Geen idee waarom ik nog moeite doe met value te zoeken.
Uit wat ik gelezen heb de afgelopen jaren, zoek jij niet echt achterliggende value.
Je berekent Excelgewijs wat metrics en ratios, extrapoleert dit naar de toekomst, en indien een paar van die getallen groter zijn dan x dan vind je het aandeel "value".
Zo werkt het niet. (uitzondering: typische Graham-type situaties)
De prijs bevat reeds de marktverwachtingen, die lager kunnen zijn dan de cijfers die jij gebruikt, en dus potentieel valse value reflecteren.
Wat telt is hoe jouw verwachting verschilt van wat de markt verwacht qua cijfers, gecorrigeerd voor (soms niet-kwantitatief, zie Petrobras) risico.
Je had een aantal winners, maar evenzeer heel veel zware verliezers.
Ook nadat je verkocht by the way. (zie bv. Enphase waar je hier nog kwam zeggen dat je een gigantische fout had gemaakt door het te verkopen, waarna het -80% gaat).
Als bv. een Oxy volgend jaar naar 120 gaat, ik verkoop, en daarna zakt het als een pudding in elkaar naar 20 door fundamentele redenen die er al waren toen ik het aandeel had, dan ga ik zeker niet verkondigen dat ik een goede investering gedaan heb, maar beseffen dat ik onvoorstelbaar chance had, en mijn geld snel in een indexfonds steken.
Niet dat ik zeg dat dat bij jou noodzakelijk het geval is, maar ik lees op het forum zeer weinig ex-post beschouwingen, meestal enkel "ik heb met x% winst verkocht".
Of de classic "ah ja het aandeel is ondertussen -50% maar ik had uiteraard al verkocht zonder het te vermelden".