Bij de waardering van Tesla heb je een aantal componenten hè. De traditionele autoverkoop (vergelijk met het bedrijf Polestar, maar dan veel groter) vertegenwoordigt een stuk van de beurswaarde, maar een belangrijk deel van die beurswaarde vertegenwoordigt business die vandaag nog in ontwikkeling. Amazon is ook niet enkel een retailbedrijf.
Met FSD v12 gaan volgens mij de ogen opengaan dat Tesla echt een AI & robotics bedrijf is. Tesla is daar een enorme kennisvoorsprong aan het opbouwen die nog moeilijk bij te benen zal zijn. Tesla kan dus hét autonome platform voor op de weg worden, met enorme disrupties tot gevolg. Dat stuk van de waardering is niet minder waarschijnlijk geworden door deze earnings call met minder goede verkoopcijfers. In tegendeel, de reviews van FSD v12 op Youtube zien er zéér veelbelovend uit.
Tesla is een meme stock . Heb je zelf een tesla ? Ik heb er eentje gehad. Hoe denk jij dat die binnen x jaar gaan zelf rijden als ze zelf hun parkeersensoren en 360 graden camera’s niet in orde krijgen. Zelf de fucking sensor van de ruitenwisser werkte bij mij na 3 jaar aan updates niet goed.
Tesla heeft zelf de hardware niet aan boord voor lvl3 FSD . Dat waren allemaal leugens. Tesla staat geen stap voor op andere fabrikanten met lvl 2 auto’s. Integendeel, bedrijven zoals Waymo hebben tesla ondertussen vooruitgestoken terwijl de meest basic dingen zoals ruitenwissers en parkeersensoren maar niet werken bij hun.
Ik zou persoonlijk zelf nog geen tesla aandelen kopen aan 30% van de huidige prijs. Enige wat dat aandeel rechthoud is fanboys en retail buyers die niet snappen hoe de beurs werkt.
10 jaar geleden was een tesla revolutionair , nu is dat niet meer dan een midrange Volkswagen met beta software die elke update achteruit gaat ipv vooruit.
Ik snap nog steeds die hype niet: niets aan die auto was goed (2021 of 2022 model y)
. Ik werd zelf misselijk van er mee te rijden. En dan al die panel gaps en cheape afwerking vanbinnen bah … mijn IX3 doet alles beter en de Mazda cx-5 van mijn madam ziet er qua afwerking 100 keer meer premium uit. En die koste de helft van de prijs. Zelf de cruise control op die Mazda is beter . Elke week ging die tesla wel is phantom braken. Mijn bmw nooit. Die Mazda heel heel sporadisch met fietsers.
Het was snel , de zetels en de gsm app waren goed. Dat is het enige :/ . Voor de rest was het een lompe boot met kut misselijkmakende wind en baan geluiden. Op een bepaald punt heb ik zelf omgewisseld met de madam van auto omdat ik het beu was in nauwe parkeerplekken te parkeren met die camera’s die op niks trekken, soms biepen als er nog anderhalve meter plaats is en de andere 50% van de keren gewoon niet afgaan. Op de tesla subreddit is het blijkbaar een rite of passage om eens paaltje of borduur mee te hebben.
Dat is letterlijk de eerste auto waar ik mij als eigenaar een beta tester voelde. Ook de eerste auto die ik voor einde van de lease heb kunnen doorschuiven naar een nieuwe collega . Één van de gelukkigste momenten in mijn carrière om die sleutels bij HR af te leggen en die zelfde dag met een bmw terug naar huis te rijden.
Meeste eigenaars lijken mij ook twintigers die van een 10 jaar oude 2dehands Franse auto komen van 5-10 000 euro en niet beseffen dat er beter is lol
Ideale lower midrange auto’s maar verre van klaar om te concurreren met bmw/volvo/audi /Mercedes