Mag ik even polsen hoe jullie Meta zien evolueren de komende 5-10 jaar, ben altijd fan geweest van hun business model en schaal, anderzijds is de strategie echt wel hit of mis waarbij menig ander bedrijf dat op die manier zou omspringen met innovatie/investeringen gewoon de put in gaat - maar Meta kan het zich gewoon veroorloven om x aantal jaar x aantal miljard weg te pissen.
Ik twijfel er niet aan dat die giga investeringen in AI op korte termijn zelfs een positieve bijdrage gaan leveren aan hun inkomsten uit advertenties (maar nooit die capex gaan dekken) maar wat ik echt graag zou hebben is eens iets innovatief dat ook succesvol is op grote schaal. Persoonlijk zie ik wel potentieel in die AI agents. Zou ook een mooie diversificatie zijn want Meta gebruikt AI eigenlijk uitsluitend voor de interne keuken - toch een verschil met anderen.
Die bril is allemaal leuk en kan zijn toepassingen hebben, maar of je zoiets op grote schaal tot een giga succes kan omtoveren - eerst zien, dan geloven.
M.b.t. de advertenties - gezien hun gigantische markt is dat wel een uberstevige steunpilaar - maar tegelijk vraag ik me wel af hoeveel rek/groei daar nog op zit- zelfs met AI.
Maar het blijft een cash monster zonder weerga, maar met Metaverse dat geruisloos de uitweg heeft gevonden mag het mgmt wel eens wat kritischer naar zichzelf kijken.
> Quality assets zoals Whatsapp / Instagram / Facebook gaan voorlopig nergens heen. Users zijn hooked. AI kan targeting verder verbeteren en dus ook ARPU. Whatsapp is ook undermonetized. Het nadeel van dit is dat de user growth van hier uiteraard niet meer echt kan stijgen.
> Die cash printende core business staat aan EV/EBIT (NTM) van 15-16x, heel redelijk. Earnings quality is goed, deels cyclisch afhankelijk van de ad spend, maar over cycli heen stabiel gezien de gigantische userbase.
> Veel investeringen zijn nog steeds wasteful (reality labs). Als je enkel op Family of Apps focust -> 13x EBIT
> Die nieuwe subscription business voor FB/IG die ze enkele weken geleden gelaunched hebben -> bijna 100% profit margins, geen grote adoptie nodig om toch voor wat extra groei te kunnen zorgen.
> Agents for Whatsapp -> Heel wat businesses gebruiken Whatsapp en dat zal nog verder toenemen (Belgie loopt zoals altijd achter met adoptie) en product/market fit lijkt er mij te zijn opdat agents heel wat zaken kunnen afhandelen (beantwoorden van customer inquiries / reserveringen maken / ...)
> Personal agents -> Hier is er voorlopig weinig nieuws over, maar het is wel duidelijk dat ze eraan werken. Indien we in de toekomst allemaal agents gaan hebben om ons met vanalles en nog wat te helpen, is Meta zeker niet slecht gepositioneerd om hier een substantieel deel van te capturen (gezien de bestaande distributie die ze hebben)
> Overwegen ook om een cloud business te lanceren met eventueel overbodige compute capacity die ze in de toekomst zouden hebben. Zeker geen deel van de bull case, eerder een call optie.
Los daarvan zijn de CAPEX bedenkingen etc ook terecht en de kans is groot dat dat de narrative voorlopig zal domineren. Dus ga hier op dit moment zeker nog geen core positie van maken, maar ik verwacht wel een substantiele re-rating hoger op termijn.