Kleine Beursfeiten

Je bent bekend met zijn track record in IBM? 😉
Inderdaad totale amateuristische miskoop.
Breakeven verkocht, en 4% dividend per jaar gekregen.

Je bent bekend met het track record van zijn permanent holdings? ;)

Daarbij, ik had Oxy al vooraleer Buffett de common stock kocht in februari 2022.
Mijn reden van aankoop is dus niet blindelings volgen van 'een guru'.
Het helpt natuurlijk wel als ondersteuning van de onderliggende koopreden dat iemand als Buffett er hetzelfde in ziet.

Laatst bewerkt:
Geen idee waarom ik nog moeite doe met value te zoeken.
Uit wat ik gelezen heb de afgelopen jaren, zoek jij niet echt achterliggende value.
Je berekent Excelgewijs wat metrics en ratios, extrapoleert dit naar de toekomst, en indien een paar van die getallen groter zijn dan x dan vind je het aandeel "value".

Zo werkt het niet. (uitzondering: typische Graham-type situaties)
De prijs bevat reeds de marktverwachtingen, die lager kunnen zijn dan de cijfers die jij gebruikt, en dus potentieel valse value reflecteren.
Wat telt is hoe jouw verwachting verschilt van wat de markt verwacht qua cijfers, gecorrigeerd voor (soms niet-kwantitatief, zie Petrobras) risico.

Je had een aantal winners, maar evenzeer heel veel zware verliezers.
Ook nadat je verkocht by the way. (zie bv. Enphase waar je hier nog kwam zeggen dat je een gigantische fout had gemaakt door het te verkopen, waarna het -80% gaat).

Als bv. een Oxy volgend jaar naar 120 gaat, ik verkoop, en daarna zakt het als een pudding in elkaar naar 20 door fundamentele redenen die er al waren toen ik het aandeel had, dan ga ik zeker niet verkondigen dat ik een goede investering gedaan heb, maar beseffen dat ik onvoorstelbaar chance had, en mijn geld snel in een indexfonds steken.

Niet dat ik zeg dat dat bij jou noodzakelijk het geval is, maar ik lees op het forum zeer weinig ex-post beschouwingen, meestal enkel "ik heb met x% winst verkocht".
Of de classic "ah ja het aandeel is ondertussen -50% maar ik had uiteraard al verkocht zonder het te vermelden".

Laatst bewerkt:
Deze week nog wat XFAB bijgekocht.
Ik ga niet meer bijkopen hierna denk ik.

Uit wat ik gelezen heb de afgelopen jaren, zoek jij niet echt achterliggende value.
Je berekent Excelgewijs wat metrics en ratios, extrapoleert dit naar de toekomst, en indien een paar van die getallen groter zijn dan x dan vind je het aandeel "value".

Zo werkt het niet. (uitzondering: typische Graham-type situaties)
De prijs bevat reeds de marktverwachtingen, die lager kunnen zijn dan de cijfers die jij gebruikt, en dus potentieel valse value reflecteren.
Wat telt is hoe jouw verwachting verschilt van wat de markt verwacht qua cijfers, gecorrigeerd voor (soms niet-kwantitatief, zie Petrobras) risico.

Je had een aantal winners, maar evenzeer heel veel zware verliezers.
Ook nadat je verkocht by the way. (zie bv. Enphase waar je hier nog kwam zeggen dat je een gigantische fout had gemaakt door het te verkopen, waarna het -80% gaat).

Als bv. een Oxy volgend jaar naar 120 gaat, ik verkoop, en daarna zakt het als een pudding in elkaar naar 20 door fundamentele redenen die er al waren toen ik het aandeel had, dan ga ik zeker niet verkondigen dat ik een goede investering gedaan heb, maar beseffen dat ik onvoorstelbaar chance had, en mijn geld snel in een indexfonds steken.

