Kleine Beursfeiten

Interessant weetje, als je meer als 60K in Amerikaanse aandelen, bonds, ETFs (denk S&P500, ...) hebt en je overlijd ben je schuldig aan US Estate Tax zelfs als buitenlander die er niet woont):
Blijkbaar is het ook een clusterfuck om dat geregeld te krijgen. Tax tussen 26%-40%

Interessant weetje, als je meer als 60K in Amerikaanse aandelen, bonds, ETFs (denk S&P500, ...) hebt en je overlijd ben je schuldig aan US Estate Tax zelfs als buitenlander die er niet woont)
Blijkbaar is het ook een clusterfuck om dat geregeld te krijgen. Tax tussen 26%-40%
Klopt, maar nobody cares en brokers geven het doorgaans niet door aan de US IRS want je moet het zelf spontaan aangeven als buitenlander.

Riiiight.... :)

Interessant weetje, als je meer als 60K in Amerikaanse aandelen, bonds, ETFs (denk S&P500, ...) hebt en je overlijd ben je schuldig aan US Estate Tax zelfs als buitenlander die er niet woont):

Toch niet als je een BE broker hebt ?

Definieer "Amerikaanse aandelen, bonds, ETF, ...".

Alles dat op een US exchange noteert ? Dat lijkt me bananenrepubliek toestanden en 0,0 % likely
Alles met een US HQ ? Dat lijkt me bananenrepubliek toestanden en 1,0 % likely
Alles op een US broker account ? Dat lijkt me nog mogelijk, maar very unlikely.

Je assets moeten toch fysiek in US zitten om daar taxable te zijn, lijkt me. Waar iets noteert, lijkt me irrelevant. Als ik ADS van ArgenX op NYSE heb, no way dat dat taxable zal zijn in USA als ik dood val.

Edit: Link gecheckt. Lijkt vooral ABN die zieltjes wil winnen om 'estate planning te doen'. Ik zie geen enkel scenario waarin je gejost zou zijn als normale particulier.

Wanneer zijn uw beleggingen onderworpen aan de US Estate Tax?​

Het belastbaar gedeelte van de nalatenschap van een Non-US Person bestaat enkel uit de zgn. “US Situs Property”. Hiermee worden de goederen in de nalatenschap bedoeld die in de USA gelegen zijn of die geacht worden daar gelegen te zijn.
Grosso modo worden o.m. volgende zaken geacht US Situs Property te zijn:
  • In Amerika gelegen onroerende goederen ==> Dat lijkt me nogal evident
  • Aandelen uitgegeven door een Amerikaanse vennootschap ==> Definieer "Amerikaanse vennootschap"
  • Bepaalde obligaties uitgegeven door een Amerikaanse overheid of vennootschap. ==> "Bepaalde" - welke ?
  • Beleggingsfondsen opgericht naar Amerikaans recht. ==> Dat lijkt me nogal evident
De materiële ligging en/of het land van notering van deze aandelen, obligaties of beleggingsfondsen is irrelevant.
De tarieven van de Amerikaanse successierechten zijn progressief (26% t.e.m. 40%).

Definieer "Amerikaanse aandelen, bonds, ETF, ...".

Alles dat op een US exchange noteert ? Dat lijkt me bananenrepubliek toestanden en 0,0 % likely
Alles met een US HQ ? Dat lijkt me bananenrepubliek toestanden en 1,0 % likely
Alles op een US broker account ? Dat lijkt me nog mogelijk, maar very unlikely.

Je assets moeten toch fysiek in US zitten om daar taxable te zijn, lijkt me. Waar iets noteert, lijkt me irrelevant. Als ik ADS van ArgenX op NYSE heb, no way dat dat taxable zal zijn in USA als ik dood val.

Edit: Link gecheckt. Lijkt vooral ABN die zieltjes wil winnen om 'estate planning te doen'. Ik zie geen enkel scenario waarin je gejost zou zijn als normale particulier.

