Kleine Beursfeiten

Voor de lol had ik vannacht een buy order gemaakt voor 1100 polestar aandelen omdat ze geen hol waard zijn, ik de auto's wel mooi vind en ik ook een paar pinten te veel op had.
Vanmorgen buyorder uitgevoerd aan €0,64 per stuk.
Een paar uur geleden komt er een persbericht uit blabla +24% :hurrr:
Puur geluk, ik ken geen hol van heel dit beursgebeuren maar wou dit stommelings geluk toch wel delen...
Iemand al eens dieper in Polestar gekeken? Puur op gevoel zou ik wel zeggen dat Polestar goed verkocht wordt en goed aan het innoveren is?

NVDA, het aandeel waarvan ik al 10x gezegd heb er zo zwaar in te geloven maar niet durf aankopen omdat het al zo duur staat :(
En x-tijd later er spijt van heb

Ik heb enkele dagen mijn AVGO post hier gedelete, was een beetje een zatte post :LOL:

Ga het nu wat beter formuleren:

Ik heb dat dus 4 jaar geleden gekocht als onbekend onbemind undervalued aandeel in technologie. Ze maken niets wereldsschokkends, maar zijn actief in een heleboel sectoren 'everything connected'.

Nu is dat aandeel vanwege de AI hype compleet irrationeel de lucht ingeschoten. OK ze hebben wat exposure aan AI gerelateerde zaken. En de revenue groei in dat segment stijgt ook fel, maar dat gedeelte van de omzet is in the grand scheme van de total AVGO revenue nog altijd heel klein. Toch rapporteren ze felle omzet groei, maar dat is puur de overname van VMware die nu meegerekend wordt. NVDA heeft effectief megarevenue groei en megaharde earnings die die zotte aandeelgroei verantwoorden (hoelang dat liedje blijft duren is natuurlijk dé vraag).

AVGO is nog altijd een zeer goede business, met mooie marges en een goede CEO die heel goed weet waar hij mee bezig is.

Maar ik vraag me af of (en indien ja, wanneer) ik nu die hype zou moeten cashen.
Of gewoon blijven rijden gezien de markt wel heel lang crazy kan zijn.
In eerste instantie zeker wachten tot na de stock split. Blijkbaar springt de retail massa er dus effectief op wanneer je de pizza in 10 stukken verdeeld itt tot 1 grote ronde pizza, zoals @Didymus hierboven bij NVDA liet zien.

Ondertussen is AVGO wel al 22% van mijn totale portfolio geworden. Iedere high of low begint zwaar door te wegen.

CNDX is voor mij te duur geworden om nog drie- à viermaandelijks te kunnen inkopen :sop: kheb een tijdje geleden gemaild naar Blackrock of ze aub een stock split kunnen overwegen omdat het voor de retail belegger te duur begint te worden om vlot stuks te kunnen kopen en ze gingen het in overweging nemen maar sindsdien niets meer van gehoord.

Aan de andere kant, het hele ding van vaste bedragen inleggen is dat je automatisch minder stuks koopt als het duur is en meer als het goedkoop is :unsure: . Ik heb gewoon meer geld nodig!

CNDX is voor mij te duur geworden om nog drie- à viermaandelijks te kunnen inkopen :sop: kheb een tijdje geleden gemaild naar Blackrock of ze aub een stock split kunnen overwegen omdat het voor de retail belegger te duur begint te worden om vlot stuks te kunnen kopen en ze gingen het in overweging nemen maar sindsdien niets meer van gehoord.

Aan de andere kant, het hele ding van vaste bedragen inleggen is dat je automatisch minder stuks koopt als het duur is en meer als het goedkoop is :unsure: . Ik heb gewoon meer geld nodig!
UST kopen in de plaats?

Ik heb enkele dagen mijn AVGO post hier gedelete, was een beetje een zatte post :LOL:

Ga het nu wat beter formuleren:

Ik heb dat dus 4 jaar geleden gekocht als onbekend onbemind undervalued aandeel in technologie. Ze maken niets wereldsschokkends, maar zijn actief in een heleboel sectoren 'everything connected'.

Nu is dat aandeel vanwege de AI hype compleet irrationeel de lucht ingeschoten. OK ze hebben wat exposure aan AI gerelateerde zaken. En de revenue groei in dat segment stijgt ook fel, maar dat gedeelte van de omzet is in the grand scheme van de total AVGO revenue nog altijd heel klein. Toch rapporteren ze felle omzet groei, maar dat is puur de overname van VMware die nu meegerekend wordt. NVDA heeft effectief megarevenue groei en megaharde earnings die die zotte aandeelgroei verantwoorden (hoelang dat liedje blijft duren is natuurlijk dé vraag).

