Kleine Beursfeiten

Slechte paar weken om grote posities in MSFT en olie stocks te hebben.
JFC wat gaat dat zijn als de beurs effectief eens een correctie doet.

Ergste van al is nog dat MSFT nog steeds een ware geldprinter is die zowat elke onderneming bij de ballen heeft (in tegenstelling tot memestocks als SPCX en INTC) en dat de straat van Hormuz tot nader order nog steeds gesloten is en strategische oliereserves met de dag slinken. De aanstaande "deal" van vrijdag waar de VS basically zijn broek voor afsteekt zal naar mijn inzien allicht ook maar een kort leven beschoren zijn, Israël kennende.

Fuck valuations, we run this market on vibes.

Ik zou echt gewoon de idiote massa moeten beginnen volgen om geld te verdienen met SPCX en semiconductor stocks...

Is de markt weldegelijk 'retarded' omdat het MSFT/META/... aandelen niet de hoogte injaagt? Zij zijn het uiteindelijk die heel de boel financieren met een tot op heden onduidelijke ROI want AI modellen lijken vooral naar commodity te evolueren en een duidelijk antwoord op de vraag hoe ze dat ten gelde gaan maken is er niet echt.

Wat voor diegenen die de chips maken/testen/packagen/... vooralsnog geen probleem is want de cash blijft binnenkomen. De vraag is hoeveel er al in de koers zit, maar de beweging vooralsnog lijkt mij vrij logisch.

Slechte paar weken om grote posities in MSFT en olie stocks te hebben.
JFC wat gaat dat zijn als de beurs effectief eens een correctie doet.

Ergste van al is nog dat MSFT nog steeds een ware geldprinter is die zowat elke onderneming bij de ballen heeft (in tegenstelling tot memestocks als SPCX en INTC)
Ik snap het ook niet.

Krijg met de dag meer zin om een "fernando'ke" te doen en al mijn andere aandelen te verkopen en alles in Microsoft te steken als "endgame".

Aan een PE van 22 kan het gemakkelijk verdubbelen.

Hier helaas geen multi-miljonair ermee maar wel mooie winst. Eerste aankoop in augustus rond 55 dollar en nog een stuk bij gekocht in september, sinds gisteren sta ik op +300%.

Het was mijn grootste positie na DeepSeek rond 27$. Had ik dat gewoon aangehouden, kon ik nu al op pensioen. Maar bon ja, had een mega retarded uber risico move geweest ook

Ik snap het ook niet.

Krijg met de dag meer zin om een "fernando'ke" te doen en al mijn andere aandelen te verkopen en alles in Microsoft te steken als "endgame".

Aan een PE van 22 kan het gemakkelijk verdubbelen.
Denk dat je dan op termijn elkaar helemaal de hand kunt schudden. MSFT gaat nog mooi omlaag vrees ik.

Is de markt weldegelijk 'retarded' omdat het MSFT/META/... aandelen niet de hoogte injaagt? Zij zijn het uiteindelijk die heel de boel financieren met een tot op heden onduidelijke ROI want AI modellen lijken vooral naar commodity te evolueren en een duidelijk antwoord op de vraag hoe ze dat ten gelde gaan maken is er niet echt.

Wat voor diegenen die de chips maken/testen/packagen/... vooralsnog geen probleem is want de cash blijft binnenkomen. De vraag is hoeveel er al in de koers zit, maar de beweging vooralsnog lijkt mij vrij logisch.
Als de returns onduidelijk blijven zal heel die chip industry toch ook in elkaar stuiken?

Dus heel logisch is het imo niet, dat de markt denkt dat hyperscalers slechte ROI zullen behalen terwijl ze chips wel waarderen alsof de CAPEX nog jaren in stijgende lijn zal blijven.

Als de returns onduidelijk blijven zal heel die chip industry toch ook in elkaar stuiken?

