Kleine Beursfeiten

BNP Paribas Funds Disruptive Technology Privilege Capitalisation
https://www.morningstar.be/be/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PX9W

En zoals je aangeeft: de kosten drukken het rendement - maar daar zal dit jaar verandering in komen - de fondsen gaan naar cash en vervolgens in stapjes naar ETF's.

Qua rendement is dat wel 1 van de betere fondsen, heb ik ook al van een paar andere mensen gehoord die er al van in het begin in zitten. En die 1% jaarlijkse kosten doen daar weinig afbreuk aan. (y)

Maar wel zoals ik dacht behoorlijk wat correlatie met S&P500 info tech (Apple, Microsoft, AMD,...) al is dit fonds meer evenwichtig gespreid en heb je bv. ook Alphabet en 35% niet-tech aandelen.

Ik heb het zelf niet, maar door de sterke exposure naar tech en de sterkte van de onderliggende bedrijven wel één van de weinige interessante fondsen.

Qua rendement is dat wel 1 van de betere fondsen,
Dat is toch gewoon een tech fonds?
En die 1% jaarlijkse kosten doen daar weinig afbreuk aan. (y)
Kosten zijn altijd hoger dan de beheerskosten.
Bv. bonussen voor de beheerder, interne transactiekosten van het fonds, underperformance van de aandelenkeuze etc., zijn impliciete kosten die niet getoond worden.

Ik heb het zelf niet, maar door de sterke exposure naar tech en de sterkte van de onderliggende bedrijven wel één van de weinige interessante fondsen.
Waarom?
Dan kan je gewoon zelf een QQQ etf nemen en de kosten vermijden?

Het feit dat een fonds gestegen is maakt het niet interessant hé.

Dat is toch gewoon een tech fonds?

Kosten zijn altijd hoger dan de beheerskosten.
Bv. bonussen voor de beheerder, interne transactiekosten van het fonds, underperformance van de aandelenkeuze etc., zijn impliciete kosten die niet getoond worden.

Waarom?
Dan kan je gewoon zelf een QQQ etf nemen en de kosten vermijden?

Het feit dat een fonds gestegen is maakt het niet interessant hé.

Ja, het is grotendeels een tech fonds en de afgelopen 4 jaar (verder gaat Morningstar niet terug) heeft het licht underperformed tegenover S&P500 info tech.
Maar het is ook wel gebalanceerder, geen ~55% in 3 bedrijven wat toch een risico inhoudt.
En een aantal tech bedrijven zoals Alphabet die sinds die o-zo-logische herindeling van de S&P500 niet meer onder info tech vallen, heb je wel mee met dat fonds.

Maar inderdaad, een QQQ ETF lijkt het beste van 2 werelden: meer gebalanceerde spreiding, lagere kosten en geen actief beheer (= grote kans op underperformance van de aandelenkeuze).

FWIW, ik blijf zelf bij mijn S&P500 en S&P500 info tech.

Meta +16%, waardering van meer dan 1T. Weet iemand wat de FCF was van Meta in 2023?
Ik meen 43 miljard gelezen te hebben.

Laatst bewerkt:
Zal rond de 25 miljard zijn na net working capital en SBC.
Dus waardering meer dan 40 * FCF.
Bij oxy waardering zal ongeveer 9 * FCF zijn.
Olie is cyclisch maar zelf met een olieprijs van 60 nog altijd veeeel lagere waardering.

Die meta en ander tech bedrijven gaan nogal moeten groeien in de toekomst :rolleyes:

Iedere keer hetzelfde verhaal he. Zijn de earnings van al die AI hype bedrijven duurzaam of niet?

Nvidia ziet er nu goedkoop uit op P/E basis in verhouding tot hun groei...Tot blijkt dat dit niet hun genormaliseerde earnings zijn. Vandaar: SMCI wordt de beste short van zodra deze investeringscyclus voorbij is.. :)

Het straffe is dat veel beleggers daar iedere keer opnieuw lijken in te trappen. Natuurlijk. als je je verkoop goed timet kan je enorme winsten maken..

Ik heb er speciaal mijn vintage Novo Nordisk-spiegeltje voor opgediept.
Spiegeltje, spiegeltje in de hand, wie maakt het populairste obesitasmedicijn van het land?
hahaha, mooizo.

Die aandelen staan enorm duur, maar toch denk ik dat veel investeerders niet ten gronde beseffen wat een grote markt ze beginnen te ontginnen aanboren. Vandaag de dag zijn dat spuitjes. Eenmaal er verdere productinnovatie komt en dat in pilvorm gaat komen,... dan is er gewoon geen houden meer aan. Soit de business case is hier al in't verleden genoeg aan bod gekomen.

Dat iemand nu zou willen verkopen, dat snap ik niet? Ride the (tsunami?)wave.

Aan het denken om META te verkopen. 3de grootste positie.
Koers kan niet eeuwig blijven knallen zonder correctie en de markt voelt over het algemeen wel heel euforisch aan de laatste 2 maanden.

Edit: Bon, bij deze 2/3 verkocht rond $474. Voelt goed om terug wat cash achter de hand te hebben.

Laatst bewerkt:
Aan het denken om META te verkopen. 3de grootste positie.
Koers kan niet eeuwig blijven knallen zonder correctie en de markt voelt over het algemeen wel heel euforisch aan de laatste 2 maanden.
Cijfers zijn wel sterk, ik zie zowel Meta als Amazon wel nog even doorgaan

Die gedachte was ook al bij me opgekomen, een terugval is zeker niet ondenkbaar (maar dat geld voor veel tech -aandelen die ATH aan elkaar breien). Puur als bedrijf zit je steeds met:
  • redelijk unieke positie voor advertenties
  • hoe populair gaat dat blijven
  • issues met privacy etc.
  • invloed van AI + ze hebben VEEL rekenkracht ter beschikking, nog afwachten wat dat gaat geven
  • zoiezo blijft dat een cashprinter voor jaren
  • inkoopprogramma en dividend werken ondersteunend
  • outlook goed
  • hoeveel en aan wat gaan ze nog geld weggooien - maar ook de kans dat het ook eens bingo kan zijn
  • rare CEO - al heeft hij me wel positief verrast door eens te snijden in de kosten
Voor mezelf dan maar beslist de rit voorlopig uit te zitten en te behouden.
Goede oplijsting.
Ik ben ook wel van mening dat het bedrijf het onderliggend goed zal blijven doen.
Om die reden heb ik toch 1/3 bijgehouden, kwestie dat ik het wat blijf opvolgen en eventueel weer opbouw bij een correctie.

(Het feit dat ik 0 cash overhad, op een moment dat de markt ATH na ATH boekt, speelt zeker mee in mijn verkoop.)

Meta op een paar uurtjes effkens 200 miljard meer waard :crazy:
Hoe groot is het gat in de Belgische begroting? 20 miljard? Peanuts.

Terug
Bovenaan