AVGO is nog altijd een zeer goede business, met mooie marges en een goede CEO die heel goed weet waar hij mee bezig is.

Maar ik vraag me af of (en indien ja, wanneer) ik nu die hype zou moeten cashen.
Of gewoon blijven rijden gezien de markt wel heel lang crazy kan zijn.
In eerste instantie zeker wachten tot na de stock split. Blijkbaar springt de retail massa er dus effectief op wanneer je de pizza in 10 stukken verdeeld itt tot 1 grote ronde pizza, zoals @Didymus hierboven bij NVDA liet zien.

Ondertussen is AVGO wel al 22% van mijn totale portfolio geworden. Iedere high of low begint zwaar door te wegen.
17.5x de 2024 revenue en het groeit nauwelijks (organisch). Pre-AI revenue multiple tussen de 6 en de 9.

Is gewoon een kwestie van tijd vooraleer dit serieus zakt lijkt me. Niets blijft eeuwig aan >15x revenue noteren en al zeker niet als er weinig groei is. Dus tenzij jij verwacht dat dat AI segment tot een heel materiele en duurzame topline groeiversnelling kan leiden, zou ik toch eens nadenken over een exit-strategie. Zoals je aangeeft kan irrationaliteit langer duren dan verwacht, dus daar kan je rekening mee houden in die exit strategie. Maar als LTBH zie ik hier echt geen goede returns meer.

NVDA, het aandeel waarvan ik al 10x gezegd heb er zo zwaar in te geloven maar niet durf aankopen omdat het al zo duur staat :(
En x-tijd later er spijt van heb
Ik heb er gekocht.. een maat heeft er 250% winst op. Ik heb 50% winst op. Had ik geweten dat ze zoveel zouden stijgen had ik er meer gekocht.. heb er niet veel :-(

17.5x de 2024 revenue en het groeit nauwelijks (organisch). Pre-AI revenue multiple tussen de 6 en de 9.

Is gewoon een kwestie van tijd vooraleer dit serieus zakt lijkt me. Niets blijft eeuwig aan >15x revenue noteren en al zeker niet als er weinig groei is. Dus tenzij jij verwacht dat dat AI segment tot een heel materiele en duurzame topline groeiversnelling kan leiden, zou ik toch eens nadenken over een exit-strategie. Zoals je aangeeft kan irrationaliteit langer duren dan verwacht, dus daar kan je rekening mee houden in die exit strategie. Maar als LTBH zie ik hier echt geen goede returns meer.

Wel, AI gerelateerde omzet was 3 miljard dit kwartaal. Op een totaal van 12.5 miljard.

In hun AI presentatie stelden ze dat in 2023 AI revenue 25% van hun semiconductor business is (in totaal 7.2 miljard afgelopen kwartaal). Voor '24 verwachten ze dat het 35% van de semiconductor business is, dat op hun beurt maar 60% van de totale revenue is. Dus 2.52 miljard op 12 miljard totale kwartaal revenue. Ok dat deel van de omzet groeit misschien wel hard, maar het is gewoon te klein om de aandeelprijs te verantwoorden.

Op zich is het eigenlijk goed voor het bedrijf dat het maar een deel van de omzet is, als ooit de AI hype stopt zal het bedrijf rustig voorttsjoeken. Maar de hype voor het aandeel puur omwille van AI is gewoon onterecht.

Na de split in stukjes verkopen dan waarschijnlijk, ook al dacht ik dit LT te houden.

Staat wel onder N
Voor de mensen die Umicore volgen:

Beknopt maar geen slechte analyse, al lijkt de 4x mij onrealistisch. Het hele probleem is dat een goed rendement uit al die batterij investeringen mogelijks niet meer haalbaar is als de tijdslijn opschuift. Ik hoop alvast dat men aankondigt sterk te snoeien in de geplande uitgaven, of zeker uitstellen...

Langs de andere kant hebben ze 600M gekregen van de canadese overheid, je kan moeilijk die plannen in die diepvries steken en het geld houden.

Er is me verteld dat andere brokers dit ook doen. Er is vast wel een regeltje dat zij anders niet meer Amerikaanse financiële producten mogen aanbieden.
Mocht iemand hier bevestiging rond hebben van Bolero & DeGiro altijd welkom.
Bij Bolero werd blijkbaar dit geantwoord: "De US Estates tax wordt vooralsnog niet geïnd of gerapporteerd door KBC Bank NV aan de Amerikaanse taksautoriteiten (IRS)."

Dus vooral een Interactive Brokers (Lynx, Mexem en andere gebaseerd op IKBR) gotcha waar je in dat geval kan aanhangen

Terug
Bovenaan