Wanneer zijn uw beleggingen onderworpen aan de US Estate Tax?​

Het belastbaar gedeelte van de nalatenschap van een Non-US Person bestaat enkel uit de zgn. “US Situs Property”. Hiermee worden de goederen in de nalatenschap bedoeld die in de USA gelegen zijn of die geacht worden daar gelegen te zijn.
Grosso modo worden o.m. volgende zaken geacht US Situs Property te zijn:
  • In Amerika gelegen onroerende goederen ==> Dat lijkt me nogal evident
  • Aandelen uitgegeven door een Amerikaanse vennootschap ==> Definieer "Amerikaanse vennootschap"
  • Bepaalde obligaties uitgegeven door een Amerikaanse overheid of vennootschap. ==> "Bepaalde" - welke ?
  • Beleggingsfondsen opgericht naar Amerikaans recht. ==> Dat lijkt me nogal evident
De materiële ligging en/of het land van notering van deze aandelen, obligaties of beleggingsfondsen is irrelevant.
De tarieven van de Amerikaanse successierechten zijn progressief (26% t.e.m. 40%).
als de USA zegt: wij belasten alle amerikaanse assets, wanneer er een estate is, dan mogen ze dat doen, ik geloof dat er in spanje ook zoiets bestaat

Klopt, maar nobody cares en brokers geven het doorgaans niet door aan de US IRS want je moet het zelf spontaan aangeven als buitenlander.

In zijn geval zit hij op Lynx (wat Interactive Brokers is = US, dus Mexem en dergelijke gebruiken dat ook achterliggend) heeft dit automatisch geblokkeerd bij melding van overlijden voor erfenis, tot bewijs van betaling er is.

US aandelen/ETFs waarvan je de US versie (en niet een EU traded versie van houdt zou ik denken).

Ik geloof wel dat een Belgische broker hier niet zelf proactief iets gaat aan doen en US hier geen inzicht in heeft dus dat je hier gewoon niet tegen aan loopt, terwijl je waarschijnlijk wel verschuldigd bent. Dit is maar mijn vermoeden, to be checked.

Maar een broker zoals Interactive Brokers (en dus ook Lynx, Mexem, ...) wordt toch wel vaak gebruikt in Europa dus toch iets om in het achterhoofd te houden.

Laatst bewerkt:
Hier enigszins duidelijker omschreven.

Blijkbaar zouden niet alle brokers het rapporteren, zoals ook Janus aangaf. Hoe internationaler hoe groter de kans allicht dat ze bekend zijn met die regelgeving. Ik denk niet dat als je aandelen koopt via Crelan, je je zorgen moet maken. Bolero misschien al meer kans want dat zijn wel better safe than sorry regelfetisjisten; IB etc. eerder wel dan allicht.

Inderdaad, Interactive Brokers is een US based broker en dus alle platformen die daarop gebaseerd zijn zullen dat wel strict volgen zoals het verhaal op Reddit. Net zoals Robinhood, ETrade, etc ook gebaseerd in US. maar vermoed vooral IKBR & Lynx vaak ook in Belgie wordt gebruikt.

Er is me verteld dat andere brokers dit ook doen. Er is vast wel een regeltje dat zij anders niet meer Amerikaanse financiële producten mogen aanbieden.

Maakt ook niet zoveel uit want eigenlijk moet je effectenportefeuilles op een zekere leeftijd gewoon in blote eigendom op je kind(eren) zetten, anders wordt je in België ook zwaar belast

Dat helpt je natuurlijk niet bij een onverwacht overlijden, indien broker keuze het makkelijker maakt (en goedkoper tax wise) voor mijn nageslacht dan is dit wel zeer interessant om te weten en eventueel over te schakelen. Daarvoor betaal ik graag wat meer transactiekosten.

Umicore - the beating keeps on going, als daar ooit nog eens een sprankeltje hoop naar boven borrelt ...
Als ze bij de midyear results alsnog dividend aankondigen gekoppeld met het feit dat maar 1 divisie van hun slecht presteert… Plus ik zie niet-recycleerbare EV batterijen geen lang leven beschoren…

Mijn grootste verliezer in de pf, maar kijk er op toe als een havik. Het potentieel zit er nog.

EDIT : gezien de investeringen die men moet maken/aankondigen dat ze deze achterwege gaan laten zou ik wel geen plotse mars naar +25 EUR verwachten

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan