peers met winstmarges van rond de 20% die nauwelijks nog groeien ( of zelfs negatief gegroeid zijn in 2023).
Met andere woorden: die waardering calculeert geen groei meer in na 2024, terwijl het normaal gezien net beter zou moeten worden in de volgende jaren.
Aan de huidige waardering is dat zelfs maar een P/E van 28. Markt lijkt toch wel heel negatief op dit moment. Die 15-25% omzetgroei projectie (=een serieuze groeivertraging tov 2023) heeft er toch wel ingehakt.

Ik zie heel veel interessante dingen aan het bedrijf: ze hebben goede producten die aanslaan ( 173 Revio's op iets meer dan 1 jaar verkocht = hoger dan hun vorig product in zijn eerste jaar verkocht, terwijl de markt op zijn gat ligt nu) , zitten in een relatief recessiebestendige markt ( die wel heel gevoelig is voor rentestijgingen) hebben een goed business model (razor and blades) met uitzicht op deftige marge eens ze matuur zijn, nog verschillende jaren lage financieringskost van +- 1,40%, cash burn zal lager liggen eens ze vooral consumables beginnen verkopen met hogere marges.
Ze zitten in een concurrentiële markt, maar ze groeien wel sneller dan de markt, wat erop wijst dat ze market share aan het pakken zijn.
Het is ook een markt waar nieuwkomers niet zomaar binnengeraken door patenten etc. Daarnaast . Enerzijds geeft hen dat een moat tov hun concurrenten/challengers. Anderzijds is dat als challenger net een nadeel natuurlijk als de marktleider zo dominant is.

En dan nog iets puur anekdotisch: ik volg ondertussen verschillende PACB-medewerkers op Linkedin en die sharen toch heel veel events, foto's met klanten ( die poseren bij een Revio ofzo:p)... Zijn allemaal mensen die in de meeste gevallen nog niet zo heel lang bij het bedrijf werken en van Illumina ( of een andere grote speler) komen... Ik vind dat toch een positieve dynamiek. Heb echt het gevoel dat ze op een positieve manier Illumina challengen. De marktleider die toch wel stevig verzwakt is.

Ik weet dat je positief uitlaten over je bedrijf op sociale media wat in de mode is tegenwoordig, maar vind het toch iets positief.

Ik zie ook redelijk wat koerstriggers op vrij korte termijn: verdere daling van de rente, cijfers die beter meevallen dan guidance ( 15-25% groei, maar waarbij ze wel meegaven dat het een responsable guidance is), potentieel overnamebod...

Er zijn ook nog wat vraagtekens/zaken die mij "verontrusten"

• Die 2 convertible senior notes van elk +- 450 miljoen die expiren in 2028 en 2030.. Stel dat ze tegen dan toch nog niet winstgevend zijn, dan staan ze met de rug tegen de muur voor een nieuwe financiering (en dat zal dan niet aan 1,375 of 1,5% zijn zoals nu) en als ze die niet krijgen is het ofwel boeken toe, ofwel een overname aan een slechte prijs. Als ze geen schuld hadden, was dit echt een no brainer aandeel aan deze waardering, maar dit maakt het wel wat tricky.
  • In hoeverre is hun 2026 target van 500 m omzet achievable? Dat is 40% + groei in 2025 en 2026! Terwijl ze ook mikken om FCF positief te worden in 2026... Dat lijkt heel ambitieus
  • In hoeverre gaan ze bestaande klanten van Illumina kunnen afsnoepen, gegeven dat alle labprocessen afgestemd zijn op een Illumina machine, dat ze goedkoper zijn etc
  • Is het mogelijk om goedkope "wit product" consumables te gebruiken op hun machines? Of is dat ook beschermd met patenten/technisch uitgesloten? If not, dan is het game over natuurlijk...

@cege : mag hier altijd nog eens zijn inzichten posten, al zal hij mij al beu gehoord zijn nu :biglaugh:
GAK van 4,46 is wel mooi moet ik zeggen 👍.

Heel terechte opmerking. En ergens ook wel de essentie van stock picking zeker als je nog een lange beleggingshorizon hebt?

In het verleden deed ik naar mijn gevoel teveel kleine aankopen in verschillende aandelen; als die aandelen dan sneller stijgen dan de markt (grote als!), heeft dat nog altijd nauwelijks impact op je totale return.

Daarmee dat ikzelf probeer te vermijden op turbo’s of opties te kopen in speculatieve aandelen. Ik durf er zodanig weinig geld in te steken dat de reward uiteindelijk toch niet fantastisch zou zijn. Dan is het mij het niet waard om nog maar iets te riskeren.

Met de lange beleggingshorizon probeer ik wel op wat LEAPS in te zetten. Dus long het aandeel + LEAPS.

Even een vraag: indien er problemen optreden bij Euroclear, wat gevolgen heeft dit dan voor aandelen?

“The official cautioned that Euroclear Bank, which holds over €37 trillion in assets globally, could face liquidity issues if overwhelmed by a multitude of lawsuits. In such a scenario, the Belgian central bank might be compelled to revoke its license, potentially triggering a global financial crisis.”

https://english.almayadeen.net/news...a-asset-seizure-could-trigger-global-collapse

Ik verkies grote posities te nemen in bedrijven waar ik stabiele compounders in zie voor de komende 5j+. Nintendo, JOE, BRK, FFH, APO, KKR,... bedrijven waar ik minstens 15% CAGR verwacht. Dit zijn typisch 7-15% posities, samen vormen deze 60-70% van de portfolio.

Daarnaast gebruik ik opties vooral in situaties waar ik abnormale onderwaardering zie dat ik verwacht hersteld te zien binnen de 2j. Voorbeelden zijn CPNG, PACB, EBAY,... 10-20%

Dan nog 10% Bitcoin/MSTR :)

Terug
Bovenaan