Dus heel logisch is het imo niet, dat de markt denkt dat hyperscalers slechte ROI zullen behalen terwijl ze chips wel waarderen alsof de CAPEX nog jaren in stijgende lijn zal blijven.
Getting there first is meestal key, en Capex nu verlagen is op lange termijn waarschijnlijk de arms race verliezen... dus kunnen die bedrijven niet anders dan zotte Capex blijven doen, los van de ROI? Ondertussen blijven de chipbakkers wel verkopen...

Is het probleem niet eerder dat iedereen gewoon weet dat er veel muziek in AI zit maar dat iedereen voorlopig nog volop aan het verkennen is wat mogelijk is inzake concrete implementatie, verdienmodel, .. maar hoe lang gaat die fase duren?

Mss is gewoon de vraag wie van die hyperscalers er wel of niet gaat in slagen, het lijkt me ondenkbaar dat er geen gigantisch potentieel zit in deze technologie. de teneur lijkt wel dat er nu in de eerste plaats wordt gekeken naar wat kunnen we vervangen terwijl je evengoed de vraag zou kunnen stellen wat je kan toevoegen. Vele jaren geleden ging zowel industrialisatie als informatisering veel besparen en veel jobs kosten, de realiteit is gewoon een compleet andere wereld. Dat zou nu ook perfect het geval kunnen zijn.

Is het probleem niet eerder dat iedereen gewoon weet dat er veel muziek in AI zit maar dat iedereen voorlopig nog volop aan het verkennen is wat mogelijk is inzake concrete implementatie, verdienmodel, .. maar hoe lang gaat die fase duren?

Mss is gewoon de vraag wie van die hyperscalers er wel of niet gaat in slagen, het lijkt me ondenkbaar dat er geen gigantisch potentieel zit in deze technologie. de teneur lijkt wel dat er nu in de eerste plaats wordt gekeken naar wat kunnen we vervangen terwijl je evengoed de vraag zou kunnen stellen wat je kan toevoegen. Vele jaren geleden ging zowel industrialisatie als informatisering veel besparen en veel jobs kosten, de realiteit is gewoon een compleet andere wereld. Dat zou nu ook perfect het geval kunnen zijn.
We worden veel efficiënter dankzij AI waardoor we meer werk in onze 40uur gedaan krijgen en er dus minder van ons nodig zijn.

Als ik kijk naar het huidige aantal "involuntary" ontslagen bij ons ondanks de zeer goede resultaten dan lijkt het me toch wel de case dat al die AI kosten gedragen worden door "verdwenen" loonkosten.

Rond AI en de impact ervan is het laatste woord nog niet geschreven. Misschien eens een aantal zaken op rij zetten:

- AI is uit zijn jarenlange winterslaap ontwaakt door machine learning en deep learning
- AI-modellen evolueren constant
- Aan de modelevolutie zal niet snel een einde komen, wekelijks komen er nieuwe architecturen bij
- Modellen slaan gigantische hoeveelheden kennis op dmv training
- Een model is een neurale databank met miljarden gewichten/parameters
- Er is geen blauwdruk voor het zgn beste model, er is geen plafond ovv architectuur, schaal, aantal parameters
- De modellen jagen de vraag naar chips en datacenters verder aan
- Het gebeurt niet elke dag dat software, dwz de modellen, rechtstreeks directe impact hebben op chips, het is bijna 1-op-1
dwz hoe krachtiger de modellen, hoe meer chips nodig
- Wie niet mee gaat in de race zal wellicht klappen krijgen, wie wel meegaat kan echter ook klappen krijgen

Hoe gaat dit verder evolueren? Goede vraag. De kans is groot dat dit nog een tijdje doorgaat, met hier en daar een afvaller. Maar stilvallen lijkt het niet te gaan doen op korte termijn.

