Kleine Beursfeiten

De meeste hebben zo al eentje gehad of in port, maar dat all in (of gewoon al een deftig bedrag) gaan is niet evident. Maar moet echt wel leuk zijn natuurlijk - op een ander forum was iemand die met 6000 USD letterlijk binnen was met Gamestop een paar jaar terug.

1 van de redenen waarom ik blijf spreiden en toch blijf fantasie aandelen kopen ipv enkel Big Tech.

Ergens hoop je toch altijd eens de beurslotto te winnen.

Enkele aandelen op mijn watchlist hebben het al gewonnen, maarja verkeerd gekozen 😪😑

waar stop het dan ooit?
Met alle respect voor zo'n bedrijven, maar ik geloof niet dat dat oneindig kan blijven groeien :unsure:
Je zegt het zelf. Zolang ze blijven groeien en cash genereren gaan ze blijven stijgen, dit kan natuurlijk met tijdelijke volatiliteit zijn dus korte termijn negeren. Behalve als de waardering terug absurd wordt natuurlijk. Dus hun resultaten blijven in de gaten houden.
Ik heb al meer spijt gehad van te vroeg te verkopen dan te laat te verkopen :)

Inderdaad, zolang de fundamentals de juiste richting opgaan, weinig redenen om te verkopen..

Revenue growth 40%, FCF margins 25% en stijgend, continue release van nieuwe producten, bezig met 'upmarket' te gaan richting enterprise met veel grotere contracten,... Wat wil je meer. Ik ga gewoon houden.

Tenzij de waardering absurde normen aanneemt zoals in 2021. Het herkennen van hypes en bubbels is veel waard en dan moet je inderdaad gewoon je winsten nemen. Maar daar zitten we (bij een Monday bijvoorbeeld) zeker niet aan.

1 van de redenen waarom ik blijf spreiden en toch blijf fantasie aandelen kopen ipv enkel Big Tech.

Ergens hoop je toch altijd eens de beurslotto te winnen.

Enkele aandelen op mijn watchlist hebben het al gewonnen, maarja verkeerd gekozen 😪😑

Terugkijken op gemiste kansen op de beurs is een beetje zoals je lottoformulier nakijken. "Als die 14 een 18 was, en die 31 een 41, dan had ik enkel nog de 2 sterren nodig gehad om de €130.000.000 te winnen! 😩". Iedereen heeft zo wel verhalen denk ik.

Ik heb 3 kansen gemist om "binnen" te zijn:
  • TSLA aandelen in 2013 verkocht om met de winst op reis te gaan. Als ik ze had vastgehouden, had ik vandaag €900.000 aan TSLA aandelen.
  • MSFT turbo's met +500% ongerealiseerd rendement eind 2021 niet verkocht omdat ik dacht dat Microsoft een prachtige toekomst voor zich had liggen, en de kans dat het aandeel in 2022 -35% zou dalen bijna onbestaande was. Ik was fout en raakte alle winst en mijn inleg weer kwijt tegen oktober 2022. Dat was ongeveer €60.000 die ik zag verdwijnen, en die aan de huidige MSFT koers van $416 ongeveer €200.000 zou waard geweest zijn.
  • NVDA turbo's gekocht in december 2022, 2 weken na de lancering van ChatGPT. Tussen 14/12 en 28/12 daalde NVDA echter van $180 naar $140, waardoor de turbo's kapot gingen. Het drama is dat ik geen lef meer had om bij te kopen, na het vreselijke jaar 2022. Aan de huidige koers van $700 zouden de turbo's €155.000 waard geweest zijn.

In september 2021 al onze aandelen verkocht om extra buffer te hebben na aankoop woning.
Gisteren toevallig gekeken en we hebben daardoor 15.000€ mislopen.
Buffer hebben we in de verste verte totaal niet nodig gehad. Tja.

Klein bier in vergelijking met de rest hier, maar toch zuur. :)

Inderdaad, zolang de fundamentals de juiste richting opgaan, weinig redenen om te verkopen..

Revenue growth 40%, FCF margins 25% en stijgend, continue release van nieuwe producten, bezig met 'upmarket' te gaan richting enterprise met veel grotere contracten,... Wat wil je meer. Ik ga gewoon houden.

Tenzij de waardering absurde normen aanneemt zoals in 2021. Het herkennen van hypes en bubbels is veel waard en dan moet je inderdaad gewoon je winsten nemen. Maar daar zitten we (bij een Monday bijvoorbeeld) zeker niet aan.
Anderzijds zit men bij een Crowdstrike wel weer in een full-on zeepbel lijkt me. Zelfde met Cloudflare, Palantir, Arm, nvidia, enzoverder.
Dit kan niet blijven duren. Aan dit tempo, ontploft de boel later dit jaar opnieuw. Slechts 2 jaar na de vorige zeepbel. Ongelooflijk eigenlijk.