Niet dat ik zeg dat dat bij jou noodzakelijk het geval is, maar ik lees op het forum zeer weinig ex-post beschouwingen, meestal enkel "ik heb met x% winst verkocht".
Of de classic "ah ja het aandeel is ondertussen -50% maar ik had uiteraard al verkocht zonder het te vermelden".
Lijkt mij dat ge dan niet goed gelezen hebt.
De cijfers/excel is enkel om te bepalen wat de waardering is tegenover verwachte returns. Maar die verwachte returns zijn voornamelijk omwille van kwalitatieve redenen.
Kwalitatief is meest belangrijk voor mij. Maar de waardering blijft belangrijk.

Inderdaad totale amateuristische miskoop.
Breakeven verkocht, en 4% dividend per jaar gekregen.

Je bent bekend met het track record van zijn permanent holdings? ;)

Daarbij, ik had Oxy al vooraleer Buffett de common stock kocht in februari 2022.
Mijn reden van aankoop is dus niet blindelings volgen van 'een guru'.
Het helpt natuurlijk wel als ondersteuning van de onderliggende koopreden dat iemand als Buffett er hetzelfde in ziet.
Ik wou maar zeggen, hij kan ook een zware overtuiging hebben in een aandeel en toch de bal mislaan, ongeacht zijn waanzinnig gemiddeld track record. :)

Ik ben ook nog bullish in O&G en OXY, maar gekozen om toch wat te spreiden met andere bedrijven. IPCO doet serieuze buybacks, zie ik altijd graag.

Die superstonk subreddit is toch echt smullen. De golf van enkele slimmerikken die hun opties hebben verkocht is gedaan. Er is nu enorme dilution op de rug van het hele spiel, again. Daarom zakt het als een pudding in elkaar en nu zie je de posts van enkelen die op de top hebben gekocht… Zuivere zealots. 😁

Die superstonk subreddit is toch echt smullen. De golf van enkele slimmerikken die hun opties hebben verkocht is gedaan. Er is nu enorme dilution op de rug van het hele spiel, again. Daarom zakt het als een pudding in elkaar en nu zie je de posts van enkelen die op de top hebben gekocht… Zuivere zealots. 😁
ik heb tijdens die vorige rally enkele jaren geleden eens op een paar uur tijd van +100K naar +5K gegaan. was me volledig bewust dat dit puur gokkken en de market timen was. had eigenlijk met stop losses moeten werken. desondanks toch blij met mijn gratis 5000 euro :p

de zoveelste levensles in greedy zijn. Durf winst pakken.

Het omgekeerde is natuurlijk ook waar. Ik heb indertijd op basis van early amd benchmarks de stock gekocht aan 2 dollar om die daarna weer in stukjes buiten te zwieren op 5, 10, en 25 dollar. Laatste keer dat ik nu bijgekocht heb was 112... dat kon eigenlijk ook een miljoen winst geweest zijn ipv die kleine 20K die ik er nu op heb.

Bij tech omdat ik in de sector zit vind ik het heel makkelijk om value te zien in computerchips etc maar ik vind het heel moeilijk om te weten wanneer je winst moet durven pakken of net geen fomo mag hebben. laatste amd rally was naar 220 en ondertussen is het gestabiliseerd naar 165. nog altijd een pak winst voor mij uiteraard maar ik had beter eens (deels) verkocht rond de top en weer bijgekocht, maar dat conflicteert dan weer met het feit dat ik her vroeger gewoon beter had bijgekocht en toen op de tocht weer had moeten bijkopen ipv gewoon te verkopen.

Ik heb nochtans wat winst kunnen pakken op GME.

Een aantal verkochte calls die flink hebben opgebracht en nog een ratio spread die nu vrijdag afloopt: buy 2 x 18 call en sell 4 x 35 call.

1 jaar en 3 maanden geleden. Was een fantastische call.
Spijtige zaak dat het op margin was, ik dus geen volatiliteit kon verdragen, en dan verkocht heb wegens twijfel over het competitieve landschap, en mijn onderpand (oxy) toen stagneerde/daalde.
Dus ik was er uiteindelijk geen fluit mee.