Hoe gaat dit verder evolueren? Goede vraag. De kans is groot dat dit nog een tijdje doorgaat, met hier en daar een afvaller. Maar stilvallen lijkt het niet te gaan doen op korte termijn.
Nee inderdaad, bij ons is de hele IT mgmt suite er rotsvast van overtuigd dat we al onze verschillende softwaretools in de vuilbak gaan kunnen kieperen en dat er voor de end-user gewoon 1 AI chatbot overblijft die jouw starting point is voor al je vragen/werk.

Behind the scenes moeten wij (de IT'ers) dan natuurlijk wel alle AI-agents bouwen die communiceren met de APIs van alle software zoals SAP, CRM, Workday, SNOW etc.

Wat ik nu zie is dat die grote providers (SAP, CRM, Workday, SNOW) allemaal proberen om hun AI agent als dat starting point te maken... interessant race, ben benieuwd waar we 12 maand later gaan staan.

Voor een platform als Workday heb ik persoonlijk wel weinig schrik --> zij zijn dé source of truth voor alle werknemers-data dus alle andere software zal moeten koppelen naar hun voor die data, dus misschien dat we inderdaad van seat-based naar consumption-based licensing gaan, maar je gaat mij niet wijsmaken dat Workday daardoor plots voor ons als klant goedkoper gaat worden hé.
Alle complexe businessprocesses met legal rules omtrent verlof/loon/contracten enzovoort zijn allemaal gedefinieerd binnen Workday, dus ontsnappen aan die tool gaat niet gebeuren, en effe snel nabouwen met Claude gaat ook niet gebeuren.

Op termijn, inderdaad. Het is allemaal met elkaar verweven. Als de ROI niet komt, dan volgt de CAPEX boom & bust. En dan is bij uitbreiding heel de NDQ toast en chippers extra hard.

Maar op vandaag worden veel chippers ook gewaardeerd op volle orderboeken en near-term cashflow, die er weldegelijk is. Stocks die moonen owv potentiële bottlenecks die zich al dan niet manifesteren in 2029, ten na gelaten. Dus ik vind dat niet abnormaal dat die sterk zijn gestegen versus MAG7 die (voorlopig?) een negatief effect zien op hun cash flow van diezelfde investering.

We zullen zien wat het evenwicht doet kantelen. Potentiële kanaries in de koolmijn zijn GPU rental prijzen en hyperscaler CAPEX deaccelaratie.

We worden veel efficiënter dankzij AI waardoor we meer werk in onze 40uur gedaan krijgen en er dus minder van ons nodig zijn.

Als ik kijk naar het huidige aantal "involuntary" ontslagen bij ons ondanks de zeer goede resultaten dan lijkt het me toch wel de case dat al die AI kosten gedragen worden door "verdwenen" loonkosten.

Dat is stap 1, stap 2 is meer volk, hetzij door extra werk/mogelijkheden of extra werk gecreëerd door de extra mogelijkheden. Elke vorm van technologische evolutie lijdt naar meer volk, en dat is een bewuste tikfout.

Meer jobs door AI? In het nieuws zie je meer en meer afdankingen door gebruik van AI in diverse sectoren, waar gaan al die nieuwe jobs dan komen en gaan die dan inhoudelijker niet veeleisender zijn dan de jobs die weggevallen zijn?

Mag ik even polsen hoe jullie Meta zien evolueren de komende 5-10 jaar, ben altijd fan geweest van hun business model en schaal, anderzijds is de strategie echt wel hit of mis waarbij menig ander bedrijf dat op die manier zou omspringen met innovatie/investeringen gewoon de put in gaat - maar Meta kan het zich gewoon veroorloven om x aantal jaar x aantal miljard weg te pissen.

Ik twijfel er niet aan dat die giga investeringen in AI op korte termijn zelfs een positieve bijdrage gaan leveren aan hun inkomsten uit advertenties (maar nooit die capex gaan dekken) maar wat ik echt graag zou hebben is eens iets innovatief dat ook succesvol is op grote schaal. Persoonlijk zie ik wel potentieel in die AI agents. Zou ook een mooie diversificatie zijn want Meta gebruikt AI eigenlijk uitsluitend voor de interne keuken - toch een verschil met anderen.