Anderzijds zit men bij een Crowdstrike wel weer in een full-on zeepbel lijkt me. Zelfde met Cloudflare, Palantir, Arm, nvidia, enzoverder.
Dit kan niet blijven duren. Aan dit tempo, ontploft de boel later dit jaar opnieuw. Slechts 2 jaar na de vorige zeepbel. Ongelooflijk eigenlijk.
Klopt, de namen die je opnoemt zijn heel duur. Zeker de reactie van Cloudflare op de earnings (+25%) begrijp ik niet goed.

Monday zit echter niet aan dit soort gekke waarderingen.

Kan wel en zal wssl ook gebeuren. Ben ook niet van plan om er al direct iets mee te doen, maar wil nu al de mogelijkheden bekijken voor het moment dat het zo ver is.
Geen idee hoe het in Vlaanderen is maar in Nederland hebben we langjarige gascontracten. Op het juiste moment een contract afsluiten levert enorme financiële voordelen op.

Ik ben echt nooit bezig met 'wat als'.

Recent :

Ik heb SPOT verkocht voor de huidige piek, ik heb geen Monday gekocht ondanks dat ik overtuigd ben van de case, idem met Raiffeisen, ik heb vorig jaar geen META getankt, ...

Met beleggen heb je altijd 100 ideetjes en slechts ruimte voor 3-6 keuzes als beginner. En je slikt altijd wel eens ergens een loss.

Heeft echt 0 nut om daar verder over na te denken. Tenzij je natuurlijk zware klappen hebt geleden, dan moet je absoluut nagaan waarom dat bedrijf een loser werd zodat je kan leren voor de toekomst. Als je geld te veel had, dan had je wel geïnvesteerd in elke hit die je voorzag. De toekomst blijft hetzelfde : afromen of sparen om kapitaal te investeren in het volgende aandeel waar je in gelooft. De parameters veranderen hooguit op basis van de inevsteringshorizon.

Je gaat nooit perfect timen en je gaat nooit elke raketlancering meemaken. En indien wel : pls maak een ETF waar ik mijn kar aan kan vasthaken.

Om ook de verkopen te vermelden, heb XFAB betaald door de helft van mijn Prosus calls te verkopen. Origineel plan was als Prosus op 30€ stond maar close enough.

Ook een order geplaatst om 15% van mijn Nintendo positie te verkopen als het 8800 yen haalt.

Laatst bewerkt:
Ik ben echt nooit bezig met 'wat als'.
....

Je gaat nooit perfect timen en je gaat nooit elke raketlancering meemaken. En indien wel : pls maak een ETF waar ik mijn kar aan kan vasthaken.

Mooi gezegd!

Mijn wat als is vooral dat ik in het verleden beter gewoon in ETF's had geïnvesteerd dan in individuele aandelen :p

Als je wat van die tips die hier gepost worden in je port steekt ga je het wellicht beter doen?

Heel afhankelijk van wiens tips of welke tips denk ik ;)

UBS was wel een succes, OXY voorlopig niet; geen andere tips gevolgd, sowieso van plan om overwegend meer in ETF's te beleggen.
En via ETF's heb ik natuurlijk al een pak exposure bv. naar big tech.

En 6% CAGR over >10 jaar was niet slecht, tegenover MSCI World 9% in diezelfde periode, maar toch stevige underperformance.

@Nesjamag is de expert

Maar denk dat het vooral gelinkt is aan de CAPEX guidance voor 2024 + vermelding in earnings call dat 2025 ook verhoogd zal zijn. Volgens een analyst zijn ze de enige auto industrial player die in 2024 meer CAPEX gaan uitgeven dan in 2023 (aangezien er minder vraag is)
Imo heeft de markt het hier verkeerd.
De guidance was lager dan verwacht. Maar het aandeel was dan ook al -25 of -30% voorbije maanden omwille van wat zwakte en inventory corrections.

Denk dat de markt hier vooral mist dat XFAB aan het einde zit van een mega turnaround/transitie van lage marge commodity achtige productie voor CCC segment (consumer, computer, communications) naar hogere value add en dus hogere marge en minder cyclische auto, medical en industrial segmenten. Het is en blijft natuurlijk een cyclische sector.

7 p/e lijkt mij eerder de waardering die het oude XFAB zou krijgen. Voor het nieuwe imo te laag.
Dit aandeel gaat meer dan x2 de komende drie jaar volgens mij.

Terug
Bovenaan