Kleine Beursfeiten

Moest het hele electriciteitsnet 1 grote "pool" zijn dan zou je redenering van "maar 1.5pct groei..." kloppen.

Maar de bottlenecks zijn lokaal. Op specifieke plaatsen moet er een gigantische hoeveelheid energie bijgeproduceerd worden. En dat moet héél snel gebeuren (want het is letterlijk een race), massaal en dus zo goed als "at any cost".
Bovendien moeten die datacenters dag en nacht draaien, wat constante energieproductie vereist.

Bij AI zie je dat modellen en chips de rekenkracht vergroten en efficienter maken. Tokens worden commodities. Zie Deepseek deze week die qua pricing tot 0.5 usd zakken voor een miljoen tokens. Uiteraard gaat er dan ook gezocht worden naar verdere optimalisaties om in de kost ook de energiecomponent aan te pakken.

Er liggen daar dus wel degelijk opportuniteiten. Hoewel veel wel al zal ingeprijsd zijn. Ik heb zelf geen posities in die trend, maar ben er zeker van dat daar voor specifieke stocks wel nog upside zal zijn.

Ook lokaal geldt dezelfde redenering, al liggen de percentages wat hoger.
Voor de VS wordt verwacht dat er 15-25% meer energie nodig is tegen 2030, waarbij AI ongeveer de helft van die toename veroorzaakt.

15-25% op 4 jaar = 4-6% per jaar... Je moet al zeer specifiek kiezen/gokken waar die groei zal landen (bv. kleine tot middelgrote kerncentrales) en dan nog in welke sector (bouwen of uitbaten van die kerncentrales in dit voorbeeld) om spectaculairdere groeicijfers te kunnen verwachten.

Er zijn zeker specifieke stocks met upside, maar het blijft een educated guess welke en de bekende ervan zijn al x3 tot x9 gegaan in de afgelopen 5 jaar met grote kans dat mensen op een bedrijf wedden dat uiteindelijk geen groot deel van die energie-groei zal capteren.

Kijk, dat vind ik nu eens een interessante insteek.

Voor wat het waard is, vind ik dat veel relevanter dan al die mensen die nu zoeken naar afgeleide sectoren die mogelijks gaan meeliften op de AI hype.
- Ik zie/hoor teveel mensen die willen investeren in energie - terwijl AI nu 1,5% van de wereldwijde vraag naar energie vertegenwoordigt en naar schatting zou verdubbelen tot 2030... Van 1,5% groei op 4 jaar tijd val ik nu niet achterover :crazy: AI zou trouwens verantwoordelijk zijn voor minder dan 10% van de wereldwijde stijgende energievraag.
- Bij koper en zeldzamere metalen kan ik me nog iets voorstellen omdat de capaciteit opdrijven daar gigantisch lang kan duren en er in het geval van koper nu al schaars aanbod zou zijn, maar het laatste jaar zit er ook wel veel van die verwachte (prijs)groei in de koers verwerkt

Je mag gerust op de AI trein springen maar zoek de juiste bottlenecks. Energie in het algemeen is te breed. Je kijkt beter naar bijvoorbeeld power semi...

Een voorbeeld: NCI vandaag +17% (limit up) in Japan vanwege hun bottleneck positie in de MLCC vraag (ze maken BaTiO3). Ook interessant voor de InP bottleneck vanwege hun rode fosfor.

Ook lokaal geldt dezelfde redenering, al liggen de percentages wat hoger.
Voor de VS wordt verwacht dat er 15-25% meer energie nodig is tegen 2030, waarbij AI ongeveer de helft van die toename veroorzaakt.

15-25% op 4 jaar = 4-6% per jaar... Je moet al zeer specifiek kiezen/gokken waar die groei zal landen (bv. kleine tot middelgrote kerncentrales) en dan nog in welke sector (bouwen of uitbaten van die kerncentrales in dit voorbeeld) om spectaculairdere groeicijfers te kunnen verwachten.

Er zijn zeker specifieke stocks met upside, maar het blijft een educated guess welke en de bekende ervan zijn al x3 tot x9 gegaan in de afgelopen 5 jaar met grote kans dat mensen op een bedrijf wedden dat uiteindelijk geen groot deel van die energie-groei zal capteren.

Je moet je niet blind staren op die "maar" 4-6% extra energie per jaar. Pieken groeien sneller dan de gemiddelde vraag en dus moet je niet alleen voorzien zien op + 4-6% maar ook op 30%+ op sommige momenten. Als het verkeer met 5% groeit op de snelweg, moet je ook voorbereid zijn op spitsmomenten met 30% meer verkeer en dus nieuwe rijstroken, bruggen, systemen,...en niet gewoon 5% meer asfalt. Om maar te zeggen dat 5% groei in energiebehoefte, 50% CAPEX cycle kan triggeren.

Maar akkoord met de onderliggende gedachte dat speculeren op de volgende pre revenue SMR reactor niet de kern van de zaak is. US grid is oud, productie is steeds verder weg van load zelf, lokale congestie, brakke N-1 garantie bij extreem weer, variabiliteit,...

Projected CAPEX voor 2025-2029 is bijna evenveel dan de historische CAPEX van de 10 jaar daarvoor, nog voor alle AI hype.
https://www.eei.org/-/media/Project...nce-And-Tax/Industry-Capital-Expenditures.pdf.

Voorts wil men ook steeds meer aan onshoring doen want een strategische asset zoals een elektriciteitsnetwerk dat je centraal moet kunnen aansturen plaats je liever niet tjsokvol met omvormers van huawei en transfo's van chinese staatsbedrijven. En het is niet dat de huidige administratie de urgentie niet ziet want het heeft alle gridcomponenten onder national security act geplaatst.

Top thema om in te investeren dus.

Is voor mij de humanoid AI / robotics / drones sector.

Wanneer dat echt ontploft in zo'n giga bedrijven als Amazon, dan gaan er veel ook op de kar willen springen.
Dat zal niet in 2027 zijn maar tegen 2030 zie ik echt wel veel mogelijkheden.

Een ETF die ik daarvoor interessant vindt is L&G ROBO Global Robotics & Automations UCITS ETF (IE00BMW3QX54) . Staat op deGiro, gewoon vrij breed in de hele sector.
Zou me verbazen als ik daar geen winst op maak eigenljk
waarom die ETF en niet RBOT?

Terug
Bovenaan