Die bril is allemaal leuk en kan zijn toepassingen hebben, maar of je zoiets op grote schaal tot een giga succes kan omtoveren - eerst zien, dan geloven.

M.b.t. de advertenties - gezien hun gigantische markt is dat wel een uberstevige steunpilaar - maar tegelijk vraag ik me wel af hoeveel rek/groei daar nog op zit- zelfs met AI.

Maar het blijft een cash monster zonder weerga, maar met Metaverse dat geruisloos de uitweg heeft gevonden mag het mgmt wel eens wat kritischer naar zichzelf kijken.

> Quality assets zoals Whatsapp / Instagram / Facebook gaan voorlopig nergens heen. Users zijn hooked. AI kan targeting verder verbeteren en dus ook ARPU. Whatsapp is ook undermonetized. Het nadeel van dit is dat de user growth van hier uiteraard niet meer echt kan stijgen.
> Die cash printende core business staat aan EV/EBIT (NTM) van 15-16x, heel redelijk. Earnings quality is goed, deels cyclisch afhankelijk van de ad spend, maar over cycli heen stabiel gezien de gigantische userbase.
> Veel investeringen zijn nog steeds wasteful (reality labs). Als je enkel op Family of Apps focust -> 13x EBIT
> Die nieuwe subscription business voor FB/IG die ze enkele weken geleden gelaunched hebben -> bijna 100% profit margins, geen grote adoptie nodig om toch voor wat extra groei te kunnen zorgen.
> Agents for Whatsapp -> Heel wat businesses gebruiken Whatsapp en dat zal nog verder toenemen (Belgie loopt zoals altijd achter met adoptie) en product/market fit lijkt er mij te zijn opdat agents heel wat zaken kunnen afhandelen (beantwoorden van customer inquiries / reserveringen maken / ...)
> Personal agents -> Hier is er voorlopig weinig nieuws over, maar het is wel duidelijk dat ze eraan werken. Indien we in de toekomst allemaal agents gaan hebben om ons met vanalles en nog wat te helpen, is Meta zeker niet slecht gepositioneerd om hier een substantieel deel van te capturen (gezien de bestaande distributie die ze hebben)
> Overwegen ook om een cloud business te lanceren met eventueel overbodige compute capacity die ze in de toekomst zouden hebben. Zeker geen deel van de bull case, eerder een call optie.

Los daarvan zijn de CAPEX bedenkingen etc ook terecht en de kans is groot dat dat de narrative voorlopig zal domineren. Dus ga hier op dit moment zeker nog geen core positie van maken, maar ik verwacht wel een substantiele re-rating hoger op termijn.

Laatst bewerkt:
Meer jobs door AI? In het nieuws zie je meer en meer afdankingen door gebruik van AI in diverse sectoren, waar gaan al die nieuwe jobs dan komen en gaan die dan inhoudelijker niet veeleisender zijn dan de jobs die weggevallen zijn?
AI produceert ook data, die moeten verwerkt worden. + AI moet zelf ook geprogrammeerd worden.

Nog een aandeel dat maar blijft zakken echter wel topresultaten heeft maar in zelfde schuitje als Adobe en salesforce is NICE.

Staat wel heel goedkoop 🤔

Laatst bewerkt:
achzo... Want ik ben al een tijdje actief op zoek naar stocks met DeepSeek exposure. Heb zo een stukje Prosus (Tencent) aangekocht.
Heb jij posities in de andere Chinese LLM's zoals Minimax en Zhipu?

Heb die ook kort even bekeken maar 300x revenue... Zelfs met explosieve groei heb ik het daar moeilijk mee. Is eerder een greater fool investering dan iets anders. (en doet mij herinneren aan Snowflake @ 100x revenue in 2021, ook niet direct goed afgelopen).

Terug
Bovenaan