Toch niet als je een BE broker hebt ?
Definieer "Amerikaanse aandelen, bonds, ETF, ...".
Alles dat op een US exchange noteert ? Dat lijkt me bananenrepubliek toestanden en 0,0 % likely
Alles met een US HQ ? Dat lijkt me bananenrepubliek toestanden en 1,0 % likely
Alles op een US broker account ? Dat lijkt me nog mogelijk, maar very unlikely.
Je assets moeten toch fysiek in US zitten om daar taxable te zijn, lijkt me. Waar iets noteert, lijkt me irrelevant. Als ik ADS van ArgenX op NYSE heb, no way dat dat taxable zal zijn in USA als ik dood val.
Edit: Link gecheckt. Lijkt vooral ABN die zieltjes wil winnen om 'estate planning te doen'. Ik zie geen enkel scenario waarin je gejost zou zijn als normale particulier.
Wanneer zijn uw beleggingen onderworpen aan de US Estate Tax?
Het belastbaar gedeelte van de nalatenschap van een Non-US Person bestaat enkel uit de zgn. “US Situs Property”. Hiermee worden de goederen in de nalatenschap bedoeld die in de USA gelegen zijn of die geacht worden daar gelegen te zijn.
Grosso modo worden o.m. volgende zaken geacht US Situs Property te zijn:
- In Amerika gelegen onroerende goederen ==> Dat lijkt me nogal evident
- Aandelen uitgegeven door een Amerikaanse vennootschap ==> Definieer "Amerikaanse vennootschap"
- Bepaalde obligaties uitgegeven door een Amerikaanse overheid of vennootschap. ==> "Bepaalde" - welke ?
- Beleggingsfondsen opgericht naar Amerikaans recht. ==> Dat lijkt me nogal evident
De materiële ligging en/of het land van notering van deze aandelen, obligaties of beleggingsfondsen is irrelevant.
De tarieven van de Amerikaanse successierechten zijn progressief (26% t.e.m. 40%).