Het product zelf doet natuurlijk wat het doet.
Addressable market van 100B is ondertussen consensus, terwijl dit toen als belachelijk beschouwd werd.
Je moet ook de discussies eens checken rond die tijd. "mensen zouden beter een hometrainer zetten" :rofl:

Als de markt totaal verkeerde analyses maakt, moet ik gewoon zwaar investeren en holden.
En al zeker in een domein waar ik expert ben (bijkomen en gewicht verliezen :biglaugh:)

Ik zou zeggen: verdomde Oxy die mij de laatste 2 jaar serieuze opportuniteitskost gelapt heeft.
Maar langs de andere kant bracht Oxy mij 2020-2022 via exact hetzelfde principe naar waar ik nu sta natuurlijk. (Markt verkeerd? Zwaar kopen en holden).
De markt geeft u nu eenmaal niet zomaar gelijk op de termijn die je zelf graag wenst.

Hoeveel ik er in 2021 niet moeten tegenhouden heb om Oxy te verkopen aan 25 toen het van 10-15 kwam in 2020...
Net zoals ik het nu ook niet ga verkopen aan 60.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met Berkshire, nog altijd een goede buy op >400$ @JanusDR ?
Denk het wel:
Zak Berkshire gekocht.

- Hogere rente brengt jaarlijks 11B extra binnen op zijn 200B cash.
Bij recessie zullen rentes dalen, maar zal hij die 200B ook kunnen gebruiken, dus in beide gevallen ok.

- tussen de lijnen valt af te leiden dat Greg Abel de boek efficiënter zal maken (lees: volk buiten smijten) bij de dochterbedrijven die een beetje lakser geworden zijn. (Omdat Buffett zich daar niet mee bezig houdt)
Dus turbo op de winst de komende jaren.

- blijft ook aandelen Berkshire terugkopen, in elke maand van 2024, tot en met 19 april, tot prijzen rond 415.
En dat is een korting op de conservatieve intrinsieke waarde, dus dan is de huidige 400 zeker 15% ondergewaardeerd.

- gaat Apple serieus afbouwen.
Die gigantische positie was een deel van de portefeuille waar ik recent vragen bij begon te hebben, gezien de evoluties in China en de hoge aandelenprijs.
Bij deze zal dat dan ook opgelost zijn binnen een jaar.

135M€ winst verlaging voor Umicore door tegenvallende resultaten in de EV markt.

Benieuwd of we onder de 15€ geraken vandaag...
Hupla, 't is gebeurd. Toont maar eens aan met welk vuur de Umicore-turbo mannen hier op het forum spelen (of andersom, hoeveel hoerenchance ze al gehad hebben met een positieve uitkomst daarop)

Hupla, 't is gebeurd. Toont maar eens aan met welk vuur de Umicore-turbo mannen hier op het forum spelen (of andersom, hoeveel hoerenchance ze al gehad hebben met een positieve uitkomst daarop)
Zie maar dat je zelf geen te hoog spel speelt met PTSB 😉. Als je ongeveer 50% van je PF in 1 aandeel stopt, wordt het vroeg of laat mogelijk huilen met de pet op.

Totaal geen idee wat betreft bodem. Ik heb wel serieus bijgekocht op 1.35 maar dieper ga ik niet meer. Positie is intussen zo groot dat dat niet meer verantwoord zou zijn.

En... Mithra failliet.

De fles hopium is leeg, enkel de fles copium biedt nog steun.

flat,750x,075,f-pad,750x1000,f8f8f8.u1.jpg

Bijna perfecte storm voor Umicore toch, grondstof prijzen, economie, EV's ... maar ze draaien nog steeds wat winst en hun faciliteiten zijn best wat harde euro's waard, zijn hier en daar wat gehedged.

Wat is de volgende stap - aankondiging terugschroeven/uitstellen investeringen - mogelijk? kostprijs? Iets verkopen?

Kan je daar nog een buil aan vallen op een termijn van 5 jaar aan huidige koers? Wat kan er nog slechter?

Terug
Bovenaan